2017-10-13, 16:22
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Blattarna ska ha krävt 400.000 i beskyddarpengar. Enl sydsvenskan. Det verkar som om det finns så mycket svarta pengar i den butiken då? Hur är det med moms och skatt, sköter ägarna det eller är det bara "kassa två" som gäller?
Citera
2017-10-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Nähä, vad är det som får dig att tro detta?

För övrigt så heter butiken Frendo.

Ja. Är inte detta det som var en bensinmack tidigare. I Caroli.
Citera
2017-10-13, 16:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74

Tur att det var i Malmö och inte inre Norrland för då hade väl detta kunna pågått i veckor innan polis kom på plats

Det hade tagit några veckor innan dom fått en kund också.
Citera
2017-10-13, 16:55
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baconJihad
Det är nästan så att man tror att Malmö-borna är vana vid sånt här och därför inte reagerar när de ombeds lägga kontanter i en skokartong.

Det är klart man blir van efter att ha varit med om det massvis av gånger. Sen kan jag tillägga att jag personligen bara är med om detta om jag till exempel promenerar i stan och blir törstig och går in på närmsta Alibaba-butik för att köpa en läsk. Självklart undviker man dessa ställen för sina planerade inköp.

Jag hade sannolikt kunnat gå in i den aktuella butiken för ett spontanköp och inte ens fattat att det var något konstigt på gång, för jag är ganska van vid konstigheter redan.
Citera
2017-10-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BugsyFloyd
Är det inte han som säljer svart tobak och tar hutlösa priser på diverse utgånga produkter? Lol ägd Frendo.

Antagligen - på post-it lappen står det NYTT lösgodis 9:90. Gammalt kostar kanske halva priset?! Hahaha
Citera
2017-10-13, 17:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
När jag såg rubriken trodde jag det var ett gäng som tagit över en affär för att länsa den på varor eller försöka få tag på alla pengar, men de verkar alltså ha jobbat i affären? Första gången jag hört talas om något sådant. Vill som du veta tanken med det.

Ska vi gissa på att polisen hade svårt att tro på larmsamtalet om att hela butikspersonalen slängts ut från sin arbetsplats? De skickade iaf folk.

Tur att det var i Malmö och inte inre Norrland för då hade väl detta kunna pågått i veckor innan polis kom på plats

Ja, den hade nog fått fortsätta i tjuvarnas regi då. De verkar ta rätt lätt på brott i inre Norrland I alla fall att dömma av Uppdrag granskning.
Citera
2017-10-13, 17:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toyfriend
Frendo stämmer. Ingången som visas på bilden är via garaget. Finns två ingångar.
Var tidigare en Statoil. Så även de gamla statoildekalerna stämmer.
Citera
2017-10-13, 17:20
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Blattarna ska ha krävt 400.000 i beskyddarpengar. Enl sydsvenskan. Det verkar som om det finns så mycket svarta pengar i den butiken då? Hur är det med moms och skatt, sköter ägarna det eller är det bara "kassa två" som gäller?
Tidigare macken hade ju ganska stor spelomsättning. Att sälja lite mackor och läsk kan ju knappast ge någon större omsättning om man nu ska ha ut 400 papp bara i beskyddarpengar.
Citera
2017-10-13, 17:23
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej, så fungerar det inte. Har du betalat till fel mottagare, så är du skyldig den korrekta mottagaren pengarna, och sedan får du kräva pengarna åter från den felaktiga mottagaren.

Samma om du t.ex. råkar stava postgironumret fel när du betalar en räkning och pengarna landar åt helskotta fel.

Går jag och handlar hos den lokala ica-butiken så kräver inte jag legitimation av personalen för att se att dom verkligen arbetar där. Jag tar ju liksom för givet att personen som sitter i kassan är anställd av butiken och inte någon som med våld eller hot har tagit över företaget.

Jag ser det därför som otroligt att kunderna kommer bli skadeståndsskyldiga såvida inte dom "visste" om vad som pågick och valde att handla ändå. Då har dom begått ett brott.
Citera
2017-10-13, 17:25
Medlem
retepm.s avatar
Känns som ett av tidernas mest korkade brott. Men vad förvänta sig.
Citera
2017-10-13, 17:26
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Jag tror inte ägarna till butiken är med i den den där momsklubben.
Citera
2017-10-13, 17:27
Medlem
Nestor Xs avatar
Google Maps gatubild av affären med kyrkan i bakgrunden https://www.google.se/maps/@55.6062869,13.0049277,3a,75y,4h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1s-VdH9qzTriJvovcQaURXAg!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2 Fcbk%3Fpanoid%3D-VdH9qzTriJvo vcQaURXAg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearc h.TACTILE.gps%26thumb%3D2%26w%3D96%26h%3D64%26yaw% 3D4.030412%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i 6656?hl=sv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in