2017-10-12, 22:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Oh shit, den här diskussionen igen för hundrade gången...

Plöj igenom den här tråden så har du att göra ett tag (japp, dina frågor tas upp där mycket grundligt): (FB) Texas, USA: 14-åring dog av elchock av mobil i badkaret
Citera
2017-10-12, 22:54
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Vad menar du? 30mA är en viss ström på samma sätt som 30cm är en viss sträcka.

OK...vad är skillnaden på volt och ampere då? Eller vad är sambandet mellan dem?
Citera
2017-10-12, 22:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Vad är avsäkra? Vad är 10A? jag antar att det är Ampere, men hur hör det ihop med strönnens farlighet? Är det mycket Ampere i en järnvägledning och lite i en stungun? Är det.....nä skit samma. Vad är ampere?
Är din Google trasig eller varför kan du inte bara googla ordet ampere? Om jag säger att det är 1 coulomb per sekund så frågar du ju bara vad en coulomb är men sånt är så himla lätt att kolla på Wikipedia att vi inte bör slösa Flashbacks serverutrymme på sådant.
Citera
2017-10-12, 22:58
Medlem
Citat:
OK...vad är skillnaden på volt och ampere då? Eller vad är sambandet mellan dem?
En vanlig analogi är ett vattendrag. Strömmen är hur mycket vatten som flyter igenom och spänningen är hur fort vattnet flödar. Jämförelsen haltar, men ungefär så.

Sambandet är U=RI, dvs spänningen är lika med resistansen gånger strömmen. Den kan skrivas om till I=U/R, så om du har spänningen och resistansen kan du räkna ut strömmen.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är din Google trasig eller varför kan du inte bara googla ordet ampere? Om jag säger att det är 1 coulomb per sekund så frågar du ju bara vad en coulomb är men sånt är så himla lätt att kolla på Wikipedia att vi inte bör slösa Flashbacks serverutrymme på sådant.
Börjar få samma känsla.

Här är en länk där TS kan läsa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag
Citera
2017-10-12, 22:58
Medlem
blodigdiarres avatar
Tack för svaren, men jag är fortfarande lika ovetande. Men jag fattar såpass att jag ska inte kliva upp på nån järnvägsvagn. Och inte ha fel sida av en stungun tryckt mot huvet. Dödligt eller inte.

Nu skiter vi i det här och ägnar oss åt andra trådar.
Citera
2017-10-12, 23:01
Medlem
Citat:
Tack för svaren, men jag är fortfarande lika ovetande. Men jag fattar såpass att jag ska inte kliva upp på nån järnvägsvagn. Och inte ha fel sida av en stungun tryckt mot huvet. Dödligt eller inte.

Nu skiter vi i det här och ägnar oss åt andra trådar.
För att du ska få koll krävs att du lägger ner betydligt mer tid och energi på att läsa på än vad jag tror att du är beredd att göra. Håll dig därför till regeln att betrakta alla spänningar över 30 volt som farliga.
Citera
2017-10-13, 00:20
Medlem
Citat:
Om man inte orkar grotta ner sig ordentligt i ellära rekommenderar jag följande tumregel:
Allt över 30 volt är farligt
Den grundregeln är hyfsat bra. Spänningar under 30V KAN vara farliga om man har riktig otur eller verkligen anstränger sig för att det ska vara farligt, men normalt är det en bra grundregel.

De som säger "det är inte spänningen som dödar, det är strömmen" har oftast ingen aning om vad de pratar om. Det talesättet är i bästa fall lite smått vilseledande, och i värsta fall livsfarligt.
På vilket sätt är det vilseledande? Din grundregel är vilseledande om något det behöver man inte grotta ner sig i ellära för att förstå, dessutom verkar ju ts plugga fysik så han ska ju ändå lära sig.

för att bidra till ämnet, växelström anses farligare eftersom eftersom det påverkar hjärtat mycket mer än likström, men det betyder inte att likström är ofarligt.
Senast redigerad av MaricaHase 2017-10-13 kl. 00:24.
Citera
2017-10-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
På vilket sätt är det vilseledande? Din grundregel är vilseledande om något det behöver man inte grotta ner sig i ellära för att förstå, dessutom verkar ju ts plugga fysik så han ska ju ändå lära sig.
Om en tråd innehåller mindre än 20 inlägg tycker jag att du bör läsa igenom hela innan du börjar skriva i den.

Grundregeln att betrakta allt över 30V som farligt är bra därför att i princip oavsett hur hög spänning du har så finns det situationer där den spänningen är ofarlig, men det kan vara väldigt svårt att förstå hur och varför. Det ska däremot till oerhört mycket för att en spänning under 30V ska vara farlig.

Den grundregeln är begränsande på så sätt att den gör att du betraktar många ofarliga saker som farliga, men den är säker på så sätt att den ytterst sällan gör att du betraktar något farligt som ofarligt.

Samtidigt tar den bort en del vanliga missförstånd där folk tror att saker är farliga, såsom mobilladdare. De läser på den och ser att den kan ge en hel ampere och tror därför att den är livsfarlig, vilket den inte är. (Ja, den kan börja brinna, men det är inte det det här handlar om.)
Senast redigerad av RulleRivare 2017-10-13 kl. 00:41.
Citera
2017-10-13, 01:05
Medlem
Kenpachys avatar
Citat:
Om en tråd innehåller mindre än 20 inlägg tycker jag att du bör läsa igenom hela innan du börjar skriva i den.

Grundregeln att betrakta allt över 30V som farligt är bra därför att i princip oavsett hur hög spänning du har så finns det situationer där den spänningen är ofarlig, men det kan vara väldigt svårt att förstå hur och varför. Det ska däremot till oerhört mycket för att en spänning under 30V ska vara farlig.

Den grundregeln är begränsande på så sätt att den gör att du betraktar många ofarliga saker som farliga, men den är säker på så sätt att den ytterst sällan gör att du betraktar något farligt som ofarligt.

Samtidigt tar den bort en del vanliga missförstånd där folk tror att saker är farliga, såsom mobilladdare. De läser på den och ser att den kan ge en hel ampere och tror därför att den är livsfarlig, vilket den inte är. (Ja, den kan börja brinna, men det är inte det det här handlar om.)

Förstår vad du menar men att säga till någon att de ska betrakta all spänning över 30V som farligt gör ju att man betraktar all spänning under 30V som ofarligt vilket är extremt dumt.
Citera
2017-10-13, 02:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpachy
Förstår vad du menar men att säga till någon att de ska betrakta all spänning över 30V som farligt gör ju att man betraktar all spänning under 30V som ofarligt vilket är extremt dumt.
Var vill du dra gränsen då? 12 V? Eller anser du att det inte finns någon spänning som är ofarligt låg vad gäller att en människa pillar på spänningsförande delar i systemet? Det ska till rätt extrema omständigheter för att ett system med under 30 V ska ge någon farlig stöt.
Citera
2017-10-13, 02:49
Medlem
Citat:

förstår regeln men den ger ju inte någon fingervisning alls om vad som egentligen är farligt, googlade faktiskt och det verkar vara en standard text book regel även om vissa källor anger 50V

det som är problemet är att motståndet i kroppen kan variera ca 1 kohm- 1 Mohm beroende på situation, jag brukar köra med en annan grundregel än du, den att man ska hålla ena handen bakom ryggen fördelen med det är att då kan man betrakta betydligt högre spänning än 30v som ofarlig?
Citera
2017-10-13, 02:55
Medlem
Beror väl också på vilken väg strömmen tar genom kroppen. Går strömmen från ena handen till den andra genom hjärtat så...

Sen kan ju också händerna låsas i kramp så man inte kan släppa ledningen om strömmen är tillräckligt hög..

Dessa faktorer måste väl också begrundas när man bedömer strömmens farlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in