2017-10-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inget konstigt, det är helt normalt för svenska förhållanden. Svensk polis berättar i stort sett aldrig direkt vad som har hänt när det har hänt något. Avslöjar inte vad man har hittat, kropp, misstänkt mordvapen och annat som kan misstänkas ha en anknytning till ett mord. För att inte tala om den evighet det tar att fixa fram dna-analyser från NFC. Svensk polis är raka motsatsen till den danska motsvarigheten, och tydligen också den norska, som är öppen, rak, snabb och med en känsla för vad allmänheten vill veta.

Dansk polis har hanterat fallet mycket bra, hoppas bara att man också lyckas att ge åklagaren det material hen behöver för att få mördaren fälld i domstol.

Det handlar knappst om avtal, snarare beror det på ren och skär tröghet.

I övrigt så tror jag inte att PM kan kopplas till något mordfall i Sverige, inte heller fler mord i Danmark även om det ligger nära tillhands att misstänka det.

Du har fel. Till skillnad från Norge (icke EU-land) så ingår Sverige i ett avtal mellan flera andra länder i EU som ett antal gånger per år automatiskt samkör alla aktuella DNA mellan samtliga ingående länder. Nästa samkörning sker i November (och då finns PMs DNA med). Fiffigt, va?

Framgått i tråden idag. Av skribenten IKEA-Kamprad. Som jag härmed tackar! Tack o Bock.
Senast redigerad av Remark 2017-10-11 kl. 22:01.
Citera
2017-10-11, 21:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja pendeln har svängt.

Visserligen krossades min gummiflottsteori lite men att en stealthad båt som seglat ut till ubåten under radarn med den verklige mördaren som PM skyddar står utom allt tvivel som en solid teori. Att det var en Mod som postade den ökar tyngden i teorin.

Att Norge nu friat PM med DNA-koll talar också för att han kanske borde släppas fri i avvaktan på rättegång.

Om inte något framkommer om den parterade japanskan för några år sedan.

Vem postade originalinlägget kring en stealthad båt?

Varför ska PM släppas fri? Han har ju erkänt brott mot griftefrid.
Citera
2017-10-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
En mycket god tanke, du kan vara något på spåren här!
Låt oss ta det ett steg till. PM mördade KW, och använde sedan hennes telefon för att skicka ett meddelande till pojkvännen. Pojkvännen insåg då genast att något var väldigt fel, då meddelandet var utformat på ett sätt som KW aldrig skulle göra, eller omvänt, saknade viss information som KW alltid hade med.

Ingen dum idé alls, tvärtom, en mycket bra idé, och inte alls otrolig, kan var varit KW eller PM som skickat!

Samarbete kallas det. Jag fick bollen av dig och började fundera på det.
Om det var PM som skickat det efter hennes död, så tror jag han gått igenom Kims mobil för att imitera KW .
Så jag tror att han dikterade för KW vad hon skulle skriva. Och KW, som du mycket riktigt påpekade, utlämnade vissa små ömhetsbetygelse som hon vanligtvis skrev till pojkvännen.
Jag tänker att om KW var vid liv, så var PM så upphetsad att han inte tänkte på att kolla hur hon brukade uttrycka sig till pojkvännen. Tror nog att KW dog mellan 22.00 och innan 24.00.
Pojkvännen väntade kl 22.00 på henne. Tror det var KW som tvingades av Madsen att skicka lungnande besked till pojkvännen. Eftersom KWs pojkvän är belagd med yppandeförbud. Så kan ju detta vara ett viktigt bevis, som de ännu ej konfronterat Madsen med?
Och därför vet inte vi heller? Tror du jag funderar rätt här?
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-11 kl. 22:26.
Citera
2017-10-11, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Obduktionen är inte avslutad och ett slutligt rättsmedicinskt intyg har inte avlämnats. Det som informerats om är delar av de rättsmedicinska fynden. Eller bristen på fynd, som t.ex. att skallen inte har några skador efter att slag (av någon luckan som vägde 70 kg eller annat när KW skulle fallit efter slaget av luckan.) enligt den beskrivning PM lämnat till polisen.

Men något är inte redovisat om kemiska test eller fynd i magsäcken, inget om skador i hjärnan eller inre organ. Endast om knivsticken (1 i bröstkorgen, 10 i nedre delen av bålen vid yttre könsorganen samt 4 i inre könsorganen i vagina.)

Den rättsmedicinska undersökningen är inte avslutad och inget slutligt intyg avgett. Troligen är det svårt att göra kemiska analyser för en kropp som tömts på blod.

Och du tror alltså inte att de redan undersökt dessa alternativ från blodet som hittats. (Jag försöker inte göra mig märkvärdig) men jag tänker lite såhär. De har koll på vad de hittat, att de även kontrollerat alla tänkbara alternativ. ........ Hur? skulle åklagare annars överhuvudtaget kunna vara säkra på Polisens förundersökning.

Jag förstår om funderingar kommer att hagla, men vet också att Polisen tänker själva.
Citera
2017-10-11, 22:09
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vem postade originalinlägget kring en stealthad båt?

Varför ska PM släppas fri? Han har ju erkänt brott mot griftefrid.

Det spelar egentligen ingen som helst roll, för även om PM skulle kunna göra det omöjligt möjligt, och få det på hitsidan om "bortom rimligt tvivel" att det skulle kunna funnits en tredje person, så är det likafullt bevisat att PM var delaktig i det hela, hela vägen från att ha tagit ut henne i ubåten till att ha förnekat allt som hänt, erkänt dumpningen, och blivit tagen med KW's benflisor på sin kropp. Han kommer likafullt att dömas för mord, på samma vis som Johanna Möller som inte ens var i närheten när morden hon dömdes för begicks.

PM är kokt, stekt och friterad, och det vet han, därför sitter han där som en mussla.
Citera
2017-10-11, 22:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Inget konstigt, det är helt normalt för svenska förhållanden. Svensk polis berättar i stort sett aldrig direkt vad som har hänt när det har hänt något. Avslöjar inte vad man har hittat, kropp, misstänkt mordvapen och annat som kan misstänkas ha en anknytning till ett mord. För att inte tala om den evighet det tar att fixa fram dna-analyser från NFC. Svensk polis är raka motsatsen till den danska motsvarigheten, och tydligen också den norska, som är öppen, rak, snabb och med en känsla för vad allmänheten vill veta.

Dansk polis har hanterat fallet mycket bra, hoppas bara att man också lyckas att ge åklagaren det material hen behöver för att få mördaren fälld i domstol.

I övrigt så tror jag inte att PM kan kopplas till något mordfall i Sverige, inte heller fler mord i Danmark även om det ligger nära tillhands att misstänka det.

Jag tror inte heller man kan knyta honom till fler mord faktiskt även om Sverige ska dra ut på tiden genom att vara senfärdiga. Den typen av undersökning bör göras omgående. Herregud vi framstår som inkompetenta i jämförelse med både Danmark och Norge.
Citera
2017-10-11, 22:17
Medlem
Citat:

Veldig vanskelig å tro noe som helst om den mannen......virker uforutsigbar. ....
Citera
2017-10-11, 22:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag tror inte heller man kan knyta honom till fler mord faktiskt även om Sverige ska dra ut på tiden genom att vara senfärdiga. Den typen av undersökning bör göras omgående. Herregud vi framstår som inkompetenta i jämförelse med både Danmark och Norge.

Varför denna brådska? Madsen sitter där han sitter ett bra tag nu.
Citera
2017-10-11, 22:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Samarbete kallas det. Jag fick bollen av dig och började fundera på det.
Om det var PM som skickat det så tror jag han gått igenom Kims mobil för att imitera KW .
Så jag tror att han dikterade för KW vad hon skulle skriva. Och KW, som du mycket riktigt påpekade, utlämnade vissa små ömhetsbetygelse som hon vanligtvis skrev till pojkvännen.
Jag tänker att om KW var vid liv, så var PM så upphetsad att han inte tänkte på att kolla hur hon brukade uttrycka sig till pojkvännen. Tror nog att KW dog mellan 22.00 och innan 24.00.
Pojkvännen väntade kl 22.00 på henne. Tror det var KW som tvingades av Madsen att skicka lungnande besked till pojkvännen. Eftersom KWs pojkvän är belagd med yppandeförbud, kan detta vara ett bevis som de ännu ej konfronterat Madsen med?
Och därför vet inte vi heller?
Tror du jag funderar rätt här?

Ja, jag tror absolut att det skulle kunna hänt något sådant. Det är nog en av de bättre förklaringarna till hur det skulle kunna ha gått iväg ett meddelande till pojkvännen.

Han har säkert försökt få tag på henne upprepade gånger, utan att lyckas. PM har till sist insett att pojkvännen måste få någon form av svar för att lugna ner sig.

Det vore mycket intressant att få veta varför polisen tror att KW var vid liv ända fram till klockan fyra på morgonen, och varför GW tror att hon mördades mellan 22-24.

Jag tänker att det mest troliga är att KW mördades och styckades under det första dyket, och att det andra dyket var för PM's nattsömn. Det som talar emot min teori är att PM då borde ha sänkt KW någon annanstans än i Köge-bukten. Å andra sidan så kan PM mycket väl ha tänkt att han inte ska sänka kroppen i närheten av där mordet skedde. Det blir ju lite bakvänt i detta fallet, eftersom mordet skedde ombord på ubåten snarare än på den fysiska plats ubåten befann sig. Men sådär konstigt kan ju tankarna gå ibland. Det är inte heller säkert att det andra dyket var där kroppen hittades. Ubåten siktades ju första gången på fredagsmorgonen en bit utanför Köge-bukten, vill jag minnas. Jag tror att ubåten siktades ganska kort efter att den brutit ytan, alltså ganska nära där PM spenderade natten/andra dyket.

Det kan så klart vara så att PM inte dumpade kroppen förrän på morgonen, i dagsljus. Men då börjar man ju undra, var han så korkad, snacka om risk att bli upptäckt, eller hade han egentligen inte tänkt dumpa kroppen alls? Tänk på att han var nära land, och folk som bor nära havet har väldigt ofta tubkikare på tripods i sina fönster. Det tänkte han kanske inte på, men ändå, generellt risken för att bli upptäckt är ju jättestor i dagsljus, med ubåt. Jag har bara svårt att tro det. Men å andra sidan, det mesta i det här fallet är svårt att tro.
Citera
2017-10-11, 22:24
Medlem
trngws avatar
KW kanske dog under kvällen. Sedan har pojkvännen börjat ringa och skicka SMS. PM blir stressad, och det dröjer till 0230 innan han lyckas ta sig in i telefonen, komma på hennes mönster t.ex. och skickar då meddelandet. Det kan också vara en variant.
Citera
2017-10-11, 22:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför denna brådska? Madsen sitter där han sitter ett bra tag nu.

I Danmark ja, men det innebär väl att vi skulle lösa kalla mord och att anhöriga skulle få ett avslut.
Men det kanske inte är så viktigt? Samtidigt kan det vara en bra information till dansk polis och åklagare.
Inte konstigt vi får massiv kritik då det gäller häktningar som drar ut på tiden och misstänkta sitter isolerade. VI framstår som ett underutvecklat land då det gäller just analyssvar och förundersökningar.
Citera
2017-10-11, 22:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
I Danmark ja, men det innebär väl att vi skulle lösa kalla mord och att anhöriga skulle få ett avslut.
Men det kanske inte är så viktigt? Samtidigt kan det vara en bra information till dansk polis och åklagare.
Inte konstigt vi får massiv kritik då det gäller häktningar som drar ut på tiden och misstänkta sitter isolerade. VI framstår som ett underutvecklat land då det gäller just analyssvar och förundersökningar.

Drama queen?

Några dagar hit eller dit spelar ingen som helst roll i detta ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in