Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
ja dessa typer av mördare-har nog ett virrvarr av tänkbara störningar. Som du skriver narcissism
är en av ingredienserna-och det går säkert hitta fler komponenter.
Slut på raket drömmar och u-båten köps väl av någon galning eller blir sönderrostad och bebodd av andra varelser.
Madsen får tillbringa många år inlåst och konfronteras med andra likasinnade.
Märkligt öde-för bägge huvudfigurerna, dessa båda drevs av visioner/drömmar /inspiration och de hann uträtta en hel del. K.W hade blivit en riktigt bra och känd reporter kan jag tro.
Ja,det hela är tragiskt för båda huvudpersonerna.Framförallt för det helt oskyldiga offret som gjorde sitt jobb på
"fel dag".Hade intervjun gjorts några veckor tidigare hade det nog inte hänt.
Madsen har ju själv sagt att han känt sig pressad en lång tid före "olyckan".
Även om han ljuger mkt. så tror jag honom här.
Det handlar om för mycket arbete,rivaliteten med von Bengtsson,kapplöpningen ut i rymden,kanske strul med PMs raket och raketbränslet osv. Jag tror att PM var orolig att von Bengtssons raketuppskjutning nästa dag skulle lyckas för bra när PM själv bara hade problem med sin egen tex.
När PM mår dåligt kommer nog hans sjuka fantasier om våld och död.
Det handlar om tvångstankar och tvångshandlande. Jag tror inte han planerat att mörda KW alls. Utan någonting triggade igång Madsen till ett tvångsmässigt impulsmord tror jag. (Han hade nog fantiserat länge om något sådant här men inget uttänkt offer).Och när tvångshandlandet tar överhand har Madsen inget konsekvenstänkande alls. Om det finns någon liten,ynka ljusglimt i det så är det nog att PM inte kan skada någon igen. En mycket klen tröst. Men om detta hade varit PMs debutmord och han klarat sig så hade det fortsatt. Nu tror jag personligen inte att det var hans debut pga det förskräckliga, avskyvärdiga i hans handlande. "Det börjar med en synål och slutar med en silverskål."
PM verkar ha lite rutin på detta tror jag. Kan inte tänka mig att någon skulle börja sitt första mord så här brutalt enbart utifrån fantasier om det. Stackars KIM!