2017-10-06, 10:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja en inzoomed kamera på ett väldigt lokal plats förändrar ingenting av hur saker och ting fungerar i verkligheten,.
Korrekt, det visar att stjärnhimlen i verkligheten roterar åt olika håll på norra/södra halvklotet.

Citat:
att du kan sätta star trails att gå baklänges är ju världens enklaste sak
Du menar att alla klipp och vittnesmål från södra halvklotet är fejkl?
Det var därför jag bad dig att definiera vilket "visuellt experiment" som du skulle godkänna.

Citat:
så förstår du vad Dubay pratar om med Polaris? Om du nu erkänner att månen alltid följer solen och att stjärnorna alltid följer månen så får du ju massiva problem om du erkänner att här inte finns någon annan rotation samtidigt som du i nästa andetag påstår att stjärnorna rör sig åt olika håll. Du kan inte ha både och här det är antingen eller nämligen.
Vad Dubay påstår, eller vad jag skulle "erkänna" är irrelevant.
Jag vill ha en förklaring till fenomenet att stjärnorna roterar åt olika håll, beroende på varifrån observationen görs.

Citat:
Skall ni bevisa det ni påstår så bevisa bara ett månen åker emot stjärnorna, inte med. Men det vet ju alla att så fungerar det inte i verkligheten. Hänger du med? Stjärnorna kan ju inte båda ha en annan rotation som ni påstår men också agera precis likadant i relation till månen och solen över hela världen. Antingen eller som sagt.
Jag har inte påstått något, utöver att stjärnhimlen ser ut att roterar åt olika håll, så jag behöver inte bevisa något annat, i den här frågan.

Har du någon förklaring till att månen ser ut att vara uppochned sedd från södra halvklotet?
https://sciencebasedlife.files.wordpress.com/2012/09/moon-upside-down.jpg
Citera
2017-10-06, 10:24
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Korrekt, det visar att stjärnhimlen i verkligheten roterar åt olika håll på norra/södra halvklotet.

Du menar att alla klipp och vittnesmål från södra halvklotet är fejkl?
Det var därför jag bad dig att definiera vilket "visuellt experiment" som du skulle godkänna.

Vad Dubay påstår, eller vad jag skulle "erkänna" är irrelevant.
Jag vill ha en förklaring till fenomenet att stjärnorna roterar åt olika håll, beroende på varifrån observationen görs.

Jag har inte påstått något, utöver att stjärnhimlen ser ut att roterar åt olika håll, så jag behöver inte bevisa något annat, i den här frågan.

Har du någon förklaring till att månen ser ut att vara uppochned sedd från södra halvklotet?
https://sciencebasedlife.files.wordpress.com/2012/09/moon-upside-down.jpg

Men ditt tröga fanskap, du kan inte påstå både och, antingen fungerar himlen enligt modell A eller så fungerar den enligt modell B. Du kan inte påstå modell A vilket är att solen > månen > stjärnorna följer varandra runt precis hela världen för att sedan påstå att stjärnorna rör sig annorlunda helt plötsligt utan att du har övergivit modell A. Du får se till att få din kognitiva dissonans under kontroll.

Följer stjärnorna månens bana precis som dom gör här oss på på norra halvklotet även på södra halvklotet ja eller nej?
Citera
2017-10-06, 10:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Följer stjärnorna månens bana precis som dom gör här oss på på norra halvklotet även på södra halvklotet ja eller nej?
Ja, stjärnorna följer givetvis samma bana.
Men, det ser ut som de går åt olika håll, på grund av att "upp" är åt olika håll på norra respektive södra halvklotet, enligt bilden jag länkade till.

Förklara hur det går till, om jorden är platt.
Citera
2017-10-06, 10:59
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ja, stjärnorna följer givetvis samma bana.
Men, det ser ut som de går åt olika håll, på grund av att "upp" är åt olika håll på norra respektive södra halvklotet, enligt bilden jag länkade till.

Förklara hur det går till, om jorden är platt.

Nej samma bana är samma bana, du kan inte ha samma bana men annorlunda bana. Då handlar det om perspektiv eller något annat men om du nu erkänner att solen > månen > stjärnorna följer samma bana så finns det ingen annorlunda rotation. Bra då kan vi släppa den globetard myten och gå vidare.
Citera
2017-10-06, 11:36
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Nej samma bana är samma bana, du kan inte ha samma bana men annorlunda bana. Då handlar det om perspektiv eller något annat men om du nu erkänner att solen > månen > stjärnorna följer samma bana så finns det ingen annorlunda rotation. Bra då kan vi släppa den globetard myten och gå vidare.
Ställer vi oss på nordpolen och tittar upp så roterar stjärnhimlen moturs.
Ställer vi oss på sydpolen och tittar upp så roterar stjärnhimlen medurs.

Det är fakta. Det kan du inte snacka dig runt. Om du ändå försöker så får du först förklara hur hela "kanten" kan vara solbelyst när vi har vintersolstånd här i norr.
Citera
2017-10-06, 11:39
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ställer vi oss på nordpolen och tittar upp så roterar stjärnhimlen moturs.
Ställer vi oss på sydpolen och tittar upp så roterar stjärnhimlen medurs.

Det är fakta. Det kan du inte snacka dig runt. Om du ändå försöker så får du först förklara hur hela "kanten" kan vara solbelyst när vi har vintersolstånd här i norr.

Följer stjärnorna månens bana precis som dom gör här oss på på norra halvklotet även på södra halvklotet ja eller nej
Citera
2017-10-06, 11:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Banan ser ut gå åt olika håll,beroende på om man ser den uppochner eller inte, oavsett vad du tror.
Citera
2017-10-06, 12:02
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Banan ser ut gå åt olika håll,beroende på om man ser den uppochner eller inte, oavsett vad du tror.

Nej det är något du fått för dig och det finns inget upp och ner, månens baksida är en myt helt utan bevis så när vi nu konstaterat att det inte finns 2 olika rotationer så kan ni släppa diskussionen. Antingen rör sig himlakropparna annorlunda eller så gör dom inte det och när vi nu alla vet att stjärnorna aldrig roterat emot månen utan alltid med månen oavsett plats du befinner dig på jorden är diskussionen över. Vad ni tror att ni ser trots att ni uppenbarligen aldrig besökt det södra halvklotet är helt irrelevant när vi konstaterat nu att himlakropparna för sig precis likadant över hela jorden.
Citera
2017-10-06, 12:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej det är något du fått för dig och det finns inget upp och ner, månens baksida är en myt helt utan bevis så när vi nu konstaterat att det inte finns 2 olika rotationer så kan ni släppa diskussionen. Antingen rör sig himlakropparna annorlunda eller så gör dom inte det och när vi nu alla vet att stjärnorna aldrig roterat emot månen utan alltid med månen oavsett plats du befinner dig på jorden är diskussionen över. Vad ni tror att ni ser trots att ni uppenbarligen aldrig besökt det södra halvklotet är helt irrelevant när vi konstaterat nu att himlakropparna för sig precis likadant över hela jorden.
Jag påstår inte att månen roterar emot stjärnorna. Både månen och stjärnorna ser ut att rotera åt olika håll. Man behöver inte personligen besöka södra halvklotet för att ta reda på fakta.
Citera
2017-10-06, 12:55
Medlem
Citat:
att du kan sätta star trails att gå baklänges är ju världens enklaste sak

Betyder det att alla filmare/filmbolag har en stående superhemlig generalorder som säger att om de råkar filma en natthimmel på södra halvklotet så ska de vända på stjärnornas rörelser?
Hur är det då med alla amatörfilmare?
Citera
2017-10-06, 13:01
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Både månen och stjärnorna ser ut att rotera åt olika håll.

Hahaha nej det gör dom ju inte, vi har ju konstaterat detta om och om och om igen nu. Det finns bara en rotation från dag till natt solen > månen > stjärnorna i den ordningen och detta är ett faktum som även ni har erkänt så sluta upp med ditt absurda snömosande. Du säger ju emot dig själv konstant ser du inte det?

Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Betyder det att alla filmare/filmbolag har en stående superhemlig generalorder som säger att om de råkar filma en natthimmel på södra halvklotet så ska de vända på stjärnornas rörelser?
Hur är det då med alla amatörfilmare?

Citera
2017-10-06, 13:08
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hahaha nej det gör dom ju inte, vi har ju konstaterat detta om och om och om igen nu. Det finns bara en rotation från dag till natt solen > månen > stjärnorna i den ordningen och detta är ett faktum som även ni har erkänt så sluta upp med ditt absurda snömosande. Du säger ju emot dig själv konstant ser du inte det?
Nej. Jag säger inte emot mig själv.
Jag konstaterar att det ser ut som att stjärnhimlen roterar åt motsatt håll sedd från södra halvklotet.

Citat:
Ja, men det ser ut som rotationen sker i motsatt riktning. Precis som en bil närmar sig från både höger och vänster i förhållande till två observatörer på varsin sida om vägen, om båda är vända mot (eller från) vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in