2017-10-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Milan borde vara bättre.

Men samtidigt så tog det flera år för Juventus att ta sigvtillbaka trots att man hade bra spelare.

Just nu är Napoli och Juventus tippade att slåss om lo Scudetto. Roma är det självklara tredjelaget som kanske kan utmana. Sedan följer Inter och Lazio. Och där någonstans hoppas Milan kunna klämma in sig i kampen om den åtråvärda fjärdeplatsen till CL.

(Lägg till Atalanta, Torino, Sampdoria och kanske Fiorentina som utmanar underifrån)

Men till skillnad från alla ovanstående har Milan ett helt nytt lag att spela samman. Så poängen är viktiga, men det är ännu viktigare om Montella verkar kunna styra upp spelet framöver.

Tror mer att Inter blir det tredje laget som kanske inte kommer utmana men åtminstone skugga Napoli och Juventus; dom har sett rätt stabila ut bakåt och lär inte torska många matcher men deras spel ser fortfarande något krampaktigt ut så tror att de lär kryssa ett par ggr för mycket för att verkligen utmana.

Något som talar för Napoli är väl ett deras offensiv bara sprudlar och man verkar inte längre lida av onödiga kryss, eller t.o.m. torsk, mot de sämre lagen och fortsätter man på den vägen lär det inte spela nån roll ifall man förlorar mot Juve.
Nu efter landslagssamlingen så kommer det två viktiga värdemätare, på raken, och även om inte ligan på något sätt avgörs blir det iaf intressant att se var man verkligen står då man haft ett rätt enkelt spelschema hittils.

Sen Juve, dom är Juve, ett poängtapp här, vinner några matcher på raken, ett till poängtapp, vinner några matcher så håller det på så så har det gått 15-20 omgångar och man är obesegerad, eller nästan iaf.
Citera
2017-10-04, 23:15
Medlem
Alltid lite kul när Calcio blir storpolitik. Putin kritiserar Zenit för att de har för få ryssar i laget. Man besegrade Real Sociedad med 3-1 i EL, men hade endast tre ryssar i startelvan (tre stycken kom in från bänken). I serien måste man ha minst sex ryssar.

Mancini är tränare och Criscito är kapten. Och Spalletti var framgångsrik där under flera år..

http://www.espnfc.com/russia/story/3220084/vladimir-putin-takes-shot-at-zenit-st-petersburg-over-lack-of-russian-players
Senast redigerad av Brille68 2017-10-04 kl. 23:19.
Citera
2017-10-05, 22:16
Medlem
På tal om Milano-lagens nya ägare så kan vi konstatera att Agnelli ägt Juventus sedan 1923. Rimligen är det världsrekord? Även om Fiat eller rättare sagt Exor numera är en global organisation som inte längre har HQ i Italien, så är klubben tungt rotad i Turin. För mer än 100 år sedan var det snack om att Juventus skulle lämna Turin, vilket var en del i att Torino bildades…
Citera
2017-10-06, 22:40
Medlem
Ett tämligen uselt lag, inte minst pga skador. Som spelade tämligen uselt. Och fock tämligen rättvist 1-1 hemma mot Makedonien.

Duger fan inte! Patetiskt. Italienarna är inte nöjda och Ventura befinner sig i en storm.
Citera
2017-10-06, 22:44
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ett tämligen uselt lag, inte minst pga skador. Som spelade tämligen uselt. Och fock tämligen rättvist 1-1 hemma mot Makedonien.

Duger fan inte! Patetiskt. Italienarna är inte nöjda och Ventura befinner sig i en storm.
Man kan inte heller riktigt leva på att man vann VM guld 2006 längre. Nu har det gått två fiaskovm och den här gången krävs minst en kvartsfinal
Citera
2017-10-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Man kan inte heller riktigt leva på att man vann VM guld 2006 längre. Nu har det gått två fiaskovm och den här gången krävs minst en kvartsfinal

Nja en förlorad final är vad som väntar. 1970 (förlorar final), 1982 (vinner guld), 1994 (förlorad final), 2006 (vinner guld), 2018?
Citera
2017-10-07, 19:58
Medlem
myskankans avatar
Athanasios Terzis som skrev analysen av Contes Juventus har släppt en ny bok. Jag skrev nog lite om Juve boken här. Eller dom, det var två böcker, defensiven och offensiven. Men men... Creative Attacking Play som den heter tar upp Allegri och Conte även Mourinho och Simeone, plus några andra tränare. Jag har precis beställt den, så jag har inte läst den än. Men jag ville endå tipsa om den här, kanske finns det någon taktik intresserad som kan finna glädje i en sånn bok.
Citera
2017-10-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Athanasios Terzis som skrev analysen av Contes Juventus har släppt en ny bok. Jag skrev nog lite om Juve boken här. Eller dom, det var två böcker, defensiven och offensiven. Men men... Creative Attacking Play som den heter tar upp Allegri och Conte även Mourinho och Simeone, plus några andra tränare. Jag har precis beställt den, så jag har inte läst den än. Men jag ville endå tipsa om den här, kanske finns det någon taktik intresserad som kan finna glädje i en sånn bok.
Lysande! Vi har nog försummat litteraturen den senaste tiden?

Jag har jobbat på bokförlag i över 10 år samt älskar antikvariat. Jag hade flera tusen böcker som jag gav bort tidigare i år. Behöll kanske tio böcker som betydde alltför mycket…

Eftersom jag njuter av alzheimers light och alltid har föredragit att leva nu och blicka framåt, så kan det bli svårt att komma ihåg Calcio-böcker som jag läst den senaste tiden. Däremot köpte jag ”Daniele Conti la mia vita in Rossoblú” förra veckan. Förord av Bruno Conti. En liten bok på 132 sidor som jag ännu inte börjat läsa.
Citera
2017-10-08, 00:01
Medlem
Normalt finner jag de bästa Calcio-böckerna skrivna av ickespelare, dvs olik typer av betraktare. Mer eller mindre insatta.

Och jag undviker nästan alltid böcker skrivna av aktiva spelare. En styggelse! Relativt nyliga undantag har varit Ibras (för att kunna diskutera med min son, som också läste den) samt Pirlos (för att han är ett geni).
Citera
2017-10-08, 10:52
Medlem
Roibots avatar
Kom att tänka på Paolo De Ceglie. Tydligen är han en free agent efter att hans kontrakt med Juventus gått ut i somras. Vänsterbacken fick noll spelminuter för ligamästarna förra säsongen. I sann Winston Bogarde-anda så hade Ceglie vägrat att vare sig låta sitt kontrakt brytas i förtid eller lånas ut till sämre italienska klubbar.

En betydande del av hans liv har kretsat kring Juventus. Han anslöt sig till klubbens ungdomslag redan som 9-åring och fostrades där i många år. Man kan nog konstatera att de förväntningar man hade på honom inte infriades, trots att han under vissa säsonger var mer eller mindre ordinarie (t.ex. säsongen 2009-2010).

Han fick aldrig spela några a-landskamper trots att Italien inte haft sylvass konkurrens på just den positionen de senaste 10 åren. Vet inte ens vem som är ordinarie vänsterback i dagsläget, annat var det på Maldinis tid! "Höjdpunkten" för sitt land var när han spelade samtliga matcher i OS 2008 i Beijing. Italien åkte ut i kvartsfinalen mot Belgien.

Frågan är vart han tar vägen nu? Han är 31 år gammal (född 1986) och det är oklart vilken nivå han ligger på i nuläget. Hans sejour i Ligue 1-laget Marseille 2015-2016 var inte särskilt lyckad. Serie B känns som en rimlig plats att omstarta karriären. Annars så hintade han i mars 2017 om att dra till MLS. Enligt artikeln har han bra kontakt med de forna lagkamraterna Andrea Pirlo & Sebastian Giovinco.
Senast redigerad av Roibot 2017-10-08 kl. 11:04.
Citera
2017-10-10, 23:55
Medlem
En patetiskt usel avslutning av Italien. 0-1 borta mot Albanien är tre poäng, men fortfarande uselt spel även om tongivande spelare saknades...
Citera
2017-10-11, 21:28
Medlem
Stora och fina matcher till helgen. Juventus mot Lazio på lördag kl 18:00, Roma mot Napoli senare på lördagen kl 20:45 och på söndag kl 20:45 så spelar Inter mot Milan.

Fantastiska matcher där mycket står på spel.

Sevärd är även Sampdoria mot Atalanta. Och Fiorentina mot Udinese är åtminstone intressant.

Jag njuter även av de mindre matcherna där man kämpar för livet fast med mindre kvalitet. Jag lyfter fram Cagliari mot Genoa samt kanske ännu mer Hellas mot Benevento.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in