2017-10-10, 10:34
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Hur kan vi stoppa dessa utvisningar?

Genom att erbjuda er att adoptera de utvisningshotade.
Citera
2017-10-10, 10:37
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
”De allra flesta utvisade afghaner möts av sina familjer, vårt mottagningscenter i Kabul står tomt.”

Så det blir snart kär återförening på Kabuls flygplats?

Och vi i Sverige står i vägen för att barnen äntligen får träffa sina föräldrar?

Fy 17 vad grymma och hemska vi Svenskar är!

Kär återförening blir det nog knappast, tanken var ju att de skulle skicka gratis pengar för all framtid och eventuellt funka som ankaranhöriga, hur ska det nu bli för familjen i Afghanistan? Fan, det verkar ju vara så illa att de måste skapa något själva! Tänka sig vilken hemsk verklighet, gå till jobbet varje dag och slita?! Inte kan väl vi i sverige med våra oändliga tillgångar (men bara i den här debatten, i miljöfrågan är resurserna väldigt ändliga... dubbeltänk, kamrater, dubbeltänk!!! vi har både ändliga och oändliga resurser i ett slags kvanttillstånd!!) vara så kallhjärtade? Direktörerna äter ju oxilé och dricker dyr cognac varje kväll så mat och pengar har vi ju!

Undrar hur det är att vara 45 år gammal, fullvuxen man med fru och barn hemma på Afghanistans trygga landsbygd och sedan komma hit, inse att man är så jävla dålig på precis allt att man itne ens får städa toaletter och måste ta emot pengar som män som är jämngamla med ens söner har stretat ihop. För att sedan få se en gammal, ful hagga i batikdress och kommunalfrisyr lägga huvudet på sned och implicit säga: "Åh, du arma krake! Du värnlösa spädbarn inkapabel att ens ta det mest enkla av alla arbeten! Självklart ska JAAAAG den STORA HUMANISTEN som MINSANN stod på barrikaden när den förhatliga borgerligheten stoppade löntagarfonderna, SJÄLVKLART ska jag i min stora OMTANKE HJÄLPA DIG du ARMA, ARMA, INFANTILA LILLA UNDERMÄNNIS... JAG MENAR VÄLFÄRDSRÄDDARE OCH KRIGSTORTYRTERRORKATASTROFFLYKTING!!!!!!111!!"
Citera
2017-10-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPimpa
Jag!

I dag lyfter ett chartrat plan med personer som ska tvångsutvisas till Afghanistan.
Yasin Mohammadi, som säger att han är 16, är en av de som sitter i Migrationsverkets förvar i vänta på utvisningen.
– Fem minuter efter att jag landat vet jag inte om jag kommer att leva eller dö, säger han.
Det ligger chips, godis och frukt på bordet i det lilla besöksrummet på Migrationsverkets förvar i Kållered. Det är Yasin Mohammadis sista besökstid innan hans utvisning, som är planerad i morgon, tisdag. Bredvid honom sitter hans bästa vän Morteza Moradi.
– Eller han är inte min kompis, han är min brorsa, säger Yasin Mohammadi. Vi är bröder.

Yasin Mohammadi växte upp i Iran i likhet med många andra ensamkommande barn och unga med afghanska medborgarskap. Han flydde dit från Afghanistan tillsammans med sin familj när han var fem år gammal och kom till Sverige hösten 2015, under samma period som 35.000 andra ensamkommande barn.
– Jag träffade Morteza några gånger på vägen till Sverige, men vi kände inte varandra då. Sedan i Sverige var det en kompis på fotobollen som sa att jag borde träffa någon och det var Morteza.
Det var början på en nära vänskap. Yasin Mohammadi och Morteza Moradi träffades minst fyra gånger i veckan. De spelade fotboll, åt kakor och drack läsk. Skämtade mycket.
– Hans moral, den är perfekt. Han är så snäll mot alla, säger Morteza Moradi.

Morteza Moradi fick sedermera uppehållstillstånd. Yasin Mohammadi fick avslag.

I Migrationsverkets avslagsbeslut står det att Yasin Mohammadis skyddsskäl ska prövas utifrån att han är vuxen och han anses inte ha skyddskäl: familjens flykt skedde för länge sedan och varken han eller familjen har tillskrivits någon politisk uppfattning, resonerar Migrationsdomstolen. Han uppger att han mår psykiskt dåligt, att han inte har något nätverk i Afghanistan och att han tillhör den utsatta folkgruppen hazarer. Men inget av detta anses tillräckligt för att han ska få stanna i Sverige, utifrån bedömningen att han är vuxen.

Enligt Yasin Mohammadi själv är han 16 år gammal. Men eftersom han inte har några id-handlingar och enligt Migrationsverket lämnat vaga uppgifter om sin ålder så har verket beslutat att han är 19 år. I samma beslut skriver Migrationsverket att Yasin Mohammadis socialsekreterare och familjehem delar Yasin Mohammadis uppfattning om hans ålder, men att det inte räcker som grund.

– I Afghanistan så säger man oftast inte exakt vilket datum, vilken månad. Man kanske kommer ihåg en tradition till exempel, säger Yasin Mohammadi.

Förvaret i Kållered. Foto: Tomas Ohlsson
Migrationsverket konstaterar att bevisbördan ligger hos den som ska göra sin ålder sannolik och att Yasin Mohammadi inte heller gjort någon medicinsk åldersbedömning – något han blev avrådd från att göra förra hösten, eftersom det då fanns ännu större tveksamheter kring bedömningarna än det finns i dag.
Bara de senaste dagarna har Sverige fått kritik för hur man behandlar ensamkommande. Nils Muiznieks, som efterträtt Thomas Hammarberg som kommissionär för mänskliga rättigheter vid Europarådet, uppmanar svenska myndigheter att alltid se till barnets bästa, att inte utvisa någon som inte har ett familjenätverk eller säker miljö i Afghanistan och att hellre fria än fälla om det finns osäkerhet om åldern, rapporterar TT.

Röda korset meddelade på söndagen att de dragit ned på sin närvaro i landet eftersom våldet blivit för omfattande samtidigt som människorättsorganisationen Amnesty riktar skarp kritik mot de länder som utvisar människor till Afghanistan under det försämrade säkerhetsläget. Migrationsverket vidhåller dock vad man sagt i det rättsliga ställningstagandet som kom i slutet av augusti – att läget är allvarligt, men inte på den nivån att alla afghanska medborgare har skyddsskäl.

I besöksrummet bredvid Yasin Mohammadis sitter 19-åriga Mostafa Gholami. Han har svårt att fokusera med blicken och har ryckningar under höger öga. Folk blir galna av att hållas instängda på förvaret, säger han. Ingen sover, alla vandrar omkring.

– Man kan inte prata med dem. Man sover två tre timmar om dygnet. Alla skriker och vandrar omkring, säger Mostafa Gholami.

Han har varit i Sverige i fyra år. Under den tiden har han blivit kristen och börjat i en församling. Han har pratat om sin tro på dari i ett tv-program som nu är spritt över internet. Han har fått många hot och är livrädd för vad som kommer hända honom när han utvisas till Afghanistan.
– Alla känner igen mig, alla vet vem jag är. De kommer att döda mig.
Under hela intervjun ringer hans telefon.
– Jag har så många kompisar här och en flickvän. De är så ledsna allihop, de gråter.

Han kommer från Helmand, en av två provinser där Migrationsverket anser att den våldet är på en sådan nivå att det riskerar att drabba alla och att det därför inte går att utvisa någon dit. Men Mostafa Gholami är hänvisad till det så kallade internflyktsalternativet – alltså att vistas i en annan del av Afghanistan än den han kommer ifrån. Han är uppvuxen i Afghanistan, men förlorade kontakten med sin familj för flera år sedan. Han vet inte var de är eller om de lever.
Han säger att han förstår att Sverige inte kan ta emot alla.
– Men i Afghanistan är det krig. Och här skulle jag kunna hjälpa till, vi kom inte hit för att äta och sova. Vi kan jobba, jag kan betala skatt. Vi vill bara leva.
De är ju de flesta redan gifta med familjer i Iran och Pakistan, då är det väl bättre att de skickas dit till sina nära och kära?! De som inte står ut här i Sverige är bögar och batikhäxor som ser att det blir tomt i sänghalmen nu. Snyft, de får ny "sy för hand"...!
Citera
2017-10-10, 10:42
Medlem
Rabarberpaj1066s avatar
Citat:
Jag!

I dag lyfter ett chartrat plan med personer som ska tvångsutvisas till Afghanistan.
Yasin Mohammadi, som säger att han är 16, är en av de som sitter i Migrationsverkets förvar i vänta på utvisningen.
– Fem minuter efter att jag landat vet jag inte om jag kommer att leva eller dö, säger han.
Det ligger chips, godis och frukt på bordet i det lilla besöksrummet på Migrationsverkets förvar i Kållered. Det är Yasin Mohammadis sista besökstid innan hans utvisning, som är planerad i morgon, tisdag. Bredvid honom sitter hans bästa vän Morteza Moradi.
– Eller han är inte min kompis, han är min brorsa, säger Yasin Mohammadi. Vi är bröder.

Yasin Mohammadi växte upp i Iran i likhet med många andra ensamkommande barn och unga med afghanska medborgarskap. Han flydde dit från Afghanistan tillsammans med sin familj när han var fem år gammal och kom till Sverige hösten 2015, under samma period som 35.000 andra ensamkommande barn.
– Jag träffade Morteza några gånger på vägen till Sverige, men vi kände inte varandra då. Sedan i Sverige var det en kompis på fotobollen som sa att jag borde träffa någon och det var Morteza.
Det var början på en nära vänskap. Yasin Mohammadi och Morteza Moradi träffades minst fyra gånger i veckan. De spelade fotboll, åt kakor och drack läsk. Skämtade mycket.

I Migrationsverkets avslagsbeslut står det att Yasin Mohammadis skyddsskäl ska prövas utifrån att han är vuxen och han anses inte ha skyddskäl: familjens flykt skedde för länge sedan och varken han eller familjen har tillskrivits någon politisk uppfattning, resonerar Migrationsdomstolen. Han uppger att han mår psykiskt dåligt, att han inte har något nätverk i Afghanistan och att han tillhör den utsatta folkgruppen hazarer. Men inget av detta anses tillräckligt för att han ska få stanna i Sverige, utifrån bedömningen att han är vuxen.

Enligt Yasin Mohammadi själv är han 16 år gammal. Men eftersom han inte har några id-handlingar och enligt Migrationsverket lämnat vaga uppgifter om sin ålder så har verket beslutat att han är 19 år. I samma beslut skriver Migrationsverket att Yasin Mohammadis socialsekreterare och familjehem delar Yasin Mohammadis uppfattning om hans ålder, men att det inte räcker som grund.

– I Afghanistan så säger man oftast inte exakt vilket datum, vilken månad. Man kanske kommer ihåg en tradition till exempel, säger Yasin Mohammadi.

Migrationsverket konstaterar att bevisbördan ligger hos den som ska göra sin ålder sannolik och att Yasin Mohammadi inte heller gjort någon medicinsk åldersbedömning – något han blev avrådd från att göra förra hösten, eftersom det då fanns ännu större tveksamheter kring bedömningarna än det finns i dag.
Bara de senaste dagarna har Sverige fått kritik för hur man behandlar ensamkommande. Nils Muiznieks, som efterträtt Thomas Hammarberg som kommissionär för mänskliga rättigheter vid Europarådet, uppmanar svenska myndigheter att alltid se till barnets bästa, att inte utvisa någon som inte har ett familjenätverk eller säker miljö i Afghanistan och att hellre fria än fälla om det finns osäkerhet om åldern, rapporterar TT.

Röda korset meddelade på söndagen att de dragit ned på sin närvaro i landet eftersom våldet blivit för omfattande samtidigt som människorättsorganisationen Amnesty riktar skarp kritik mot de länder som utvisar människor till Afghanistan under det försämrade säkerhetsläget. Migrationsverket vidhåller dock vad man sagt i det rättsliga ställningstagandet som kom i slutet av augusti – att läget är allvarligt, men inte på den nivån att alla afghanska medborgare har skyddsskäl.

I besöksrummet bredvid Yasin Mohammadis sitter 19-åriga Mostafa Gholami. Han har svårt att fokusera med blicken och har ryckningar under höger öga. Folk blir galna av att hållas instängda på förvaret, säger han. Ingen sover, alla vandrar omkring.

– Man kan inte prata med dem. Man sover två tre timmar om dygnet. Alla skriker och vandrar omkring, säger Mostafa Gholami.

Han har varit i Sverige i fyra år. Under den tiden har han blivit kristen och börjat i en församling. Han har pratat om sin tro på dari i ett tv-program som nu är spritt över internet. Han har fått många hot och är livrädd för vad som kommer hända honom när han utvisas till Afghanistan.
– Jag har så många kompisar här och en flickvän. De är så ledsna allihop, de gråter.

Han kommer från Helmand, en av två provinser där Migrationsverket anser att den våldet är på en sådan nivå att det riskerar att drabba alla och att det därför inte går att utvisa någon dit. Men Mostafa Gholami är hänvisad till det så kallade internflyktsalternativet – alltså att vistas i en annan del av Afghanistan än den han kommer ifrån. Han är uppvuxen i Afghanistan, men förlorade kontakten med sin familj för flera år sedan. Han vet inte var de är eller om de lever.
– Men i Afghanistan är det krig. Och här skulle jag kunna hjälpa till, vi kom inte hit för att äta och sova. Vi kan jobba, jag kan betala skatt. Vi vill bara leva.

Är det här journalistik eller propaganda?
Citera
2017-10-10, 10:45
Medlem
GuldBuddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Ett par ungdomar som blivit kristna här kommer utvisas om planet inte stoppas eller om MV inte ändrar sina beslut min vän.

#vistårinteut
#låtdeungastanna

Rymdkram.

Du skriver som om det vore Lunarstorm. Jag tänker i alla fall inte stötta din agenda. Åk och voluntärarbeta nere i Kabul istället för att försöka hjärntvätta folk om att "16-årige" Jamal eller vad fan han heter har rätt att stanna. Beslutet är taget, lagar ska följas.

Låt honom flytta hem till dig istället annars då om du är så kärleksfull.

Rymdlavett.
Citera
2017-10-10, 11:04
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedstrumpa
Helt overkligt att följa dom galna tanterna på FB "stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar" i deras försök att hetsa varandra till terror av politiker, myndigheter och inte minst anställda på flygbolaget dom tror ska sköta "deportationen" på tisdag. Tror dom på fullt allvar att alla deras enskilda brev/mail/tel till politiker, att "bomba" ministrars facebooksidor eller hota människor på flygbolaget ska leda till någonting?
'Anna Tistelvind': Nu har jag ringt dem igen. De lägger på så fort en nämner flighten, när jag ringer upp så lägger de på direkt. Vi måste sätta mer press på dem!

Vi borde svara med samma mynt och ringa upp dessa aktivister och skälla ut dem varje gång en utvisningshotad person INTE adopteras av dem.
Citera
2017-10-10, 11:11
Medlem
Orobanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldBuddah
Du skriver som om det vore Lunarstorm. Jag tänker i alla fall inte stötta din agenda. Åk och voluntärarbeta nere i Kabul istället för att försöka hjärntvätta folk om att "16-årige" Jamal eller vad fan han heter har rätt att stanna. Beslutet är taget, lagar ska följas.

Låt honom flytta hem till dig istället annars då om du är så kärleksfull.

Rymdlavett.

Det här var den roligaste kommentaren jag läst på flera år. Det här svaret till "Rymdkram" fick mig att skratta så tårarna rann. Klockren!
Citera
2017-10-10, 11:16
Medlem
Citat:
Jag!

Vilken jävla propaganda.
Hur fan är det möjligt att dö precis efter att man landat i Afghanistan? Det är i vissa delar som det är krig. Stora delar av Afghanistan är säkra.
Citera
2017-10-10, 11:17
Medlem
ironi i hög skala som vissa ej förstår....ja, det blir kul .
Citera
2017-10-10, 11:18
Medlem
Har beslutet överklagats?
Citera
2017-10-10, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Medan vi sitter här och väntar på att se planet lyfta över huvudena på hysteriska aktivister så påminner jag om denna lilla godbit till video där batikhäxorna förklarar sin kärlek till sina små gossar.
Ni som inte sett den -gör det.
https://www.youtube.com/watch?v=3vTL28TqnK4

Vilken tid lyfter planet? Varför gör de dessa utvisningar på dagtid? 04:00 vore väl mer effektivt.
Citera
2017-10-10, 11:33
Medlem
1Partys avatar
När lyfter planet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in