2017-10-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja och namnet på mördaren. Mordtid är lite fel (irrelevant för lösningen)

Jag vet inte vad Stockholmspolisen väntar på ?

Om jag förstår alla dina inlägg rätt så är din teori att mördaren ingick i Björkmans sällskap, att de inte var fyra personer utan fem, och att den femte är mördaren? Jag skulle ljuga om jag trodde att chansen till att få någon fälld för detta är större än en promille, men när du ändå tar upp Stockholmspolisen så utgår jag från att du kontaktat dem, särskilt när du har namn.
Och när du säger att mordtiden är lite fel, så antar jag att betoningen är på lite. Mer än en halvminut är orimligt.
Citera
2017-10-08, 23:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Men hur mycket senare kan han ha kommit?
Uppgifterna för hans utloggning pendlar mellan tidigast 23.19 och senast 23.21. Det tar ca 20 sek för honom att med viss slalomteknik ta sig från Sveavägen 44 till mordplatsen.
Han borde varit först på plats helt enkelt.
Han var där det vet vi, men ingen har sett honom.
Troligtvis var det han som sprang därifrån, men behöver det betyda att han är gärningsman?
Är det bara den logiska slutsatsen alla mordvittnen drar, eller finns det någon som verkligen sett förloppet i sin helhet?

SE uppgav väl själv att han drog efter den han uppfattade som GM.
Citera
2017-10-08, 23:20
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om jag förstår alla dina inlägg rätt så är din teori att mördaren ingick i Björkmans sällskap, att de inte var fyra personer utan fem, och att den femte är mördaren? Jag skulle ljuga om jag trodde att chansen till att få någon fälld för detta är större än en promille, men när du ändå tar upp Stockholmspolisen så utgår jag från att du kontaktat dem, särskilt när du har namn.
Och när du säger att mordtiden är lite fel, så antar jag att betoningen är på lite. Mer än en halvminut är orimligt.

Intet ingick, men gick strax bakom Björkmans sällskap.

Ja dom är kontaktat och jag vet inte hva de nu väntar på ? GM väntar bara på att polisen knackar på dörren, så erkänner han, förmodligen efter trettio år.
Citera
2017-10-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
SE uppgav väl själv att han drog efter den han uppfattade som GM.
Haha, jo efter att han gjort en hjälteinsats med upplivningsförsök så påstod han att han sprang EFTER pikétstyrkan in i gränden flera minuter senare. Tokigt att tro att han blivit förväxlad med mördaren då....
Hur tokig hans fortsatta berättelse sedan ter sig, så kan jag inte komma ifrån känslan att det var någon sanning han ville förmedla, men måste av någon märklig anledning trassla in sig i lögner.
Citera
2017-10-08, 23:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det uppgift som kan härleda till GMs ankomst pekar på att GM kom norrifrån och passerade reklampelaren utåt Sveavägen och ställde sig vid Dekorima. Inte söderifrån.

Mot detta talar det faktum att inget av de vittnen som rört sig på Sveavägens östra trottoar ser något som tyder på detta. Om GM finns på plats när Inge Morelius stannar bilen på Tunnelgatan lyckas GM hålla sig osedd för en handfull vittnen som passerar och i Rolders fall uppehåller sig vid mordplatsen. Min tro är att GM rör sig diskret vid dekorimahörnan och därför inte uppmärksammas av de personer som passerar.

Bara IM med sin överblick över mordplatsen har koll på GM. Var han kommer ifrån är en öppen fråga. Tillhör han en mördargrupp med WT-samband har han möjligheter att komma till dekorimahörnan från alla väderstreck vid Sveavägen .

Följer vi Furirns tanke om Rådmansgatans tunnelbanenedgång som tänkt mordplats bör GM i en hast med bil transporterats till Sveavägens västra trottoar för att därifrån ta sig till dekorimahörnan.
Citera
2017-10-08, 23:28
Medlem
Citat:
Intet ingick, men gick strax bakom Björkmans sällskap.

Ja dom är kontaktat och jag vet inte hva de nu väntar på ? GM väntar bara på att polisen knackar på dörren, så erkänner han, förmodligen efter trettio år.

Jaja, svårt att veta vad man ska tro, och hur du kommit fram till detta, och till mördarens identitet. Och tvivlar också på att han skulle erkänna, han kan fortfarande bli dömd för det, preskiberingen är ju borttagen. Nu tror jag iofs inte ett erkännande skulle räcka, möjligen om han har kvar vapnet.
Citera
2017-10-08, 23:30
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Haha, jo efter att han gjort en hjälteinsats med upplivningsförsök så påstod han att han sprang EFTER pikétstyrkan in i gränden flera minuter senare. Tokigt att tro att han blivit förväxlad med mördaren då....
Hur tokig hans fortsatta berättelse sedan ter sig, så kan jag inte komma ifrån känslan att det var någon sanning han ville förmedla, men måste av någon märklig anledning trassla in sig i lögner.

Men piket styrkan dök upp efter anna hages upplivningsförsök, så då såg hon mördaren?
Eller såg hon jeppson sätta efter mördaren?
Citera
2017-10-08, 23:30
Medlem
Citat:
Men hur mycket senare kan han ha kommit?
Uppgifterna för hans utloggning pendlar mellan tidigast 23.19 och senast 23.21. Det tar ca 20 sek för honom att med viss slalomteknik ta sig från Sveavägen 44 till mordplatsen.
Han borde varit först på plats helt enkelt.
Han var där det vet vi, men ingen har sett honom.
Troligtvis var det han som sprang därifrån, men behöver det betyda att han är gärningsman?
Är det bara den logiska slutsatsen alla mordvittnen drar, eller finns det någon som verkligen sett förloppet i sin helhet?

Från att han stämplar ut så går han förbi vakterna, som han själv, och de, säger att han småpratade med. Han kan komma hur långt efter som helst, i teorin kan han pratat med vakterna en timme. Vilket han givetvis inte gjorde, men några minuter är fullt rimligt.
Citera
2017-10-08, 23:33
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Spännande, du har lösningen.
Det ringer ingen klocka här😒
Men om nu bankomatens klocka gick rätt vilket du också tror (i ett tidigare inlägg) så skedde ju bankomatuttaget 23.16. Och mordet fem minuter senare.
Hur får du ihop det?

så som jag ser det, dessa 2 män borde vara män av Skräppo (män som hade med CIA att göra) och han som var bakom dem var säkert Christer Pettersson som sprang för att se vad som hände och blev rädd sedan och sprang därifrån och fick ta skulden av det hela
Citera
2017-10-08, 23:35
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
....

Jag vet inte vad Stockholmspolisen väntar på ?

dem väntar på att dem som vet dör, det finns och fanns personer inom polisen som hade med mordet att göra det finns en man som sitter i riksdagen (som vet säker vem mördade Palme) idag enligt Ivan von Birchan intervjun;
Citera
2017-10-08, 23:36
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jaja, svårt att veta vad man ska tro, och hur du kommit fram till detta, och till mördarens identitet. Och tvivlar också på att han skulle erkänna, han kan fortfarande bli dömd för det, preskiberingen är ju borttagen. Nu tror jag iofs inte ett erkännande skulle räcka, möjligen om han har kvar vapnet.

Jag går ut ifrån de kontrollerar lägenheten han bor i ? Jag har lämnat bevis för att han var mordplatsen, de är förmodligen chockade ?
Citera
2017-10-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Om springande mannen på DB´s gata som YN mötte, kan uteslutas (ej helt klarlagt tycker jag trotts alla mätningar), så återstår ju flyktvägen norrut längs Döbelnsgatan där bulgaren Ivan Selj hade en liten butik.

Jfr nedan:
-"... som heter Ivan Selj och som driver en minilivsbutik nära Johannes kyrkogård".
https://books.google.se/books?id=oH-pBwAAQBAJ&pg=PT97&lpg=PT97&dq=Ivan+Selj+d%C3%B6bel nsgatan&source=bl&ots=4oM_17zxgI&sig=8r0zUj7OQGqjt fCSyQN2cm-LI1M&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjSyPiv69nWAhVBCZoKHQXcD RkQ6AEIODAC#v=onepage&q=Ivan%20Selj%20d%C3%B6belns gatan&f=false

Är det någon som känner till exakta adressen för Selj´s butik?
Frågan är om VG kan sprungit norrut efter trappan och gömt sig i butiken?
Har själv dålig koll på VG´s rörelser i området efter mordtidpunkten.

Har själv undrat över adressen men missat uppgiften från HH om "nära Johannes kyrkogård". Det bör då vara fråga om Dontchevs Livs och Tobakshandel på Döbelnsgatan 6. Med inte obetydlig sannolikhet är det därmed bulgaren Iv*n D*ntchev som avses med "Selj". Han har enligt egna uppgifter bott på många håll i europa, men flyttade 1985 till en villa i Mälarhöjden (!). HH nämner villan i Mälarhöjden och konstaterar i sin bok att ID då (1986 och tidigare) rörde sig med mer pengar än vad butiken rimligen avkastade. (Inom parentes kan man notera att han i dag bor kvar i Mälarhöjden och har fyra rätt exklusiva fordon registrerade. Han har också ett intressant favoritcitat... )

VG:s nyckel som Thure Nässén hittade låset till bör då, om man utgår från HH:s beskrivning, ha passat till port nr 4, 6 eller 8 på Döbelnsgatan. Troligen avses port nr 6. Beroende på vad HH menar med "fastigheten" skulle det dock också kanske kunna röra sig någon av portarna på Tegnérgatan (1-15) eller Kammakargatan (4-14) i samma kvarter.

Ytterligare en intresseväckande detalj från HH:s bok när man läser igen: "Amerikanska telegrambyrån UPI sprider ut ett rykte att Svanberg [VG] erkänt mordet. Varifrån de fått uppgiften är gåtfullt men vi lyckas snabbt stämma i bäcken genom att skicka ut en dementi över TT."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in