2017-10-07, 21:02
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Nu tycker jag du är lite slirig här. I din första frågeställning som jag besvarade skrev du ”polisen har inte hittat blod i ubåten” som början på din fråga/påstående. Det besvarade jag, eller hur.

Nej det finns inget ”bevis” att han inte plastat in ubåten. Men det finns inte heller något som talar för det. Man har då vad jag hört inte funnit några rester eller spår av någon plastrulle. Om han nu förberett så noga med att plasta in där han tänkt utföra styckningen är det ju märkligt hur så mycket annat inte verkar speciellt planerat.
Ah, nu är vi inne på den frågeställning jag hade. Sorry att jag uttryckte mig klumpigt i det första inlägget. Okej, man har hittat blodspår på några platser i ubåten, var någonstans vet vi i dagsläget inte mer än på en overall och möjligen på några damkläder, om jag minns rätt. Att det finns blodspår känns för mig i stort sett ofrånkomligt oavsett om gärningen var planerad eller inte, med tanke på vad PM gjort där och att han blev överrumplad precis efter gärningen.

Låt säga att han plastat in allt minutiöst, plockat bort plasten och dumpat den efter styckningen. Torson kan ha touchat några metalldelar när han firade upp den, de blodiga damkläderna kan han ha sparat som souvenirer, och detta kan förklara de blodspår man funnit. Ett sådant scenario är i mina ögon fullt rimligt. Det är för mig inte otänkbart att han i slutänden klarat att komma undan om han inte missat radioanropen och därmed blivit eftersökt.

Det jag reagerar på är huruvida det är korrekt att påstå att han begått många misstag och varit slarvig. I mitt huvud kan det kan lika gärna ha gått till precis så som han planerat, hela vägen fram till att han blev överrumplad av sjöräddningshelikopter och civila båtar som sökte efter honom. Det är förstås rimligt att anta att hans intention var att torson skulle stanna bå Køgebuktens botten, och de vikter han valde var nog ett misstag.
Citera
2017-10-07, 21:06
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Då finns det väldigt olika uppgifter enligt det jag läst så dog pappan när P var 17 år men det är klart att han kanske redan flyttat ut då för att gå på gymnasium och inte behöva pendla.

Jag ser att det finns olika uppgifter på Madsens uppväxt. Den ena versionen är att han först bodde med sin mor och hennes nya man, men flyttade hem till pappan. Den andra versionen är att han bodde med sin åldrande far och faderns intresse blev även Peters intressen.
Andra uppgifter är han var 4 år då dom skildes och andra uppgifter att han var 6 år.

En annan uppgift är att han inte fick träffa sin mor för pappan som då var sträng. Madsen skulle vara pappans guldklimp tydligen.

Hans bror
Citat:
Pratade inte känslor med sin pappa
Peter Madsen föddes i fattig familj. När han var liten separerade föräldrarna och mamman flyttade ut med hans tre äldre bröder. Själv bodde han kvar med en gammal pappa. När Peter Madsen blev tonåring fyllde hans far 76 år.
Pappans stora intresse var farkoster, krigsflyg och historia. Det påverkade Peter Madsen.
– Jag tror inte de pratade om någonting annat än vetenskap. Inte så mycket känslor, mer vetenskap, säger Benny Langkjær Egesø.
Inte så mycket känslor, mer vetenskap
Peder Madsen gillade inte hur pappan uppfostrade hans bröder.
– Han var väldigt strikt och för Peter var det ok, men jag vet att han fördömde sin far för hur han uppfostrade oss. Han tyckte att det var orättvist.
https://www.expressen.se/kvallsposten/brodern-om-madsen-sin-egen-varsta-fiende/
Senast redigerad av Moosky 2017-10-07 kl. 21:15.
Citera
2017-10-07, 21:06
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Så Peter Madsen har alltså mycket god insyn i polisens förundersökning kring mordet på Kim Wall.

Citat:
Peter Madsen har detaljerad insyn i polisutredningen – varför?
I motsats till Sverige, där åklagare oftast får rätt att begränsa tillgången till medier och inte avslöjar mer än man måste om utredningsresultatet, har alla misstänkta i Danmark stor insyn och tillgång till rapportering.
– Det är bara under särskilda omständigheter vi kan undanhålla uppgifter, som vid gängkriminalitet, förklarar åklagare Jakob Buch-Jepsen till Sydsvenskan.
– Men det finns ingen orsak att dölja något, han kan inte påverka utredningen där han sitter.
Men han kan se nyheter och artiklar och tillrättalägga sin historia?
– Nja, inte riktigt. Han och hans advokat vet faktiskt redan mer än vad som har framkommit i medierna.

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-0...er-tva-manader

Ja, så är det, det framkom mycket tidigt i utredningen att det var på detta viset, och att den misstänkte löpande får ta del av utredningsresultaten.

Så det Jepsen säger på slutet stämmer helt säkert, dock är det en punkt som jag tycker inte stämmer, och det är det där med tillrättaläggandet. Att den misstänkte får all information gör ju just att han kan tillrättalägga, han behöver inte få det via media, men han kan ändå tillrättalägga, och ju mer info han får, och ju mer tid han får, innan nästa förhör, desto större möjligheter att tillrättalägga. Om åklagaren haft möjligheten att förhöra den misstänkte vid varje tillfälle innan nytt utredningsmaterial överlämnas, så skulle möjligheten att tillrättalägga försvinna, trots att den misstänkte får ta del av all information. Sedan ska man också tänka på att om den misstänkte har tillgång till media och kan se, höra och läsa mycket av det som skrivs och spekuleras, så kan han ju snappa upp en hel del annan information också, och idéer, för den delen. Så det där kommentaren att den misstänkte inte kan tillrättalägga sin story, det stämmer inte. Att det inte skulle bli någon skillnad om han inte får ta del av medierapporteringen stämmer till viss del. Men man ska heller inte bortse från den psykologiska biten med att inte få följa vad som händer i media, och framförallt av isolering. Det skulle kunna vara en bidragande orsak till att gärningsmannen "knäcks" och berättar. Det borde finnas någon doktorsavhandling i det ämnet, om någon inte skrivit en, så har finns nu ett uppslag här
Citera
2017-10-07, 21:11
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Kan det möjligen vara så att det är en psykopatisk mytoman som är källan till allt som står i den där boken?
Men sånt ljuger man inte om, inte ens PM. Det är ju inget att skryta om direkt. Det kan ju bekräftas av bröderna. Jag ser det som en av orsakerna till att han blev våldsfixerad.
Citera
2017-10-07, 21:11
Medlem
Familjen har släppt en minnesvideo med Kim Wall på hennes minnessida:
https://www.rememberingkimwall.com/grant/
Citera
2017-10-07, 21:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Likhundarna i detta ärende har suttit i båtar och markerat över vatten. Att den känner lukt på flera kilometers håll vet vi men det hade ju varit bättre om den markerade ungefär där likdelarna låg. Nu har inte hundarna gjort mer än stärkt misstanke att likdelsrna fanns i Kögebukten. Dykarna hade mer nytta av att få Nautilus exakta rutt.

Du vänder bakfram på detta. Det är precis tvärtom.

Rutten har givit viktig information som varit till stor hjälp. Precis som hundarna har givit viktig information som varit till stor hjälp.

Rutten avgränar ett sökområde för hundarna. Utan rutten hade hundarna fått leta runt i hela Öresund. Men med rutten kunde man begränsa deras sökande till vid och i närhet av rutten.

Omvänt, om man inte använt hundar, utan bara dykt utmed rutten, då hade man fått dyka längs hela rutten med viss omnejd. Det är en hyfsad bit från Middelfartsgrund ner till Kögebukten.

Nu kunde man kombinera dessa två. Låta hundarna nosa längs rutten, och sedan låta dykarna leta där hundarna markerat, efter att man beräknat en trolig plats baserat på strömförhållandena.
Det var så man gjorde, och det var också det som ledde till att man fann kvarlevorna.

Så hundarnas hjälp har varit precis lika viktig som rutten.

Att man saknar armarna, kan bero på att de varit lättare i vattnet och därmed svepts iväg av strömmar.
Citera
2017-10-07, 21:16
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Men sånt ljuger man inte om, inte ens PM. Det är ju inget att skryta om direkt. Det kan ju bekräftas av bröderna. Jag ser det som en av orsakerna till att han blev våldsfixerad.

"Man" ljuger inte om sånt.
Men "man" styckar kvinnor på havets botten?

Jag tvivlar inte en sekund på att PM skulle kunna ljuga om precis vad som helst, inte minst för att vinna sympati.

Jag säger inte att det inte hänt, jag säger bara att man kanske ska fundera både en och två gånger på vad av det som kommer från PM som är sant och inte.
Citera
2017-10-07, 21:19
Medlem
Citat:
Då finns det väldigt olika uppgifter enligt det jag läst så dog pappan när P var 17 år men det är klart att han kanske redan flyttat ut då för att gå på gymnasium och inte behöva pendla.

Enligt Djursing tog Peter hand om sin åldriga far de sista åren.
Samtidigt som han gick på Gymnasium samt pendlade tur&retur 2,5 timmar till Köpenhamn
för att exprimentera med raketer och likasinnade.
Peters far dog när han var 17 år och Peter bodde hemma.
En liten ort söder om Köpenhamn. Peter kanske inte ville ärva sin stengamla pappas
möbler, inredning från 30 & 40-tal samt arme & krigshistorieböcker. Men verktyg var bra att ha.
Citera
2017-10-07, 21:20
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
"Man" ljuger inte om sånt.
Men "man" styckar kvinnor på havets botten?

Jag tvivlar inte en sekund på att PM skulle kunna ljuga om precis vad som helst, inte minst för att vinna sympati.

Jag säger inte att det inte hänt, jag säger bara att man kanske ska fundera både en och två gånger på vad av det som kommer från PM som är sant och inte.
Det är precis vad jag gör och han har ingenting att tjäna på att ljuga om våldet i hemmet. Så jag tror det är sant.
Annars ljuger han ju för en anledning- slippa finkan.
Citera
2017-10-07, 21:23
Medlem
Citat:

Just ja, det var det han gjorde. Det var han då han snudd på bodde på klubben där på R ön vid hamnen. Där japanska flöt upp.
Citera
2017-10-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Enligt Djursing tog Peter hand om sin åldriga far de sista åren.
Samtidigt som han gick på Gymnasium samt pendlade tur&retur 2,5 timmar till Köpenhamn
för att exprimentera med raketer och likasinnade.
Peters far dog när han var 17 år och Peter bodde hemma.
En liten ort söder om Köpenhamn. Peter kanske inte ville ärva sin stengamla pappas
möbler, inredning från 30 & 40-tal samt arme & krigshistorieböcker. Men verktyg var bra att ha.

Läste också att han tog hand om sin pappa de sista åren dessutom är PM inte riktig ingejör eftersom han bara har tagit studenten.
Citera
2017-10-07, 21:27
Medlem
Jag tror Peter Madsen i huvudet planerat mordet, tänkt på hur han vill gå till väga och även tänkt på hur han ska göra sig av med kroppen. Detta med tanke på att han troligen går igång på att ha makt. Detta tror jag för att han har snufvideos på datorn och troligen går igång på att kontrollera och tortera. Att han gillar att ha "rätt" vittnar tidigare bråk i ubåtsgruppen om.

Att det just vart Kim Wall tror jag antingen beror på att det är en impulshandling att han sätter sina sjuka planer i verket. Att han tog en journalist som har anhöriga som troligen tidigare tänkt på hur de ska agera om hon inte kommer tillbaka från ett reportage kan antingen vara oöverlagt eller så beror hans oförsiktighet på att han gjort samma sak tidigare.

Jag tror att han vart stressad av att hon så tidigt vart anmäld försvunnen. Annars hade han dumpat alla saker och städat ur ubåten ordentligt och inte sänkt ubåten. Att sänka ubåten tror jag är en nödlösning för att dölja bevis. Jag tror att han hade VHF-radio eller på annat sätt vetskap om att hon var eftersökt för annars hade han inte vinkat till båten och ljugit om att ubåten hade problem om den inte hade det utan bara sagt att allt var lugnt.

Två saker jag stör mig på är att Danska Polisen säger att de videos han hade på datorn var "riktiga mord" och att varför valde han just en journalist av alla tänkbara offer?

När jag läser om snuff videos och real death videos på Wikipedia så är det tydligen ovanligt även i de att det är riktiga dödsfall. Därför funderar jag på om det finns undergroundmarknad för sådana videos? Det troliga är att det "bara" är ett sexualsadistiskt mord men skulle det kunna vara så att han på beställning ska producera en sådan film? Det skulle även kunna vara förklaringen till val av offer, dvs en person med makt.
En alternativ till att de vet att det är ett riktigt mord är att de på filmerna känner igen offret.

En fråga jag också funderar på är varför han väljer att stycka kroppen om han har tidsbrist. En förklaring skulle kunna vara att styckningen ingår i ritualen eller att han när han styckar kroppen inte vet att hon är eftersökt.

Bara spekulationer och funderingar i detta högst märkliga och ofattligt sjuka fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in