Citat:
Ursprungligen postat av
.CYG.
Att tillverkare kan manipulera mjukvara i mobiler är jag införstådd med.
Till gamla Nokiamobiler (3310 bland annat) fanns spionmjukvara (icke officiell som modifierats av tredje part) där mobilen såg avstängd ut men fungerade som microfon när ett förvalt nr ringde upp.
Att det däremot skulle vara fallet med originalmjukvara är jag lite frågande inför.
Hur förklarar du att NSA eller liknande myndighet i valfritt land tillåts kommunicera med mobiler i flightmode eller avstängda på flygplan under pågående flygresa?
Har du gjort experimentet själv med android som du beskrev?
Att koppla upp sig med wifi går ju inte för att debugga en avstängd mobil...
Att via USB se saker, kanske.
Att spåra radiosignaler från avstängd mobil finns nog enklare sätt, förr knattrade det alltid i högtalare/fmradio när meddelanden kom via gsmuppkopplade mobiler.
Det borde ha förekommit vid avlyssning också så jag tvivlar på officiell mjukvara med dessa NSA-funktioner.
Finns möjlighet att det kan aktiveras av NSA för utvalda användares mobiler iofs.
Det andra du skriver att alarm/laddning/klocka aldrig stängs av stämmer med det jag vet.
Dessa funktioner producerar inga radiovågor eller kommunikation trådlöst med omvärlden.
Eller jo trådlös laddning 😉
En smula OT men frågan var om man inte kunde spåra telefonerna i detta fallet även om de var avstängda?
Man skall inte glömma att kod snurrar i mer än den primära processorn och att det finns microkontrollers och andra IC kretsar som har firmware som sköter en hel del lågnivå funktioner. Det är här man kan göra en massa saker fast telefonen är "avstängd". Det är inte svårt att prata med vissa radiokretsar härifrån.
Vad gäller Android så kan jag bara tala för det vi ägde, byggde och levererade till slutkund och där fanns det ingen sådan funktionalitet för att avlyssna en avstängd telefon, men vi kunde inte kontrollera t ex att NSA hade lyckats föra in fulkod via Qualcomm t ex i deras kretsar? Inte ens vi som storkund hos dem har möjlighet att få se deras Verilog/motsvarande till deras asic's.
NSA har bevisligen fått in sådan fulkod hos Apple vid ett flertal tillfällen och det blev allmänt känt efter Snowdens läcka.
Baserat på detta så ser jag inte någon som helst möjlighet för varken Dansk eller Svensk polis att kunna spåra någon av de mobiltelefoner som befann sig på denna ubåten om de var avstängda.
Viss trafik kom troligen igenom ubåtens skall och således kan de positionera var/när dessa telefonerna befann sig, men jag tror upplösningen blir låg på en sådan rutt eftersom ubåten skärmar av stora delar av radiotrafiken, samt att det inte är så många basstationer ute i vattnet som inne i storstaden.
Nu verkar de ha tillräckligt med data ändå tack vare att lägga ihop alla pusselbitar med hjälp av militären/marinen.
Vad gäller NSA och deras metoder så skiter de fullständigt i vad man "får göra" och vad de gör ty de har en egen agenda, samt att de i princip inte behöver stå till svars för det de gör eftersom de aldrig kommer att erkänna vad de gör samt faktumet att de mer eller mindre har fria tyglar att göra vad de vill i "jakten på terror".
Nåja, slut OT men ett förtydligande varför det inte går/gick att göra någonting med deras mobiltelefoner mer än man har gjort.