2017-10-07, 10:28
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rangvald
Nu är mina anatomikunskaper begränsade, men kan en hård smäll i huvudet orsaka kramper och att det blöder kraftigt, utan att det blir fraktur på kraniet?
Jag vet att det finns en del blodkärl osv mellan kraniet och skalpen, och att det helt klart kan spekuleras om att PMs story är lögn, men kan det medicinskt bevisas?

Ja på alla frågor

Ja man kan av slag utan fraktur.
Ja det kommer ändå kunna bevisas medicinskt att hon fått ett kraftigt slag.
Citera
2017-10-07, 10:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Om huvudet har legat 2 månader i vattnet så finns det enligt leif GW betydande risk att dödsorsak ej kan fastställas. Du minns väl hur det var med mats alm. Kroppen hade legat i sommarmiljö någon månad och därmed kunde inte dödsorsak fastställas.

GW har haft fel i ALLT i det här fallet hittills. Och nu sa ju Möller precis att huvudet var välbevarat.
Citera
2017-10-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Om huvudet har legat 2 månader i vattnet så finns det enligt leif GW betydande risk att dödsorsak ej kan fastställas. Du minns väl hur det var med mats alm. Kroppen hade legat i sommarmiljö någon månad och därmed kunde inte dödsorsak fastställas.

Det viktiga är om det finns krosskador på skallen. 70 kg borde ju ge mer än reva i skinnet. Eller hur tänker du?

Det finns inga krosskador. Skott i skallen kan man kolla många år efter någon dött.
Citera
Medlem
1) Otroligt bra att de nu hittat kroppsdelarna. Inte konstigt att hundarna markerade en bit ifrån, doftämnen m.m. förs ut i vattnet/med strömmar. Ganska imponerande att de lyckades, all heder till de inblandade och förhoppningsvis någon slags lättnad för de anhöriga.

2) Peter Madsen kan nog sätta punkt i boken om sig själv. Han lär inte komma ut på mycket lång tid. Han lär inte heller bli den populäraste gossen i fängelset. Om han nu inte spärras in på mentalsjukhus vilket kanske vore lika så gott.

3) Om det är så att de skulle ha varit tillbaka vid/innan midnatt och han dök (och styckade kroppen enligt polisens teori) efter kl. 04 så börjar man ju tyvärr undra vad fanskapet gjort med henne under tiden mellan 22 - 04. Är faktiskt inte säker på att jag vill veta.

4) Jag ogillar i regel uttrycket "lås in fanskapet och släng bort nyckeln" men jag överväger att göra ett undantag i detta fall.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
"10:09
Linette K. Jespersen
Tøjet, der blev fundet i en pose med en kniv, er umiddelbart intakt. "

Betyder detta att påsen var intakt? Är så dålig på danska.

Vore bra ifall påsen var intakt.
Citera
2017-10-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, nu borde Madsen vara totalt körd om det nu inte blir tveksamheter angående dödsorsaken och han kommer lindrigare undan på grund av en sådan teknialitet.

Men jag tror inte att så kommer att ske, han torskar för mord.

Om inte en direkt dödsorsak kan fastställas, så finns mycket, mycket starka indicier, det kommer att räcka för fällande dom för dråp/mord, vilket är samma sak i Danmark.
Citera
2017-10-07, 10:31
Medlem
Lao Tzus avatar
Uppfattade jag rätt att likhundarna markerade en kilometer ifrån där delarna hittades?

Och att folk på Aarhus universitet gjort en beräkning om att strömmarna fört delarna ungefär till den plats där dom hittades?

Hur kommer det sig att likhundarna hittar ursprungsplatsen men inte dit delarna drivit?
Citera
2017-10-07, 10:31
Medlem
Rangvalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"10:09
Linette K. Jespersen
Tøjet, der blev fundet i en pose med en kniv, er umiddelbart intakt. "

Betyder detta att påsen var intakt? Är så dålig på danska.

Vore bra ifall påsen var intakt.

Eftersom kläderna ska torkas så kan man väl tolka att påsen tagit in vatten, men intakt i den bemärkelsen att det inte fanns hål i den som gjort att annat innehåll skulle kunna ha trillat ut. Så tolkar jag det iallafall!
Citera
2017-10-07, 10:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Med tanke på luckans tyngd så är det nog ganska osannolikt att frakturer ej ska kunna påvisas, om det nu var det som verkligen hade skett.

Jag har för mig att Madsen sa, i den första häktningsförhandlingen, att han hade sett ett "kraniebrud". Nu
framstår det som fantasier.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rangvald
Eftersom kläderna ska torkas så kan man väl tolka att påsen tagit in vatten, men intakt i den bemärkelsen att det inte fanns hål i den som gjort att annat innehåll skulle kunna ha trillat ut. Så tolkar jag det iallafall!

Okej. Synd. Men inte så konstigt att den gått sönder vid detta laget.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Om inte en direkt dödsorsak kan fastställas, så finns mycket, mycket starka indicier, det kommer att räcka för fällande dom för dråp/mord, vilket är samma sak i Danmark.

Låter bra, vill ju inte se ett M*ts *lm-fall i det här ärendet.
Citera
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Det viktiga är om det finns krosskador på skallen. 70 kg borde ju ge mer än reva i skinnet. Eller hur tänker du?

Det finns inga krosskador. Skott i skallen kan man kolla många år efter någon dött.
Som domstol med objektivitetsplikt har man skyldighet att ta hänsyn till alternativa dödsscenarion OM dödsorsak inte kan fastställas. En av alternativa dödscenarion kan inkludera att peter är icke skyldig till mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in