2016-12-23, 14:29
Medlem
sadustenellers avatar
Hej,

Håller på att starta upp en hemsida där jag ska sälja en sak som inte så många personer känner till men som jag hoppas kommer att känna till och vilja använda.

till själva frågan, behöver jag då starta upp ett företag för den här hemsidan?
och vad har det för fördelar&nackdelar om jag gör det?
och detta gör jag alltså via skatteverket förmodar jag också..

har inte så mkt erfarenhet vid detta ämne än, men är mycket tacksam för svar
Citera
2016-12-30, 14:06
Medlem
ElvisFans avatar
Har en del tid över för en sidoverksamhet. Lever ensamt liv, inga direkta vänner och enkelt arbete 7-16. Kan lägga 6 timmar per vardag och hela helgerna. Har drivit mindre företag tidigare, inget direkt framgångsrikt men kan bokföring och företagandets grund. Funderar på om det är möjligt att starta e-handel av något slag. Ingen tanke att det skall bli ett miljardimperium men en extrainkomst som till slut kan ersätta mitt nuvarande arbete.

Förhoppningen är 1000 kronor i vinst per dag. Vad kan man sälja för något? Min bästa idé är tshirts med speciella tryck för 150-200 kronor styck genererar vinst 100 kronor styck. Få returer och inga problem som elektronik och verktyg. Är det bäst att ha en vara eller flera? Någon som har bättre tips på försäljning som kan ganska enkelt kan ge 30000 kronor i vinst per månad?
Citera
2017-01-13, 20:52
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drummel89
Vet att frågan om torgförsäljning har varit uppe här. Hur fungerar det om man går runt med en vagn och säljer t.ex korv ifrån?

Då står man aldrig på samma ställe och slipper kanske söka tillstånd?

Låda på magen, gillas inte av lagen.

Citera
2017-03-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Förhoppningen är 1000 kronor i vinst per dag. Vad kan man sälja för något? Min bästa idé är tshirts med speciella tryck för 150-200 kronor styck genererar vinst 100 kronor styck. Få returer och inga problem som elektronik och verktyg. Är det bäst att ha en vara eller flera? Någon som har bättre tips på försäljning som kan ganska enkelt kan ge 30000 kronor i vinst per månad?

Mina tankegångar går såhär när jag läser detta:

Känns som att din idé måste vara lite mer unik än så. Vem köper en tshirt online idag för 200 kronor? Det finns sidor online där man kan ladda upp en bild och så sköter företaget tryck och frakt och du bara försöker sälja.

Om du ska ha en långsiktigt framgångsrik business rekommenderas att du gör något o blir jävligt bra på det. Ska du göra tshirtar, bli expert på alla tshirterns komponenter. Jag vet inte vad det kan vara, trådtäthet, kragar, längd bredd omfång. bli expert på tryck. Utveckla kreativa tryck (Gör egna för att inte hamna i trubbel) och sänk priset till 25 kr per tshirt så att du kan etablera ett märke till att börja med.

Det finns inga lätta sätt att tjäna pengar, det är bara slit och list som får dig att tjäna 30k+ i månaden. Ta det du arbetar med idag och se hur du kan förbättra det du gör.

I min bransch är det väldigt höga kapitaltrösklar för att ta sig in men hade jag arbetat som ex. hantverkare hade jag haft ett eget företag för länge sedan.
Citera
2017-04-02, 03:18
Medlem
Är det möjligt att lura kunder att man är ett företag? Skicka en faktura som ser riktig ut och använda ens egna bankgironr. För att kunna få kunder innan ens egna företag är uppstartat
Citera
2017-04-02, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Är det möjligt att lura kunder att man är ett företag? Skicka en faktura som ser riktig ut och använda ens egna bankgironr. För att kunna få kunder innan ens egna företag är uppstartat
Det kan gå men du vet aldrig i förväg vilka som går på det. De som inte nappar låter bli att betala eller meddelar farbror blå vad du håller på med.

Betalar man till bangiro via internet visas nämligen innehavarens namn.
Citera
2017-04-02, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Har en del tid över för en sidoverksamhet. Lever ensamt liv, inga direkta vänner och enkelt arbete 7-16. Kan lägga 6 timmar per vardag och hela helgerna. Har drivit mindre företag tidigare, inget direkt framgångsrikt men kan bokföring och företagandets grund. Funderar på om det är möjligt att starta e-handel av något slag. Ingen tanke att det skall bli ett miljardimperium men en extrainkomst som till slut kan ersätta mitt nuvarande arbete.

Är du ensam har du inga skalfördelar och då blir det svårt att göra kulor på det. Inte omöjligt men svårt.

Om du kan, nischa dig istället. Svårare att komma igång men mycket högre marginaler.
Citera
2017-04-26, 09:05
Medlem
Iamthebatmans avatar
Jag funderar på prova mina vingar med kafferostning.

(Förhoppningen är att då att köpa in, rosta, mala och sälja kaffe)

Har även en nära vän/släkting som funderar på öl och ciderbryggning. Jag tänker mig att det går att kombinera.

Jag har inte ett spår erfarenhet av företagande eller kafferostande. Det är simpelt nog en av miljarder tankar som har uppstått. Fast en som jag har funderat på lite mer än de tidigare.

Tankar som uppstår är: Renlighetskrav, krav på lokaler (just eftersom det är livsmedel), bokföring och det ekonomiska, kontakt med leverantörer, hur man tar den kontakten, skitnödigheter om fairtrade och dess vikt, vilket typ av startkapital som behövs, hur rivaliteten ser ut, o.s.v:

I vilken ände börjar jag?
Citera
2017-04-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Jag funderar på prova mina vingar med kafferostning.

(Förhoppningen är att då att köpa in, rosta, mala och sälja kaffe)

Har även en nära vän/släkting som funderar på öl och ciderbryggning. Jag tänker mig att det går att kombinera.

Jag har inte ett spår erfarenhet av företagande eller kafferostande. Det är simpelt nog en av miljarder tankar som har uppstått. Fast en som jag har funderat på lite mer än de tidigare.

Tankar som uppstår är: Renlighetskrav, krav på lokaler (just eftersom det är livsmedel), bokföring och det ekonomiska, kontakt med leverantörer, hur man tar den kontakten, skitnödigheter om fairtrade och dess vikt, vilket typ av startkapital som behövs, hur rivaliteten ser ut, o.s.v:

I vilken ände börjar jag?

Det första jag skulle råda dig till är att bearbeta din vision/affärsplan så du vet exakt hur din verksamhet ska se ut.
Om du inte har kunskaper om rosteri och din kusin inte har erfarenhet av bryggeri tycker jag ni ska hålla isär dessa om det inte är på en väldigt liten skala.

Steg två blir ju att skaffa dig någon slags kunskap om branschen och tillgångavägssättet, alltså var får jag tag i bönor, vilka maskiner behöver jag, vilken skala ska jag köra på samt försöka se om det finns någon marknad för det. Det kan ju vara svårt att slå sig in på en marknad med många andra stora drakar.

Regler kring hygien och dylikt kanske någon annan kan svara på..

Anledningen till att jag anser att du ska börja där är för att du ska något hum om vilket startkapital du behöver.

När du vet vilket kapitalbehov du har får du ta kontakt med banker, almi eller liknande.
(om du inte är stenrik och kan pynta för det ur egen ficka vill säga)
Dom kommer ju vilja ha affärsidén klar för sig samt någon slags budget och eventuella säkerheter innan dom lånar ut till dig samt veta vilken bolagsform du kommer köra i.

Sen måste du bilda bolaget, blir det ett AB så är det 50' som ska in vid bildandet, pengar som du sedan kan nyttja i bolaget.
Här någonstans skulle jag råda att du skaffar en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med bildandet och bokföringen.

Beroende på i vilken skala du ska köra så kommer du ju eventuellt behöva lokal, till lokalen tillkommer en hel del lokalkostnader, materialkostnader, inventarier och bokföringskostnader och eventuellt lön till dig. Du kommer nog också få lägga en stor slant på marknaföring. Så det krävs ju en del kapital i början innan du kan börja fakturera Eventuell försäljning.

Sen är det bara att jobba röven av dig!

Kan ha missat en del men det finns säkert någon här på forumet som kan rätta mig eller komplitera...

Lycka till!
Citera
2017-09-10, 22:00
Medlem
Jag tänker öppna en buffé restaurang... med inriktning hälsosam mat ....Lunchrestaurang med mycket sallader, fräscha , moderna, trendiga tillbehör. Det ska inte vara något veg/vegan ställe men... folket får gärna plocka på sig en vegsallad om de nu vill det... det ska finnans KÖTT ELLER EN FISK som passar bra till buffe alternativen. exempelvis en egenrökt lax. JA ni fattar.
Inte den vanliga fucking salladsbuffen med massa burkmajs och isbergssallad. Jag tänker betydiligt mer hippa saker.
Fördelen med buffé känner jag är att gästerna kan ta take away om det är bråttom... eller sitta och käka sin egenkomponerade linssallad/quinoa med fjorton olika färger ... eller vad det nu är.

Jag ska rikta in mig mycket mot företag. Förhoppning är såklart att kunna sälja in "merförsäljning" i form av catering då jag antagligen har ett större kök kapabelt till det. Eftersom alla blir fetare och fetare kanske jag även kan sälja in några trendiga tanter som kan prata om Paleo kost eller något annat som är på tapeten. Lchf föreläsningar och sådant. Kanske även matlagningskursen då jag är grym på matlaging.

Jag håller nu på att läsa mycket om marknadsföring då jag anser att det är där folk fuckar upp. Folk tror att det räcker med en facebook sida sen kommer alla och spenderar pengar.

OBS.... Jag vill inte konkurera med kinabuffér med deras 99kr (vet de äns vad inflation är.........) Jag vill inte heller konkurera med pizzabagare. Jag vill helt enkelt konkurera med exempelvis coops/icas salladsbarer. Fast i mer restaurangmiljö.

Ser det framför mig redan... träinredning med lite botaniskt tema.... kommer bli bra detta.

Fördelen med Bufféformat är ju även att jag kan jobba själv i kök med en/två söta extrajobbare som löser resten.... att vi bara har öppet på dagen gör ju även att jag kan ha ett liv. Jag tänker inte göra som nolifers som går in i väggen bara för att nå breakeven.

Några synpunkter?
Senast redigerad av Jajgert 2017-09-10 kl. 22:03.
Citera
2017-10-05, 14:48
Medlem
johnthedickholmess avatar
Någon som har någon riktigt bra affärsidé att bolla eller tex en riktigt lönsam export alt import? Pigg på det mesta bara det ger säker deg.
Citera
2017-10-05, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Jag tänker öppna en buffé restaurang... med inriktning hälsosam mat

det jag spontant tänker på är kostnaden för kunden, du måste titta på området du vill etablera dig i och fundera över vilken typ av företag som ligger i närheten av och hur prisnivån ligger. typen av råvaror du beskriver är typiskt dyrare än gamla vanliga kött+potatis. ja, det finns många som har stort intresse för träning och kosthållning men jag är inte säker på att man skulle kunna driva en lunch restaurang om prispunkten är säg 150kr. jag gillar verkligen idén i sig och jag tror absolut på att den skulle funka i rätt område och med rätt pris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in