2017-10-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
För många faktorer som vi inte vet, men jag gissar på >1, personen med BR kommer tjäna kortsiktigt( månadsvis) men ha risk i det långa loppet.
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Vad jag kan säga om saken är att hyresrätt ska vara dyrare är motsvarande bostadsrätt per månad. Detta eftersom hyresrätten inkluderar underhåll och inte innebär något ekonomiskt risktagande för hyresgästen. Prissättningen av många hyresrätter är förstås reglerad medan säljaren av en BR-lägenhet får sätta vilket pris denne önskar. Min gissning blir att räntehöjning kommer långt innan politikerna får till stånd en avreglering av hyresmarknaden. Följden blir förstås att BR kommer bli dyrare än motsvarande HR redan på medellång* sikt.

*Räntebanan håller visst inte med.
Ja, det är rimligt att hyran är högre än månadsavgift + kapitalkostnad för en BR. Bla av de skäl som angetts ovan.

Men vad skulle kunna vara en rimlig nivå? Runt 1.2 kanske. Hyran skulle ligga ca 20% högre.

Är det där vi hamnar om det skulle krascha nu?
2017-10-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Sverige har devalverat kronan förr, på 70 och 90 talet, vem vet om det händer igen?

Detta kommer inte vara en devalvering . Det kommer vara en REVALVERING uppskrivning av penningvärdet, fast bara för den NYA valutan...Och det kommer INTE VARA SVERIGE, utan hela världen samtidigt. IMF kommer ge ut NYA valutor...SDR (special drawing right) Detta kan de göra när central-bankerna misslyckats...SDR-Euro, SDR-Dollar, SDR-YEN Fast med dubbla värdet ( Hälften av ALLA skulder trollas bort omedelbart, samt hälften av dina bank-besparingar. ) Tyvärr, detta kommer visa sig snart vara det enda botemedlet mot överbelåningen i världen.
2017-10-12, 22:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ja, det är rimligt att hyran är högre än månadsavgift + kapitalkostnad för en BR. Bla av de skäl som angetts ovan.

Men vad skulle kunna vara en rimlig nivå? Runt 1.2 kanske. Hyran skulle ligga ca 20% högre.

Är det där vi hamnar om det skulle krascha nu?

Om det hade varit fri tillgång till HR är det kanske rimligt med 20% högre kostnad för HR av dessa skäl, men nu när det inte är så är det mer rimligt med en faktor långt under 1,0.

Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Detta kommer inte vara en devalvering . Det kommer vara en REVALVERING uppskrivning av penningvärdet, fast bara för den NYA valutan...Och det kommer INTE VARA SVERIGE, utan hela världen samtidigt. IMF kommer ge ut NYA valutor...SDR (special drawing right) Detta kan de göra när central-bankerna misslyckats...SDR-Euro, SDR-Dollar, SDR-YEN Fast med dubbla värdet ( Hälften av ALLA skulder trollas bort omedelbart, samt hälften av dina bank-besparingar. ) Tyvärr, detta kommer visa sig snart vara det enda botemedlet mot överbelåningen i världen.

Det är inte bra att dricka så där mycket mitt i veckorna.
2017-10-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det hade varit fri tillgång till HR är det kanske rimligt med 20% högre kostnad för HR av dessa skäl, men nu när det inte är så är det mer rimligt med en faktor långt under 1,0.

Det är inte bra att dricka så där mycket mitt i veckorna.

Tyvärr min vän....Kom ihåg vad jag skrev. Jag kan slå vad om att detta är vad som kommer hända. Vill bara varna så många som möjligt innan...Så ni har en möjlighet att rädda era besparingar på banken...Ärligt ! Världen har ALDRIG varit såhär skuldsatt och vi närmar oss stupet med rekordfart.
2017-10-12, 22:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tyvärr min vän....Kom ihåg vad jag skrev. Jag kan slå vad om att detta är vad som kommer hända. Vill bara varna så många som möjligt innan...Så ni har en möjlighet att rädda era besparingar på banken...Ärligt ! Världen har ALDRIG varit såhär skuldsatt och vi närmar oss stupet med rekordfart.

Jag behöver inte komma ihåg, jag kan söka upp och läsa inlägget senare. Precis som jag kan göra med de inläggen du har skrivit tidigare och det är inte direkt första gången du skriver sånt här. Förstår att du blir allt mer desperat även om du lät desperat tidigare också.
2017-10-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag behöver inte komma ihåg, jag kan söka upp och läsa inlägget senare. Precis som jag kan göra med de inläggen du har skrivit tidigare och det är inte direkt första gången du skriver sånt här. Förstår att du blir allt mer desperat även om du lät desperat tidigare också.

Ööh ??? Ville bara försöka informera vad ni har att vänta...Men jag inser att du inte inser vad som väntar....Allvarligt hur tror du skulderna och överbelåningen skall regleras. Vi behöver 10 % tillväxt i västvärlden för att säkerställa återbetalningen av lånen ...Förstår du hur omöjligt det är ?
2017-10-12, 23:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ööh ??? Ville bara försöka informera vad ni har att vänta...Men jag inser att du inte inser vad som väntar....Allvarligt hur tror du skulderna och överbelåningen skall regleras. Vi behöver 10 % tillväxt i västvärlden för att säkerställa återbetalningen av lånen ...Förstår du hur omöjligt det är ?

Jag inser att du har skrikit dig hes tidigare också så din träffsäkerhet verkar inte vara på topp direkt.
2017-10-12, 23:11
Medlem
Hmm ? din fantasi verkar inte ha några gränser...och det är ok...Jag rekommenderar dig att ha en massa pengar på bank-kontot...återkom efter kraschen och tala om för mig hur mycket du kunde köpa för dessa pappers-lappar.
2017-10-12, 23:45
Avslutad
Citat:
* Att saker och ting ska skötas offentligt och ineffektivt är det vänsterväljare som ordnat.
* Att det sker omfördelning från produktiva till icke-produktiva är det vänsterväljare som ordnat.

Inget av detta är väl direkt någon nyhet. Du hade sluppit det med nyliberal politik.
Då hade sjukvården varit privat och vi hade valt de dugligaste leverantörerna och betalat vår sjukförsäkring från lönen. Och dagens mottagare av omfördelningen hade fått arbeta och försörja sig i stället.
Då hade du sluppit det du klagar över. Vi hade inte blivit plundrade av någon överhet som köpt bostäder till icke-produktiva.
Med risk för OT men din husgud Reinfeldt öppnade sitt hjärta för att sänka landet och skapa tillväxt som gynnar överheten. Överheten är bankerna och kapitalet i vårt kapitalistiska samhällssystem, det vet du väl?

Reinfeldt sålde ut välfärden så nu går skattepengar direkt till kapitalet i skatteparadisen. Vanligt produktivt folk har blivit plundrade av överheten via skatten. BB stängs, polisen klarar inte av massinvandringen och kommuner köper bostäder i bubblan. Landet rasar, allt för att stimulera finanserna. Du är en nyttig idiot eller så företräder du överheten. Du är nog båda nu när jag tänker efter. Kapitalet och ny"liberal"-ismen har sänkt detta land till kaos som bara kommer eskalera nu när ekonomin går åt helvete. Tack alpha för att du och dina har gett oss vanligt folk detta att städa upp.

Tjuvar och banditer är ni, bankerna!
Senast redigerad av frasselito 2017-10-12 kl. 23:48.
2017-10-13, 00:25
Medlem
Citat:
SDR har funnits i decennier och har väl inte varit någon kioskvältare direkt.

Sedan är det väl lite oklart vad det är för överbelåning du talar om. Om jag inte missminner mig så är hushållens aggregerade belåning ca 30% av aggregerade tillgångar. Det ser jag inte skulle vara så anmärkningsvärt.
2017-10-13, 07:11
Medlem
Citat:
Den där kommentaren skulle jag säga i allra högsta grad gäller dig själv.

Reverser har använts som betalmedel genom tiderna. Även obligationer. Det är också fordringar.

Om min granne ser till att ha bra trovärdighet och investerar i en infrastruktur för betalningar så kommer det att fungera.

Men du och en del andra här är så osannolikt faktaresistenta att ni inte kan ta emot den mesta basal informationen. Att ni skriver här är ungefär som om någon förlamad från födseln skulle skriva om sin styrketräning i ett träningsforum.
Symptomatiskt är att ni kan inte peka på något som inte stämmer. Bara komma med emotionellt ojande om att det jag skriver inte överensstämmer med religiösa fantasier som ni grävt upp någonstans.

Ni har någon fantasifull föreställning om pengar. Och kan inte förstå att det bara är en fordran där motparten råkar vara någon som investerat i infrastruktur för transaktioner.

Lån går till så att på låntagares initiativ utfärdar man ömsesidiga skulder på samma belopp.
Ska man tala om vem som skapar så är det i så fall låntagaren, då det sker på dennes initiativ.

Nej ditt pucko, en revers från din granne kan du inte köpa an bostadsrätt för. Dn granne har nämligen inte en av staten sanktionerad rätt att skapa pengar. Det har däremot Swedbank. Detta är så självklart för alla tänkande människor så det känns absurt att behöva påpeka
2017-10-13, 07:48
Medlem
Priserna tvärnitar:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/gg22k/bostadsrattspriserna-tvarnitar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in