2017-10-07, 16:54
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Danmark har likt Norge förvaring i straffsatsen och då kan det vara verklig livstid.

Vi har livstids fängelse även i Sverige, men man kan få detta tidsbestämt.
Citera
2017-10-07, 16:54
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Okej, spännande! Har helt missat detta trots att jag följt tråden från start. Har bara läst att man hittat hans overall som man funnit hennes blod och dna på. Skicka länk!

"Der er fundet blodspor fra den svenske journalist Kim Wall i den ubåd, hun sammen med en opfinder sejlede ud i 10. august, og som sidenhen sank.

Det oplyser politiet på et pressemøde."

http://politiken.dk/indland/art6077693/Der-var-blod-fra-Kim-Wall-i-ubåden
Citera
2017-10-07, 16:55
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att både Johanna Möller och Madsen är psykopater och har exakt samma drivkraft; makt och kontroll. Möller skaffade sig makt över flyktingpojkarna som hjälpte henne att få ekonomisk makt genom att ta över sin pappas företag. Allt i hennes liv handlar om att skaffa sig makt över andra.

Madsen skaffade sig makt över andra genom ubåts- och raketorganisationerna, genom BDSM-klubbarna och genom att synas i media.

Jag tänker också, tvärtom vad du tror, att bägge var tippade som blivande mördare bland dem som kände dem. Johanna Möllers familj har öppet vittnat om att hon helt saknar känslor och Madsen har skapat enormt uppslitande konflikter i de grupper där han blivit aktiv, genom att ljuga, dupera och stjäla. Det är nog väldigt många av dem som Madsen kört över och stulit från som inte är ett dugg överraskade över att Madsen också är en mördare.
Nja det kom allt som överraskningar hos närstående att dessa båda varit kapabla till kallblodiga mord.
Men i efterhand så kan nog alla inse att det fanns sjuka tendenser hos dem långt innan morden och att dessa båda är lömska i att snärja offer. J.M lurade sina medarbetare - många år
och Peter Madsen har uppenbarligen snärjt personer -som lojalt följt honom i rampljuset-
Deidre är praktexemplet och en av dessa, hans anhängare.
Hans egen bror har tillfullo förstått- Madsens mörker, men inte i början-då försvarade brodern honom.
Citera
2017-10-07, 16:56
Medlem
Citat:
Okej, spännande! Har helt missat detta trots att jag följt tråden från start. Har bara läst att man hittat hans overall som man funnit hennes blod och dna på. Skicka länk!
https://www.expressen.se/kvallsposten/kopenhamnspolisen-vi-har-en-dna-traff/

Dålig på det här, men hoppas det blev rätt länkat
Citera
2017-10-07, 16:57
Medlem
Citat:
Detta gäller bara personer i Sverige som utfört gärningen under tillfällig psykisk störning. Personer med reducerad empatisk förmåga, antisocial personlighetsstörning, grandios självbild, psykopater mm., anses inte vara psykiskt sjuka i lagens mening och förväntas, precis som alla andra, ansvara för sina handlingar. Därför döms de till fängelse.
Tippar att det är exakt likadant i Danmark.
Nej jag tror att rubriceringen blir sexual-sadistiskt mord- och då blir det psyk-vård många år.
Citera
2017-10-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag skulle inte bli förvånad om han använde eter. Då kunde han hålla henne sövd precis i den omfattningen han ville.

Strypt henne medvetslös och sen hållt henne sövd med eter? Eter fungerar ju som bekant inte som på film där någon slocknar efter 2 sekunder.
Citera
2017-10-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag har läst det här i liverapporteringen från häknikgsförhandlingen. Jag uppfattade det som att det handlade om spår på PM:s overall.

"En erklæring fra retsmedicinsk institut om en effektpose med et tøjstykke af mulige vævsrester.*

Det er et stykke tøj fra en kedeldragt, der er blod på venstre lænd og nedre del af ryggen.

Der er påvist forekomst af muskel, knogle og fedtvæv samt muligt hår og fibre, læser anklageren op."

http://ekstrabladet.dk/112/kim-walls-lig-havde-stik-i-bryst-og-underliv/6853285

Ok - takk før oppklaring. Leste det som om de fant en pose med dette. Hørtes litt merkelig ut.
Citera
2017-10-07, 16:59
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Va bra! Kommer du lägga ut dem som sammanfattande länkar i tråden också?

Ska se om jag kan göra det. Jag får googla dessa artiklar igen och inkludera själva länkarna.

Återkommer...
Citera
2017-10-07, 16:59
Medlem
Citat:
Nu har väl inte polisen sagt något om att de hittat något blod i ubåten? Hur vet du att han inte var ordentligt förberedd genom att plasta in hela inredningen? Om han kilat dit med en såg tidigare på dagen, varför skulle han inte då också ha kilat dit med en rulle byggplast?

Vad är det för misstag han begått, förutom att befinna sig i undervattensläge just när polisen och kustbevakningen försökte få tag på honom mitt på natten? Och det är väl mer att betrakta som otur än ett misstag...
Det var väl en av de saker vi fick veta vid andra häktningsförhandlingen efter 3 veckor - eller om det rent av var i pressrelease före den förhandlingen - att man hade hittat blod i ubåten.
Citera
2017-10-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Vi har livstids fängelse även i Sverige, men man kan få detta tidsbestämt.
Vad jag fattar har Danmark tidsbestämt, livstid som efter 12 år kan tidsbestämmas, vård samt då förvaring vilket är fängelse på obestämd tid.
Citera
2017-10-07, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Nej jag tror att rubriceringen blir sexual-sadistiskt mord- och då blir det psyk-vård många år.

Spelar ju ingen roll vad rubriceringen blir. För att kunna dömas till rättspsykiatrisk vård ska handlingen ha begåtts under psykisk störning. Sen hur ”sjukt” man anser själva brottet vara är nåt helt annat.
Citera
2017-10-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Ok - takk før oppklaring. Leste det som om de fant en pose med dette. Hørtes litt merkelig ut.

Det må være hetten fra kjeledressen, den blir omtrent som en pose og den kan kneppes av.

http://www.jakt-kungen.se/shop/24995/art95/h3969/11243969-origpic-2c2cfe.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in