2017-10-08, 05:28
Medlem
Bente.Albrechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det är likväl ett bedrägeri att uppge fel ålder plus fel ursprungsland. Nej det går tydligen att vara homo i Iran, omöjligt är det inte. Man får kanske räkna med att betala mutor till den religiösa Polisen i Iran, en del är ju gifta med kvinnor som ett slags alibi men lever ju homo-liv ändå.
Nej, jag vet. Meningen i det inlägget var endast utifrån om nu Amir skulle vara bakladdare (som användaren jag kommenterade siade om) - skulle möjligheterna till asylskäl och tillfälligt uppehållstillstånd nog vara goda, eller mer gynnsamma än om han inte var det... Kan man tänka. Men han bör väl också, kan man tycka, ha någonting annat att komma med, liksom inte bara komma till Sverige och säga "Tjena, jag är utsatt, är fikus och kommer från Iran och vill genom detta att ni ger mig ett uppehållstillsånd!".

Som jag beskrivit tidigare, bland annat här, utifrån Balis info (om man utgår från att han har tillräckligt på fötterna med 1994 etc, vilket han hävdar) så är det ju ett åldersbedrägeri - och jag tycker också att det kan finnas skäl att återkalla hans tillfälliga uppehållstillstånd.
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Efter-beslut/Om-du-far-stanna/Uppehallstillstand-som-flykting.html

Citat:
Ursprungligen postat av NotYetNotYet
OT. Hur svårt kan det vara att kolla upp om den här snubbjäveln ljuger eller inte? Vafan liksom, Att säga att sidor på nätet är bevis är bara trams. Alla vet att det inte är bevis, även om det kan vara rätt vägledande liksom.
Citat:
Tips. Att kolla med folkbokföringen i Iran, detta har gjorts i en del andra fall, och åldersangivelsen har i en del fall visat sig vara felaktiga
Det borde gå att kunna kolla upp via Iran och deras folkbokföring, hoppas jag. Iran känns ju inte direkt som ett land som Somalia... Men jag vet samtidigt inte hur det funkar exakt i Iran.
Citera
2017-10-08, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bente.Albrecht
Nej, jag vet. Meningen i det inlägget var endast utifrån om nu Amir skulle vara bakladdare (som användaren jag kommenterade siade om) - skulle möjligheterna till asylskäl och tillfälligt uppehållstillstånd nog vara goda, eller mer gynnsamma än om han inte var det... Kan man tänka. Men han bör väl också, kan man tycka, ha någonting annat att komma med, liksom inte bara komma till Sverige och säga "Tjena, jag är utsatt, är fikus och kommer från Iran och vill genom detta att ni ger mig ett uppehållstillsånd!".

Som jag beskrivit tidigare, bland annat här, utifrån Balis info (om man utgår från att han har tillräckligt på fötterna med 1994 etc, vilket han hävdar) så är det ju ett åldersbedrägeri - och jag tycker också att det kan finnas skäl att återkalla hans tillfälliga uppehållstillstånd.
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Efter-beslut/Om-du-far-stanna/Uppehallstillstand-som-flykting.html

Det borde gå att kunna kolla upp via Iran och deras folkbokföring, hoppas jag. Iran känns ju inte direkt som ett land som Somalia... Men jag vet samtidigt inte hur det funkar exakt i Iran.

Ja bedrägeriet är ju manifesterat genom åldern. Att hen sen är ev homo är ju inget brott här, däremot i Iran. Hursomhelst så är bedrägeriet genomfört och på det viset straffbart.

Ang Iran så var det förr så att man fick betala mutor till tjänstemannen som utförde sökningen - Så går det till i de flesta sådana länder. Vill du tex ha ett personbevis för dig själv i Iran så fick du betala mutor för att få det, jaja sådant begriper inga svenskar ändå...
Citera
2017-10-08, 06:28
Medlem
Fred Friendlys avatar
Bör Mattias Karlsson få sparken nu? SD bryr sig inte ens längre om att maskera sin rasism.
Citera
2017-10-08, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Bör Mattias Karlsson få sparken nu? SD bryr sig inte ens längre om att maskera sin rasism.
Om det är rasism, så vad kallar du bergapans lögner om sin ålder?
Hur känns det att leva i en lögn?
Dessa bergs och sandapor lever i en lögn pga att de är här för att öka sin levnadsstandard, dvs ekonomiska flyktingar, vad gör dig bättre än dessa lögnaktiga tjuvar?
Senast redigerad av NonServium 2017-10-08 kl. 07:22.
Citera
2017-10-08, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Inte möjligen så att olika länder har olika tideräkning? Han är född 94 i hemlandet och 99 i Sverige?

Nej, så klart inte!

År 2017 hos oss motsvarar 1438-1439 enligt den muslimska kalendern. Det motsvarar 1395-1396 enligt den persiska kalendern.

Ifall Amir räknar enligt den muslimska kalendern och är 18 år gammal, så skulle han vara född 1420-1421. Ifall han räknar enligt den persiska kalendern och är 18 år gammal, så skulle han vara född 1377-1378.

Om han är född '94 enligt muslimsk tideräkning, så är han 44 år gammal! Om han är född '99 enligt muslimsk tideräkning, så är han 39 år gammal. Om han är född '94 enligt persisk tideräkning, så är han 101 år gammal, och om han är född '99 enligt persisk tideräkning, så är han 96 år gammal.

Det är helt självklart att Amir har fuskat med sin ålder i Sverige. Han tycks ha fuskat med olika identiteter också.

Skicka hem honom till Afghanistan till sina systrar. Vi i Sverige tar ju knappt emot några flickor alls från de här länderna, med undantag för Fatemeh som är det främsta ansiktet utåt för "Ung i Sverige".

Om vi nu tillåter så många flickor att stanna kvar i Afghanistan och utsättas för våld, våldtäkter, tvångsgifte, mödradödlighet och sprängdåd, varför kan vi då inte skicka tillbaka några grabbar dit som har ljugit om sin ålder?

Varför, Manskahahusvagn, är de unga männens liv så otroligt mycket mer värdefulla än kvinnornas?
Citera
2017-10-08, 07:47
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Varför skulle han få sparken? Vad är det för rasism du yrar om?
Citera
2017-10-08, 07:59
Medlem
another-devils avatar
Citat:

Nä, men Amir har ljugit i sin asylansökan vilket borde räknas som ett brott och resultera i indraget PUT. Sen kan han åka hem till sina systrar och familj i Iran.
Citera
2017-10-08, 08:16
Medlem
Citat:
Tips. Att kolla med folkbokföringen i Iran, detta har gjorts i en del andra fall, och åldersangivelsen har i en del fall visat sig vara felaktiga
Han är ìnte medborgare i Iran. Menar du att Iran folkbokför även icke-medborgare? Mig veterligen har afganer bara uppehållskort i Iran och det går inte kontrollera. Iran tar heller inte emot afghaner som lämnat Iran, även om det inte verkar sjunka in hos Flashbacks användare. Om man vill resa till Iran och inte är medborgare i landet måste man ansöka om visering. Blir man utvisad från Sverige till Afghanistan kan man ansöka om visum till Iran, från Kabul. Det tror jag att många gör. När det gäller den här Amir så har han bedömts som flykting därav det treåriga tillståndet. Grunderna till flyktingstatus kan var och en googla fram. Ålder, dvs minderårighet är inte en flyktinggrund. Det spelar sannolikt
ingen roll om Amir ljög om sin ålder.
Citera
2017-10-08, 08:56
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han är ìnte medborgare i Iran. Menar du att Iran folkbokför även icke-medborgare? Mig veterligen har afganer bara uppehållskort i Iran och det går inte kontrollera. Iran tar heller inte emot afghaner som lämnat Iran, även om det inte verkar sjunka in hos Flashbacks användare. Om man vill resa till Iran och inte är medborgare i landet måste man ansöka om visering. Blir man utvisad från Sverige till Afghanistan kan man ansöka om visum till Iran, från Kabul. Det tror jag att många gör. När det gäller den här Amir så har han bedömts som flykting därav det treåriga tillståndet. Grunderna till flyktingstatus kan var och en googla fram. Ålder, dvs minderårighet är inte en flyktinggrund. Det spelar sannolikt
Angående ålder så har det betydelse av två skäl. Vid bedömningen så ska det avgöras om personen har skyddsbehov, ett barn har större sannolikhet att ha skyddsbehov än en vuxen.

Om personen inte har skyddsbehov så tittar man på om det finns synnerligen ömmande omständigheter. Här är det också lättare att hitta ömmande omständigheter för barn än vuxna. Och skulle där inte finnas varken skyddsbehov eller särskilt ömmande omständigheter så behövs ett ordnat mottagande i mottagarlandet för att kunna skicka tillbaka ett barn. Dvs att man måste hitta familj eller släktingar som kan ta hand om barnet.

Det andra skälet är rent ekonomiskt, det är mycket bättre att bli bedömd som barn.

Om det inte skulle spela någon roll varför ljuger man om åldern då? Du är medveten om att 80% av dem som åldersbedömts medicinskt i Sverige visats sig äldre än vad de själv påstår.
Citera
2017-10-08, 08:56
Medlem
longbow4ys avatar
Med sådana vänners argumentation är förhoppningsvis snart Amir mfl ute ur landet:
https://twitter.com/Nabila_AFR/status/916905716182671361

Citat:
Nabila Abdul Fattah‏
@Nabila_AFR

Ok här kommer lite tankar kring hetsen mot Amir som Hanif Bali startade.

Ny konversation
Nabila Abdul Fattah‏ @Nabila_AFR
1. Hanif är en röv och vidrig människa med vidrig människosyn. Men hey. Det visste vi sen innan.

2. Ang att ljuga eller inte ljuga sig in i trygghet. Jag säger inte att Amir ljög. Jag säger inte heller att han inte ljög.

Och ärligt. Jag bryr mig inte. För ni är fett naiva om ni tror att människor inte känner den totala desperationen att utplåna sin identitet

För att få en möjlighet till trygghet. "Jag behöver vara här för att överleva" räcker inte. Systemet gör att människor tvingas till lögn

Herregud. Vi ljög när vi kom till Sverige. Betyder det att vår anledning inte va legitim? Nej. Betyder det att vi inte behövde skydd? Nej

Det enda det betyder är att människor på flykt tvingas att radera sig själva och sina upplevelser. För en chans att få leva.

Ärligt. Jag dömer ingen som ljuger sig till trygghet, till överlevnad, till mänskliga rättigheter.

Med det sagt. Jag säger inte att Amir ljög. Eller inte ljög. Eller whatever. Jag säger att jag skiter i. Han kom till Sverige för att leva.

Vi vet ju hur det ser ut både i Afghanistan och för afghaner i Iran. Sluta spela dumma. Sluta spela Hanif Bali.

Och till frågan:Men vadå ska folk ba komma o gå som dom vill? -Ja för fan. Nationsgränser är förlegat och kan dra åt helvete. Riv skiten.
Senast redigerad av longbow4y 2017-10-08 kl. 09:17.
Citera
2017-10-08, 09:12
Medlem
Enligt Amirs Twitter ska han först "ta hand om M.K" sen ska han skriva en artikel som förklarar ålders-lögnerna förmodligen håller DN med ett mittuppslag till lögnerna.Kul att läsa hans gamla blogg där han kallar kvinnor som gör abort för kuffar mm-verkar vara en hal typ Amir.
Citera
2017-10-08, 09:34
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Mohammed Rajabi inkom med dokument från Iranska myndigheter som gjorde att åklagaren i "arbogafallet" fick svänga, då det visade på att han var 20 år vid tiden för mordet. Han kunde därför inte dömas till livstids fängelse. Mohammed hade inte haft något intresse själv att ta fram dokumenten tidigare, då han uppgav en ålder under 18 när han kom till Sverige. Folkbokföringen i iran är långt ifrån så usel som den afghanska är, ens för flyktingar från Afghanistan.

Däremot har Sverige inget upparbetat samarbete med Iran i sådana frågor och svar ska sällan komma vid begäran, så det krävs att att den asylsökande själv begär fram dokumenten - som i Arbogafallet.

Det spelar roll att Amir ljög om sin ålder på så sätt att kringliggande skäl tippar över i hans riktning, vad gäller anknytning till Sverige. Fast mer specifikt så hade det legat honom kraftigt i fatet om han blivit påkommen om att ljuga inför asylbeslutet då det hade påverkar hans trovärdighet. Historier om förföljelse från sin familj hade också försvagats om det visade sig att han var 20 år när han lämnade Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in