Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Senaste beslutet du pratar om gäller enbart förundersökning och tvångsmedel. Misstanken om våldtäkt har inte försvunnit bara för att man tvingats lägga ner som en konsekvens av att JA vägrar ta emot delgivning av misstanke. Detta har åklagaren förklarat tydligt. Jag tolkar det så att om om han grips innan preskription 2020 så kommer ny EAW utfärdas och han blir förd till Sverige. Då han är extremt rymningsbenägen så förutsätter jag att han inte beviljas borgen igen, det kan vi nog utgå ifrån.
Du och MN kan ju privat TYCKA att JA är misstänkt. Men förundersökningen ÄR nedlagd. Det ÄR det senaste beslutet. Eftersom det INTE FINNS några kvarvarande misstankar så kan man inte använda sig av tvångsmedel. Vad menar du med enbart förundersökningen??? Utan förundersökning finns INGENTING. Inga misstankar, ingen utredning. Åtminstonde finns inte misstankar i någon bemärkelse som skiljer sig från att jag personligen misstänker dig för landsföräderi, våldtäkt och mord. Men gissningsvis så finns ingen pågående förundersökning mot dig och då är privata misstankar ganska orelevanta, både mina misstankar mot dig och DINA misstankar mot JA.
Om en ny EAW ska utfärdas så innebär det
a/ Förundersökningen återupptas
b/ En ny häkning på "sannolika skäl" måste till
c/ Map borgensbrottet så kommer han att vara "i förvar" mellan en och 25 timmar. Tror du verkligen att MN kommer
* Få reda på att han är i förvar
* Få till en häkningsförhandling ( som går på MN's linje )
* Lämna över en förberedd EAW
Tänk om JA mot förmodan skulle ta sig till domstolen utan att gripas på vägen dit. Då är regeln istället 6 timmar + domstolsförhandlingen.
Om vi antar att MN har en färdigskriven EAW och att hon omedelbart får reda på att han är i förvar och har förbrett ett snabbt överlämnande av EAWn, tror du inte att det faller på att hon inte kommer få till en omedelbar häkningsförhandling? Tror du att JA's advokater skulle ha möjlighet att närvara med så kort varsel? Jag vet inte om det ens är teoretiskt möjligt men det borde vara praktiskt helt omöjligt.
Vi kan utgå från att du har extremt livlig fantasi
Vi pratar dessutom maximala tidsgränser inom vilka JA har rätt att få "borgensbrottet" prövat. Det kanske är över på en timme ... däremot så är risken stor att USA har en begäran om utlämning färdig. I USA så är nämligen förundersökningen INTE NEDLAGD. I så fall så lär JA ändå inte komma till Sverige eftersom USA kommer ha första-tjing.
Du har klagat en hel del på UK för att de inte verkställt MNs tveksamma EAW. Vill du veta hur det går till i Sverige så läs
detta. Här pratar vi om betydligt allvarligare brottslighet. Dessutom är det en återfallsförbrytare vilket indikerar att han är skyldig även om domarna mot honom skett senare.