Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2017-10-09, 22:58
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Enligt ditt sätt att resonera, hur skall man få en kvittens på att JA mottagit delgivningen i ett svenskt häkte, om han skulle välja att blunda och sätta fingrarna i öronen?

Då behövs ingen kvittens eftersom man kan säkerställa att han får informationen ändå.
Citera
2017-10-09, 23:01
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Lång diskussion om delgivning. Jag tycker hela diskussionen kokar ner till frågan om varför Julian Assanges advokat inte kallades till förhöret, utan tvärtom hindrades från att närvara. Ett övergrepp verkar det ju som.

Per-Erik Samuelsson vet inte själv. Finns det ingen journalist som har ställt frågan rakt till Marianne Ny?

PES vet säkert. Men jag tror att det var beordrat från JA i maskopi med Ecuador. För att omöjliggöra delgivning av misstanke. Fanskapet verkar tro att hela världen anser att han är oskyldig så länge han inte är delgiven misstanke...
Citera
2017-10-09, 23:16
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
PES vet säkert. Men jag tror att det var beordrat från JA i maskopi med Ecuador. För att omöjliggöra delgivning av misstanke. Fanskapet verkar tro att hela världen anser att han är oskyldig så länge han inte är delgiven misstanke...

Du tror så mycket.........

Tyvärr vet du desto mindre........
Citera
2017-10-09, 23:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Naturligtvis ser hela världen honom som oskyldig, han är ju inte dömd för något! Att Marianne inte vill göra ett nytt, ärligare delgivningsförsök stärker bara bilden av honom som oskyldig. Marianne tvekar alltså att gå vidare med delgivningen av misstanke, och det kan egentligen bara betyda en sak, att hon inte längre tror på hans skuld, i. e. att han skulle dömas i domstol. Man får anta att hon bara ville leka lite med honom, hålla honom häktad och godtyckligt frihetsberövad så länge det gick, neka honom sjukvård och utomhusvistelse under flera år och som kronan på verket neka honom hans advokats närvaro under förhöret. Hon är en ful tant, Marianne. Det är nog Marianne som framstår som skyldig i omvärldens ögon.
Senast redigerad av outoftheblue 2017-10-09 kl. 23:31.
Citera
2017-10-09, 23:44
Medlem
Citat:
Senaste beslutet du pratar om gäller enbart förundersökning och tvångsmedel. Misstanken om våldtäkt har inte försvunnit bara för att man tvingats lägga ner som en konsekvens av att JA vägrar ta emot delgivning av misstanke. Detta har åklagaren förklarat tydligt. Jag tolkar det så att om om han grips innan preskription 2020 så kommer ny EAW utfärdas och han blir förd till Sverige. Då han är extremt rymningsbenägen så förutsätter jag att han inte beviljas borgen igen, det kan vi nog utgå ifrån.

Du och MN kan ju privat TYCKA att JA är misstänkt. Men förundersökningen ÄR nedlagd. Det ÄR det senaste beslutet. Eftersom det INTE FINNS några kvarvarande misstankar så kan man inte använda sig av tvångsmedel. Vad menar du med enbart förundersökningen??? Utan förundersökning finns INGENTING. Inga misstankar, ingen utredning. Åtminstonde finns inte misstankar i någon bemärkelse som skiljer sig från att jag personligen misstänker dig för landsföräderi, våldtäkt och mord. Men gissningsvis så finns ingen pågående förundersökning mot dig och då är privata misstankar ganska orelevanta, både mina misstankar mot dig och DINA misstankar mot JA.

Om en ny EAW ska utfärdas så innebär det
a/ Förundersökningen återupptas
b/ En ny häkning på "sannolika skäl" måste till
c/ Map borgensbrottet så kommer han att vara "i förvar" mellan en och 25 timmar. Tror du verkligen att MN kommer
* Få reda på att han är i förvar
* Få till en häkningsförhandling ( som går på MN's linje )
* Lämna över en förberedd EAW

Tänk om JA mot förmodan skulle ta sig till domstolen utan att gripas på vägen dit. Då är regeln istället 6 timmar + domstolsförhandlingen.

Om vi antar att MN har en färdigskriven EAW och att hon omedelbart får reda på att han är i förvar och har förbrett ett snabbt överlämnande av EAWn, tror du inte att det faller på att hon inte kommer få till en omedelbar häkningsförhandling? Tror du att JA's advokater skulle ha möjlighet att närvara med så kort varsel? Jag vet inte om det ens är teoretiskt möjligt men det borde vara praktiskt helt omöjligt.

Vi kan utgå från att du har extremt livlig fantasi

Vi pratar dessutom maximala tidsgränser inom vilka JA har rätt att få "borgensbrottet" prövat. Det kanske är över på en timme ... däremot så är risken stor att USA har en begäran om utlämning färdig. I USA så är nämligen förundersökningen INTE NEDLAGD. I så fall så lär JA ändå inte komma till Sverige eftersom USA kommer ha första-tjing.

Du har klagat en hel del på UK för att de inte verkställt MNs tveksamma EAW. Vill du veta hur det går till i Sverige så läs detta. Här pratar vi om betydligt allvarligare brottslighet. Dessutom är det en återfallsförbrytare vilket indikerar att han är skyldig även om domarna mot honom skett senare.
Citera
2017-10-09, 23:53
Medlem
Citat:

Du har inte en aning om varför JA inte tog emot delgivningen. Du kan ingen juridik och du känner ännumindre till skillnader mellan olika rättssystem.

MN kan ge delgivningen direkt till JA's advokat (PES) som inte har rätt att vägra ta emot den och det kommer att räknas som en korrekt delgivning. Det är fakta. Vad du TROR spelar ingen som helst roll. Det spelar nämligen ingen som helst roll om JA och Ecuador skulle vägra delgivning. MN kan ge den till PES i Sverige. Hon har valt att INTE göra det.

Fanskapet du skriver om ... är det en syftning på dig själv? Du är dummare än tåget.
Citera
2017-10-09, 23:55
Medlem
Citat:
Då behövs ingen kvittens eftersom man kan säkerställa att han får informationen ändå.

Precis ...
Konstigt att du inte begriper att det finns andra sätt där man också anser att han fått informationen. Tankeverksamheten verkar inte gå på högvarv.
Citera
2017-10-10, 00:20
Medlem
Utdrag ur en verklighetsbaserad teaterdialog...

Julian Assange:
"Skriva under delgivningsdokument? Hur i helvete hade ni tänkt att jag skulle göra det utan min svenska advokat? Jag vet inte om en sån underskrift samtidigt innebär ett intygande om att jag frånsäger mig möjligheten att eventuellt protestera i händelse av att delgivningen inte skett korrekt. Jag har ingen aning om vilka rättigheter och skyldigheter som följer på ett sånt intygande? Jag kräver att jag har min svenske advokat närvarande för att skriva under eller intyga något.

Marianne Ny:
"Jaså minsann! Så det är på det viset! Vad är det för fånigt prat om att du är tvungen att ha din svenska advokat närvarande? Det är väl bara att skriva på pappren så får du väl upptäcka senare vad de finstilta villkoren innebär.

"...Så du tänker inte skriva på utan din svenske advokat! Jaha! Vet du vad jag tänker göra då? VA? Jo, ser du. I så fall lägger jag hellre ner fallet. Jag lägger ner fallet! Vad säger du nu då? Ha ha ha ha. Där fick du! Skrattar bäst som skrattar sist!!!"

Kommentar:
Detta är ju i praktiken ungefär vad som hänt. Marianne Nys svar på att delgivningen uteblev på grund av att hon utestängt den svenska försvarsadvokaten är att lägga ner fallet hellre än att försöka utföra en korrekt delgivning.
Senast redigerad av Gugge-B 2017-10-10 kl. 00:29.
Citera
2017-10-10, 04:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugge-B
Utdrag ur en verklighetsbaserad teaterdialog...

Julian Assange:
"Skriva under delgivningsdokument? Hur i helvete hade ni tänkt att jag skulle göra det utan min svenska advokat? Jag vet inte om en sån underskrift samtidigt innebär ett intygande om att jag frånsäger mig möjligheten att eventuellt protestera i händelse av att delgivningen inte skett korrekt. Jag har ingen aning om vilka rättigheter och skyldigheter som följer på ett sånt intygande? Jag kräver att jag har min svenske advokat närvarande för att skriva under eller intyga något.

Marianne Ny:
"Jaså minsann! Så det är på det viset! Vad är det för fånigt prat om att du är tvungen att ha din svenska advokat närvarande? Det är väl bara att skriva på pappren så får du väl upptäcka senare vad de finstilta villkoren innebär.

"...Så du tänker inte skriva på utan din svenske advokat! Jaha! Vet du vad jag tänker göra då? VA? Jo, ser du. I så fall lägger jag hellre ner fallet. Jag lägger ner fallet! Vad säger du nu då? Ha ha ha ha. Där fick du! Skrattar bäst som skrattar sist!!!"

Kommentar:
Detta är ju i praktiken ungefär vad som hänt. Marianne Nys svar på att delgivningen uteblev på grund av att hon utestängt den svenska försvarsadvokaten är att lägga ner fallet hellre än att försöka utföra en korrekt delgivning.
Strålande illustration!

Den som gräver en grop åt andra faller själv däri ...

Det som verkar lite underligt är att Ecuador, som borde ha varit medvetna om att PES saknades på listan, ändå accepterade att förhöret genomfördes. Men man kan samtidigt förstå det, med tanke på att Marianne hade tagit en så otroligt lång tid på sig. De var nog oroliga att Marianne aldrig skulle få till en korrekt förhörssituation, och hellre än att vänta ytterligare månader eller år accepterade man att förhöret genomfördes, förutsatt att JA själv gick med på det. Hellre än att gå på Mariannes sjuttioelfte maskningsförsök höll man förhöret utan PES. De lät henne gräva sin grop.

Nu vet hela världen att Marianne är en åklagare som vägrar misstänkta att ha sin advokat närvarande. Hela mänskligheten kan se ner på henne där hon krälar omkring i sin självgrävda grop, och begrunda hur lågt hon sjunkit.
Senast redigerad av outoftheblue 2017-10-10 kl. 04:53.
Citera
2017-10-10, 05:05
Medlem
Den påstådda fejkkondom som vi inte vet om den existerar eller inte finns det nu nya analysmetoder för:

http://www.bbc.com/news/uk-england-south-yorkshire-41525517

Citat:
The technique uses a form of mass spectrometry to detect traces of various substances within a fingerprint.

What can we tell about a person by using mass spectrometry?
Their gender
Whether the person has touched blood and whether it is from a human or animal
Whether they have taken drugs. Cocaine, THC (the chemical in marijuana and cannabis), heroin, amphetamine and other drugs can be detected.
Whether a strand of hair is present on the fingerprint
[b]If there are traces of cleaning products or cosmetics
Whether the person has touched condom lubricants, even determining the brand
What food and drink has been consumed (such as garlic and caffeine)

Metoden är nästan färdigutvecklad, och kommer att användas i skarpt läge inom en 2-3 månader.
Med denna metod så torde det finnas 100 % säkerhet i att kondomen kan bevisas att aldrig ha använts som en kondom brukar användas och att kondomen är uteslutande en bevisförfalskning.

Skulle kondomen ha öppnats med handskar och rivits sönder så finns det inga spår förutom glidmedlet kvar. Har den å andra sidan avsiktligen tvättats så är glidmedlet nog borta

Man tror att metoden kan komma att få viss betydelse i vissa olika utredningar,

Masspektrometri har i regel 100 % säkerhet i fall då man upptäcker en signal av de molekyler man letar efter, detta eftersom de kan identifieras ytterst noggrant så är det ibland de säkraste metoder som finns.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu vet hela världen att Marianne är en åklagare som vägrar misstänkta att ha sin advokat närvarande. Hela mänskligheten kan se ner på henne där hon krälar omkring i sin självgrävda grop, och begrunda hur lågt hon sjunkit.

Ja precis, ja man kan ju undra om hur Marianne Nys sorti kommer att se ut ur åklagarväsendet, blir det snyggt, eller sjaskigt ?
Citera
2017-10-10, 06:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Menar du att JA har beordrat Marianne Ny att inte delge honom misstanke, och hon lyder så snällt?
Citera
2017-10-10, 18:03
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Du och MN kan ju privat TYCKA att JA är misstänkt. Men förundersökningen ÄR nedlagd. Det ÄR det senaste beslutet. Eftersom det INTE FINNS några kvarvarande misstankar så kan man inte använda sig av tvångsmedel. Vad menar du med enbart förundersökningen??? Utan förundersökning finns INGENTING. Inga misstankar, ingen utredning. Åtminstonde finns inte misstankar i någon bemärkelse som skiljer sig från att jag personligen misstänker dig för landsföräderi, våldtäkt och mord. Men gissningsvis så finns ingen pågående förundersökning mot dig och då är privata misstankar ganska orelevanta, både mina misstankar mot dig och DINA misstankar mot JA.

Om en ny EAW ska utfärdas så innebär det
a/ Förundersökningen återupptas
b/ En ny häkning på "sannolika skäl" måste till
c/ Map borgensbrottet så kommer han att vara "i förvar" mellan en och 25 timmar. Tror du verkligen att MN kommer
* Få reda på att han är i förvar
* Få till en häkningsförhandling ( som går på MN's linje )
* Lämna över en förberedd EAW

Tänk om JA mot förmodan skulle ta sig till domstolen utan att gripas på vägen dit. Då är regeln istället 6 timmar + domstolsförhandlingen.

Om vi antar att MN har en färdigskriven EAW och att hon omedelbart får reda på att han är i förvar och har förbrett ett snabbt överlämnande av EAWn, tror du inte att det faller på att hon inte kommer få till en omedelbar häkningsförhandling? Tror du att JA's advokater skulle ha möjlighet att närvara med så kort varsel? Jag vet inte om det ens är teoretiskt möjligt men det borde vara praktiskt helt omöjligt.

Vi kan utgå från att du har extremt livlig fantasi

Vi pratar dessutom maximala tidsgränser inom vilka JA har rätt att få "borgensbrottet" prövat. Det kanske är över på en timme ... däremot så är risken stor att USA har en begäran om utlämning färdig. I USA så är nämligen förundersökningen INTE NEDLAGD. I så fall så lär JA ändå inte komma till Sverige eftersom USA kommer ha första-tjing.

Du har klagat en hel del på UK för att de inte verkställt MNs tveksamma EAW. Vill du veta hur det går till i Sverige så läs detta. Här pratar vi om betydligt allvarligare brottslighet. Dessutom är det en återfallsförbrytare vilket indikerar att han är skyldig även om domarna mot honom skett senare.

Du svamlar. Det finns inga tvångsmedel eftersom det inte går att driva förundersökningen vidare i och med att JA vägrat ta emot delgivning av misstanke. Misstanke om brott kvarstår oavsett detta, dvs så fort JA grips av brittisk polis så återuppstår förutsättningarna för förundersökning och tvångsmedel.

Beslutet om nedläggning kom 2017-05-19 och du har ännu inte orkat läsa alternativt inte förstått?

Citat:
Motivering
BESLUT
2017-05-19
Sida 2(2) Handling 447
Ärende AM-131226-10 Handläggare 504A-1
Den misstänkte har lämnat landet och det kan med hänsyn till omständigheterna inte förväntas att beslutet att överlämna honom till Sverige kan bli möjligt att verkställa inom överskådlig tid.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/am_131226_10_nedlaggningsbeslut.pdf

Det framgår alltså MYCKET tydligt att JA fortfarande är misstänkt.
Senast redigerad av Anonymare 2017-10-10 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in