2017-10-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Just så, på alla punkter!

En sak dock som jag har funderat lite på men som inte verkar ha nämnts i tråden på dessa 30000 inlägg, inte vad jag sett i alla fall.

Är det att när det går ett sjölarm, alltså att man saknar en båt till havs, så blir som regel inte polis inblandad, utan det är sjöräddningsenheterna som rycker ut. I detta fallet så var dock polis på plats mycket snabbt. Jag undrar om det kan vara så att personerna i fritidsbåten rapporterade in när de plockade upp PM, att de bara plockat upp en person, inte två, och att sjöräddningen då larmat polisen direkt. Det är mycket möjligt, men långt ifrån säkert. Prio ett i det läget är att finna alla nödställda/saknade, inte att rapportera eventuella brott, om man ens i det läget tänker den tanken (det är ju lätt att sitta här och vara efterklok), men när någon saknas till sjöss är som regel inte mord det första man tänker. Allt detta tar oss tillbaka till det där samtalet från KW's pojkvän kl0230 och ett eventuellt meddelande från KW.

Jag tycker att det är mycket som starkt talar för att ett sådant meddelande på ett eller annat vis har gått fram.

Jag fick just en (dum) idé, trngw.
Kan Madsen varit så lömsk att han tvingade KW till att skicka ett meddelande till sin pojkvän.
-Att planerna var ändrade så att KW skulle komma hem först sent på natten och att pojkvännen inte skulle sitta uppe och vänta på henne utan gå och lägga sig. Kanske att KW hade formulerat det på ett konstigt sätt så att pojkvännen blev orolig. PM verkade ju en smula överraskad över uppståndelsen när han kom i land. Vad tror du om detta? Kan det vara bevis mot Madsen som polisen tjuvhåller på?
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-11 kl. 19:37.
Citera
2017-10-11, 19:37
Medlem
Håper noen kan finne mobiltelefonene, svaret på gåten finnes nok der.
Citera
2017-10-11, 19:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tycker Danmark har visar en öppenhet under utredningens gång som är föredömlig. Vi i Sverige, har sekretess under utredningen som öppnar för spekulationer i stället för fakta. Jämför Lisa Holm utredningen.

Jag ser fram emot domen och domskälen. Det Madsen blir dömd för och på vilka grunder ska framgå av domen. Det räcker för mig. Jag kommer inte orka plöja igenom någon fup. Det gör man bara när man får vibbar om att något rättsvidrigt döljer sig bakom en välskriven dom.

Visst har öppenheten i utredningen varit förvånande ibland, man är ju mera van vid yppandeförbud och "inga kommentarer" när det gäller vad som sägs innan FUP släpps.

Är det vanligt med yppandeförbud även i Danmark?

Någon som vet?
Citera
2017-10-11, 19:43
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst har öppenheten i utredningen varit förvånande ibland, man är ju mera van vid yppandeförbud och "inga kommentarer" när det gäller vad som sägs innan FUP släpps.

Är det vanligt med yppandeförbud även i Danmark?

Någon som vet?
Man har ett så kallat namnförbud.
Citat:
Navneforbud er en retlig afgørelse om, at navnet på en sigtet person ikke må omtales i forbindelse med offentlig omtale af den mod vedkommende verserende straffesag. Oftest medfører navneforbuddet, at medierne alene omtaler personen ved vedkommendes initialer.

https://da.wikipedia.org/wiki/Navneforbud
Senast redigerad av Lao Tzu 2017-10-11 kl. 19:48.
Citera
2017-10-11, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Håper noen kan finne mobiltelefonene, svaret på gåten finnes nok der.

Jag tror att Madsen dumpat mobilerna i farleden vid Öresundsbron vid midnatt. (ca kl 24.00)
Innan han återvände till Köge Bukten.
Och jag tror att de är förstörda av PM.
Bara vad jag tror.
Citera
2017-10-11, 19:45
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och som JM i sitt ädelmod söker skydda..? - När JM som bäst höll på att mixtra med sina maskiner anföll X med en kniv KW och åsamkade henne åtskilliga stick; för att sedan X och en närmast paralyserad och lamslagen JM hjälpts åt att stycka och emballera likdelarna..? - X var en flyktig bekant till JM; en rymdsupporter, och JM hade senare satt av X vid Y-krogen.
Ja pendeln har svängt.

Visserligen krossades min gummiflottsteori lite men att en stealthad båt som seglat ut till ubåten under radarn med den verklige mördaren som PM skyddar står utom allt tvivel som en solid teori. Att det var en Mod som postade den ökar tyngden i teorin.

Att Norge nu friat PM med DNA-koll talar också för att han kanske borde släppas fri i avvaktan på rättegång.

Om inte något framkommer om den parterade japanskan för några år sedan.
Citat:
Peter Madsens DNA-profil op mod norske registre. Det er ingen match i Norge, skriver de i en udtalelse.

http://ekstrabladet.dk/112/norge-har-tjekket-peter-madsens-dna/6864984
Citera
2017-10-11, 19:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Man har ett så kallat namnförbud.

Men det kan väl inte liknas vid vårat yppandeförbud, då får ju inget som lagts fram eller sagts spridas av parterna, namnförbud är ju att namnet inte får sägas.
Citera
2017-10-11, 19:54
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Men det kan väl inte liknas vid vårat yppandeförbud, då får ju inget som lagts fram eller sagts spridas av parterna, namnförbud är ju att namnet inte får sägas.
Lite bredare är det
Citat:
Navneforbuddet inkluderer både vedkommendes navn, stilling og bopæl, ligesom der kan være forbud mod at nævne andre oplysninger, som vil kunne identificere vedkommende.

https://da.wikipedia.org/wiki/Navneforbud
Citera
2017-10-11, 19:55
Medlem
Katten30s avatar
Paranoid sista tiden skrivs det, de som känner PM, drömmen om raketprojektet - om intet, "inga gränser skall finnas medans man lever" bilden jag fann med naken kvinna i vattenbunker/i glas, rödhårig långt hår, rött tyg bakom henne som följer ned henne ned, fanns på en hemsida som nu är stängd i.o.m pågående mål. Samma hårfärg som Kim Wall, färg på klädseln. Sparat bilden.
"En kopia av händelsen" och av Kim Wall.
Raketen stöp. Citat enl ovan om att "leva utan gränser när du lever", det kraschar, allt kraschar han sa att han tänkte följa med ubåten ned och ta livet av sig, samtidigt dök ett försök och han kommer undan
tror han- utlevde sina obegränsade lustar etc. Han missar här också.
Kim Wall var hans ev yttersta trofé om man tar in bilden, hennes BDSM journalistik, nyfiken, orädd, internationell journalistik i krigsområden,
- Hon är precis som honom själv.
Det gick för långt, gränserna utplånades med åren, sex, drömmar-allt.
Ja för att jobba såsom han gjort behöver man vara egocentriker, lite knäpp, som acellererat utmed projekt och tid. Titta på bilder av honom, ögonen, sliten, rynkorna man ser en tydlig förändring sista
8 åren. Tror han idag ångra att han inte följde med ned i djupet. Raket-Madsen dog med sin ubåt.
Citera
2017-10-11, 19:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Lite bredare är det

Ja, men det är ju till för att skydda den tilltalade inte för att hindra att uppgifter från utredningen kommer till allmänhetens kännedom, personligen tycker jag att yppandeförbudet används för slentrianmässigt i Sverige, det borde finnas klarare regler för hur och när det ska användas.

I vissa fall så är det ju självklart men ibland känns det som om att det används bara för att åklagarna kan.
Citera
2017-10-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ja, men det är ju till för att skydda den tilltalade inte för att hindra att uppgifter från utredningen kommer till allmänhetens kännedom, personligen tycker jag att yppandeförbudet används för slentrianmässigt i Sverige, det borde finnas klarare regler för hur och när det ska användas.

I vissa fall så är det ju självklart men ibland känns det som om att det används bara för att åklagarna kan.

Om häktningsförhandling i Danmark:

Udgangspunktet i Danmark er, at retsmøder er offentlige - men under det første retsmøde i august var dørene ikke bare lukkede, men såkaldt dobbelt lukkede. Lukkede døre vil sige, at offentligheden ikke har adgang, mens dobbelt lukkede døre betyder, at der heller ikke var adgang til at overvære den del af mødet, hvor det blev besluttet at lukke dørene under resten af mødet.

Peter Madsens forsvarer vil på dagens retsmøde tale for åbne døre, mens anklagemyndigheden igen vil kræve dørene lukkede.

Der skal gode grunde til at holde dørene lukkede. Eksempelvis at det ville skade efterforskningen at lade offentligheden få indblik i sagen.
Citera
2017-10-11, 20:14
Medlem
Lao Tzus avatar
Sedan är det väl lite väl mycket uppståndelse i det här fallet bara för att det rör en ubåt och en svensk journalist.

Styckning av mördade brottsoffer är en dansk paradgren.

PL mördade en hel familj, styckade dem, la dom i plastsäckar och begravde dom i avfallscontainers istället för till sjöss.

Hade han inte suttit inne hade jag tippat på att det var han som dök upp i en båt vid ubåten och begick det här brottet.
Citat:
PL er hovedperson i en af Danmarkshistoriens mest opsigtsvækkende drabssager.

I sommeren 2000 udslettede han en hel familie, da han dræbte sin daværende kæreste, den enlige mor Marianne Pedersen og hendes to drenge, Dennis og Brian i deres hjem i Rødovre.

Lundin tilstod i Østre Landsret det tredobbelte mord, ligesom han også i detaljer har fortalt, hvordan han parterede sine ofre i husets garage og fordelte deres jordiske rester i plastiksække, som han dumpede i affaldscontainere i området.

http://ekstrabladet.dk/112/peter-lundin-skilt-fra-konen-han-skal-aldrig-se-sin-soen-igen/6863835
Senast redigerad av Lao Tzu 2017-10-11 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in