2017-10-08, 09:40
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bente.Albrecht
Så säger Amir för en halvtimme sedan, till någon på Twitter (som skriver "Kör hårt Amir! Det finns ett anständigt Sverige också, glöm inte bort").

Vad säger han här? Att han hade det bra i Iran.

Även om han lägger till "jag vill bara leva" - om det nu är inom detta jag vill bara leva som hans asylskäl bottnar? - låter hans snack delvis som det vilket brukar falla inom välfärdsmigranter, ekonomiska migranter, "vill ha ett bättre liv (än det jag har)"-migranter osv.

Eller?

https://twitter.com/nabizadehse/status/916804855590805504

Det ser man på hans blogg där han sitter med flera datorer och dricker Chivas Regal.

Det var ingen som gav mig en massa teknikgrejer i samma ålder och definitivt inte någon 12-årig whiskey.
Citera
2017-10-08, 10:00
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Hanif Bali kommer nog knappast att behöva jobba särskilt hårt för sin personvalskampanj nästa år efter detta.

Jag ser det dock som en tämligen stor risk att han kommer att utsättas för påtryckningar/hot/våld att avstå politiska uppdrag. Kan inte föreställa mig någon i Sverige som är så hatad av vänstern just nu.
Jag tror han kan vara så här "avslappnad" i sitt politiska värv just för att han ser det som en tidsbestämt uppdrag, inte en livstids källa till försörjning - han har ett bl a ett bolag inom IT-konsulteri och har suttit i riksdagen sedan 2010.

Han är van att slita och att jobba på egen hand, till skillnad från Amir...?
Citera
2017-10-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Med sådana vänners argumentation är förhoppningsvis snart Amir mfl ute ur landet:
https://twitter.com/Nabila_AFR/status/916905716182671361

Herregud.. Måste väl ändå vara korten på bordet som gäller, och lita på att MigV gör en rimlig bedömning utefter detta. Att man ska sitta och koka ihop historier, det flyger bara inte. Sverige ska givetvis ta emot människor som har riktiga grunder för att fly. Det blir helt omöjligt om varenda nisse som tar sig hit ägnar sig åt fiffel och båg. Sen är det väl knappt värt att bemöta tugget om nationsgränser. Tar ju en sekund att inse att nationer bygger på gränser. Utan dessa kan man inte erbjuda välfärd. Så enkelt är det. Och visst kan man argumentera för ett avskaffande, men man kan inte ha kakan och äta den.

Ifrågasätter inte att Amir fått TUT, det tycker jag inte heller någon annan bör göra med tanke på att man inte har några handlingar att basera det på. Han fick ej UT som minderårig.

Däremot är det inte särskilt snyggt för ett språkrör i en organisation som pläderar amnesti åt alla hyvens unga män som bara vill göra rätt för sig. Är som att en LO-pamp som gafflar om sin hederlighet och fackets betydelse för arbetstagarna blev ertappad samröre med maffia. Trovärdigheten går ju rätt ner i källaren. Vänsterns svar blir då att det är drev mot privatperson. Jo, jag tackar..
Citera
2017-10-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Det ser man på hans blogg där han sitter med flera datorer och dricker Chivas Regal.

Det var ingen som gav mig en massa teknikgrejer i samma ålder och definitivt inte någon 12-årig whiskey.
Det enda som var 12 år på den bilden var whiskeyn.
Citera
2017-10-08, 10:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary

"Jag fått inte uppehållstillstånd pga min ålder! Jag hade asylskäl."

Varför ljög du då?

I mitt rättsmedvetande gör så grova lögner för egen vinning och total avsaknad av ånger alla "asylskäl" irrelevanta. Jag vet vad du är för en fenotyp på ditt beteende, och det räcker för mig.
Citera
2017-10-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Angående ålder så har det betydelse av två skäl. Vid bedömningen så ska det avgöras om personen har skyddsbehov, ett barn har större sannolikhet att ha skyddsbehov än en vuxen.

Om personen inte har skyddsbehov så tittar man på om det finns synnerligen ömmande omständigheter. Här är det också lättare att hitta ömmande omständigheter för barn än vuxna. Och skulle där inte finnas varken skyddsbehov eller särskilt ömmande omständigheter så behövs ett ordnat mottagande i mottagarlandet för att kunna skicka tillbaka ett barn. Dvs att man måste hitta familj eller släktingar som kan ta hand om barnet.

Det andra skälet är rent ekonomiskt, det är mycket bättre att bli bedömd som barn.

Om det inte skulle spela någon roll varför ljuger man om åldern då? Du är medveten om att 80% av dem som åldersbedömts medicinskt i Sverige visats sig äldre än vad de själv påstår.
För det första så ålderstestas inte alla. Om personen har skyddsskäl och inte är uppenbart vuxen tror knappast att blir någon ålderstest. Anledningen till att man trots att man har ett skyddsbehov ljuger om sin ålder kan vara att man vill gå i skolan i Sverige och få förmåner som inte ges till vuxna. En annan anledning är att man vill få hit sina föräldrar och syskon.
Citera
2017-10-08, 10:52
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Mohammed Rajabi inkom med dokument från Iranska myndigheter som gjorde att åklagaren i "arbogafallet" fick svänga, då det visade på att han var 20 år vid tiden för mordet. Han kunde därför inte dömas till livstids fängelse. Mohammed hade inte haft något intresse själv att ta fram dokumenten tidigare, då han uppgav en ålder under 18 när han kom till Sverige. Folkbokföringen i iran är långt ifrån så usel som den afghanska är, ens för flyktingar från Afghanistan.

Däremot har Sverige inget upparbetat samarbete med Iran i sådana frågor och svar ska sällan komma vid begäran, så det krävs att att den asylsökande själv begär fram dokumenten - som i Arbogafallet.

Det spelar roll att Amir ljög om sin ålder på så sätt att kringliggande skäl tippar över i hans riktning, vad gäller anknytning till Sverige. Fast mer specifikt så hade det legat honom kraftigt i fatet om han blivit påkommen om att ljuga inför asylbeslutet då det hade påverkar hans trovärdighet. Historier om förföljelse från sin familj hade också försvagats om det visade sig att han var 20 år när han lämnade Iran.

En ytterligare sak är att det kan ha rätt stor betydelse om man är 17 eller 22 när man lämnar in ansökan. Om personen är 17 år så kan han inte Dublin-avvisas om inget asylbeslut är fattat i något annat land.

Om detta är aktuellt i just den här personens fall vet jag inte.

Inte heller tycker jag att det fyller någon större funktion att sitta och uppröras över att en enskild migrant har ljugit. Hela systemet har ju i princip uppmanat migranterna att ljuga eftersom man signalerat att ingen egentligen vill veta eller bryr sig. En del skribenter tom här i tråden säger fortfarande detta rakt ut: Det är helt ointressant om någon ljuger om sin ålder.

Nog hade vi alla gjort likadant personligen om en lögn som ingen bryr sig om avgör om man får leva i ett rikt land i västvärlden eller ett fattigt och katotiskt land i Asien.

Det man borde fokusera på är den totala förljugenheten från etablissemanget. Ett system som bygger på förljugenhet och lögner leder sannolikt inte till ett optimalt utfall när det gäller att hjälpa flyktingar i världen på ett rättivst och effektivt sätt. Det får sannolikt också onödigt negativa konsekvenser för mottagarlandet
Citera
2017-10-08, 10:58
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det spelar sannolikt
ingen roll om Amir ljög om sin ålder.

Tvärtom, flyktinggrunden spelar ingen roll när han ljugit om sin ålder för egen vinning.

Vad är så bra med att anrika de mest obesvärade lögnarna och rymligaste samvetena i Sverige?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-10-08 kl. 11:03.
Citera
2017-10-08, 11:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla

Nog hade vi alla gjort likadant personligen om en lögn som ingen bryr sig om avgör om man får leva i ett rikt land i västvärlden eller ett fattigt och katotiskt land i Asien.

Nej, inte alla. Systemet sorterar kraftigt mellan de som har lätt för att ljuga utan att bry sig och de som inte är lika skickliga/obesvärade.

Man kan därför förutsätta att en stor majoritet av de som får PUT och TUT är av en sådan sort som ljuger som de går på toaletten, utan ansträngning.

Det är inte den sorten/fenotypen som bygger tillit och, i förlängningen, fred och välstånd.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-10-08 kl. 11:11.
Citera
2017-10-08, 11:12
Medlem
Citat:
"Att ljuga om åldern en överlevnadsinstinkt"
Regelverket uppmanar unga ensamkommande att ljuga om sin ålder, anser en verksamhetschef på ett HVB-hem.
– Det är en överlevnadsinstinkt, säger hon.
https://www.svd.se/att-ljuga-om-aldern-en-overlevnadsinstinkt
Det är rätt många som blivit påkomna att ljuga om sin ålder och har fått stanna ändå, så troligtvis kommer Amir att få stanna.
Citera
2017-10-08, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han är ìnte medborgare i Iran. Menar du att Iran folkbokför även icke-medborgare? Mig veterligen har afganer bara uppehållskort i Iran och det går inte kontrollera. Iran tar heller inte emot afghaner som lämnat Iran, även om det inte verkar sjunka in hos Flashbacks användare. Om man vill resa till Iran och inte är medborgare i landet måste man ansöka om visering. Blir man utvisad från Sverige till Afghanistan kan man ansöka om visum till Iran, från Kabul. Det tror jag att många gör. När det gäller den här Amir så har han bedömts som flykting därav det treåriga tillståndet. Grunderna till flyktingstatus kan var och en googla fram. Ålder, dvs minderårighet är inte en flyktinggrund. Det spelar sannolikt
ingen roll om Amir ljög om sin ålder.

Om Amir ljög om sin ålder... Är det en rimlig tanke att ifrågasätta om han ljugit om även andra förhållanden? Vad tycker du?

Den normalt tänkande individen och även migrationsverket får man hoppas börjar såklart ifrågasätta om personen ifråga har uppgivit andra felaktiga påståenden. Har han någon annans barns, kvinnas, mans plats nu som har ett verkligt asylskäl? Hemskt och vidrigt om detta skulle vara fallet!

Låt oss då införa dessa "kritiserade" (från en viss minoritet) ålderstesterna som har en sån hög lyckandefrekvens, 99%. Vi lyckas kanske inte avslöja de som uppger att de är 17 år när de i själva verket är 18/19 år men vi slipper 22 åringar som bedöms vara 17 år. Och vi slipper att felakigt betala ut miljoner/miljarder? till vuxna män som inte är barn!
Tycker inte du att detta vore bra?

Låt oss även bli mer vuxna i debatten och inte rasiststämpla människor som fullt rimligt och förståeligt är emot att våra/svenska folkets hårt inarbetade skattepengar går till de som enligt våra demokratisk valda lagar faktiskt har rätt till det och behöver det mest!

Annars urholkas asyllagen!
Och de som verkligen behöver asyl och våra pengar/omsorg får vara utan. Det tycker jag är vidrigt!
Det finns inte en outtömlig hink med pengar att ösa ur hur mycket vänstern än vill tro detta.
Citera
2017-10-08, 11:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Med sådana vänners argumentation är förhoppningsvis snart Amir mfl ute ur landet:
https://twitter.com/Nabila_AFR/status/916905716182671361

Jävla psykopater. Glöm inte pannloben vid magnetröntgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in