2017-10-06, 23:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min uppfattning var den. Jag har inte hittat på det, jag har läst det. Men var? Ja säg det. Måste varit i sahttps://hds.imgix.net/DjnbvSyKXRg1Rp9E-QH16_u5YQc.jpg?w=1280&fit=crop&crop=faces%2Centrop y&h=768&auto=format&q=60mband med att de svenska hundarna togs i bruk. Det var en hundförare som uttalade sig.

Du menar att det bör ha varit två båtar med varsin hund i?

Ja, det är jag i princip 100% säker på. Att köra två hundar i samma båt ger ingenting extra, tvärtom, det blir bara problem. Först söker man med en hund, markerar den. Kan man testa samma område med en hund till. Då är man bra säker. Man är rätt säker med en hund också vågar jag påstå. Man kan även åka tillbaka med samma hund igen, en vända till.

Det är svårt för oss människor att förstå hur otroligt känslig en hundnäsa är. Men om jag säger så här. Du går över en äng. Två veckor senare korsar en hund ditt spår. Den kan då inte bara känna att där har du gått. Den kan dessutom känna åt vilket håll du har gått. Den nosar en meter åt ena hållet, och en meter åt andra hållet. Och åt det hållet, hör och häpna, som det luktar lite mer, åt det hållet gick du. Två veckor senare, känner den skillnaden på lukten på några meters avstånd, från vilket håll du gick.
Så känsligt är en hundnäsa. Otroligt, helt otroligt, men sant.

https://hds.imgix.net/DjnbvSyKXRg1Rp9E-QH16_u5YQc.jpg?w=1280&fit=crop&crop=faces%2Centrop y&h=768&auto=format&q=60
Citera
2017-10-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Nja. Jag kan missminna, men ponera scenariot att Kim fick en lucka i huvudet och l e v d e men Peter t r o d d e hon var död. Hon kanske inte var vid medvetande alls, kanske inte ens andades, eller hade så svag puls så den inte kändes. En sådan stickskada är förvisso innan dödens inträffande, men visste Peter det? Där kan man bära spår av rimligt tvivel.
Han går loss med något vasst föremål med planen att sänka henne och hon inte skall pysa ut gas, men innan det stycka kroppen. För att han fick "panik"

Så att det rättsligt är klappat och klart att Peter mördade Kim vet jag inte om jag tycker. En duktig advokat har nog ett och annat att opponera antar jag.
Jo det är klappat och klart. Ditt resonemang håller inte, varför skulle han sticka kroppen i undelivet ett flertal gånger om det var en olycka, hur menar du PM skulle förklara det. För att inte tala om styckingen.
Citera
2017-10-06, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Problemet med din analys över hur man skulle gjort, är att den väger in kunskap som blivit känd först efteråt. Det är alltid lätt att vara efterklok.
Om PM sänkt torson med resterande delar kanske den aldrig flutit iland. Hade den inte hittats och man fram till idag inte hittat något annat heller, kanske man hade nöjt sig med Madsens förklaring och trappat ner eftersökningarna, och inte hittat nåt. Utan torson hade man ju inte kommit särskilt mycket längre under dessa två månader. Man hade inte haft mycket att gå på för att hålla honom häktad för mord. Han kanske till och med hade släppts ur häktet. Det enda hade varit det man hittat i ubåten, och eventuellt indicien att hans olycksförklaring inte hade verkat plausibel.

Anledningen till att man kommit så långt som man gjort, är att man hittat torson, och hade den varit sänkt med resten, kanske detta inte hittats.
Å nu säger säkert nån, men man hittade ju resten idag. Ja, efter att ha hittat torson för +1 månad sedan, vilket naturligtvis satte väldigt mycket större fokus på hela affären.

Så jag säger som jag sa från början, ju fler delar man slänger i, desto större chans att någon av dem hittas. Hittar man en första, så blir den en "morot" att leta vidare. Torson, som inte hittades av polisen vid eftersökningar, utan flöt iland och hittades av en civilist, gav också en indikation på var man skulle leta. Och precis som nämndes, så är frågan om strömmarna för dessa två fynd till i stort sett samma plats. För av videofilmerna i media under kvällen att döma, så gjorde man även detta fynd nära land.

Jag kan intstämma i att det rent spontant kan kännas som det finns fördelar med att sprida delarna. Men det kan som sagt ha sina nackdelar också. Onekligen ökar sannolikheten att något hittas, och då är cirkusen garanterat igång sen.

Jag både håller med dig och inte håller med dig.
Om vi ponerar att PM hade sänkt rubbet med ordentligt med tyngder så hade man bara haft hans olycksutsaga att gå på. Den har polisen känt till sedan dag 2. Och eftersom PM blev omhäktad skäligen misstänkt för mord så har ju polisen motbevisat PM om luckolyckan, liksom Tyska ubåtskaptenen, ni här på FB och troligtvis alla intresserade ingenjörer och experter på området.
Vare sig polisen trodde på PM:s olycka eller ej så måste det varit högsta prioritet för polisen att finna KW:s kropp sedan dag två. Både för att utreda samt självklart för de anhörigas skull.
Om KW:s huvud återfinns så tror jag att det finns ett kraniebrott på det. Hela PM.s olycksteori handlar nog om att gardera sig ifall kraniet återfinns. Din fråga var så lång. Återkom om jag missade något.
Citera
2017-10-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Sorry om jag lägger en blöt filt över detta, men att PM mördade Kim Wall är rättsligt redan klappat och klart. Om man nu hittat huvudet, och om det har eller inte har en krosskada spelar faktiskt ingen stor roll. Olycksteorin med luckan försvann ju iom de bevis som presenterades vid senaste häktningsförhandlingen (d.v.s. sexualsadistiska knivhugg i direkt anslutning till döden). Han kanske har använt luckan för att sätta KW ur spel eller döda henne, spelar ingen roll. Det påverkar ändå inte förloppet som åtalet kommer presentera. Och i det förloppet finns det inget utrymme för en olycka.
Raket-Madsen har inte ens teoretiskt haft något rimligt försvar att åberopa sedan torsot flöt iland.
Även om fyndet idag är en säck med PMs mobil (innehållande bilder på mordet), såg, kniv samt resterande kroppsdelar, så spelar det inte stor roll för åtalets tyngd, utöver att snabba upp förloppet.
Att han döms för mord är ändå redan 100% klart.

Ger dig rätt, det kan nog inte bli annat, även om luckan var den första fatala vägen mot döden för KW. I Danmark är "dräp" ett begrepp, som Sverige delas in i dråp och mord. En mikroskopisk
möjlighet är att han drämde luckan i huvudet på KW i affekt, det hade kanske gett dråp i Sverige, men inte ändrat gärningen dråp/mord i Danmark ( möjligtvis har det betydelse för staffskalan också i vårt grannland...).

Nu vet vi ju inte 100% om fynden handlar om detta fall, men det är väl högst sannolikt ( det är ju ett medialt högaktuellt fall, vet inte om det finns fler runt Köpenhamn..). Men om det är fler saknade kroppsdelar och andra fysiska produkter från båten, stärks nog bevisningen avsevärt.

Imorgon får vi se vad fyndet innehöll....
Citera
2017-10-06, 23:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Nja. Jag kan missminna, men ponera scenariot att Kim fick en lucka i huvudet och l e v d e men Peter t r o d d e hon var död. Hon kanske inte var vid medvetande alls, kanske inte ens andades, eller hade så svag puls så den inte kändes. En sådan stickskada är förvisso innan dödens inträffande, men visste Peter det? Där kan man bära spår av rimligt tvivel.
Han går loss med något vasst föremål med planen att sänka henne och hon inte skall pysa ut gas, men innan det stycka kroppen. För att han fick "panik"

Så att det rättsligt är klappat och klart att Peter mördade Kim vet jag inte om jag tycker. En duktig advokat har nog ett och annat att opponera antar jag.

Det är mord, kallas för likgiltighetsuppsåt.
Citera
2017-10-06, 23:21
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jo det är klappat och klart. Ditt resonemang håller inte, varför skulle han sticka kroppen i undelivet ett flertal gånger om det var en olycka, hur menar du PM skulle förklara det. För att inte tala om styckingen.

Sticka i underlivet?

E: Har missat det helt. Ja, det blir svårt att jiddra bort. Tack för infon.
Citera
2017-10-06, 23:21
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
En av hans bekanta- har lämnat information om sågen.
Den dagen u-båts turen skulle ske- Madsen bar sågen på väg till u-båten.
Detta vittne och vittnesmål är ett
bevis på att Madsen hade tillgång till såg där i u-båten.
Madsen nekar till det här med sågen , han vill inte medge att han burit en såg.

OK. Som jag svarade på ett annat inlägg:
Vid samma tillfälle skulle han också kanske ha haft en axelväska med en bunt rörstumpar och ett blått spännband från Biltema. Att man har en väska på axeln sticker ju inte ut så mycket som att man har en såg i handen. Det är sågen man reflekterar över och det är nära till hands att man negligerar väskan i sin iakttagelse och anser att den är en vardagligt förekommande detalj i sammanhanget jämfört med den potentiella sensation som sågen med ett orange handtag skulle utgöra i denna situation.
Citera
2017-10-06, 23:22
Medlem
Smhfs avatar
Jag ser framemot i morgon när danska polisen förhoppningsvis kommer att avslöja detaljerna som de hittat i dag, danska polisen ger inte upp, att de har haft hjälp av svensk polis är en fördel, svensk polis har mycket kompetens när det gäller hundarnas utbildning, och mycket mer, de utbildar sina hundar på alla områden.

Svensk polis ligger många steg före dansk polis när det gäller utbildning av hundarna och även tävling med polishundarna, vi har kammat hem många SM= svenskt mästerskap och NM= nordiskt mästerskap,
att Sverige jobbar ihop med Norden/Danmark är mycket positivt.
Citera
2017-10-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
.

Stopp, allt det kan hamna under begreppet "griftefridsbrott", helt skiljt från primär dödsorsak. Läs på juridiken, så förstår du.
Citera
2017-10-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
.

Stopp, allt det kan hamna under begreppet "griftefridsbrott", helt skiljt från primär dödsorsak. Läs på juridiken, så förstår du.

Tyvärr helt riktigt. Går det inte att bevisa att skadorna i underlivet uppstått före död så blir det svårt att bevisa annat än brott mot griftefriden
Citera
2017-10-06, 23:27
Medlem
Snapcounts avatar
Det trodde jag inte, att den Danska polisen skulle finna något mera !

(denna utredningsgrupp borde vara kandidater till årets Flashbackare ! )

Och i.o.m att man har alleredan aviserat en presskonferens, så är det något/några fynd i saken.. Polisen skulle knappast ta chansen att se ut som fån med att säga : "det fanns inget, vi tog fel ! Och nu är det nya tag.."

Har ju sett den gröna övertäckta bilden och.., en ryggsäck/plastsäck med kvarlevor/fynd ? Om så vore fallet så borde ev. kroppsdelar även vara mera skyddade för krabbor..?
Citera
2017-10-06, 23:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Sorry om jag lägger en blöt filt över detta, men att PM mördade Kim Wall är rättsligt redan klappat och klart. Om man nu hittat huvudet, och om det har eller inte har en krosskada spelar faktiskt ingen stor roll. Olycksteorin med luckan försvann ju iom de bevis som presenterades vid senaste häktningsförhandlingen (d.v.s. sexualsadistiska knivhugg i direkt anslutning till döden). Han kanske har använt luckan för att sätta KW ur spel eller döda henne, spelar ingen roll. Det påverkar ändå inte förloppet som åtalet kommer presentera. Och i det förloppet finns det inget utrymme för en olycka.
Raket-Madsen har inte ens teoretiskt haft något rimligt försvar att åberopa sedan torsot flöt iland.
Även om fyndet idag är en säck med PMs mobil (innehållande bilder på mordet), såg, kniv samt resterande kroppsdelar, så spelar det inte stor roll för åtalets tyngd, utöver att snabba upp förloppet.
Att han döms för mord är ändå redan 100% klart.

Ingen fara, det du tar upp är för mig något helt annat än det du citerade.

jag instämmer i stort i det du skriver.
Men, skulle det visa sig att KW har en huvudskada som matchar luckan, och den skadan kan fastställas som dödsorsak, och man vid en rekonstruktion kommer fram till att hon skulle kunna ha åsamkat sig skadan på egen hand, så finns i alla fall en teoretisk chans att PM skulle kunna undgå att bli dömd för mord.

Att hävda att det är 100% klart att han döms för mord är att gå lite väl långt tycker jag, även om jag är övertygad om att så kommer att bli fallet. Men den som lever får se....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in