2017-10-11, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggetabowdit
Eftersom AR15 ursprungligen är ett civilt gevär så verkar det underligt att han skulle ha använt 5,56 istället för 223. Jag har inte sett någonstans att kaliber 5,56 var kaliber i något av hans AR15 gevär.

https://danieldefense.com/daniel-defense-m4-carbine-v1.html
Citat:
Caliber 5.56mm NATO

5,56 surplus finns i överflöd och är därmed billigare
Citera
2017-10-11, 01:34
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det enda rimliga jag ser är att GM haft revolvern innanför bältet när han gått och borrat. Möjligen har campos gått in i rummet rent av, för att SP inte svarat/hört knackning eller dörren stått på glänt. Och så har han ryckt revolvern och skjutit, direkt på JC eller genom dörren. Och sen har JC sprungit iväg eller kastat sig om hörnet utanför dörren. Och GM har plockat fram en karbin och börjat skjuta.

Så kan det ha varit men, se nedan...

Citat:
Men för att JC ska hålla sig kvar på samma våningsplan, samma korridor (?) efter det där, och gå runt och knacka dörr med en kula i benet, vad krävs för det? Han kan ju inte veta vad GM tänker ta sig för? Det verkar ju helt otroligt. GM hinner ju upp honom på 30
sekunder var på våningsplanet han än är.

Hade han pistol så han kunde skjuta tillbaka? Låg han och tryckte någonstans till dess han tyckte det kändes lugnare att ta sig ut?

Det här är ju ännu en aspekt varför hela historien är orimlig. Ut tog han sig, officiellt, först när SWAT-styrkan sa åt honom att få sitt ben omhändertaget. Detta var alltså minst 18-20 minuter senare. Under tiden har han gått runt och bett folk evakuera, skickat iväg en vaktmästare, träffat en klonad SWAT-styrka i hissen (medans den riktiga är i trappen), förmodligen sprungit på Brian Hodge och den äldre damen och först då åkt ner med hissen till någon våning (foajén?). Så är det...
Citera
2017-10-11, 01:39
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
https://danieldefense.com/daniel-defense-m4-carbine-v1.html

5,56 surplus finns i överflöd och är därmed billigare

Den finns i tre olika kalibrar och han hade fyra stycken av DD M4 och 19 gevär till. Speca gärna vad varje vapen som han hade var i för kaliber.
Citera
2017-10-11, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggetabowdit
Den finns i tre olika kalibrar och han hade fyra stycken av DD M4 och 19 gevär till. Speca gärna vad varje vapen som han hade var i för kaliber.

Det va du som började anta med dina poster om.223 så därför är det du som ska specca vad varje gevär hade, med källa tack.

Den absolut vanligast är 5,56 Nato, därav mitt antagande.

Men du måste sitta på källor vi andra inte har eftersom du nämner en betydligt ovanligare kaliber, så berätta?
Citera
2017-10-11, 08:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Så kan det ha varit men, se nedan...

Det här är ju ännu en aspekt varför hela historien är orimlig. Ut tog han sig, officiellt, först när SWAT-styrkan sa åt honom att få sitt ben omhändertaget. Detta var alltså minst 18-20 minuter senare. Under tiden har han gått runt och bett folk evakuera, skickat iväg en vaktmästare, träffat en klonad SWAT-styrka i hissen (medans den riktiga är i trappen), förmodligen sprungit på Brian Hodge och den äldre damen och först då åkt ner med hissen till någon våning (foajén?). Så är det...

JC kan ju ha fått ngt slags chock, och inte fattat vad han gjorde, men det är fortfarande otroligt att han skulle stanna kvar. Kan det vara ändå att han legat och tryckt ett tag och gömt sig, eller rusat ner en våning ett tag, och stött på folk, och sen gått upp igen på annan plats och evakuerat där? Hotellet är ju långt och i vinkel, så han kanske var borta i andra änden?
Citera
2017-10-11, 09:12
Medlem
absolut-justices avatar
Blev Paddock lurad av tidsfördröjningen..?

Många här har nog meckat med moderna IP-kameror som bl.a används för övervakning, dessa har alltid tidsfördröjningar mellan 1-3 sekunder beroende på vilken kompression och system som de använder.
Så om du tittar på dig själv via en ip-kamera och vinkar, ser du detta senare mellan 1-3 sekunder senare.

I fallet med hotellvakten som sköts genom dörren kollade jag dörrfotot, och ser då dels att Paddock skjutit snett genom dörren ( man ser det på utgångshålen) och att skuren av kulor gått i brösthöjd.
Jag hittade 2 kulhål på höger dörrkarm med tittöga och 19 på den vänstra som lagts ned och vridits 90*
Naturligtvis kan det finnas fler kulhål som döljs av den högra dörren men det pekar på att skuren av kulor bör ha varit en skur som bör ha landat på 25-30 kulor i en eldgivning.

Detta pekar på att hotellvakten gick fram till pardörrens vänstra sida, Paddock ser detta och trycker av, MEN i realtid har då hotellvakten hunnit gått fram för att sen gå höger och stå framför höger dörr när skuren av kulor då kommer i den vänstra dörren.

Bild dörr: https://www.pixeltopic.com/image/onurdorixrnfcq/

Det konstiga i detta är att träffbilden av alla kulor i dörren är centrerade i en radie runt överkroppen på en normalbygd person, naturligtvis kan det finas kulhål längre ned i dörren som är dolda, men själva radien av alla syliga kulor pekar på en skur i brösthöjd.

Sen kommer nästa skumma grej, frukostvagnen med kablarna som går in under sidodörren till rummet brevid sviten (gula pilar), där ser det ut som det ligger 2 mässingshylsor på matten vid frukostvagnens ena hjul (röda pilar), till detta ligger sen exitskylten till nödutgången på motsatta sidan på golvet. Polisen sa senast att dom använt kofot för att öppna upp branddörrarna som Paddock hade satt fast med en metallplatta, då flyger ju inte exitskylten iväg, inte flyger väl exitskylten heller iväg när dom sprängde upp pardörren till sviten..?

Frågan blir om Swat slirat på sina utsagor och helt enkelt först sprängt branddörren där då exitskylten for iväg, för att sen spränga pardörren till sviten. Polismännen som varit där innan hade ju backat bakåt direkt när dom upptäckt den riggade frukostvagnen med kablarna.

Bilderna och polises olika utsagor går inte ihop, och om det nu är tomhylsor på golvmattan utanför pardörren blir det mer intressant av kolla upp vad hotellvakten egentligen gjorde, för skuren av kulor och hans vadskada verkar då inte stämma praktiskt.

Sen skulle det vara intressant om någon vapenkunnig kunde räkna på hur stor kraft som var kvar i hans kulor efter passage genom en 7cm tjock pardörr som är gjord av formpressad spånskivematerial. Kan det vara så att vakten helt enkelt fick splitter i sig från en av kulorna som missade ?

Bild på vagnen: https://www.pixeltopic.com/image/sbaeosgwkdboch/
Citera
2017-10-11, 10:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
JC kan ju ha fått ngt slags chock, och inte fattat vad han gjorde, men det är fortfarande otroligt att han skulle stanna kvar. Kan det vara ändå att han legat och tryckt ett tag och gömt sig, eller rusat ner en våning ett tag, och stött på folk, och sen gått upp igen på annan plats och evakuerat där? Hotellet är ju långt och i vinkel, så han kanske var borta i andra änden?
Var det inte en australiensare som påstod att det legat en skjuten säkerhetsvakt på golvet i hans hotellrum?

Polisen hyllade JC som en hjälte medan han själv påstod att han inte hade gjort något förutom sitt jobb. Man kan undra om myndigheter försökt att påverka honom men misslyckats?
Citera
2017-10-11, 11:23
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Det va du som började anta med dina poster om.223 så därför är det du som ska specca vad varje gevär hade, med källa tack.

Den absolut vanligast är 5,56 Nato, därav mitt antagande.

Men du måste sitta på källor vi andra inte har eftersom du nämner en betydligt ovanligare kaliber, så berätta?

Det är uppgifter jag sett i MSM. Washington post skrev genomgående 223 vad jag kommer ihåg.

Det jag egentligen vill veta är vilken kaliber det är på kulan som sitter i Campos ben. Patronen är av mindre betydelse.
Citera
2017-10-11, 12:10
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice

Många här har nog meckat med moderna IP-kameror som bl.a används för övervakning, dessa har alltid tidsfördröjningar mellan 1-3 sekunder beroende på vilken kompression och system som de använder.
Så om du tittar på dig själv via en ip-kamera och vinkar, ser du detta senare mellan 1-3 sekunder senare.

Mycket bra iakttagelse.

Citat:
I fallet med hotellvakten som sköts genom dörren kollade jag dörrfotot, och ser då dels att Paddock skjutit snett genom dörren ( man ser det på utgångshålen) och att skuren av kulor gått i brösthöjd.
Jag hittade 2 kulhål på höger dörrkarm med tittöga och 19 på den vänstra som lagts ned och vridits 90*
Naturligtvis kan det finnas fler kulhål som döljs av den högra dörren men det pekar på att skuren av kulor bör ha varit en skur som bör ha landat på 25-30 kulor i en eldgivning.

Detta pekar på att hotellvakten gick fram till pardörrens vänstra sida, Paddock ser detta och trycker av, MEN i realtid har då hotellvakten hunnit gått fram för att sen gå höger och stå framför höger dörr när skuren av kulor då kommer i den vänstra dörren.

Givetvis är 200 kulor skitsnack. Jag ser det ungefär på samma sätt. Jag skulle nästan hävda med säkerhet att det rör sig om färre än 25-30 kulor om man tittar på bilden på dörren. Det är överdelen av dörren som är synlig och nedre delen är bakom dörren med handtaget. Det ser man på infasningen i mitten att den övre är större än den undre. Kulorna har kommit över handtagshöjd. Givetvis kan det finnas lägre kulhål som man inte ser men Campos borde fått en skur mitt i övre maghöjd om han ändå fick en i benet.

Citat:
Det konstiga i detta är att träffbilden av alla kulor i dörren är centrerade i en radie runt överkroppen på en normalbygd person, naturligtvis kan det finas kulhål längre ned i dörren som är dolda, men själva radien av alla syliga kulor pekar på en skur i brösthöjd.

Exakt.

Citat:
Sen kommer nästa skumma grej, frukostvagnen med kablarna som går in under sidodörren till rummet brevid sviten (gula pilar), där ser det ut som det ligger 2 mässingshylsor på matten vid frukostvagnens ena hjul (röda pilar), till detta ligger sen exitskylten till nödutgången på motsatta sidan på golvet. Polisen sa senast att dom använt kofot för att öppna upp branddörrarna som Paddock hade satt fast med en metallplatta, då flyger ju inte exitskylten iväg, inte flyger väl exitskylten heller iväg när dom sprängde upp pardörren till sviten..?

Kabeln på bordet och på golvet har jag sett men jag har missat hylsorna på golvet. Snart säger de väl att Paddock skjutit i korridoren också. Exitskylten kan ha ramlat i ner kalabaliken och sen har någon sparkat den dit där den ligger på bilden.

Citat:
Frågan blir om Swat slirat på sina utsagor och helt enkelt först sprängt branddörren där då exitskylten for iväg, för att sen spränga pardörren till sviten. Polismännen som varit där innan hade ju backat bakåt direkt när dom upptäckt den riggade frukostvagnen med kablarna.

Mycket möjligt att de sprängt minst två gånger.

Citat:
Bilderna och polises olika utsagor går inte ihop, och om det nu är tomhylsor på golvmattan utanför pardörren blir det mer intressant av kolla upp vad hotellvakten egentligen gjorde, för skuren av kulor och hans vadskada verkar då inte stämma praktiskt.

Precis så är det. Det finns också en teori om att kulhålen i dörren i själva verket kommit från korridoren och att det är baksidan på dörren som syns på bilden. Övre baksida alltså. Att det skjutits in i sviten.

Citat:
Sen skulle det vara intressant om någon vapenkunnig kunde räkna på hur stor kraft som var kvar i hans kulor efter passage genom en 7cm tjock pardörr som är gjord av formpressad spånskivematerial. Kan det vara så att vakten helt enkelt fick splitter i sig från en av kulorna som missade ?

Det är minst lika troligt som den officiella versionen med tanke på allt vad Campos sen höll på med i 18-20 minuter. Med en splitterskada kan man göra mycket (röra på sig, evakuera m m). Jag ser inte hur det är möjligt med en kula i benet. Det här är ingen Tarantino-film.
Citera
2017-10-11, 12:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Var det inte en australiensare som påstod att det legat en skjuten säkerhetsvakt på golvet i hans hotellrum?

Polisen hyllade JC som en hjälte medan han själv påstod att han inte hade gjort något förutom sitt jobb. Man kan undra om myndigheter försökt att påverka honom men misslyckats?

Det kan nog förekomma en del konstigheter också när man försöker få ihop en officiellt fungerande och aptitlig version med folk som kanske ljuger och överdriver lite i olika riktningar. Det är klart att swat:arna när de sätter sig och tänker igenom det ogärna vill skylta med att de ingrep "direkt efter 72 minuter", om ambitionen var ngt annat. Medan GM spydde bly över försvarslösa. Och att det då kan bli campos som får sitta mellan lite. Nu har de ju sagt att de väntade eftersom GM inte längre sköt, och evakuerade folk, vilket är okej för mig, men då är det ju också samtidigt svårt om de eller pressen vill sälja in hjältemodet av att ha stormat GM:s befästning, när karsloken kallnat för egen hand sen en timme tillbaka och allmänheten tröttnat och gått hem till sig. Teoretiskt sett kunde ju GM ha suttit och skruvat på jordens splitterbomb som han släpper ner på gatan fem sekunder före swat bestämmer sig för att trots allt knacka på. (Nu kan man väl förvisso anta att det upprättats samband och att det kan ha suttit swatar tvärs över och spanat in i sviten för att se om någon rörde sig, vad di nu kan ha för utrustning. Beslutet att gå in är väl inte upp till swatarna själva då till sist heller. Om de nu hade komradio eller ngt.)

I annat avseende kan ju Lombardo eller ngn vara så inställd på att JC måste ha gått dit efter skjutandet började (varför skulle han gått dit innan?) att det är svårt att få honom att ändra sig vad än JC sen hasplar ur sig. Ibland hör man bara det man redan är övertygad om. Med situationens krav och trycket från media o allmänhet på sig så går hjärnan lätt med skygglappar på sig. Och JC verkar ju inte som den mest talföre heller.

Jag undrade lite om det inte kunde vara svårt att få tag på en hiss under det inledande tumultet, och om de stannar på varje våning som någon trycker på, men såg bara att det ska gå expresshissar till översta våningarna ("Four seasons"). Rimligen finns väl tjänstehissar eller servicehissar, som JC kunde ha använt, men även de skulle ju kunna bli upptagna. Han kanske blev fast däruppe och tänkte han kunde evakuera lite medan han väntade. Vad vet jag.

I alla händelser får vi väl lita på campos historia till dess ngt annat dyker upp. Det är ju ett rasande flådigt hotell, så tjänsteattityden sitter väl djupt präglad i själen på grabben kanske. En och annan skjutande gäst får man kanske räkna med.

Ursäkta min talträngdhet....
Citera
2017-10-11, 12:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice

Strongt arbete!
Ja, JC kan ha fått lite av varje i benet. Men ändå inte en helmantlad 5.56/7.62 AK-kula ens efter 7 cm spånskiva tror jag.
Citera
2017-10-11, 13:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Mycket bra iakttagelse.

Givetvis är 200 kulor skitsnack. Jag ser det ungefär på samma sätt. Jag skulle nästan hävda med säkerhet att det rör sig om färre än 25-30 kulor om man tittar på bilden på dörren. Det är överdelen av dörren som är synlig och nedre delen är bakom dörren med handtaget. Det ser man på infasningen i mitten att den övre är större än den undre. Kulorna har kommit över handtagshöjd. Givetvis kan det finnas lägre kulhål som man inte ser men Campos borde fått en skur mitt i övre maghöjd om han ändå fick en i benet.

Exakt.

Kabeln på bordet och på golvet har jag sett men jag har missat hylsorna på golvet. Snart säger de väl att Paddock skjutit i korridoren också. Exitskylten kan ha ramlat i ner kalabaliken och sen har någon sparkat den dit där den ligger på bilden.

Mycket möjligt att de sprängt minst två gånger.

Precis så är det. Det finns också en teori om att kulhålen i dörren i själva verket kommit från korridoren och att det är baksidan på dörren som syns på bilden. Övre baksida alltså. Att det skjutits in i sviten.

Det är minst lika troligt som den officiella versionen med tanke på allt vad Campos sen höll på med i 18-20 minuter. Med en splitterskada kan man göra mycket (röra på sig, evakuera m m). Jag ser inte hur det är möjligt med en kula i benet. Det här är ingen Tarantino-film.

Man kan notera att i dörrspeglarna rör det sig inte om 7 cm spånskiva utan om någon tunnare träskiva. Dörrar är f.ö. inte nödv.vis kompakta, utan "lådor".

Det troligtvis utvändig överdel av den liggande dörren som man ser, men kanske inte alldeles 100. I så fall utgångshål orienterade mot dörrparets mitt, över dörrhandtag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in