Citat:
Ursprungligen postat av
Peppisorginal
Inget har framkommit i utredningen och motivet oklart vilket gör polisen frustrerad. Självklart har man bråttom att få ett avslut och lägga fallet bakom sig.
Jag tycker det hela låter orimligt att en gärningsman är helt okänd och har inget brottsligt förfluten historik och dessutom bevittnad som helt normal.
Jag tror han på något sätt blev utpressad att vara en del av händelsen, även den del att skicka iväg pengarna till sin fru eller sambo.
Ett inre eller yttre tvång är en rimlig förklaring.
Å ena sida sköt han under en lång tid, ungefär till att han uppfattade att någon hade lokaliserat hans position.
Men å andra sidan var det ganska långa uppehåll mellan skjutningarna - att byta magasin eller vapen går väl på några sekunder? Hade han varit så extremt mordlysten som det annars framstår så hade han såvitt jag förstår kunnat skicka iväg två, tre gånger så många kulor genom att vara snabbare. Eller så fanns det ett skäl, som att han fick ont i axeln eller att det blev för mycket krutrök i rummen?
Att han skulle ha försökt att fly tror jag inte på. Fly vart? Med hela USA:s polis- och militärmakt emot sig? Hade han skjutit mer effektivt i fem minuter så hade han nog kunnat lämna hotellet i den allmänna förvirringen. Men allt tyder på att det var någon form av utvidgat självmord.