Citat:
Ursprungligen postat av
Fuggetabowdit
Du som är vapenexpert kanske kan berätta varför man oljar in magasin? Jag äger några själv men har aldrig oljat in dem. Jag heller aldrig köpt magasin som varit inoljade. Sen brukar jag torka rent vapnen innan jag använder dem så jag inte får fettfläckar på kläderna. Du kanske gillar att tvätta kläder? Spricker din stomipåse ofta när du skjuter? Har du stomipåsen på bröstet?
Ja, jag har stomipåsen på bröstet, när jag står på händerna.
Alla vapendelar i metall bör hållas infettade efter rengöring för att undvika oxidation, för friktionsminimering, och för att förenkla för framtida rengöring. I ej inoljade (bättre: infettade) vapen tenderar metalldelar att klibba ihop, kärva, och förlora i rörlighet och spänst, på sikt även ändra dimensioner och deformeras. Metallfjädrar, plana kontaktytor, mikrometerpassning påverkas ssk. I inoljade vapendelar fastnar damm och smuts i fettet, och reagerar inte (oxiderar samman) med metallen.
Minskad friktion skapar mindre belastning på mekanismen och mindre risk för skador på denna.
I vilande (undanställda) vapen bör det finnas ett visst överskott av fett (om jag minns rätt). Före användning torkas överskottet bort.
"Vapenolja" är när jag tänker på det oegentligt, eftersom det var vad som inte borde användas på försvarsmaktens saker, pga bristande långsiktig kvalitet. Vapenfett var termen som användes, och klabbet.
Fukt och kyla ökar behovet förstås, men möjligen även mycket torr luft och hetta.
Ej vapenexpert. Men vissa saker är svåra att inte lägga på minnet. Ssk. om kunskapen går att generalisera till allt mekaniskt.