Citat:
Ursprungligen postat av
crawly
Lite så jag tänker. Psykopater är ju ofta extremt risktagande/svårt att förstå konsekvenser. Jag tänker också att han inte räknat med att bli häktad vid räddningstillfället. Det var ju bara en räddningsoperation i hans värld?
Något som är läskigt med psykopati är att det inte är något samband mellan intelligens och alla de hemska psykopategenskaperna. Det finns förstås korkade psykopater, och de hamnar som regel kvickt i fängelse eftersom de är för dumma för att förstå hur man ska dupera folk. Jag läste någonstans att upp till 60% av de som sitter i fängelse är psykopater eller har antisocial personlighetsstörning (psykopati light). Men det finns också de riktigt läskiga som är normal-intelligenta eller till och med smarta.
Madsen har alltså traskat genom livet i 45 år utan att ha några som helst möjligheter att känna empati, skuld, skam, ånger eller någon av de andra egenskaperna som skiljer oss vanliga människor från vilda djur, men har lyckats dölja detta hyggligt bra. Visst, han har hamnat i en hel del bråk och orsakat massor av skada och lidande för folk, men han tycks ändå ha lyckats dupera halva Danmark att han är en framgångsrik raket-ingenjör, trots att han i verkligheten är en simpel charlatan.
Så, jag tänker att han nog visst förstått att det inte ser så bra ut för honom med den försvunna journalisten, ubåten som hastigt sjönk. Enligt de privatpersoner som var ombord på den civila båt som plockade upp honom, bad han att få sitta i fred och tänka under hela resan. Det låter i mina öron som han hade ganska bra koll på hur svårt läge han hade hamnat i. Ergo, han droppade nog telefonen i vattnet innan han klev ombord på den civila båten och åkte mot polisen.