2017-10-06, 18:18
Medlem
Venators avatar
Ni får en ledtråd till eftersom jag ska äta fredagsmiddag med hustrun och dricka en flaska vin och känner mig välvillig och generös!

Ledtråd nummer nio!

Sedan kan den ledtråden också leda fel... Så var varliga med den.
Citera
2017-10-06, 18:18
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Drar till med Solzjenitsynaffären.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Solzjenitsynaff%C3%A4ren
Citera
2017-10-06, 18:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Drar till med Solzjenitsynaffären.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Solzjenitsynaff%C3%A4ren

Bra gissning som dessutom är aktuell dessa dagar, men de böcker som berörs är inte skrivna i Sovjet.

Ledtråd nummer tio.
Citera
2017-10-06, 18:37
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Bra gissning som dessutom är aktuell dessa dagar, men de böcker som berörs är inte skrivna i Sovjet.

Ledtråd nummer tio.

Känns nästan som försvarets handböcker i utländsk materiel, de var ju klassade som hemliga. Men det här måste ju vara något annat... God spis! Kanske något trevligt från havet och en trevlig riesling
Citera
2017-10-06, 19:30
Medlem
Citat:

Ledtråd nummer tio.
Hoppas ditt vindrickande blev mindre våldsamt än mitt. Lyckades skada fingret samt nästan tillintetgöra taklampan med en kork som flög i väg av trycket.
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Känns nästan som försvarets handböcker i utländsk materiel, de var ju klassade som hemliga. Men det här måste ju vara något annat... God spis! Kanske något trevligt från havet och en trevlig riesling
Själv har jag en "köttrulle" i ugnen as we speak.

Detta recept: (FB) Bilder på dina maträtter v.2

Inleder kvällens supande med detta vin: https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/vilarnau-773101
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-10-06 kl. 19:36.
Citera
2017-10-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hoppas ditt vindrickande blev mindre våldsamt än mitt. Lyckades skada fingret samt nästan tillintetgöra taklampan med en kork som flög i väg av trycket.

Själv har jag en "köttrulle" i ugnen as we speak.

Detta recept: (FB) Bilder på dina maträtter v.2

Min morbror har en förmåga att vrida korken/toppen istället för att vrida botten på flaskan och hålla i korken Blir en del vådaskott..(Vådashot). Ser riktigt gott ut Här blev det en snabb smörgås.
Citera
2017-10-06, 19:42
Medlem
Vilarnau är en trevlig cava, personlig och smakrik Gillar du den och inte redan provat cavan Campo Viejo (nr 7782) så är den ett fyndtips
Citera
2017-10-06, 19:47
Medlem
Citat:
Min morbror har en förmåga att vrida korken/toppen istället för att vrida botten på flaskan och hålla i korken Blir en del vådaskott..(Vådashot). Ser riktigt gott ut Här blev det en snabb smörgås.
He, he...känns ändock som en väldigt fransk skada på något vis - flygande vinkork.

50 miles i timmen
Citat:
Don’t ring in the new year at a hospital — think twice before you carelessly open that celebratory bottle of champagne.

According to CBS News, the American Academy of Ophthalmology is warning that a popped champagne cork, traveling at up to 50 mph, could cause serious damage and even blindness.

The academy issued a news release stating that champagne cork mishaps can lead to a variety of serious eye injuries, including rupture of the eye wall, acute glaucoma, retinal detachment, ocular bleeding, dislocation of the lens, and damage to the eye’s bone structure.
http://www.huffingtonpost.com/2012/12/31/champagne-bottle-cork-blind_n_2388379.html

Jag har faktiskt bytt ut receptets cheddarost mot äkta parmesanost. Chilin bytte jag ut mot vitlöksklyftor. Har ytterligare en flaska italienskt vin i kylen by the way...

...hoppas det går varligare till när jag ska öppna den. Har jag inte postat nåt på en vecka så ring MQS (Missing Quizers Sweden) så får dom anordna ett sök.
Citera
2017-10-06, 20:03
Medlem
Citat:
Vilarnau är en trevlig cava, personlig och smakrik Gillar du den och inte redan provat cavan Campo Viejo (nr 7782) så är den ett fyndtips
Intressant! https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/campo-viejo-778201

Såg faktiskt den i dag när jag var på Gröna boden aka Systemet. Jag har funderat på att utmana mig själv någon gång att köpa ett icke ekologiskt vin. Har vissa nojor som jag borde jobba på.

När jag stod där bland vinerna så märkte jag att en anställd ställde sig alldeles intill mig. Jag låtsades som inget. Efter några långa sekunder så säger grabben: "Kan jag hjälpa dig med något?"

Jag: - Tja, du kan ju dra en handtralla åt mig medans jag står här och väljer.

...nej, jag sa förstås bara: "Åh, nej - jag bara kollar". Han blev väl nervös att jag klämt in mig bland de smala hyllgångarna där Gula änkan och de andra Champagne-flaskorna stod. Han kanske trodde jag skulle sno dom. Gud vet.

Tack för tipset. Skulle förövrigt gärna prova lite vin från champagne men det är ju naturligtvis rätt dyrt. Tycker det finns mycket andra goda europeiska viner. Bulgarien håller jag mig dock borta i från. Har fått för mig att de under Sovjet-tiden hade en del inhumana bekämpningsmedel som dröjer sig kvar i jordarna. Moldavien ska tydligen ha drabbats av det i alla fall. Moldavien var ju annars det förnämsta (?) vinlandet inom forna Sovjet.

...Bulgarien var ju så klart aldrig en del av själva Sovjet (till skillnad från Moldavien) - men ändå. De var under dess sfär som så att säga.
Citera
2017-10-06, 20:03
Medlem
Venators avatar
Citat:

Bergtunga och Sancerre.

Och inget jäkla daltande från min sida, det vet ni sedan tidigare.

Ledtråd nummer elva.
Citera
2017-10-06, 20:05
Medlem
Venators avatar
Var rädd om dig Axis! Har dock läst igenom era senare alster, och njutit av inspirationen bakom, men några gissningar ser jag inte så ytterligare ledtrådar får vänta... Det är ju ingen kokbok vi söker.

Citera
2017-10-06, 20:21
Medlem
Citat:
Var rädd om dig Axis! Har dock läst igenom era senare alster, och njutit av inspirationen bakom, men några gissningar ser jag inte så ytterligare ledtrådar får vänta... Det är ju ingen kokbok vi söker.

Du har en viss militär aura kring dig får jag säga. Jag får officers-vibbar.

Nå! On topic: Håller på med febrilt googlande! Ber att få återkomma om träff ges.

Edit: Om vi befinns onda så kanske vi i efterlivet återfinns i någon krets i Dantes helvete. Du är då ledare för en grupp malajer där jag är den ende rekryten. Du sliter ditt hår i evigheter.

Fast då måste vi nog gjort något riktigt nedrigt.

Edit2: Det är lite som Kalle Anka på julafton när han ska fotografera den där pippin. Till slut blir han själv tokig. Det är så jag föreställer mig det hela. Fast som en svensk pilsnerfilm i Noir-tappning.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-10-06 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in