2017-10-09, 11:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Det är ingen rättighet att bo i innerstan. Har man inte råd så har man inte råd.
Med en avreglering hade dessa människor ändå inte haft råd att bo i innerstan.
Vad tror du skiljer dyra andrahandskontrakt från försthandskontrakt på en avreglerad marknad? För sluthyresgästen får jag väl tillägga så att du förstår vad vi pratar om.

Nej självklart är det ingen rättighet att bo i innerstan och jag har inte ens nämnt innerstan, det är du som pratar om det.
2017-10-09, 11:20
Medlem
Citat:
Bankernas förtjänst, som jag tror du fått förklarat för dig nyligen, är avhängigt utlångingsränta - inlåningsränta.
Ja, men om inflationen är 5% borde väl inlåningsräntan till banken va över fem procent. Vem lånar ut pengar till banken med en ränta under inflationen?

Inflation 5%
Banken lånar till 6%
Banken lånar ut till bostadsköparen 7%

Har jag fel?
2017-10-09, 11:22
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej självklart är det ingen rättighet att bo i innerstan och jag har inte ens nämnt innerstan, det är du som pratar om det.

Se där, du förstod inte ens det.
Var pratar vi annars dyra andrahandskontrakt? Grimsta kanske?
Du är så jävla korkad!
2017-10-09, 11:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Se där, du förstod inte ens det.
Var pratar vi annars dyra andrahandskontrakt? Grimsta kanske?
Du är så jävla korkad!

Jaha så du tror att det bara finns dyra andrahandskontrakt i innerstan? Försök läsa det folk skriver istället för att göra egna vantolkningar så går det bättre för dig.
2017-10-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Wallenstam ger upp BR-projekt - går inte att sälja - blir hyresrätter

http://cornucopia.cornubot.se/2017/10/wallenstam-ger-upp-br-projekt-gar-inte.html

https://www.di.se/nyheter/osakert-marknadslage-wallenstam-valjer-hyresratter/

Så fick vi den första bekräftelsen från en kommersiell aktör om att marknaden har vänt nedåt. Precis som jag förutspådde så blir det nybygge i förort som dyker först och kraftigast.

Jag nöjer mig med en försiktig prognos. Vi ska ner till 2013 års prisnivåer. Det innebär 30% ner i city och 45% ner i förort.

De som köpt för fyra år sen får finna sig i att se uppgången utraderad och hamnar på noll. De enda som råkar illa ut är det fåtal som köpt nyligen. Men det innebär ingen "systemisk risk", även om det förstås och tyvärr resulterar i privatekonomiska svårigheter på enskild nivå.

Siste man ut släcker lyset.
2017-10-09, 11:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Ja, men om inflationen är 5% borde väl inlåningsräntan till banken va över fem procent. Vem lånar ut pengar till banken med en ränta under inflationen?

Inflation 5%
Banken lånar till 6%
Banken lånar ut till bostadsköparen 7%

Har jag fel?

Ja du har fel, känner du inte till att vi har negativa räntor nu trots en inflation på ca 2%. Det finns alltså någon som lånar ut pengar till lägre än inflationen. Bortsett från det påverkas inte bankens förtjänst av inflationen utan av differensen mellan deras ut och inlåningsränta som du fått förklarat för dig.
2017-10-09, 11:43
Medlem
Nu briserar borättsbubblan. Wallenstam ska omvandla tänkta bostadsrätter i Solberga till hyresrätter.
2017-10-09, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu briserar borättsbubblan. Wallenstam ska omvandla tänkta bostadsrätter i Solberga till hyresrätter.

Och länk på det.

http://www.fastighetssverige.se/artikel/osakert-marknadslage-y-bostadsratter-blir-hyresratter-26060
2017-10-09, 11:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och länk på det.

http://www.fastighetssverige.se/artikel/osakert-marknadslage-y-bostadsratter-blir-hyresratter-26060

Bubblan har väl inte spruckit mer än för de som köpt en nyproducerad bostad det senaste året ihopp om att tjäna pengar.

Men oftast kan man hoppa av utan att ta några större risk än nån enstaka tusenlapp.

Får man se massavhopp är den stora frågan?

För just nu prissätts nya lgh i storleksordningen miljoner över vad samma lgh säljs för som lätt begagnade.
2017-10-09, 11:58
Avslutad
Citat:
Bankernas förtjänst, som jag tror du fått förklarat för dig nyligen, är avhängigt utlångingsränta - inlåningsränta.

Låt mig gissa: du tror att banken ger tant Agda en procent i sparränta för hennes insatta pension och sedan lånar ut dessa för två procent bolåneränta till Kalle som ska köpa hus, och det är mellanskillnaden banken lever på?
2017-10-09, 12:04
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Även om priserna i medel går ner 80% kommer fortfarande överklassen (musiker, kändisar, välfärdsentreprenörer och enstaka klassisk överklass) köpa lyxlgh för 10+ miljoner.

Eventuellt priskollaps tror jag sker bland sk. vanligt folk. För att priserna ska kunna stiga så måste fler oskuldsatta ge sig in på marknaden än som lämnar den. Annars finns det bara sparat kapital att öka priserna med.

Att det som idag är skuldsatta stockholmare som byter brfer med varandra och ngn ny skuldsatt gör att en befintlig kan köpa ännu dyrare brf pga skuldökningen som ger denne vinst, kräver just tillflöde av nytt blod.

Förr eller senare har väl de som är överst på pyramiden köpt sitt och efterfrågan på dyra nybyggen minskar.

Dvs det hotar brist på köpvilliga personer som har gjort "bostadskarriär" och kan buda på nybyggen med en vinstförsäljning i bagaget.

Avtar prisökningen görs inga bostadskarriärer ...

Min postning berörde bara Östermalm som svar på Phodens påstående om prisras på Östermalm.
2017-10-09, 12:32
Medlem
EFN menar att räntebotten är passerad.. nu kan grillningen börja

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in