2017-10-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
På vilket sätt har det ställt till det ypperligt? För vem? Det spelar ingen roll om svenska folket har insyn i alla detaljer i en pågående utredning.

Jag utesluter inte att GW genom professionella eller privata kontakter har större insyn i utredningen än vad media och allmänhet har. Det är fullt möjligt.

Ja det är sant, det är inte folket som ska agera i rätten som domare, advokat eller åklagare så dom måste inte veta allt. Kan ibland vara bra också att inte blotta allt för allmänheten i respekt för anhöriga...
Citera
2017-10-11, 13:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
På vilket sätt har det ställt till det ypperligt? För vem? Det spelar ingen roll om svenska folket har insyn i alla detaljer i en pågående utredning.

Jag utesluter inte att GW genom professionella eller privata kontakter har större insyn i utredningen än vad media och allmänhet har. Det är fullt möjligt.

Tja torgför man inte de ev sexualsadistiska inslagen så säljs väl färre lösnummer av kvällstidningarna men knappast relevans för vad som sedan tas upp i huvudförhandlingen, som är bestämmande för möjlig påföljd.
Citera
2017-10-11, 13:11
Medlem
Judicares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror pojkvännen visste att Kim Wall kanske skulle konfrontera Peder Madsen med uppgifter som kunde ha varit känsliga att komma ut för honom som "raketforskare".
Därför så blev pojkvännen orolig och anmälde KW som saknad när hon inte kom hem i tid, kanske visste även polisen om dessa känsliga uppgifter som ännu inte riktigt kommit fram i media.

Kan det ha varit så att hon rent av tänkte fråga ut om Peder Madsens sexuella liv, eller att dom på något sätt kom in på detta och sen spårade det ur då PM blev upphetsad av KWs intima frågor. Kanske vill hon ha någon slags demonstration på hur han brukade göra med sina kvinnor, typ lättare BDSM.

Vi har ännu inte riktigt fått klart för oss vad Kim Wall egentligen var ute på för uppdrag, men man kan anta att hon började fråga Peder Madsen om hans sexuella liv.

Polisen har ju haft Peder Madsens under radar tidigare och när dom fick höra att han var med en försvunnen kvinna så blev det väldigt stort och snabbt pådrag.
Man befarade väl även att ubåten kunde ha sjunkit då PM inte hörde av sig.

Det var nog inte många som i tidigt skede skulle trodde att det handlade om ett styckmord, några smarta huvuden här inne på flashback var dock inne på detta tidigt, tidigare än vad som kom fram i media.

Låter mer som dina egna fantasier än något som skulle kunna hända i verkligheten.
För övrigt så betyder uttrycket "under radarn" att man är osynlig.
Citera
2017-10-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det är lite skillnad på förutsättningarna. Här vet man att KW varit ensam med PM i ett utrymme där inte andra hade tillträde/befann sig under kritisk tidpunkt. I Lisa Holm fallet skulle en hög grad av öppenhet i inledningsskedet innan de dels vet vad som hänt och vilka som varit inblandade kunna medföra att någon plötsligt kommer ihåg att börja förstöra bevis etc. Eller att någon i iver att "hjälpa till" ställer till med något vilseledande.
Man kan ju jämföra med två utredningar där polisen (eller åklagare) varit väldigt öppna, Palmemordet och det såkallade styckmordet, Da Costa.

Hur tänker du, om du ens tänker när du tar upp Sveriges värsta rättsskandaler som prov på polisen och åklagarnas öppenhet?

Palmemordet är bland det värsta spektakel en rättsstat visat upp beträffande filurer, som förstört allt som hade kunna ge klarhet i denna sorgliga uppvisning på vad rättsstaten inte förmår.

Da Costamålet är ännu sorgligare eftersom två läkare är frikända men ändå dömda efter att rättsväsendet inte lyckats döma någon för mordet på Da Costa. Det betyder att antingen så är de två läkarna skyldiga till mord, men som de gått fria ifrån, eller så är en mördare lös, men läkarna får ta ansvaret för det trots att de är oskyldiga!

I detta fall med Madsen lyser intelligensen i det danska rättsväsendet igenom. Det vi ser är polis och åklagare som jobbar metodiskt utan prestige. De bärgar U-båten, ber svenskarna om hjälp med hundar och annat, och inga resurser sparas. Allt sker utan dröjsmål.

I detta fall får media information som åklagaren vet inte skadar utredningen. Det lämnar inte utrymme för spekulationer och ökar på förtroendet för att de gör sina jobb. Detta med att informera media, sker löpande, utan idiotier om att all information skulle skada utredningen, så som det alltid sker i Sverige!
Senast redigerad av Vresrosen 2017-10-11 kl. 13:19.
Citera
2017-10-11, 13:21
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Tyvärr tror jag inte GW har någon särskild insyn och den felaktiga bilden till allmänheten är nu cementerad genom media och går inte att ändra. Så fungerar desinformation. Han och svenska tidningar har redan ställt till det ypperligt genom att inte ge korrekt information angående knivsticken i underlivet , och nu fått hela svenska folket att få hela mordet om bakfoten, eftersom det sexualsadistiska på så vis tystas ner.
VB nästa vecka - vad ska han mer tillföra av info med den utgångspunkten?

Nu vet vi inte om expressen har censurerat GW:s krönika ang knivsticken eller bett han ta bort det rätta ordet/n, eller att han själv avstått från sanningen.
Att svensk media mörkar mkt det vet vi, tur att det finns utländsk media att tillgå.

Ska bli intressant att höra om GW har ngt nytt att berätta i VB.
Senast redigerad av Smhf 2017-10-11 kl. 13:24.
Citera
2017-10-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Nu vet vi inte om expressen har censurerat GW:s krönika ang knivsticken eller bett han ta bort det rätta ordet/n, eller att han själv avstått från sanningen.
Att svensk media mörkar mkt det vet vi, tur att det finns utländsk media att tillgå.

Ska bli intressant att höra om GW har ngt nytt att berätta i VB.

Jag tror att G W vet hur man balanserar på en slak lina där självcensur ingår!

Det går aldrig så långt att någon skulle censurera honom.

Just i detta fall ser vi vad skillnaden är på vad vi får veta av danskarna i ett stort brottmål, och på vad vi inte får veta i Sverige!
Citera
2017-10-11, 13:36
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iblisazazel
Vilken "tur" att dåren lade kniven i en av påsarna med likdelar... Han hade ju lika gärna bara kunnat kasta den i havet, då lär dom ju aldrig ha hittat den... Vilket jävla as
Jag tror detta med att huvudet och ben hittades i en påse är en trådsanning. Vad som bekräftats är att kläderna och kniven hittades i en påse - samt att huvudet och benen hittats. Jag har inte läst någonstans att likdelarna låg i en påse.
Jag är inte hundra på detta, men så har jag uppfattat det. För om huvud och ben inte låg i en påse så lär det bli svårt att fastställa om KW dog genom strypning. Tungbenet hör inte ihop med skelettet och lär inte finnas kvar efter så lång tid på havsbotten.
Citera
2017-10-11, 13:44
Medlem
Enligt bt.dk har Jens Möller kontaktat PM för samtal om de senaste fynden varpå PM inte ville ställa upp dessa.

Jag hade alltså fel som utgick från att PM själv bara meddelade det. Det var en reaktion/svar på Jens Möllers önskemål om samtal.
Citera
2017-10-11, 13:46
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är just det som är skillnaden i Madsens agerande nu. Han hade aldrig ens övervägt möjligheten att U-båten blir bärgad och att Kims kroppsdelar och kläder skulle hittas.

Alla vet nu att sanningen är så fruktansvärd att det är svårt att fatta att en människa kan göra detta mot en annan människa.

Jag tror ändå, att Madsen vill ha publik, och han kommer vilja vara i centrum och berätta om det är den enda möjligheten för honom att få uppmärksamhet. Det finns säkert ett sätt att komma på hur han fungerar och få honom att tala. Nu ska han undersökas av proffs, och då kommer Madsen vilja briljera i vanlig ordning.

Madsen har levt i en bubbla där han var den smartaste, av alla idioter. Det betyder att han inte vet att det utanför hans bubbla finns folk som är mycket smartare än honom, med gedigna kunskaper på allt han inte ens varit i närheten av att veta något om.

Är enig i det mesta med vad du skrivit i senaste inläggen och i övrigt så besvarar därför inte eftersom det blir "dubbelt".

Här det fetade ang Madsen: Tror du verkligen det? Jag har fått uppfattningen att hans mindrevärdeskomplex ligger ganska nära ytan, och att han nu insett att han begått ett stort misstag med sin storslagna story om luckan och övriga lögner. Så dum är han inte tror jag, att han kommer fortsätta vilja hitta på storys in absurdum. Har uppfattningen att han nu känner sig slagen , förminskad och är uppfylld av sin skam så det inte finns någon energi kvar att försöka att blåsa upp sig o briljera. Där avslöjar hans kroppspråk honom enligt vad jag sett på filmen efter landstigningen och efter när han kommer ut med blå overall och handfängsel; en slagen man. Ryggen böjd framåt, stel hållning, nedböjt huvud, skyldig. Inför poliserna som är mycket längre och rakryggade än honom, en liten böjd man med skyldig uppsyn, tagen på bar gärning med fingrarna i syltburken. Därför: tror hans strategi från och med nu är att hålla tyst, neka och säga så lite som möjligt.
Men vi får se - kommer han fortsätta bygga berättelser så som du beskriver, visar det ju i sådana fall hur hans psykopatiska fasad är totalt ogenomtränglig. Inget av det är ju bättre än något annat, men kommer bli intressant att följa utfallet.
Citera
2017-10-11, 13:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag tror detta med att huvudet och ben hittades i en påse är en trådsanning. Vad som bekräftats är att kläderna och kniven hittades i en påse - samt att huvudet och benen hittats. Jag har inte läst någonstans att likdelarna låg i en påse.
Jag är inte hundra på detta, men så har jag uppfattat det. För om huvud och ben inte låg i en påse så lär det bli svårt att fastställa om KW dog genom strypning. Tungbenet hör inte ihop med skelettet och lär inte finnas kvar efter så lång tid på havsbotten.

Huvudet hittades i en påse.

Citat:
Vid middagstid på fredagen hittades sedan två ben. Därefter hittades ett huvud som också låg i en påse med metalltyngder.

– Huvudet har identifierats. Det är Kim Walls och kan med säkerhet knytas till ubåtsfallet, fortsätter Jens Möller.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/dansk-polis-berattar-om-nya-fyndet-i-kim-wall-fallet
Citat:
I en påse har Kim Walls huvud hittats. I en annan finns hennes kläder och en kniv. Dykarna har även anträffat journalistens ben.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qGKEO/polisens-dykare-har-hittat-fler-kvarlevor-efter-kim-wall
Citat:
– Omkring middagstid fann vi först ett ben, därefter ytterligare ett ben och en kort tid därefter ett huvud som låg i en påse som var nedtyngt av flera metallstycken.

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-07/fynd-i-fallet-med-den-dodade-journalisten-kim-wall
Senast redigerad av -Info- 2017-10-11 kl. 13:52.
Citera
2017-10-11, 13:50
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero

Hur svårt kan det vara att ta till sig fakta: Huvudet låg i en påse. Det var förhållandevis välbevarat enligt info från polisen. Benen hittade var för sig, ej i påsar, nedtyngda med metallsänken som var påtejpade. Kniven låg tillsammans med Kims kläder, som sades vara intakta, i en påse.
Citera
2017-10-11, 13:53
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Huvudet hittades i en påse.
Tack för rättelsen. Och bra att huvudet låg i en påse! Ingen aning om det stoppar krabborna, men chansen är iaf större att kunna faställa dödsorsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in