Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Så han går runt där i Mullsjö. Trycket bara ökar inom honom. Två små barn tär på både ekonomi och förhållande. Kanske känner han att hans jämnåriga börjar springa ifrån honom på många plan. Oxå säkert med en stor och rik innre föreställningsvärd. Som förutom att ta mycket tid och plats. Allt mera sällan blir överestämmer med hans verklighet. Ja, det kan stämma. Mycket att hinna med. Men ligger fokuset rätt kan de flesta vara ganska flitiga. Jag ser då oxå att han då inte behöver ha någon personlig koppling till paret. De får istället bli representanter för honom. Men att det en dag bara blev förmycker, han exploderade och slumpen slog ner i Mantorp, det tror jag inte. Han kanske inte känner dom. Men han har kännedom om dom. Så vem var hans rådgivare/ uppdrag givare? För att det åtminstånde finns en tredje part, det tänker jag. Sen kanske den har en helt annan roll än jag tidigare tänkt. Men eftersom jag är fullkomligt övertygad om att e är tyst. Undrar jag.
Vad skrämmer Edvin?
Jag menar det också: om han har "exploderat" så är det när han står på plats där, men någon form av "överkokning" har gjort att han tycker det är en "bra idé" att ta sig dit.
Jag tror också han rimligtvis måste ha tipsats om paret/huset eller följt med någon.
Övervåldet kan ju vara resultatet av ngn form av desperation inför ngn insikt om att han annars åker i finkan, eller desperation över en upplevd maktlöshet, förknippad med upplevda brister som förälder och familjeförsörjare och ovana/ovilja vid ett ansvar och en familjeroll han inte bett om.
Våld/övervåldet är tänkt att kompensera för maktlösheten, hemligen bevisa kraftfullheten, men inskärper egentligen bara maktlösheten. Det är inte tuffingar som begår rånmord (mot bundna gamlingar), utan fega uslingar. Våldet, som ska manifestera att han duger, undergräver omedelbart den diagnosen.
Han kan ha tappat besinningen, om man så vill. Och tittat på för mycket film.