2017-10-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men det var det han gjorde. Han larmade

Ja men det verkar ha uppstått ett glapp mellan den tid då han sköts (vilket kanske är samma tid som han larmar) och den tid då Paddock börjar skjuta. Varför står det inte en specialstyrka där utanför rummet på en minut. Larmar han inte om en galning som skjuter vilt omkring sig så vad exakt larmar han om?
Citera
2017-10-11, 13:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Mycket bra iakttagelse.

Givetvis är 200 kulor skitsnack. Jag ser det ungefär på samma sätt. Jag skulle nästan hävda med säkerhet att det rör sig om färre än 25-30 kulor om man tittar på bilden på dörren. Det är överdelen av dörren som är synlig och nedre delen är bakom dörren med handtaget. Det ser man på infasningen i mitten att den övre är större än den undre. Kulorna har kommit över handtagshöjd. Givetvis kan det finnas lägre kulhål som man inte ser men Campos borde fått en skur mitt i övre maghöjd om han ändå fick en i benet.

Exakt.

Kabeln på bordet och på golvet har jag sett men jag har missat hylsorna på golvet. Snart säger de väl att Paddock skjutit i korridoren också. Exitskylten kan ha ramlat i ner kalabaliken och sen har någon sparkat den dit där den ligger på bilden.

Mycket möjligt att de sprängt minst två gånger.

Precis så är det. Det finns också en teori om att kulhålen i dörren i själva verket kommit från korridoren och att det är baksidan på dörren som syns på bilden. Övre baksida alltså. Att det skjutits in i sviten.

Det är minst lika troligt som den officiella versionen med tanke på allt vad Campos sen höll på med i 18-20 minuter. Med en splitterskada kan man göra mycket (röra på sig, evakuera m m). Jag ser inte hur det är möjligt med en kula i benet. Det här är ingen Tarantino-film.

Rent hypotetiskt kan hylsorna ha kommit dit om GM sparkat dit dem för att kunna stänga dörren. Eller om någon annan senare flyttat dem från golvet i sviten och dit för att undvika att någon halkar på dem. Bilderna är pressbilder, inte krimteknikernas, så de kan inte betraktas som bevis.
Citera
2017-10-11, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja men det verkar ha uppstått ett glapp mellan den tid då han sköts (vilket kanske är samma tid som han larmar) och den tid då Paddock börjar skjuta. Varför står det inte en specialstyrka där utanför rummet på en minut. Larmar han inte om en galning som skjuter vilt omkring sig så vad exakt larmar han om?

Ja men frågan är hur snabbt tror du en specialstyrka kan komma fram dit. Det är ju inte så att dom är bosatta där. Så typ 20 min att ta sig fram.?
Citera
2017-10-11, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ja men frågan är hur snabbt tror du en specialstyrka kan komma fram dit. Det är ju inte så att dom är bosatta där. Så typ 20 min att ta sig fram.?

Det är rimligt om det tog lite tid. Men eventet borde ändå ha haft en liten styrka poliser så någon borde ha kunnat nå Campos lite fortare. Men det verkar som att han har utrymt hotellet före han larmat vilket sinkat insatsen.
Citera
2017-10-11, 14:37
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Rent hypotetiskt kan hylsorna ha kommit dit om GM sparkat dit dem för att kunna stänga dörren. Eller om någon annan senare flyttat dem från golvet i sviten och dit för att undvika att någon halkar på dem. Bilderna är pressbilder, inte krimteknikernas, så de kan inte betraktas som bevis.

Allt i det här fallet är möjligt hypotetiskt eftersom det inte finns någon trovärdig polisutredning. Jag kan aldrig tro att detta inte gjorts med flit. För så inkompetent kan ingen vara. Jag är nästan säker på att presskonferensen på fredag kommer att vara den sista och sen kommer rapporteringen avta och sanningen kommer aldrig komma fram. Däremot kommer det finns väldigt trovärdiga hypoteser gjorde av "oberoende utredare". Internetsidor kommer uppstå, böcker kommer skrivas och då och då någon dokumentär på TV.
Citera
2017-10-11, 14:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det kan nog förekomma en del konstigheter också när man försöker få ihop en officiellt fungerande och aptitlig version med folk som kanske ljuger och överdriver lite i olika riktningar. Det är klart att swat:arna när de sätter sig och tänker igenom det ogärna vill skylta med att de ingrep "direkt efter 72 minuter", om ambitionen var ngt annat. Medan GM spydde bly över försvarslösa. Och att det då kan bli campos som får sitta mellan lite. Nu har de ju sagt att de väntade eftersom GM inte längre sköt, och evakuerade folk, vilket är okej för mig, men då är det ju också samtidigt svårt om de eller pressen vill sälja in hjältemodet av att ha stormat GM:s befästning, när karsloken kallnat för egen hand sen en timme tillbaka och allmänheten tröttnat och gått hem till sig. Teoretiskt sett kunde ju GM ha suttit och skruvat på jordens splitterbomb som han släpper ner på gatan fem sekunder före swat bestämmer sig för att trots allt knacka på. (Nu kan man väl förvisso anta att det upprättats samband och att det kan ha suttit swatar tvärs över och spanat in i sviten för att se om någon rörde sig, vad di nu kan ha för utrustning. Beslutet att gå in är väl inte upp till swatarna själva då till sist heller. Om de nu hade komradio eller ngt.)

I annat avseende kan ju Lombardo eller ngn vara så inställd på att JC måste ha gått dit efter skjutandet började (varför skulle han gått dit innan?) att det är svårt att få honom att ändra sig vad än JC sen hasplar ur sig. Ibland hör man bara det man redan är övertygad om. Med situationens krav och trycket från media o allmänhet på sig så går hjärnan lätt med skygglappar på sig. Och JC verkar ju inte som den mest talföre heller.

Jag undrade lite om det inte kunde vara svårt att få tag på en hiss under det inledande tumultet, och om de stannar på varje våning som någon trycker på, men såg bara att det ska gå expresshissar till översta våningarna ("Four seasons"). Rimligen finns väl tjänstehissar eller servicehissar, som JC kunde ha använt, men även de skulle ju kunna bli upptagna. Han kanske blev fast däruppe och tänkte han kunde evakuera lite medan han väntade. Vad vet jag.

I alla händelser får vi väl lita på campos historia till dess ngt annat dyker upp. Det är ju ett rasande flådigt hotell, så tjänsteattityden sitter väl djupt präglad i själen på grabben kanske. En och annan skjutande gäst får man kanske räkna med.

Ursäkta min talträngdhet....

Jag kan inte låta bli att finna det lustigt att Mandalay Bay på sin webbsida bland sina attraktioner, som betonar frihet från stress, föreslår att man ska "unwind with golf".

Det hade nog SP behövt. Men han valde annat.

Nu har han ju en skruv lös helt klart, men att ägna sig åt "automateld" på det sätt han gjorde kan ju tyda på en viss understimulering (sett till hur saker kanske varit förut) och oförmåga att njuta av de små sakerna i livet. Och en oförmåga/förlorad förmåga till verklig kontakt.

"Unwind with automatic fire", blir väl vad det skojas om på The Onion och liknande den dagen händelsen bearbetats av allmänna medvetandet lite mer, vilket nog bör ta ett tag.

Så långe får de skoja med NRA och tRump och vapenindustrin: 'no restrictions on guns in this geological period'.
Citera
2017-10-11, 15:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Allt i det här fallet är möjligt hypotetiskt eftersom det inte finns någon trovärdig polisutredning. Jag kan aldrig tro att detta inte gjorts med flit. För så inkompetent kan ingen vara. Jag är nästan säker på att presskonferensen på fredag kommer att vara den sista och sen kommer rapporteringen avta och sanningen kommer aldrig komma fram. Däremot kommer det finns väldigt trovärdiga hypoteser gjorde av "oberoende utredare". Internetsidor kommer uppstå, böcker kommer skrivas och då och då någon dokumentär på TV.

Så är det ju alltid. De utan fast anställning måste ju också försörja sig.
Citera
2017-10-11, 16:02
Medlem
I-van-Toers avatar
Artikel om vaktmästaren. Även han tydligen beskjuten.

Hotel maintenance worker recalls dodging Stephen Paddock’s bullets minutes before he shot at Las Vegas crowd
http://www.nydailynews.com/news/national/hotel-worker-recalls-dodging-gunman-moments-lv-shooting-article-1.3555300

Schuck was on a higher level of the Las Vegas hotel on Oct. 1 when he got a call to look at a fire exit door that wouldn’t open on the 32nd floor.

Schuck was just entering the hallway when the first round of bullets went off at about 9:59 p.m.

“I could feel them (bullets) pass right behind my head,” engineer Stephen Schuck told NBC News’ “Today” on Wednesday. “Something hit me in the back.”

“As soon as they stopped, I saw Jesus pop out….he yelled at me to take cover,” Schuck said. “As soon as I started to go to a door to my left, the rounds started coming down the hallway.”

Dra vilka slutsatser ni vill från det här.

Video
https://www.youtube.com/watch?v=aWfKqwrD6F4
Senast redigerad av I-van-Toer 2017-10-11 kl. 16:04.
Citera
2017-10-11, 16:49
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Man kan notera att i dörrspeglarna rör det sig inte om 7 cm spånskiva utan om någon tunnare träskiva. Dörrar är f.ö. inte nödv.vis kompakta, utan "lådor".

Det troligtvis utvändig överdel av den liggande dörren som man ser, men kanske inte alldeles 100. I så fall utgångshål orienterade mot dörrparets mitt, över dörrhandtag.

Nu är detta en hotelldörr där det är brandklassningskrav och bra ljuddämpning, så då bör det vara en formpressad runt 6-7cm som görs i ett stycke, och då undrar jag alltså hur mycket kraft som en kula förlorar på vägen igenom. Nu har vi även en vaktmästare som ryckte ut, och i en del medier ringde den skadade säkerhetsvakten ner till receptionen på en av hotellets interntelefoner som ska sitta i korridoren.

Jag tvivlar ännu mera nu, alla vakter har radio, varför skulle han riskera livet och ställa sig i en spikrak korridor öppet fält för skytten för att ringa på hotellets väggtelefon när ha kunde stått i skydd invid väggen då korridoren har utskjutande partier på runt 60-70cm, och sen kommer då även nu en ny vaktmästare in i detta, även dessa har en radio i bakfickan, han skulle kolla branddörren.....också...

Jag tycker det luktar damage control med alla revisioner, dom har haft en vecka på sig och det blir allt mer infekterat nu. Och GM:s alla mystiska bolag vart det helt tyst om också, varför slutade pressen helt plötsligt gräva i detta ?

Citat:
........Dra vilka slutsatser ni vill från det här.
Video
https://www.youtube.com/watch?v=aWfKqwrD6F4

Jag noterar 2 saker:
1: Vaktmästaren läser av en skylt flera ggr under intervjun, kallas för cue-card, varför läser han av en stor skylt bakom kameran....? Gör han detta på uppdrag eller...?

2: Han hann gå 1/3 in i "100-korridoren" innan det small, då pekar detta på att de kameror som Paddock använde hade mjukvara i sig som reagerar på ändringar av bilden, Paddock hade aldrig kunnat se vaktmästaren på video som en prick och agerat-utan detta var en mjukvara som larmade.

Nu faller väl också skotten mot vakten när nu även vaktmästaren fick ta en skur.
Det ser alltså ut som om vakten sköts med enkelskott eller att dörren var öppen när vakten besköts för att dörrskadorna ska stämma för vaktmästaren.

Nog luktar det råtta här.....
Senast redigerad av absolut-justice 2017-10-11 kl. 17:04.
Citera
2017-10-11, 17:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Las Vegas-hotell ifrågasätter polisens nya tidslinje
De nya uppgifterna kring masskjutningen i Las Vegas väcker frågor om dådet hade kunnat stoppas tidigare eller förhindras. Men bolaget som äger Mandalay Bay Hotel ifrågasätter polisens uppgifter.
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/las-vegas-hotell-ifr%C3%A5gas%C3%A4tter-polisens-nya-tidslinje-1.4720783

Självklart ifrågasätter hotellet uppgifterna eftersom anhöriga kan stämma skiten ur hotellet.
Därför är det egentligen inte så intressant med deras uppgifter. Sen finns det uppgifter om att hotellchefen sagt att Paddock hade tillgång till servicehissen.

Citat:
Las Vegas shooting: Nevada police facing questions after massacre’s timeline revised
Revelation that terrorist Stephen Paddock shot hotel security guard Jesus Campos alters official sequence of events, prompting criticism of response by Clark County Sheriff's Office
http://www.independent.co.uk/news/world/americas/las-vegas-shooting-latest-revised-timeline-police-questions-stephen-paddock-jesus-campon-clark-a7994 061.html
Citera
2017-10-11, 17:35
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
The Link Between Domestic Abuse and Mass Shootings
Americans most often think about terrorists as religiously motivated or from somewhere else. But, most terrorists are white men from the U.S. What trait do they most share? A history of domestic abuse. NBC THINK connects the dots.

https://www.nbcnews.com/think/video/the-one-thing-mass-shooters-like-stephen-paddock-and-omar-mateen-might-have-in-common-1066677827907

Här jämför man masskyttar och deras gemensamma våld mot kvinnor/ familjer. Många tror att dom är religiöst motiverade och från andra länder. Det finns en viktig länk mellan dom här masskyttarna säger experten i inslaget, och det är ofta just våld i hemmet.
Citera
2017-10-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Nu är detta en hotelldörr där det är brandklassningskrav och bra ljuddämpning, så då bör det vara en formpressad runt 6-7cm som görs i ett stycke, och då undrar jag alltså hur mycket kraft som en kula förlorar på vägen igenom. Nu har vi även en vaktmästare som ryckte ut, och i en del medier ringde den skadade säkerhetsvakten ner till receptionen på en av hotellets interntelefoner som ska sitta i korridoren.

Jag tvivlar ännu mera nu, alla vakter har radio, varför skulle han riskera livet och ställa sig i en spikrak korridor öppet fält för skytten för att ringa på hotellets väggtelefon när ha kunde stått i skydd invid väggen då korridoren har utskjutande partier på runt 60-70cm, och sen kommer då även nu en ny vaktmästare in i detta, även dessa har en radio i bakfickan, han skulle kolla branddörren.....också...

Jag tycker det luktar damage control med alla revisioner, dom har haft en vecka på sig och det blir allt mer infekterat nu. Och GM:s alla mystiska bolag vart det helt tyst om också, varför slutade pressen helt plötsligt gräva i detta ?

Jag noterar 2 saker:
1: Vaktmästaren läser av en skylt flera ggr under intervjun, kallas för cue-card, varför läser han av en stor skylt bakom kameran....? Gör han detta på uppdrag eller...?

2: Han hann gå 1/3 in i "100-korridoren" innan det small, då pekar detta på att de kameror som Paddock använde hade mjukvara i sig som reagerar på ändringar av bilden, Paddock hade aldrig kunnat se vaktmästaren på video som en prick och agerat-utan detta var en mjukvara som larmade.

Nu faller väl också skotten mot vakten när nu även vaktmästaren fick ta en skur.
Det ser alltså ut som om vakten sköts med enkelskott eller att dörren var öppen när vakten besköts för att dörrskadorna ska stämma för vaktmästaren.

Nog luktar det råtta här.....

Det är ju samma med sheriffen tycker jag. Han ser riktigt nervös ut . Känner sig obekväm oå sätt. När han pratar så känns det som det är ett manus han följer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in