Citat:
Ursprungligen postat av
Fuggetabowdit
Bra att du har koll på ammon för det är inget jag direkt prioriterar. Det jag tycker är lite märkligt är varför han tog med sig så många gevär i olika kalibrar. Han borde känt till att skjutavståndet var 350m och att 5,56 inte var optimal för den uppgiften. Sen använde han helmantlat och det förstår jag inte heller varför om man nu vill döda maximalt med människor? Han kanske bara vill skadeskjuta folk. Det sista var en retorisk fråga.
Det fetstilta kan förklara det kursiva.
350 m är helt oanmärkningsvärt skjutavstånd för en ak oavsett kaliber. Begränsningen på sådant avstånd ligger i träffsäkerhet, inte i ammunitionens anslagsenergi, träffar du så skadar du en oskyddad människa lika bra med 5,56 som med 7,62. Fast Paddock hade både ett enormt mål (spreja mot en folkmassa) och optiska riktmedel, så det är en ickefråga.
Helmantlat är helt enkelt standard. Lätt och billigt att få tag på överallt utan att väcka uppmärksamhet. Helmantlat har ihjäl folk utan problem, jag tror inte Paddocks prioritet var att varje ändå dödligt träffad person nödvändigtvis skulle dö inom ett visst antal sekunder eller att särskilt belasta sjukvården med extra komplicerade sår. Han skulle meja ned folk, och han slog dessutom rekordet...
Inga sådana här detaljer motsäger de "officiella" (uppenbara) uppgifterna. Flera i sig betydelselösa detaljer blir inte betydelsefulla för att man ställer upp dem på en lista, våra hjärnor gillar mönster och hittar på dem när de inte finns, men världen funkar inte så.
Edit: Förresten har jag inte sett var uppgiften om använd ammunitionstyp har kommit ifrån. Så här tidigt verkar det nästan som en tidningsanka, där någon okunnig journalist har slagit upp vad en ak brukar skjuta och sedan skrivit "full metal jacket" för att det låter extra hemskt och spektakulärt. Polisiärt är det ingen skillnad, man är inte mindre massmördare för att man använt hel- istf halvmantlad am.