2017-10-07, 19:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Sluta spre falsk info, det er funnet blod i ubåten

PM har også sagt at det var blod over alt etter ulykken
Falsk info? Det var väldigt vad det ramlar in osakliga kommentarer här.

För det första är det för mig helt ointressant vad mytomanen PM säger. Hans ord måste väl vara vatten värda vid det här laget, när blev han sanningsvittne?

För det andra: kommentaren som jag svarade på var ett påstående om att Madsen gjort flera misstag eftersom det fanns blod i ubåten. Enligt påståendet skulle han få hålla på i ett år att rengöra ubåten och att det skulle vara näst intill omöjligt att få bort.
Jag förstår den här kommentaren som att man tar som utgångspunkt att styckningen har skett mitt på golvet, stt ubåten är nerdränkt i blod och att det skulle vara omöjligt att sanera den.

Min kommentar var att vi inte vet något om det. Det är mycket riktigt korrekt som någon påpekade att polisen gått ut med att man funnit blod på flera ställen i ubåten, men detta är för mig inget som helst bevis för att styckningen skett utan byggplast och att den skulle vara omöjlig att sanera. Tvärtom vet vi inte vilket blod som åsyftas. Det är blodiga kläder, overall, underkläder och annat som hittats.

Frågan är för tredje gången: varför kan inte PM ha förberett styckningen och plastat in ubåten i byggplast? Vad är det för misstag som det hänvisas till?
Senast redigerad av Saruman 2017-10-07 kl. 19:05. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-10-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
LÄNKAR: (Ej i kronologisk ordning)
Även i sydkoreanska tidningar fick jag många träffar på Kim wall...

http://search.chosun.com/search/total.search?query=%22Kim+Wall%22&pageconf=total
Citera
2017-10-07, 19:09
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Även i sydkoreanska tidningar fick jag många träffar på Kim wall...

A, då... Jag missade detta. Men de flesta behärskar nog inte koreanska. Men namnet Kim lär ju vara vanligt i Sydkorea...
Citera
2017-10-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du skriver allt detta som om det vore fakta.
Tiderna är fakta. Men resten är rena hypoteser som polisen arbetar utifrån.
Det hade varit mycket intressant att få se en komplett bild över ubåtens rutt. Vilken var den första tidpunkt då ubåten befann sig i området där fynden gjorts.
Det vore också intressant med en bedömning om huruvida fynden har kunnat driva med strömmen eller inte, beroende på hur tunga de varit. Dvs hur långt bort från fyndplatsen skulle dumpningen kunna ha gjorts.

Förlåt att jag uttryckte mig otydligt. Jag rabblade som jag fattade danskan.
Och räknade med att andra hade uppfattat det på ett annat sätt än mig kanske
och kunde rätta till eller lägga till info.
Nu på eftermiddag när jag lyssnat i svensk press så är det andra tider nämligen;
Nämligen kl 04.30-09.45. Och det sas också tydligt att det var hypoteser som polisen jobbade efter.
Det uppfattade jag inte att Möller sa. Kanske för att jag var för koncentrerad på att begripa hans grötiga tidsangivelser.
Citera
2017-10-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Nej inget mer vad jag vet, men han hade ju tydligen en inte helt oproblematiskt relation till sin far. Han har ju öppet kritiserat honom för att han behandlades orättvist, något i den stilen.

Enligt mig tyder ett sånt uttalande om sin far att det inte direkt varit en dans på rosor för herr madsen under ungdomens dag.

Den informationen ger inget. Det är många i Madsens generation som haft taskig barndom och kommit över det. Och blivit goda samhällsmedborgare.

Det kan vara något fel i hans psyke där han överdriver orättvisor. Jag retar mig på att han lyckats lura sin omgivning i så många år. Det måste ju ha funnits signaler som ingen riktig förstod. Jag ser fram emot utredningen, för endast den kommer ge svar på det vi alla undrar.
Citera
2017-10-07, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu har du fel.

Jag tycker vi ska ta den idiotiska diskussionen om griftefrid till en högre nivå, i juridiska resonemang, i andra länder där rättssystemet inte godtar att det finns döda kvinnor redo för styckning, när en sexualsadist kommer i deras väg. Både Norge och Danmark, har ett juridiskt synsätt som inte tillåter underlåtenhet när någon skadas eller är i livsfara. Det betyder att Madsen skulle ha tillkallat hjälp när Kim råkade ut för en olycka i stället för att stycka henne.

I norsk rätt är hjelpeplikten reglerad i straffloven.

§ 287. Forsømmelse av hjelpeplikt
Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater
a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse, eller
b) ved anmeldelse eller på annen måte etter evne å avverge brann, oversvømmelse, sprengning eller lignende ulykke som medfører fare for menneskeliv eller betydelig skade på kropp og helse.
Brudd på hjelpeplikten etter første ledd straffes ikke når plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse.

I den danske Straffeloven kriminaliseras passivitet i vissa nödsituationer. Ansvaret att agera uppställs oavsett om den handlingspliktige själv orsakat eller förutsett den farliga situationens uppkomst men livsfaran måste ha varit synbar.

§ 253. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader
1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller
2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.
Stk. 2. Med fængsel indtil 2 år straffes den, som overtræder stk. 1 i forbindelse med flugt fra et
færdselsuheld, hvorved nogen er tilføjet betydelig personskade.

Öhhh, vad har straffelovens § 253 med straffelovens sigtet for usømmelig omgang med lig (§139) att göra?

Det var inte ens en åsikt med andra ord, det var mer eller mindre en fullständig juridisk katastrof som inte alls har med fallet att göra.

"Dansk griftefrid";

https://danskelove.dk/straffeloven/139

Danmark har som du ser lägre straff på griftefrid än vad Sverige har.
Citera
2017-10-07, 19:23
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Konstigt nog har han tydligen det. Hittar inte var det står och kanske får han gamla tidningar från 2016. Det är också media.
Peter har TV på rummet.
Citera
2017-10-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jo det står där. Det är korrekt att det står att man funnit blod på golvet på flera ställen. Är det ett bevis för att PM inte plastat in ubåten menar du?

Vart vill du komma?
Du ifrågasatte ju att det fanns konstaterade blodspår från Kim Wall i ubåten?
Om nollan plastat in eller ej ser jag som en fråga ute i periferin.
Är väl lika möjligt att ha plast ombord som en fogsvans.
Citera
2017-10-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jo det står där. Det är korrekt att det står att man funnit blod på golvet på flera ställen. Är det ett bevis för att PM inte plastat in ubåten menar du?
Nu tycker jag du är lite slirig här. I din första frågeställning som jag besvarade skrev du ”polisen har inte hittat blod i ubåten” som början på din fråga/påstående. Det besvarade jag, eller hur.

Nej det finns inget ”bevis” att han inte plastat in ubåten. Men det finns inte heller något som talar för det. Man har då vad jag hört inte funnit några rester eller spår av någon plastrulle. Om han nu förberett så noga med att plasta in där han tänkt utföra styckningen är det ju märkligt hur så mycket annat inte verkar speciellt planerat.
Citera
2017-10-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Redheads feel a different kind of pain

http://sciencenordic.com/redheads-feel-different-kind-pain

Madsen viste at redheads føler mye sterkere smerter, jeg tror at han har planlagt drapet fordi W hadde rødt hår.

http://www.aretrunt.se/rodhariga-har-lite-mer-superkrafter-visar-forskningen/

Forskning från bland annat professor Lars Arent-Nielsen på Center for Sanse-Motorisk interaktion på Ahlborgs Universitet. Det är alltså tvärtom. Men de känner mer smärta i tänderna än vi andra.
Citera
2017-10-07, 19:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Bra gjort i alla fall att hitta fler kvarlevor av Kim Wall, inklusive huvudet. Bra gjort svenska lik-hundar som hjälpte till att spåra kvarlevorna!

En sak tycker jag dock är konstig med hela den här affären (ja, bortsett från Kim Madsen själv, förstås). Det är att Madsen inte har några restriktioner i häktet, utan han kan se på TV och läsa tidningar som han vill. Därför kan han få reda på precis vad polisen har hittat i jakten på Kim Walls kropp, och han kan ändra sin berättelse i förhållande till vad han vet att polisen känner till.

Nu när man har hittat huvudet, så har rättsläkarna kunnat konstatera att Kim Wall inte har fått någon tung lucka i huvudet. Men tydligen har man ännu inte hittat armarna. Kan inte Peter Madsen påstå att Kim Wall fick en svår, djup skada i armen, och att hon snabbt förblödde på grund av det? Och kan åklagaren verkligen bevisa att han ljuger om det?

Ifall Peter Madsen inte hade haft tillgång till TV och tidningar, så hade det varit mycket lättare att fälla honom. Som det är, så ljuger han som en häst travar, men för varje ny lögn måste åklagaren bevisa att det som Peter Madsen säger inte är sant.

Restriktioner är fåtal länder som har och där ingår Sverige, och vi får mycket kritik för den metoden som liknas vid tortyr.
När det gäller armarna så kan han inte ändra sin story igen och svamla om skador för nu är den viktigaste delen hittad och det är huvudet. I och med huvudfyndet kan man förmodligen få fram en dödsorsak och eventuellt se om hon kan tex ha strypts eller dödats av något annat. Tillsammans med kläderna så kan man få fram ett möjligt händelseförlopp. Så i stora drag i dagläget ser det inte bra ut för Madsen, och hans story kommer inte att hålla, och hans försvarare får mest svamla nu. Så livstid eller förvaring är den stora frågan.

Man ser skillnaden i hur snabbt dom får DNA och hur snabba svar dom får i Danmark från rättsmedicinska gällande tex skador och tandidentifiering. I Sverige tar allting längre tid. Frågan är också om inte danska kriminalare är bättre också.

Citat:
Fallet Rohde mot Danmark gällde en person som suttit häktad i
isoleringscell under nästan ett år, men som hade haft kontakt med personal, präst,
advokat och läkare, och förhållandena hade inte heller i övrigt varit sådana att de
stått i strid med artikel 3

Citat:
Till följd av internationell kritik har i Danmark under 2000-talet gjorts lag-
ändringar med syfte att undvika att häktade under alltför långa perioder är
isolerade från kontakter med omvärlden och med syfte att förkorta häktningstiderna.

Citat:
Till skillnad från i Sverige finns angivna maximitider för hur lång häktningstiden
får vara. Längsta tillåtna tiderna är sex månader eller ett år beroende på brottets
straffskala. Det finns också en möjlighet till förlängning av tiderna vid särskilda
omständigheter.
Senast redigerad av Moosky 2017-10-07 kl. 19:47.
Citera
2017-10-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Peter har TV på rummet.

Citat:
Peter Madsen har detaljerad insyn i polisutredningen – varför?
I motsats till Sverige, där åklagare oftast får rätt att begränsa tillgången till medier och inte avslöjar mer än man måste om utredningsresultatet, har alla misstänkta i Danmark stor insyn och tillgång till rapportering.
– Det är bara under särskilda omständigheter vi kan undanhålla uppgifter, som vid gängkriminalitet, förklarar åklagare Jakob Buch-Jepsen till Sydsvenskan.
– Men det finns ingen orsak att dölja något, han kan inte påverka utredningen där han sitter.
Men han kan se nyheter och artiklar och tillrättalägga sin historia?
– Nja, inte riktigt. Han och hans advokat vet faktiskt redan mer än vad som har framkommit i medierna.

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-07/psykundersokningen-av-peter-madsen-kan-paga-i-over-tva-manader

Så Peter Madsen har alltså mycket god insyn i polisens förundersökning kring mordet på Kim Wall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in