Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Vi har olika situationstolkningar. Inget att göra åt den saken, men jag hoppas iaf att du har mer rätt än mig & att polisen har/hittar fragment att titta på kring den här skytten. Kanske inte en "klar helhetsbild", men i vart fall ett urskiljbart motiv, för jag tror det snart kommer behövas förebyggande arbete mot sådana här attacker.
Än så länge har Sverige (och för all del EU) varit relativt förskonade, men många av USA´s attacker har sin orsak i hat mot statsordningar som råder. För varje sådan händelse, växer idén om att det är så man kan göra när man ogillar något, och det är faroväckande smittsamt.
Jag är inte pretentiös, jag är mer åt det objektiva hållet.
Jag tvivlar extremt starkt på att man inte vet någonting om denna GM helt enkelt, uppgifter har väl kommit fram om hur han fått tag på vissa vapen, vem hans flickvän var, vilka tillgångar han hade osv.
Jag tror helt enkelt att man vet mycket mer än berättar i nuläget. Med tanke på hur exceptionellt dådet isig är så är det självklart enormt viktigt att man inte låter info läcka eller att pladderkäftar tillåts röra till saker värre än dom redan är.
Jag vill hellre få lejonparten av sanningen än en mängd konspiratoriska tolkningar av luddiga och lätt ifrågasatta uttalande iaf.
Fö håller jag helt och hållet med om och känner samma oro inför vad liknande dåd för med sig och den sortens normaliseringsprocess bådar inte gott inför framtiden. Tyvärr tror jag att den nedåtgående spiralen fortfarande är i sin linda och så nära ostoppbar den kan bli.
Se bara hur detta isolerade fallet sjunkit i ”popularitet”.. nästa vansinniga mord väntar på sina rubriker. En tragik i sig.