Flashback bygger pepparkakshus!
2017-09-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Jag hänvisade till mitt (då) senaste inlägg där jag besvarade dig. Har du redan glömt?

Så nu har du alltså ändrat dig. Det fanns alltså inget stöd för att stämma in en bärare av ett plagg i domstol och tvinga denne att avslöja var denne fått tag på plagget. Bra, då har du fattat nu. Noterat.

Skönt att du fortsätter sitta i din bubbla och är övertygad om en "vinst". Fortsätt med det.
Citera
2017-09-24, 16:00
Medlem
arabansplitternys avatar
Hur är det med hells angels support 81 kläder då?
Inte så att jag har något intresse av att bära något mc gäng plagg överhuvudtaget men undrar bara?
Jag menar det verkar ju som att vem som helst får ha support 81 iom att man inte direkt utgör sig för att vara en HA-medlem då.
Dessutom tjänar dom väl pengar på det?
Citera
2017-09-24, 23:45
Medlem
distanss avatar
Citat:
Varumärkesskydd innebär bara att man inte obehörigen får tillverka det varumärkesskyddade, din fåntratt. Varumärkesskydd har inget som helst att göra med om du får bära det skyddade varumärket eller ej!

Och vad du skriver om smycken återgår till klubben pga varumärkesskydd är också fel, det har inget med varumärkesskydd att göra.

FEL AV MIG! Gjorde en liten tankevurpa där mitt i natten och blandade ihop tillverkning/försäljning med köp/brukande - mea culpa! Ain't no need for name calling..

Får man köpa/bruka plagierade kläder enligt svensk lag: Ja!

Gällande återlämnande av smycken m m. Detta kan kanske vara en gråzon om hur varumärkesskyddet ska tolkas och användas. Om en medlem ber en juvelerare att göra ett smycke med dödskallen på, gör företaget sig skyldig till varumärkesintrång om dom saknar tillstånd från HA. Detta tillstånd kan ju vara villkorat. Eller? Detta kan iofs kvitta, om vi fortsätter vidare:

Citat:
Ursprungligen postat av Baggerboy
Allt med Hells Angels namn/logga ägs av Hells Angels. Därför lämnas ALLT med namn/logga tillbaka eller förstörs vid urträde. Även tatueringar måste tas bort, om det inte är så att man "går i pension".

Citat:
Du blandar ihop HAs egna föreningsregler, som för övrigt inte är juridiskt bindande, med varumärkesskydd. Om jag får tag på ett klädesplagg med HAs emblem så får jag bära det helt lagligt och HA kan inte lagligen göra ett skit åt saken.

Om man skriver på ett avtal som stipulerar att föremål med namnet eller logon tillhör företaget och inte medlemmen, och rätten att använda sig av dessa upphör när man lämnar föreningen - varför skulle det inte vara juridiskt bindande? Det är ett sätt att skydda varumärket även om det kanske inte är just varumärkeslagarna som används.

Finns väl inte en bok av eller om avhoppade medlemmar där just detta inte nämns?
Citera
2017-09-24, 23:47
Medlem
varför bära det? det är som att du köper en guns and roses t-shirt men du lyssnar inte om dom eller vet vilka de är
Citera
2017-09-25, 23:01
Citat:
Ursprungligen postat av arabansplitterny
Hur är det med hells angels support 81 kläder då?
Inte så att jag har något intresse av att bära något mc gäng plagg överhuvudtaget men undrar bara?
Jag menar det verkar ju som att vem som helst får ha support 81 iom att man inte direkt utgör sig för att vara en HA-medlem då.
Dessutom tjänar dom väl pengar på det?

En medlem får ej bära support tröjor alls! Annars är det nog fritt fram set till du inte är direkt ovän med dessa!
Citera
2017-10-07, 13:44
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Där vi sitter i våra båtar och dricker Hells Mangers.

Men på riktigt så var det ett MC-gäng som tvingade en klädaffär att ta bort en tröja med tröja med visst tryck. Mycket länge sen, tror det var i stockholm.
minns det mycket väl. Det var HM eller Kapp Ahl eller liknande. Storföretag hur som helst.
Citera
2017-10-07, 18:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Får mig att tänka på detta klippet. En kille bär en Sons of Anarchy-väst och får höra skit om det. Han kommer åka på stryk om några riktiga bikers ser honom med den på sig. Slutar med att han tar av sig den
https://www.liveleak.com/view?i=f82_1475790626

För riktiga MC-klubbar spelar det förmodligen ingen roll om man inte är fullvärdig medlem i en så kommer nog förmodligen t.ex Bandidos säga till på skarpen om de upptäcker att en som inte är medlem i Hells Angels bär en väst med deras logga och vice versa.
Citera
2017-10-07, 19:34
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Om man köper en sån där, kan det då få följder? Är det tillåtet att bära dessa klädesplagg med MC gängens logga på?

Lagligt är det men om du bär plagg, som endast är tillåtna för medlemmar, enligt klubbarnas egna interna regler, så lär de ha synpunkter på det. Det kan ju vara så att de har lanserat kläder, som vanligt folk får köpa och ha på sig. Däremot har de även plagg som bara tillåts internt bland medlemmar.

Något filmteam besökte Bandidos klubb i Frankrike för flera år sedan. Då visade klubben upp en försäljning av dessa kläder, som bara var till för medlemmarna. Journalisten frågade om vad som skulle hända, om han tog på sig en sån tröja, då han inte var medlem. Företrädaren svarade att dom skulle säga åt honom att ta av sig tröjan.
Citera
2017-10-07, 22:22
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
minns det mycket väl. Det var HM eller Kapp Ahl eller liknande. Storföretag hur som helst.

Japp, det var Kapp Ahl och nere i Skåne - vi klarade upp det lite senare i tråden.
Citera
2017-10-08, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För riktiga MC-klubbar spelar det förmodligen ingen roll om man inte är fullvärdig medlem i en så kommer nog förmodligen t.ex Bandidos säga till på skarpen om de upptäcker att en som inte är medlem i Hells Angels bär en väst med deras logga och vice versa.
Knappast, de skulle på sin höjd meddela det om det skedde i en stad där relationen vore väldigt bra, men annars skulle de förmodligen bara garva på sig.
Citera
2017-10-11, 15:39
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Det råder nog en och annan oskriven lag bland MC-klubbar, men jag tror inte dessa klubbar har speciella lagar. Kanske i framtidens Sverige, beroende på hur mycket U-land det blir av det här.

Sälj dem i size zero till tjejer kanske det ger dem en signal, så vi slipper relationsdramer .
Citera
2017-10-18, 06:28
Medlem
Terrorfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
När ett snöskotergäng i Norrland började kalla sig själva för Fjälls Angels fick de HA efter sig. Allt enligt en Aftonbladetartikel jag minns från slutet av 90-talet eller så.

Hehe, dendär artikeln minns jag å😊 Men snarare vare så att: ja dom blev hotade, nej de va inte HA som hotade.
Kommer inte ihåg exakt hur de va men efter hoten så skickade dom ner bilder samt nån form av text om vilka dom va å fick godkänt av HA att bruka de namnet. Rätta mig gärna men de e så ja minns de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in