2017-10-06, 23:57
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Återigen är jag imponerad utav den Danska polisens förmåga att "sluta leden" och inte sälja ut sig till tabloidpressen med "anonyma poliskällor berättar" yada-yada..
Jag är generellt imponerad av danska polisen i det här fallet. De har arbetat strävsamt och inte gjort något hafsverk. Detta var ett svårt fall redan från början med förstörda bevis i den sänkta ubåten etc., men nu har man kopplat greppet om PM och sannolikt få till en morddom med synnerligen försvårande omständigheter som ger danska lagens absolut strängaste straff.

Vad säger andra om danska polisens arbete? Har de fått någon kritik?
Citera
2017-10-06, 23:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om han filmat mordet och styckningen, vilket han mest sannolikt har gjort givet filmfynden på hans hårddisk, är det inte rimligt att han dumpat mobilen och/eller videokameran tillsammans med kroppsdelarna.

Minneskort, kamera eller dylikt ligger nog snarare någonstans mellan platsen där han sänkte ubåten och platsen där han plockades upp av fritidsbåten. Jag skulle gissa på att han släppte ned detta på bottnen efter att han lämnat ubåten.

Mycket god tanke där! Den sparade han så klart så länge som möjligt.
Det borde kunna gå att se i loggarna från basstationerna.
Citera
2017-10-07, 00:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Med all respekt så litar jag nog mer på Kriminalinspektör Jens Möller än dig.

Har försökt googla kartor på det men inte funnit någon bra. Det måste ju vara ungefärlig gräns iallafall.

Länka gärna artikeln, eller vad det nu är, där Möller säger att detta inte är en del av Östersjön.
Det kan ju mycket väl vara så att han inte är kunnig på den punkten, men jag tvivlar ändå på att han uttryckt sig så.
Citera
2017-10-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag bara måste passa på att citera det jag skrev redan den 23e augusti. Det ska bli ytterligt spännande att se vad som framkommer imorgon kl 1000, om vad det är de har hittat, eller vad det nu är vi kommer att få veta. Alltid svårt att veta om de undanhåller något.

Din tidiga analys ligger ju helt klart i "farans riktning" redan då!

Imorgon får vi veta, och det har ju sannolikt med fallet att göra, det skulle vara en sensation, närmast, om det handlar om något annat....

Var han så ignorant, att han buntade ihop "resten" av det han hållit på med, inklusive verktygen? Ja, då faller dumfaktorn ännu ett par pinnhål ner på stegen.....det visar sig....
Citera
2017-10-07, 00:02
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du menar när han simmade mot räddningsbåten? Att han ville ha dom på grunt vatten?

Undrar vart dom förflyttade sig av vattenmassornas rörelser när Nautilus lyftes bort?
Ja. Han har säkert filmat mordet och styckningen. Han hade då såklart filmen/kameran/minneskortet med sig hem igen. När han plötsligt konfronterades av helikopter och fritidsbåtar och bestämde sig för att sänka ubåten, kunde han förstås inte lämna så komprometterande bevis i båten och heller inte ta med dem till land.
Det mest troliga menar jag därför är att han tagit med sig kamera/telefon/minneskort ifrån ubåten och släppt det i vattnet innan han klivit ombord på räddningsbåten. Han befann sig en stund liggandes i vatten.
Citera
2017-10-07, 00:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Men jag tror inte att PM beräknat hur havsströmmarna går i Öresund och dumpat utifrån det, han har förmodligen dumpat alla delar inom en viss mindre area och inte alls räknat med att torson skulle flyta upp som en ballong drygt en vecka senare, eller att hans rutt gick att räkna ut och definitivt inte att det finns hundar som kan nosa upp likdelar på havsbottnen.

Det kan förefalla vara så.

Jag vet ej varför, men det går inte att kopiera direkt ifrån "BT.DK", så gå in på länken och läs hela deras artikel..

Hur som haver, dagens fynd skall möjligtvis vara i närheten av Avedöreverket, där torson blev funnen.

Artikeln : https://www.bt.dk/krimi/politiet-goer-nyt-fund-formentlig-relateret-til-ubaads-sagen
Citera
2017-10-07, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det tog inte lång tid för torson att dras med strömmar och slutligen landa på Amager.

Rutten är inte väldigt relevant om kroppsdelarna inte är sänkta så att de inte genom gasbildning eller annat kan lätta från botten och driva iväg.

Känner du till många kroppsdelar som flutit i land?
Då blir nog Polis tacksam om du hör av dig.
Själv har jag bara läst om en.
De fynd polisen har gjort idag beror på den väldigt relevanta ubåtsrutten samt likhundar.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-07 kl. 00:07.
Citera
2017-10-07, 00:06
Medlem
Citat:
Länka gärna artikeln, eller vad det nu är, där Möller säger att detta inte är en del av Östersjön.
Det kan ju mycket väl vara så att han inte är kunnig på den punkten, men jag tvivlar ändå på att han uttryckt sig så.

Det sa han ej. Däremot ubåtsrutten. Att Nautilus ej lämnat Öresund.
Citera
2017-10-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Din tidiga analys ligger ju helt klart i "farans riktning" redan då!

Imorgon får vi veta, och det har ju sannolikt med fallet att göra, det skulle vara en sensation, närmast, om det handlar om något annat....

Var han så ignorant, att han buntade ihop "resten" av det han hållit på med, inklusive verktygen? Ja, då faller dumfaktorn ännu ett par pinnhål ner på stegen.....det visar sig....

Någon ha skrivit det tidigare, hans övertro på sig själv blev hans fall. I hans värld hade han ingen orsak att tro någon skulle misstänka honom. Än mindre veta vilken rutt han tagit, därför kunde han dumpa allt på det sättet.

Sedan är det nog inte sämre ur perspektivet att inget skall hittas, att dumpa alltså ett ställe än att sprid ut det.
Citera
2017-10-07, 00:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag är generellt imponerad av danska polisen i det här fallet. De har arbetat strävsamt och inte gjort något hafsverk. Detta var ett svårt fall redan från början med förstörda bevis i den sänkta ubåten etc., men nu har man kopplat greppet om PM och sannolikt få till en morddom med synnerligen försvårande omständigheter som ger danska lagens absolut strängaste straff.

Vad säger andra om danska polisens arbete? Har de fått någon kritik?

De har imponerat på många vis, det tyckte jag redan från dag 1 med deras mycket snabba och rådiga ingripande.

Det som förvånat mig är att Madsen inte isolerats från media, att man går ut i presskonferens om torson utan att ens ha förhört honom, samt så har jag haft en del kritik mot att man inte varit tillräckligt aktiv i eftersökningarna av KW. Jag menar att hennes delar kunde hittats betydligt fortare. Flera dagar efter att ubåtsrutten blivit känd, hade man inte återupptagit sökandet längs rutten. Jag blev mycket förvånad när polisen informerade om det.

Men jag vill avsluta som jag började: De har imponerat på många vis, det tyckte jag redan från dag 1 med deras mycket snabba och rådiga ingripande.
Senast redigerad av trngw 2017-10-07 kl. 00:12.
Citera
2017-10-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ja. Han har säkert filmat mordet och styckningen. Han hade då såklart filmen/kameran/minneskortet med sig hem igen. När han plötsligt konfronterades av helikopter och fritidsbåtar och bestämde sig för att sänka ubåten, kunde han förstås inte lämna så komprometterande bevis i båten och heller inte ta med dem till land.
Det mest troliga menar jag därför är att han tagit med sig kamera/telefon/minneskort ifrån ubåten och släppt det i vattnet innan han klivit ombord på räddningsbåten. Han befann sig en stund liggandes i vatten.

Om han har filmat/fotat (vilket jag inte tror, men är ovidkommande) så är din teori mycket trolig!

Jag är mer inne på en besvärande sökhistorik som fick telefonen att försvinna.
Senast redigerad av uttsi 2017-10-07 kl. 00:13.
Citera
2017-10-07, 00:11
Medlem
Citat:
Det ligger en hel del i det. Men jag tycker ändå det är konstigt att man går ut i en presskonferens, utan att först ha pratat med den misstänkte. Men visst, om nu den misstänkte får informationen sig til llvs innan polisen får tala med densamme är det kanske inte så viktigt.Men jag tänker att det är viktigt för polisen att kunna dra fördel av den situationen som uppstår och kunna bedöma den misstänktes reaktion osv.
De kanske helt enkelt vill att han ska få reda på det på det sättet. Eftersom de nu sett att han vid varje nytt som kommer fram vrider till historien igen. Han kan helt enkelt inte hålla tyst. Och ur hans pladder kan de få svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in