Citat:
Ursprungligen postat av
Fuggetabowdit
Vapenfett används för långtidsförvaring. Vapen man använder ska ha ett tunt skikt olja för att inte rosta. Det skiktet torkar man vanligtvis bort men tydligen inte du.
Magasin som det var frågan om har jag aldrig hört att någon oljar eller fettar in. Fler lysande teorier?
Du frågade mig för att du inte var expert, och fick svar, och sen knäcker du extra i expertfacket i alla fall?
Jag sitter inte o ljuger om att vi använde ett och samma vapenfett till allt i lumpen. Risken för att bli emotsagd skulle vara generade stor. Vi använde förstås inte damrevolvrar, utan sånt som kan starta och landa på en åker till ljudet av tomtarnas vaktparad och björneborgarnas marsch.
Man fettar in rubbet för att undvika friktion och oxidation och ihopfrysning. Även om du "torkar bort" så är ju en tunn hinna kvar överallt, det är det som är vitsen. Det är ju som en fysiologisk slemhinna för metallen. Vi var ju i arbetskläder jämt, så lite stänk och klabb var ju ingen fråga. Och inte tvättade vi kläderna själva heller.
Och vad som gäller för bössan gäller ju för magasinet. Men det är ju olämpligt att dra i så mycket fett att det påverkar patronmatningen, men det märker man ju när det klickar och skvätter. Och sen tar man till sig den erfarenheten (blink, blink).
Vad går herr experten omkring och skjuter med själv då som har magasin? En reservoirpenna mäktigare än svärdet?