2017-10-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale
Absolut inget tyder på kraftig prisuppgång de kommande 12 månaderna. Har ni råd att köpa idag så kommer ni har råd med likvärdiga hus nästa år också.

Så stället för att tänka att ni kanske måste "vänta 2 år" så kan du och din sambo tänka att ni avvaktar den osäkerheten som råder just nu. Ta tempen på bomarknaden om 6 månader från nu. Kanske är det betydligt mer positiva tongångar då, eller så har det gått åt fanders. Oavsett kan ni fatta ett mer välinformerat beslut och slipper sitta i ett nytt hus oroliga över att skiten kan braka samman vilken sekund som helst.

Som en av de mest framstående investerarna (Jim Rogers) brukar säga "If you do not know what to do, do nothing!"
2017-10-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Som en av de mest framstående investerarna (Jim Rogers) brukar säga "If you do not know what to do, do nothing!"

Exakt : Risken för en härdsmälta efter centralbankernas dopning av ekonomin är : Ytterst....Påtaglig. Ska man laborera med sannolikheter........så spår jag att en rejäl börs och bostads-pris- krasch står för dörren........tyvärr i storleksklassen 50 % på bägge nämnda saker..
2017-10-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez

Han är ödmjuk och kanske Världens främsta investerare, han var parhäst med George Soros och dem gick från mer eller mindre inget till multimiljardärer. Det är Jim Rogers media pratar om när dem säger "The legendary investor

Det som skrämmer är att han trots sin ödmjukhet är bestämmd på en enda punkt, och det är bubblan. Han säger att när denna bubblan spricker kommer det bli den värsta krashen under hans livstid.

Jim Rogers och Peter Schiff är nog bland de mest kunniga, dem förutspådde båda 2008 och båda hävdar stenhårt att det var en picknick i jämförelse med vad som kommer.

Bara kolla på detta klippet när media hånar Schiff, påminner det inte om idag? https://www.youtube.com/watch?v=Z0YTY5TWtmU Detta var 2006-2007, det är skrämmande hur klarsynt Schiff är.
2017-10-10, 14:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Visst, men det tar ett par år innan lönen "kommer ifatt"

100 papp kvadraten med 11 % ränta - skulle inte tro det.

Jaha så du tror att den inflationen kommer snabbt men inte löneökningarna. Med tvåsiffriga löneökningar känner nog folk sig rika även om det bara är luft.
2017-10-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nix
Pengarna skapas när Agda tar ett lån.

Banken sitter dock på en hög med eget kapital. Hur mycket de får skapa beroende på vad de lånar ut till och mängden eget kapital. Har de en krona i eget kapital så får de låna ut 14 kr till bolån.

Nja, vad jag lärt mig behöver svenska banker bara inneha 2% av de pengar de lånar ut som eget kapital.
Om banken har 1kr får de alltså låna ut 50kr.
Rätta mig gärna om jag har fel.
2017-10-10, 14:32
Medlem
Vänta, var det någon som sa att detta kunde ske? Kanske wallenstam läser våra inlägg på FB

BR--->HR

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8rmx2/wallenstam-omvandlar-boratter-sval-marknad
2017-10-10, 14:33
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Nja, vad jag lärt mig behöver svenska banker bara inneha 2% av de pengar de lånar ut som eget kapital.
Om banken har 1kr får de alltså låna ut 50kr.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Det beror på risk vikten. Jag har för mig att det var 2% tidigare för bostadslån men höjdes för något år sedan.

Jag har dock inte koll på den exakta kalkylen av riskvikt.
2017-10-10, 14:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale
Jag tror att det barkar åt helvete.
Oavsett så har vi mer data att tillgå om 6 månader än vi har idag.
När personen nu var orolig över både eventuella prisras och risken att bli stående vid sidlinjen tycker jag att hen kan avvakta åtminstone de oroligheter som sker nu och kolla läget om ett halvår.

Är det fortsatt oroligt ska en ju givetvis inte köpa bostad då heller.
Bubbelbadarna har trott det i massor av år.

Att använda sitt primärboende som spekulationsobjekt är dumt och farligt. Jag skulle avråda alla från att basera bostadsköpet på fantasier om framtida värden. Det kryllar av arga bubbelbadare som spekulerat i prisfall i många år. För att sedan se priserna rusa och deras köpkraft decimeras.

Mycket bättre att har koll på att man klarar kostnaderna. Givetvis med lite marginal utifall det stiger något. När man väl har sin bostad så är värdet ganska ointressant.
2017-10-10, 14:53
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Man kan säga att vi befinner oss rätt nu
Nej, då avläser du data fel. Den empiriska data vi har säger snarare att vi ska ner åtminstone 50%, för den empiriska data vi har säger att bostäder svänger kring +-0 realt (vilket också råkar vara den rationella hypotesen). Det bilden visar är att det även stämmer för Sverige (Om nu någon är förvånad över att Sveriges ekonomi inte är unik).

Sen kan du måla färggranna bildböcker om alla spännande avancerade teorier du har om varför priserna inte kommer att krascha i Sverige i närtid, men något empiriskt stöd har du inte.

Som kuriosa kan du notera något annat i den där grafen: vi har ett antal gånger i historien haft snabba förlopp både uppåt och nedåt. De har alltid följts av motsvarande snabba rörelse nedåt eller uppåt. Att explodera och sedan "plana ut på en ny nivå" har aldrig inträffat, på den här marknaden eller någon annan (åtminstone har ingen av er lyckats hitta något exempel på det, och det är väl tionde gången jag efterfrågar det).

Så nej, de empiriska modellerna är visserligen inte faktum om framtiden, men stödjer inte dina slutsatser.
Senast redigerad av Trillske 2017-10-10 kl. 14:58.
2017-10-10, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaha så du tror att den inflationen kommer snabbt men inte löneökningarna. Med tvåsiffriga löneökningar känner nog folk sig rika även om det bara är luft.

Självklart! Om bostadsräntan på idag ca 2% går upp en procentenhet per år så är den fördubblad till 4% på två år.

Tror du att 1% högre löneökning dubblar din lön på två år?
2017-10-10, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej, då avläser du data fel. Den empiriska data vi har säger snarare att vi ska ner åtminstone 50%, för den empiriska data vi har säger att bostäder svänger kring +-0 realt (vilket också råkar vara den rationella hypotesen). Det bilden visar är att det även stämmer för Sverige (Om nu någon är förvånad över att Sveriges ekonomi inte är unik).

Sen kan du måla färggranna bildböcker om alla spännande avancerade teorier du har om varför priserna inte kommer att krascha i Sverige i närtid, men något empiriskt stöd har du inte.

Som kuriosa kan du notera något annat i den där grafen: vi har ett antal gånger i historien haft snabba förlopp både uppåt och nedåt. De har alltid följts av motsvarande snabba rörelse nedåt eller uppåt. Att explodera och sedan "plana ut på en ny nivå" har aldrig inträffat, på den här marknaden eller någon annan (åtminstone har ingen av er lyckats hitta något exempel på det, och det är väl tionde gången jag efterfrågar det).

Så nej, de empiriska modellerna är visserligen inte faktum om framtiden, men stödjer inte dina slutsatser.

Det alpha tjatar om är småhuspriser 2007-2011 eller nåt sånt då tydligen priserna stod helt stilla. Men det är ju bara att kolla på SCBs statistik för att vederlägga det.
2017-10-10, 16:11
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Nej, det tror jag inte, men det hjälper inte att löneökningarna "hänger med". Priserna har gått upp i takt med att räntan/inflationen gått ner, skulle omvända hända så kommer priserna såklart att gå ner till att börja med - på längre sikt kommer de såklart gå upp, men då pratar vi om decennier.

Det är vad det kostnaden ligger idag som spelar roll - på toppen av 80-talsbubblan så låg snittpriset på 23000 i innerstan, idag nästan 4 ggr. så mycket, men lönerna är inte 4 ggr så höga idag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in