2017-10-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, det skulle ju kunna hända förstås. Men det måste väl ändå till någon form av förmildrande omständighet för att det inte ska bli livstid, eller kan hans relativt låga ålder, 23 år vid brottet, ge "rabatt"?

Men de går ju alltjämt ut med att han "förnekar brott". Det verkar konstigt om han skulle både neka och prata, bara en tanke.
Det finns väl ingen annan term att hålla sig till än de två ' förnekar brott ' eller ' erkänner' och så länken inte han inte erkänner så blir det förnekar brott. Erkänna lite går ju inte.
Citera
2017-10-09, 17:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det finns väl ingen annan term att hålla sig till än de två ' förnekar brott ' eller ' erkänner' och så länken inte han inte erkänner så blir det förnekar brott. Erkänna lite går ju inte.

He he, nä. Eller, går går väl, men det åklagaren är intresserad av lär ju vara om han kan redogöra för sig eller inte.
Citera
2017-10-09, 18:15
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om polisen inte varit så snabb att avfärda det ryktet hade jag vara benägen att hålla med dig. Men i Sveriges tystaste utredning där man kommenterar förbryllande lite, väljer man att bara timmar efter bilden släpps här bekräfta att den är sann och avfärda den. Det är skumt tycker jag.
Hänger med i ditt resonemang, absolut, men eftersom utredningen kommer bli offentlig en dag så tror jag inte att de medvetet ljuger.
Citera
2017-10-09, 18:51
Medlem
Tryckkokarens avatar
Vill minnas att vi har en förundersökningsledare i tråden.

Hur ofta förhörs MGM vid ett sådant här brott, är det varje dag eller flera gånger om dagen?

Använder sig polisen av isolering i flera dagar för att ”mjuka upp” MGM?
Citera
2017-10-09, 18:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

De kan inte ens skaffa hund.

Så han går runt där i Mullsjö. Trycket bara ökar inom honom. Två små barn tär på både ekonomi och förhållande. Kanske känner han att hans jämnåriga börjar springa ifrån honom på många plan. Oxå säkert med en stor och rik innre föreställningsvärd. Som förutom att ta mycket tid och plats. Allt mera sällan blir överestämmer med hans verklighet. Ja, det kan stämma. Mycket att hinna med. Men ligger fokuset rätt kan de flesta vara ganska flitiga. Jag ser då oxå att han då inte behöver ha någon personlig koppling till paret. De får istället bli representanter för honom. Men att det en dag bara blev förmycker, han exploderade och slumpen slog ner i Mantorp, det tror jag inte. Han kanske inte känner dom. Men han har kännedom om dom. Så vem var hans rådgivare/ uppdrag givare? För att det åtminstånde finns en tredje part, det tänker jag. Sen kanske den har en helt annan roll än jag tidigare tänkt. Men eftersom jag är fullkomligt övertygad om att e är tyst. Undrar jag.

Vad skrämmer Edvin?
Citera
2017-10-09, 19:02
Medlem
Har följt tråden slaviskt pga att det är min hemort. Kan det inte vara så att snubben tagit fel på hus? Det finns flera med adressen Mantorp gård. Paret Lekander var inte kända för någon förmögenhet vad jag vet. Granne Gr*n*th (* = a) har figurerat i lokalpressen pga sina hästar och har det betydligt bättre ställt. Lägg till att polisens första misstänkta alla hade någon form av droghistorik. Hade de hittat spår av droger på brottsplatsen tro? Det kan förklara att Ed*in med ev kumpan(er) "gått" till fel hus. Tron att det ska finnas mer pengar än vad det gör.
En sak som talar emot det dock är att husen inte är det minsta lika vad jag kunde se i tidningen, inte ens samma färg.

Om det inte är ovanstående så tror jag faktiskt mer på slumpen, han valde något avsides hyfsat långt hemifrån för att leva ut sina sadistiska fantasier. Varför måste det alltid finnas en logisk förklaring? Jag tror mer och mer på att det inte finns någon koppling. Om det finns någon så borde det isf finnas hos ev kumpaner. Men vi får väl som sagt vänta och se!
Citera
2017-10-09, 19:42
Medlem
Merrybums avatar
Jag tror inte det är relevant. Men det finns ett behandlingshem för missbrukare som har sin huvudverksamhet i Mullsjö. Men har en filijad i Vadstena. Bara några mil från platsen.
Citera
2017-10-09, 19:50
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodBeeblebrox
Har följt tråden slaviskt pga att det är min hemort. Kan det inte vara så att snubben tagit fel på hus? Det finns flera med adressen Mantorp gård. Paret Lekander var inte kända för någon förmögenhet vad jag vet. Granne Gr*n*th (* = a) har figurerat i lokalpressen pga sina hästar och har det betydligt bättre ställt. Lägg till att polisens första misstänkta alla hade någon form av droghistorik. Hade de hittat spår av droger på brottsplatsen tro? Det kan förklara att Ed*in med ev kumpan(er) "gått" till fel hus. Tron att det ska finnas mer pengar än vad det gör.
En sak som talar emot det dock är att husen inte är det minsta lika vad jag kunde se i tidningen, inte ens samma färg.

Om det inte är ovanstående så tror jag faktiskt mer på slumpen, han valde något avsides hyfsat långt hemifrån för att leva ut sina sadistiska fantasier. Varför måste det alltid finnas en logisk förklaring? Jag tror mer och mer på att det inte finns någon koppling. Om det finns någon så borde det isf finnas hos ev kumpaner. Men vi får väl som sagt vänta och se!
De första som blev misstänkta var de lokala förmågorna, självklart blir de misstänkta direkt, och avförda från utredningen.

Kanske har de hittat spår av droger, men det var inte det som ledde till att den Fete svanen greps.
Citera
2017-10-09, 20:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Så han går runt där i Mullsjö. Trycket bara ökar inom honom. Två små barn tär på både ekonomi och förhållande. Kanske känner han att hans jämnåriga börjar springa ifrån honom på många plan. Oxå säkert med en stor och rik innre föreställningsvärd. Som förutom att ta mycket tid och plats. Allt mera sällan blir överestämmer med hans verklighet. Ja, det kan stämma. Mycket att hinna med. Men ligger fokuset rätt kan de flesta vara ganska flitiga. Jag ser då oxå att han då inte behöver ha någon personlig koppling till paret. De får istället bli representanter för honom. Men att det en dag bara blev förmycker, han exploderade och slumpen slog ner i Mantorp, det tror jag inte. Han kanske inte känner dom. Men han har kännedom om dom. Så vem var hans rådgivare/ uppdrag givare? För att det åtminstånde finns en tredje part, det tänker jag. Sen kanske den har en helt annan roll än jag tidigare tänkt. Men eftersom jag är fullkomligt övertygad om att e är tyst. Undrar jag.

Vad skrämmer Edvin?

Jag menar det också: om han har "exploderat" så är det när han står på plats där, men någon form av "överkokning" har gjort att han tycker det är en "bra idé" att ta sig dit.

Jag tror också han rimligtvis måste ha tipsats om paret/huset eller följt med någon.

Övervåldet kan ju vara resultatet av ngn form av desperation inför ngn insikt om att han annars åker i finkan, eller desperation över en upplevd maktlöshet, förknippad med upplevda brister som förälder och familjeförsörjare och ovana/ovilja vid ett ansvar och en familjeroll han inte bett om.

Våld/övervåldet är tänkt att kompensera för maktlösheten, hemligen bevisa kraftfullheten, men inskärper egentligen bara maktlösheten. Det är inte tuffingar som begår rånmord (mot bundna gamlingar), utan fega uslingar. Våldet, som ska manifestera att han duger, undergräver omedelbart den diagnosen.

Han kan ha tappat besinningen, om man så vill. Och tittat på för mycket film.
Citera
2017-10-09, 20:25
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag menar det också: om han har "exploderat" så är det när han står på plats där, men någon form av "överkokning" har gjort att han tycker det är en "bra idé" att ta sig dit.

Jag tror också han rimligtvis måste ha tipsats om paret/huset eller följt med någon.

Övervåldet kan ju vara resultatet av ngn form av desperation inför ngn insikt om att han annars åker i finkan, eller desperation över en upplevd maktlöshet, förknippad med upplevda brister som förälder och familjeförsörjare och ovana/ovilja vid ett ansvar och en familjeroll han inte bett om.

Våld/övervåldet är tänkt att kompensera för maktlösheten, hemligen bevisa kraftfullheten, men inskärper egentligen bara maktlösheten. Det är inte tuffingar som begår rånmord (mot bundna gamlingar), utan fega uslingar. Våldet, som ska manifestera att han duger, undergräver omedelbart den diagnosen.

Han kan ha tappat besinningen, om man så vill. Och tittat på för mycket film.
Vilken smörja du skriver!

Det finns naturligtvis en koppling, samt en anledning till att han mördade paret. Troligtvis är det bara tragiskt, som i de flesta mordfall.
Citera
2017-10-09, 21:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Ja vem vet? Han kanske har långa och ingående utläggningar om varför han är oskyldig.
Ja, om han skulle vara oskyldig innebär ju "prata" en annan sak. Men oavsett så blir det spännande med FUP, för något måste han ha sagt, åtminstone givit ifrån sig ett gurglande läte eller något.

Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Jag tror inte att man ger straffrabatt till en 23-åring.
Nej, kanske inte. Men han är också ostraffad och t.o.m. okänd för polisen. Vid 21 år går någon gräns har jag för mig. Gäller det livstid kanske man ser annorlunda på det.
Om brottet är så brutalt som man gått ut med, så låter livstid som en lämplig påföljd. 15 år eller 18 år skulle kännas som en rabatt.
Citera
2017-10-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Vilken smörja du skriver!

Det finns naturligtvis en koppling, samt en anledning till att han mördade paret. Troligtvis är det bara tragiskt, som i de flesta mordfall.

Nja, jag börjar undra om det verkligen finns någon koppling mellan EG och offren även om jag haft den tron tidigare.

Nuvarande åklagare Westin yttrade sig i Corren för ett tag sedan angående kopplingen.

Citat: - "Men man kan väl för all del dra slutsatsen utifrån hur lång tid det tog mellan brottet och gripandet att det inte har funnits några yttre, uppenbara kopplingar i varje fall. Det är en logisk slutsats."

Denna kommentar får mig att tro att detta är en galning eller en psyksjuk persons verk och inte någon naturlig koppling. Frågan är bara var och hur de stött ihop (för att han bara rent random valt detta hus tror jag inte på) och vad gjorde EG i Mantorp eller med omnejd denna dag?

Det vi vet är att fanskapet har gjort det men varför?..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in