2017-10-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Har du källa på att sågtänderna matchar de amputerade kroppsdelarna? Tack.

Det skall väl den tekniska undersökningen klarlägga. Redan när torson hittades konstaterades att tydliga spår av sågtänder, vilket indikerade att såg varit vapnet/metoden. PM verkar dumpat allt kopplat till mordet på Kim på samma plats.
Påsen innehållande sågen hittades även där, det är alltså sannolikt att den är där av samma anledning.
Citera
2017-10-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag håller med. Jag är väldigt imponerad av den danska polisens arbete i det här fallet. Jag tvivlar på att den svenska polisen skulle vara lika engagerade i detta.
Tror nog att svensk polis hade vara lika skickliga i mord utredningar.
Stora skillnaden är att både ansvarige danske polisen och ansvarig åklagare ger allmänheten rätt utförlig information, om hur mordet gått till, genom rapporteringen om vad de hittat och det som inte kommit tillrätta. Ansvarige danske polisen har också visat den humana sidan, genom att i stort sett lova Kim Walls anhöriga att de ska få tillbaka "hela Kim"-att de inte ger upp i sökandet efter alla delar.
Så har jag aldrig hört att någon svensk polis har uttryckt sig.
Vid styckmord som vi haft i Sverige har polisen kanske velat bespara anhöriga eller allmänheten om detaljerna.
Polisen gör upp med anhöriga om vad som kan släppas till allmänheten.
Är anhöriga i chocktillstånd så kan inte polisen själva ta beslutet att gå ut i media med känsliga detaljer.
Senast redigerad av moshes 2017-10-12 kl. 22:59.
Citera
2017-10-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag kritiserar inte LGW han engagerar sig i stora brott och ger sin version av fallen med den info han har/får tillgång till.

Sen om han lyssnar/bryr sig om vad sexpressen ber han censurera vet vi inte ngt om.

Jag har funderat lite sedan saken diskuterades sist och jag tror inte Leif GW skulle tolerera att en klåfingrig typ på tidningen rör om i hans krönika. Jag tror att det mer handlar om fingertoppskänsla för vad som är i linje med vad tidningen kan stå för.

Jag undrar om det är av gammal vana som vi läsare skonas från ruskiga detaljer som knivstickens placering på Kim Walls torso. Det är intressant för tidningarna borde beakta att läsarna överger dem för utländsk media.

Det är bara i Sverige som tidningarna inte har journalister anställda som kan granska olika brottmål utan att fråga en expert, innan de vågar skriva. Bevakningen av rättsväsendet är uselt, och det finns ingen debatt. Journalisterna i detta land är väldigt ängsliga, och verkar koncentrera sig mer och mer på nöjesdelen av tidningen. Inom sport är det faktiskt ingen brist på journalister som kan skriva och analysera det de ser.
Senast redigerad av Vresrosen 2017-10-12 kl. 22:55.
Citera
2017-10-12, 22:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Inte så viktig diskussion alls i nuläget, helt off resonemang faktiskt ,men jag tror inte att Madsen fungerar i ett danskt-fängelse.
Tror inte frun förblir fru Madsen. Återstår Deirdre. Hon får det svårt i Danmark efter sina uttalande i media..
Hon om någon skulle behöva söka PuT i Sverige.
D,Hon verkar ju mångsidig och verkar kunna försörja sig själv och hon förstår svenska.

De flesta danskar förstår svenska hyfsat. Fröken(fru?) King är väl ungefär lika känd i Sverige, kanske t. o. m.
mer. Om hon är mångsidig vet jag inte men om hon är nordisk medborgare så behöver hon inte söka PuT, nordiska medborgare krävs inte heller att de styrker uppehållsrätt för att de ska kunna bosätta sig i Sverige.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-12 kl. 23:02.
Citera
2017-10-12, 23:00
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhen
https://www.expressen.se/kvallsposten/blodspar-pa-sagen-kan-avsloja-madsen/

Vad jag har förstått har någon expertbara sagt att det KAN finnas blod eller fingeravtryck, inte att man faktiskt hittat det.

Just det och svensk media litar jag inte på, precis att de KAN finnas blod och fingeravtryck det är ganska stor skillnad anser jag, det är inget som danska polisen eller dansk media har gått ut med ännu.
Senast redigerad av Smhf 2017-10-12 kl. 23:05.
Citera
2017-10-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Har du källa på att sågtänderna matchar de amputerade kroppsdelarna? Tack.

Han vil ikke forholde sig til, hvorvidt man kan matche saven med Kim Walls lig.
Kan vara svårt att förstå danska men ungefär, -Han vill inte uttala sig om hurvida man kan matcha sågen till KWs lik.
Mao, det är ej fastställt ännu.

https://www.bt.dk/krimi/mysteriet-om-raket-madsens-sav-derfor-kan-den-vaere-saa-vigtig-for-efterforskningen

EDIT. Jag har inte funnit info om att sågen skulle ligga i någon påse. Varifån kommer denna info?
Det är intressant med sågen. Men kögebukten är enormt stor och där ligger nog en massa skrot, vektyg mm. Så kanske man ska vänta lite på mer info om detta fynd.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-12 kl. 23:13.
Citera
2017-10-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De flesta danskar förstår svenska hyfsat. Fröken(fru?) King är väl ungefär lika känd i Sverige, kanske t. o. m.
mer. Om hon är mångsidig vet jag inte men om hon är nordisk medborgare så behöver hon inte söka PuT.
Hon kanske inte är nordisk medborgare- med det efter-namnet- men menar inte att hon tillhör släkten Martin luther King. Trodde hon är Hollänsk..
Citera
2017-10-12, 23:09
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Rättsmedicin är väldigt bra på att kunna avgöra om ett vapen/verktyg/kniv/såg har varit inblandat i
ett specifikt fall. Man jämför sågens tandning med skador på kroppen. det har redan framkommit att de
konstaterat att det var ett sågliknande föremål som användes vid styckningen, inte en kniv. (har tyvärr
ingen källa på det just nu).

Förhoppningsvis finns det vittnen som kan placera sågen i ubåten, verkstaden eller i Madsens ägo. Kanske
t.o.m. bilder.

Jag är helt förbluffad över hur bra danska polisen, eller de dykare de hyr in, är på att hitta föremål i
havet. Det är egentligen osannolikt!

Jag gillar inte vittnen direkt men i alla fall sedan tidigare så fanns det ett vittne som såg Madsen med en såg i handen den dagen han seglade ut med KW. Det är den sågen med orange handtag som diskuterades i början på detta fallet. Dom tar det som finns till hands vilket kan vara vad som helst som är tillräckligt vasst för att kapa med.

Jag har för mig att man frågat om sågen och att han sagt att den är i verkstaden eller nåt liknande.
Det jag tänkte då var att man kan ju faktiskt ha fler än en såg.
Citat:
Vidne så Peter Madsen med en sav
Under det første grundlovsforhør i sagen, hvor Peter Madsen oprindeligt blev varetægtsfængslet, oplyste politiet, at et vidne på et tidspunkt havde set Peter Madsen i løbet af den dag, hvor han sejlede ud med Kim Wall, gående mod ubåden med en sav i hånden.

Politiet fortalte, at vidnet beskrev saven som en almindelig fukssvans med et gult eller orange håndtag. Peter Madsen har selv forklaret, at han var på vej ned i ubåden med en sav, fordi han skulle bygge en form for plateau nede i ubåden. Ifølge Peter Madsen endte saven efterfølgende tilbage på værkstedet. Politiet har også fortalt, at man ikke har fundet nogen fukssvans på værkstedet. Derfor kan det her naturligvis være et rigtig vigtigt spor, siger Astrid Søndberg.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-10-12-sav-fundet-i-koege-bugt-i-forbindelse-med-ubaadssagen
Citera
2017-10-12, 23:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Hon kanske inte är nordisk medborgare- med det efter-namnet- men menar inte att hon tillhör släkten Martin luther King. Trodde hon är Hollänsk..

Alltså på tal om diskussioner som är helt off, det var någon i tråden som formulerade sig som att PM skulle komma att sitta i svenskt fängelse. Personen ändrade sin kommentar hen avsåg inte svenskt fängelse. Men hursomhelst finns dwt väl inget incitament för PM att begära att få avtjäna straffet i svenskt fängelse. I övrigt kan det även i Danmark finnas såväl personer som har utländskt ursprung (föräldrar eller tidigare generation) eller helt enkelt tagit ett annat namn fastän de är danska medborgare.
Citera
2017-10-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Alltså på tal om diskussioner som är helt off, det var någon i tråden som formulerade sig som att PM skulle komma att sitta i svenskt fängelse. Personen ändrade sin kommentar hen avsåg inte svenskt fängelse. Men hursomhelst finns dwt väl inget incitament för PM att begära att få avtjäna straffet i svenskt fängelse. I övrigt kan det även i Danmark finnas såväl personer som har utländskt ursprung (föräldrar eller tidigare generation) eller helt enkelt tagit ett annat namn fastän de är danska medborgare.
Visst du kan ha rätt- men hon talade "grumlig" danska-men hon kan likväl ha varit i chocktillstånd,
när hon lät sig intervjuas. Nog om D.KIng.
Citera
2017-10-12, 23:24
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har funderat lite sedan saken diskuterades sist och jag tror inte Leif GW skulle tolerera att en klåfingrig typ på tidningen rör om i hans krönika. Jag tror att det mer handlar om fingertoppskänsla för vad som är i linje med vad tidningen kan stå för.

Jag undrar om det är av gammal vana som vi läsare skonas från ruskiga detaljer som knivstickens placering på Kim Walls torso. Det är intressant för tidningarna borde beakta att läsarna överger dem för utländsk media.

Det är bara i Sverige som tidningarna inte har journalister anställda som kan granska olika brottmål utan att fråga en expert, innan de vågar skriva. Bevakningen av rättsväsendet är uselt, och det finns ingen debatt. Journalisterna i detta land är väldigt ängsliga, och verkar koncentrera sig mer och mer på nöjesdelen av tidningen. Inom sport är det faktiskt ingen brist på journalister som kan skriva och analysera det de ser.

Journalisterna i Sverige är styrda av politikerna ska du jobba som journalist så ska du vara PK, inte avslöja detaljer som kan väcka folket, i de andra Nordiska länderna så hjärntvättar man inte journalisterna.

Jag väntar på info/analys ang sågen som hittades av dansk polis, de väntar säkert på svar från analyserna ang sågen, hoppas det har kommit fram lite fakta som kan avslöja en del.
Citera
2017-10-12, 23:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Om sågen bär blod av Kim Wall och att sågens handtag kan kopplas till PM, vilket verkar troligt, är det inte mycket som är obesvarat.
(sågen undersökes fn tekniskt).

Nu har ju sågen legat på botten en bra stund, undrar om inte det är mera osannolikt att blodet är kvar.., säkert även lite sand som virvlat runt och "slipat" på själva sågen..

Sedan är jag inte någon marinbiolog utav något slag.., men borde inte även mikroorganismer och andra smådjur på botten vara intresserade av att "lapa" i sig ev näringsrikt blod..?
Senast redigerad av Snapcount 2017-10-12 kl. 23:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in