Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag går ut ifrån de kontrollerar lägenheten han bor i ? Jag har lämnat bevis för att han var mordplatsen, de är förmodligen chockade ?

Om han erkänner mordet så kommer de givetvis kontrollera lägenheten och kolla efter vapen, men det finns ganska kraftiga om i den meningen för att tro att det ska ge något. Vet inte om jag bryter mot någon av flashbacks regler nu, men måste ändå fråga: Känner du den man du misstänker är mördaren?
Citera
2017-10-08, 23:49
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Digital Equipment var de som tillverkade VAX-datorerna 11/782 som Sverige köpte in 1985. Datorerna var lämpade för att guida longdistansmissiler.
Sedan sålde svenskar illegalt vidare datorerna till Sovjet. Leveransen gick först från USA till Kanada vidare till Europa sedan till Pretoria, Sydafrika och till slut till Sverige som sedan skeppade de vidare till Sovjetunionen. Datorerna beslagtogs av Talbot Lindström innan de hann komma fram, en försändelse i Västtyskland och den andra ännu kvar i Sverige.
Olof Palme konstaterade efter uppdagandet att exporten av datorerna till Sovjet var krigsmateriel och då olaglig.

Frågan är vad Olof Palme´s roll i det hela var?
Varför hade Digital Equipment ett horn i sidan till Palme?
Den som i Sverige var mest insatt i VAX-11/782 är troligtvis Olof Palmes kusin Jacob Palme.

Det svenska företaget som var ansvariga för smugglingen av VAX-datorerna dömdes 1986 av en amerikansk domstol att böta 3.1 miljoner dollar för att ha bedrivit illegal handel med Sovjet under en treårsperiod.

Kan det vara detta som Cats Falck luskat ut men som sedan inte uppdagades förrän två år senare?

https://books.google.se/books?id=Hvv7U15xCtMC&pg=PA173&lpg=PA173&dq=digita l+equipment+soviet&source=bl&ots=Snp-Y2PvjZ&sig=QLxnuEHPXPWo1BmPA5lhIsWTgvM&hl=sv&sa=X& ved=0ahUKEwjP36H0rOHWAhXKNpoKHbIrCk0Q6AEIYDAN#v=on epage&q=digital%20equipment%20soviet&f=false
Sveriges Radio gjorde en dokumentär om Cats Falck och från deras hemsida hämtar jag följande.

Citat:
Sommaren 1984 följde tv-journalisten Cats Falck med spänning tullens och polisens utredning om smuggling av datorer, närmare bestämt från USA till Sovjet via ett litet företag i Täby. Det skulle kanske kunna bli hennes biljett till en kommande karriär som fast anställd reporter på Rapport. ”Om man bara kunde få glutta i de dokument som beslagtogs ... vore lyckan fullständig”, noterade Cats i sitt reporterblock.
Tack vare smugglingsrutten hade amerikanska hård- och mjukvaror levererats till ASEA:s kraftverksbyggen i Sovjet. Cats Falck var mycket intresserad av hur ett stort företag som ASEA kunde figurera i sammanhanget. Hon hittade kopplingar mellan ASEA och ett märkligt företag i DDR vid namn AHB-Elektronik.
Vax 11/782 introducerade redan 1982 så visst kan hon varit dessa på spåren 1984.

Lite av problemet med den s.k. tekniköverföringen kan vara att vi i Sverige och USA sett olika på detta. Det skrevs i någon i affärstidning under 80-talet om att de i styrelserummen i Sverige upplevde teknikembargot mot Öst som ett affärshinder USA pålagt oss för att de skulle vinna marknadsandelar. Delvis kan det ha varit på det viset om det gällde något så simpelt som att integrerade mikrokretsar från USA inte fick finnas i elektronik som vi tillverkade och exporterade, t.ex. flygledningssystem.

USA gillade inte Sveriges och speciellt Olof Palmes samförståndsvilja med Sovjet och östblocket. Där fanns en avsevärd kulturell skillnad mellan Sverige och USA.

Jag minns att USA ställde krav på viss ombyggnad på Lunds Datacentral mitten av 1980-talet när VAX-datorer installerades där. Styrelsen vid institutionen med facklig representation begrep ingenting, men man byggde snällt om: det var avlyssning utifrån som skulle förhindras och detta var mycket svårt att förstå. Det var bara att lyda order, man rev lite i väggarna som förstärktes och grävde om i marken utanför. USA har inte alltid varit lätta att ha att göra med. En stencilerad användarmanual till VAX-datorerna kostade 20 kr och kunde köpas fritt.

Det är möjligt att det var en olycka i Hammarbykanalen. Mord kan inte heller uteslutas. I så fall kan det ha varit överilat. Men kan ses i ljuset av den enorma skada Data-Saab affären åsamkade Sverige. Den gången blev Sverige uträknat till nio och var borta från amerikansk spetsteknologi till USA lättade på teknikembargot mot oss!

I sammanhanget är det konstigt att den av Wallenberg så avskydde Barnevik - på god väg att konka hela ABB-koncernen genom köpet av Combustion Engineering i USA - fick en miljard i bonus då han slutade. Kan den nätta summan vara förklaringen till att PB varit så sparsam med att berätta om ASEA:s skumraskaffärer med öst i sina memoarer.

edit:
Man kan bygga om ett kylskåp till en cykelpump. Isostatpressar kan användas både medicinskt och militärt. Datoriserade styrsystem - som ASEA varit världsledande på - kan användas till såväl industrirobotar i tillverkningsindustrin som till militära robotar.
Senast redigerad av MossTrums 2017-10-09 kl. 00:00.
Citera
2017-10-09, 00:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Sveriges Radio gjorde en dokumentär om Cats Falck och från deras hemsida hämtar jag följande.

Vax 11/782 introducerade redan 1982 så visst kan hon varit dessa på spåren 1984.

Lite av problemet med den s.k. tekniköverföringen kan vara att vi i Sverige och USA sett olika på detta. Det skrevs i någon i affärstidning under 80-talet om att de i styrelserummen i Sverige upplevde teknikembargot mot Öst som ett affärshinder USA pålagt oss för att de skulle vinna marknadsandelar. Delvis kan det ha varit på det viset om det gällde något så simpelt som att integrerade mikrokretsar från USA inte fick finnas i elektronik som vi tillverkade och exporterade, t.ex. flygledningssystem.

USA gillade inte Sveriges och speciellt Olof Palmes samförståndsvilja med Sovjet och östblocket. Där fanns en avsevärd kulturell skillnad mellan Sverige och USA.

Jag minns att USA ställde krav på viss ombyggnad på Lunds Datacentral mitten av 1980-talet när VAX-datorer installerades där. Styrelsen vid institutionen med facklig representation begrep ingenting, men man byggde snällt om: det var avlyssning utifrån som skulle förhindras och detta var mycket svårt att förstå. Det var bara att lyda order, man rev lite i väggarna som förstärktes och grävde om i marken utanför. USA har inte alltid varit lätta att ha att göra med. En stencilerad användarmanual till VAX-datorerna kostade 20 kr och kunde köpas fritt.

Det är möjligt att det var en olycka i Hammarbykanalen. Mord kan inte heller uteslutas. I så fall kan det ha varit överilat. Men kan ses i ljuset av den enorma skada Data-Saab affären åsamkade Sverige. Den gången blev Sverige uträknat till nio och var borta från amerikansk spetsteknologi till USA lättade på teknikembargot mot oss!

I sammanhanget är det konstigt att den av Wallenberg så avskydde Barnevik - på god väg att konka hela ABB-koncernen genom köpet av Combustion Engineering i USA - fick en miljard i bonus då han slutade. Kan den nätta summan vara förklaringen till att PB varit så sparsam med att berätta om ASEA:s skumraskaffärer med öst i sina memoarer.

edit:
Man kan bygga om ett kylskåp till en cykelpump. Isostatpressar kan användas både medicinskt och militärt. Datoriserade styrsystem - som ASEA varit världsledande på - kan användas till såväl industrirobotar i tillverkningsindustrin som till militära robotar.

Vad USA avsåg (uttalat) att inte sprida viss typ av teknik uppfattade man från svensk sida som huvudsakligen en åtgärd för konkurrensbegränsning (av rent marknadsmässig aspekt snarare än säkerhetsskäl?)?
Citera
2017-10-09, 00:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:

edit:
Tack!
Menar du att en svensk jurist anställd på Digital Equipment i Paris hade anledning till att fråga en svensk officerare om han var villig att mörda Olof Palme?

Menar du att Digital Equipment kände sig lurade av Olof Palme då deras teknologi köptes in av svenska företag och sedan sålde vidare till Sovjetunionen?
Citera
2017-10-09, 00:26
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad USA avsåg (uttalat) att inte sprida viss typ av teknik uppfattade man från svensk sida som huvudsakligen en åtgärd för konkurrensbegränsning (av rent marknadsmässig aspekt snarare än säkerhetsskäl?)?
USA:s teknikembargo mot öst gällde amerikanska integrerade datakretsar s.k. IC-kretsar tillverkade i USA. Om dessa köptes in av Sverige och byggdes in i system här så omfattades de systemen av teknikembargot och fick inte exporteras till öst.

Flygledningssystemet från Data-Saab är ett exempel där Sverige bröt mot exportförbudet därför att i detta ledningssystem fanns små IC-kretsar tillverkade i USA. Hade de små IC-kretsarna varit tillverkade i Japan så hade systemet kunnat exporteras fritt.

Isostatpressarna är en svensk uppfinning och innehåller endast svenska delar och där finns inget som helst förbud att exportera dessa.

Sedan är den en fråga om goodwill. Vilket rykte och anseende i USA får ett svenskt företag som via många affärer med en diktatur som forna Sovjetunionen sprider högteknologi dit. Den godhet och vilja till samförstånd den svenska socialdemokratin visat vissa diktaturer gillas helt klart inte i USA.
Citera
2017-10-09, 00:39
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Tack!
Menar du att en svensk jurist anställd på Digital Equipment i Paris hade anledning till att fråga en svensk officerare om han var villig att mörda Olof Palme?

Menar du att Digital Equipment kände sig lurade av Olof Palme då deras teknologi köptes in av svenska företag och sedan sålde vidare till Sovjetunionen?
Rykten ska man generellt inte tro på. Jag träffade en ung man i Stockholm 1972 som ordagrannt sa till mig om Olof Palme: "Den jäveln borde skjutas". Det var ingen tvekan om att han menade vartenda ord. Samma år i Lund träffade jag konstprofessor Ingvar Holm i samband med ett jobb och fick dessförinnan höra om honom att han tyckte väldigt illa om Olof Palme. IH var en stor USA-vän.

Det är inte omöjligt att Digital Equipment hade den uppfattningen om Olof Palme som under 1980-talet fick MUST att starta en utredning om huruvida OP var en sovjetisk spion.

Tekniksmugglingen av VAX-datorer sköttes av skrupelfria affärsmän - några svenskar - som köpte upp dessa ute i hela världen. Sveriges huvudsakliga roll var att dessa datorer togs hit och fraktades till öst via frihamnen i Stockholm.

Men det har framgått ur Stasi-arkiven att anställda på svenska företag som ASEA och Bofors varit öst behjälpliga mot lite vodka och kvinnor. Det har handlat om att ge östsidan allt från specialmetaller till datorer och mjukvara.

edit:
OP var den där fjanten som titt som tätt broderligt kramade diktatorer runt helt jordklotet. Undra på att Digital Equipment hade ett horn i sidan mot honom. Förmodligen var Digital Equipment en av de stora finansiärerna till CIA vid sidan om den största finansiären General Electric.
Senast redigerad av MossTrums 2017-10-09 kl. 00:50.
Citera
2017-10-09, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Men piket styrkan dök upp efter anna hages upplivningsförsök, så då såg hon mördaren?
Eller såg hon jeppson sätta efter mördaren?
Enl mig såg hon SE avvika från platsen, men hon såg aldrig skotten och mannen som höll i vapnet. Det kan ha varit en annan man.
Citera
2017-10-09, 01:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Rykten ska man generellt inte tro på. Jag träffade en ung man i Stockholm 1972 som ordagrannt sa till mig om Olof Palme: "Den jäveln borde skjutas". Det var ingen tvekan om att han menade vartenda ord. Samma år i Lund träffade jag konstprofessor Ingvar Holm i samband med ett jobb och fick dessförinnan höra om honom att han tyckte väldigt illa om Olof Palme. IH var en stor USA-vän.

Det är inte omöjligt att Digital Equipment hade den uppfattningen om Olof Palme som under 1980-talet fick MUST att starta en utredning om huruvida OP var en sovjetisk spion.

Tekniksmugglingen av VAX-datorer sköttes av skrupelfria affärsmän - några svenskar - som köpte upp dessa ute i hela världen. Sveriges huvudsakliga roll var att dessa datorer togs hit och fraktades till öst via frihamnen i Stockholm.

Men det har framgått ur Stasi-arkiven att anställda på svenska företag som ASEA och Bofors varit öst behjälpliga mot lite vodka och kvinnor. Det har handlat om att ge östsidan allt från specialmetaller till datorer och mjukvara.

edit:
OP var den där fjanten som titt som tätt broderligt kramade diktatorer runt helt jordklotet. Undra på att Digital Equipment hade ett horn i sidan mot honom. Förmodligen var Digital Equipment en av de stora finansiärerna till CIA vid sidan om den största finansiären General Electric.

Cats Falck eventuella banemän bör sökas i kretsen av de skrupelfri affärsmännen och deras STASI-kontakter, antar jag.

Även om Olof Palme förstod att vapenexporten var en viktig del av vår ekonomi och aktivt medverkade till storordern till Indien bland annat, så får jag en känsla av något förändrade honom efter Ingvar Bratts avslöjande.
Något verkar ha påverkat honom. Indienavtalet signerades inte förrän Olof Palme var död. Eller var det bara så att MUST och säkerhetspolisen börjat motverka all illegal handel med Öst och därmed höll honom under uppsikt?

Grupperingarna på Sveavägen kanske kom ifrån olika intresseområden: MUST, Säkerhetspolisen, Vapenlobbyn och eventuellt Åke Ek´s gubbmaffia CIA och även KGB i krokarna, inte underligt att det blir svårt att få någon som helst klarhet i hur det gick till.

Olof Palme stod inte högt i kurs hos så många av dessa utom KGB, att ingen vill medverka till en lösning kan jag förstå. Kanske bör man lyssna på vad ryssarna hade för åsikt, det ligger nog närmast sanningen.

Bara en tanke.

Tack var Brädgårdsindianen har jag numera kunskap om vad som händer om man skulle hamna mellan stolarna.
Senast redigerad av Gothus 2017-10-09 kl. 01:38.
Citera
2017-10-09, 06:24
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Intet ingick, men gick strax bakom Björkmans sällskap.

Ja dom är kontaktat och jag vet inte hva de nu väntar på ? GM väntar bara på att polisen knackar på dörren, så erkänner han, förmodligen efter trettio år.

Men, hur kan du veta vem denne femte person är? Jag håller i övrigt med dig, det behöver alls inte vara en vidsträckt konspiration eller övervakning med wt från hemmet i Gamla stan.

Det viktiga är att det kommer fram, jag hyser inget agg mot gm, men är oändligt nyfiken på i vilken grad det fanns något utstuderat motiv, eller inte. Trettioett år är dessutom en så lång tid att jag anser att straff bör utebli. Tänk, ett beslut man fattade för trettioett år sedan, det blir närmast fiktion.
Citera
2017-10-09, 07:05
Medlem
Citat:
Jag går ut ifrån de kontrollerar lägenheten han bor i ? Jag har lämnat bevis för att han var mordplatsen, de är förmodligen chockade ?

Hur längesedan var det du kontaktade polisen?
Citera
2017-10-09, 08:25
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om han erkänner mordet så kommer de givetvis kontrollera lägenheten och kolla efter vapen, men det finns ganska kraftiga om i den meningen för att tro att det ska ge något. Vet inte om jag bryter mot någon av flashbacks regler nu, men måste ändå fråga: Känner du den man du misstänker är mördaren?
Jag hoppas att de gör det, kanske finns det också andra saker där. Nej, jag känner honom inte.
Citera
2017-10-09, 09:12
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Men, hur kan du veta vem denne femte person är? Jag håller i övrigt med dig, det behöver alls inte vara en vidsträckt konspiration eller övervakning med wt från hemmet i Gamla stan.

Det viktiga är att det kommer fram, jag hyser inget agg mot gm, men är oändligt nyfiken på i vilken grad det fanns något utstuderat motiv, eller inte. Trettioett år är dessutom en så lång tid att jag anser att straff bör utebli. Tänk, ett beslut man fattade för trettioett år sedan, det blir närmast fiktion.

För att han finns med i den officiella versionen av händelseförloppet.

Så jag ser det, så följde han inte efter paret Palme från biografen (polisen teori) Han följde efter sälskapet Björkman från Kungsgatan. När sälskapet Björkman stanade vid Götabanken stanade han vid Dekorima. Plötsligt ser han paret Palme komma och bestämmer sig att skjuta dom. Han är inte rädd för Björkman som kommer bakom paret Palme.
Senast redigerad av 299792458 2017-10-09 kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in