Citat:
Ursprungligen postat av
Peyz
Högst tveksam att det skulle bli en rejäl skillnad.. Känns som steroider skulle ha större effekt på hjärtat än amfetamin och det är inget fel på bodybuilders hjärtmuskel.
Har du några belägg på ditt påstående?
Skulle vara intressant att läsa isåfall.
Sen rekommenderas det väl inte att ta en panna på 1.5 gram innan. Målet är ju att träna därför ska ju även dosen anpassas till just träningen.
Viktigast är att hålla koll på sitt blodtryck.
Edit: självklart är pulsen viktigt att hålla koll på också.
Stor risk att man överanstränger kroppen.
Men problemet är att man kommer få höjt blodtryck av dels amfetaminet (i alla fall lite) och definitivt av träningen, så hur ska man veta om man går överstyr s a s?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bluepant
Problemet tror jag främst är samma anledning till varför amfetamin ö.h.t. är dåligt för hjärtat, förhöjd puls under lång tid utan möjlighet för hjärtat att vila, i kombination med kraftig vasokonstriktion. Leder till ökat tryck och därmed slit för bl.a hjärtat.
Lätt motion tror jag inte ska vara något jätteproblem, det är nog fler som motionerat på amfetamin än vad det finns folk som inte gjort det, nämligen dans på krogar, rave m.m. Amfetamin är ju den bästa dansdrogen, åtminstone enligt mig. Även om det kanske påverkar hjärtat negativt så
känns det åtminstone inte alls dåligt under tiden man dansar eller efteråt, förutsatt att man inte pressar sig själv allt för hårt. Om något tycker jag att det känns som att lite motion under tjackruset minskar AT avsevärt, och känns som att det avverkar mycket av den adrenalin som annars byggs upp under ruset.
Däremot träna på gym och dylikt skulle jag aldrig göra på någon stimulant, absolut inte efedrin heller. Mig veterligen finns det inget som tyder på att efedrin skulle vara mindre skadligt för hjärtat än vad amfetamin är. Snarare mer skadligt.
Ja det är självklart skadligt i längden att ha konstant hög puls och högt blodtryck, men är man ung och frisk gör nog inte ett par dygn med höjt blodtryck nån större skillnad för hälsan just nu.
Folk går i regel runt med högt blodtryck länge innan den där stroken eller hjärtattacken kommer (om den kommer) detta för att kärlen ska hinna "stelna" och för att plack ska bildas och sen lossna, vilket är vad som täpper igen blodflödet och proppen är ett faktum, detta enligt vad jag kan läsa mig till på vårdguiden och liknande i all fall.
Det finns andra sätt att få en hjärtattack men detta verkar bero på olika ärftliga hjärtfel, också vad jag kan läsa mig till.
Hur som helst måste blodflödet blockeras på ett eller annat sätt.
Det jag har hört i mina knark-kretsar är att man helt enkelt kan falla död ner om man tränar på tjack, ingen vet varför men så är det bara. Detta får mig att tro att det är ännu en korkad knarkar-myt.