Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Ett inre eller yttre tvång är en rimlig förklaring.
Å ena sida sköt han under en lång tid, ungefär till att han uppfattade att någon hade lokaliserat hans position.
Men å andra sidan var det ganska långa uppehåll mellan skjutningarna - att byta magasin eller vapen går väl på några sekunder? Hade han varit så extremt mordlysten som det annars framstår så hade han såvitt jag förstår kunnat skicka iväg två, tre gånger så många kulor genom att vara snabbare. Eller så fanns det ett skäl, som att han fick ont i axeln eller att det blev för mycket krutrök i rummen?
Att han skulle ha försökt att fly tror jag inte på. Fly vart? Med hela USA:s polis- och militärmakt emot sig? Hade han skjutit mer effektivt i fem minuter så hade han nog kunnat lämna hotellet i den allmänna förvirringen. Men allt tyder på att det var någon form av utvidgat självmord.
"utvidgat självmord", definitivt. Fortfarande kan det finnas ngn form av hämndmotiv eller "politisk" motivering ("jävla skitvärlden. Det är inte mig det är fel på, och fr.a. går det nog inte göra ngt åt det, utan allt och alla andra").
Byta vapen går ju tämligen snabbt, beroende delvis på om han har förberett gevären innan.
Byta magasin tar väl tio sekunder om livet hänger på det och han inte har dem stoppade i vapenbälte på ryggen, som ska knäppas efteråt. Men vid 64 år och hundrapatronsmagasin och lite trubbig mekanism så kan det väl gå 45 sekunder också.
Hans stora problem verkar dock som man kunde förvänta sig ha varit eldavbrott, vilket ev. kan ha betytt vapenbyte.
Hade han flera bumperstockar elelr fick han montera den han hade på nästa vapen? Försökte han åtgärda eldavbrott i patronkammaren eller bytte han vapen i stället?
Lätt att klämma sig och bränna sig på pipan om man börjar fixa utan att ha det där rätta handlaget. Eldavbrott som inte beror på att hylsan fastnat i utkastluckan eller patron inte matats ur magasinet kan vara kinkiga att hantera, om man inte är tränad i alla fall.
Att avfyra 200 patroner i snabb följd med åtminstone ak4 innebär viss belastning på vapnet, beroende lite på kringfördhållanden, om jag inte minns fel. Ibland (betydande kyla) kan vapnet bli bättre när det blir varmt, men är det redan varmt kan delar av vapnet (som jag fattar det) expandera och tillsammans med rekylen, krutrester/sot, inverka på patronmatningen in i geväret (skaka om patronerna i magasinet så att de inte fångas upp idealiskt av mekanismen, skapa otakt mellan delarna ev. beroende på temperaturskillnad m.m.) så att en patron (eller två) hamnar fel i loppet/patronkamamre, eller aldrig kastas in riktigt från magasinet. Mängden vapenolja och hur denna påverkas av temperaturen har betydelse.
Detta kräver att man tar ut magasinet och prövar mantelrörelse för att kunna se vad som inträffat och bedöma åtgärd. Har man otur skadas mekanismen på ett sådant sätt att automatiken inte längre fungerar.
Detta lite på en höft gissningsvis men för att man ska förstå att ett sådant vapen nog inte är idiotsäkert och att icke-normal användning (som kulspruta) gör det mindre tillförlitligt.