Citat:
Och du tror alltså inte att de redan undersökt dessa alternativ från blodet som hittats. (Jag försöker inte göra mig märkvärdig) men jag tänker lite såhär. De har koll på vad de hittat, att de även kontrollerat alla tänkbara alternativ. ........ Hur? skulle åklagare annars överhuvudtaget kunna vara säkra på Polisens förundersökning.
Jag förstår om funderingar kommer att hagla, men vet också att Polisen tänker själva.
Jag förstår om funderingar kommer att hagla, men vet också att Polisen tänker själva.
Vad jag menar är att alla svar har inte kommit från rättsmedicin ännu och det rättsmedicinska intyget är inte färdigt sammanställt ännu. Den rättsmedicinska undersökningen pågår alltså fortfarande. Det är inte en "fundering" utan ett rakt påstående.
Bara detta att man fortfarande söker efter KW:s armar tolkar jag som att alla utredarna är tänkande personer, som kan sitt jobb och de vill ha ett fullständigt åtal utan invändningar från den åtalade. Han kommer säkert att försöka skylla på "praktikanten", som verkar namnlös. Allt för att hans, PM:s, sexual-sadistiska personlighet och integritet inte ska avslöjas.
Jag tror att det i Danmark är som i Sverige, att åklagare är förundersökningsledare. Och att rättsläkarna lämnar fortlöpande svar till polisens utredning. Polisen kan också i samarbetet med åklagaren ställa frågor till rättsläkarna om något är oklart juridiskt.
Härav behovet av förlängd häktningstid. Samtidigt är jag imponerad över den korta tid som förflutit från det försvinnandet och mordet inträffade och hur långt polisen/åklagaren kommit i detta fall redan efter två månader.
Jag ser fram emot den rättspsykiatriska bedömningen av "raketforskaren" och "ubåtskaptenen" och "snuff-movie"-njutaren PM. Den undersökningen skiljer sig tydligen från den svenska rutinen, som inte ger något utrymme för den undersökte att välja "boende" under undersökningen.
)
Hur som helst är det sjukligt när det slutar på det här sättet.