2017-10-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
100K per år?? Var i hela jordens namn har du fått den siffran ifrån? Menar du 100000 Euro?Det ligger nämligen åtskilligt närmare sanningen.

Återigen, är det inte bättre att bygga sin världsbild på fakta än känslor och önsketänkande?

Om du utgår ifrån vad en svensk barnfamilj lever på, eller vad en student lever på. Det är inga siffror tagna ur luften.
Citera
2017-10-11, 12:10
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Med tanke på hur tongångarna går i media och ute i samhället börjar man ju stillsamt fundera på om hazarerna inte måste vara jordklotets mest begåvade folk?
Jag menar, trots att de kommer från synnerligen enkla förhållanden, de flesta av dem har vuxit upp utan utbildning och fast inkomst i Iran så VET vi att de kommer att bli lönsamma medborgare (inte sällan läkare och/eller ingenjörer) inom bara ett fåtal månader. De är dessutom fredliga, sociala och alldeles underbart snälla människor hela bunten...

Jag FÖRSTÅR att de intuitiva människokännare och nationalekonomiskt skolade kvinnor vi lite slarvigt kallar "batikhäxor" förtvivlar över hur Sverige låter denna närmast mirakulösa humanresurs gå förlorad..
Citera
2017-10-11, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Ja..det var ett inlägg tidigare i tråden som antydde det. Hittar det inte nu.
Inte från mig i alla fall.

Det jag reagerade på var att Fatemeh och Company gick i polemik med mannen om saker som borde vara oväsentliga, när deras landsmän är på väg att utvisas till "en säker" död. Deras fokus borde ju vara att övertyga folk om att de kommer att dö, inte stå och hånflina åt någon som har en annan åsikt om invandringspolitiken.

För mig visar det att de inte alls tror att de kommer dö så fort de sätter foten i Afghanistan.
Citera
2017-10-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
Men vad i helvete, en SVENSK familj klarar sig visst men en enda AFGHAN som ljugit om sin ålder gör fan inte det, de har kostat 1 MILJON/ÅR med boende, mat, mobiler, internet, kläder, skor och m m. Det värsta är att de tyckte att de har RÄTT till det och mer som Sverige bjuder på. När de blir över 18 kommer alla gråtandes att systemet är RÄTTSOSÄKERT och de går ut till gator och torg och protesterar. Kravmaskiner är vad de är !

Fråga Maggan Andersson varför kostnader för flyktingar har kostat alla dessa miljarder !

Problemet är att borgarna släppte in sådana som Bert Karlsson i verksamheten, då går 9/10 i egen ficka och den faktiska kostnaden är i den storleksordningen som jag tidigare nämnde.
Citera
2017-10-11, 12:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5

Det jag reagerade på var att Fatemeh och Company gick i polemik med mannen om saker som borde vara oväsentliga, när deras landsmän är på väg att utvisas till "en säker" död. Deras fokus borde ju vara att övertyga folk om att de kommer att dö, inte stå och hånflina åt någon som har en annan åsikt om invandringspolitiken.

För mig visar det att de inte alls tror att de kommer dö så fort de sätter foten i Afghanistan.
Man får verkligen hoppas att någon följer upp utvisningarna med ett reportage om hur det gick efter ankomsten.
Citera
2017-10-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5

De är vana vid att snacka i hyperboler, Koranen och muslimska politiker är likadana. Felet många svenskar gör är att ta dessa upppumpade ord bokstavligt,
Senast redigerad av HepCat-X 2017-10-11 kl. 12:23.
Citera
2017-10-11, 12:20
Medlem
Citat:
Planet med de tio personerna som igår tvångsutvisades från Sverige har nu landat i Kabul. SVT och flera andra svenska medier är på plats och bevakar i Afghanistan.

Och allt är lugnt ingen har dött, inte ens SVT:s folk som har varit där längre har rapporterats döda eller.

Citat:
VILL DU GE EN GÅVA till de ensamkommande ungdomar som tvångsutisats till Afghanistan? Nu ligger eventet "Hopp till Kabul - ge en gåva" ute här på sidan. Tack på förhand för ditt stöd :->...

Kanske det, men jag tycker att jag har redan gett mer än vad jag och familjen har råd med till dessa afghaner så jag tänker om
Citera
2017-10-11, 12:24
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det här visar ju hur orimliga utvisningarna är. Hade alla fått medborgarskap från början hade de varit i utbildning nu och snart haft jobb. Inga kostsamma rättegångar, ingen psykisk tortyr under väntetiden.

Glöm inte att vi sparar ett antal våldtäkter nu, som kostar otroliga mängder för samhället.

Tänker du något på alla offer som afghanerna skapar, eller är du iskall?
Citera
2017-10-11, 12:31
Medlem
Att man inte kan återvända och bo i afghanistan är rent skitsnack. Man kan fortfarande bo i stora delar av afghanistan utan någon som helst risk. Finns det farliga områden i afghanistan? Självklart. Det gör det i dem flesta länderna i mellanöstern. Faktumet här är att afghanerna utnyttjade flyktingsituationen i europa och "flydde" för att komma hit. Det är i själva verket folket från syrien som ligger värst till ifall de skulle utvisas - inte afghanerna.
Citera
2017-10-11, 12:36
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det finns en viss överrepresentation i våldtäktsstatistiken för vissa flyktinggrupper, det stämmer. Men du glömmer:

1) När man kompenserar för sociala och ekonomiska faktorer försvinner skillnaden.

2) Även om det finns en överrepresentation, hur stor andel är våldtäktsmän? 1/2%? 3/4%? Ska 99.25-99.5% behöva bli utvisade för det?

Källor tack. Ditt påstående i (1) är lögn. Som svar på (2), alla utan giltiga asylskäl ska hem, så ser lagen ut.
Citera
2017-10-11, 12:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man får verkligen hoppas att någon följer upp utvisningarna med ett reportage om hur det gick efter ankomsten.
Blir väl isåfall ett reportage om att röka opium och att flyga med drakar...
Citera
2017-10-11, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Var det inte några svt-"reportrar" som skulle flyga med? Eller har jag drömt det?
Nå, de lär ju inte vara objektiva.
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
De är vana vid att snacka i hyperboler, Koranen och muslimska politiker är likadana. Felet många svenskar gör är att ta dessa upppumpade ord bokstavligt,
Nu lärde jag mig ett nytt ord.
Ja, du har väl rätt i det.
Är dock tveksam till att det är "många" svenskar som tar dem på allvar i nuläget.

Tanten som blev intervjuad igår, hade dock rätt i en sak, och det är att det är rättsosäkert, när de kan åberopa verkställighetshinder in i det sista.
Ett avslag och ett överklagande, sedan får det vara nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in