Citat:
Ursprungligen postat av
Iamthebatman
Jag funderar på prova mina vingar med kafferostning.
(Förhoppningen är att då att köpa in, rosta, mala och sälja kaffe)
Har även en nära vän/släkting som funderar på öl och ciderbryggning. Jag tänker mig att det går att kombinera.
Jag har inte ett spår erfarenhet av företagande eller kafferostande. Det är simpelt nog en av miljarder tankar som har uppstått. Fast en som jag har funderat på lite mer än de tidigare.
Tankar som uppstår är: Renlighetskrav, krav på lokaler (just eftersom det är livsmedel), bokföring och det ekonomiska, kontakt med leverantörer, hur man tar den kontakten, skitnödigheter om fairtrade och dess vikt, vilket typ av startkapital som behövs, hur rivaliteten ser ut, o.s.v:
I vilken ände börjar jag?
Det första jag skulle råda dig till är att bearbeta din vision/affärsplan så du vet exakt hur din verksamhet ska se ut.
Om du inte har kunskaper om rosteri och din kusin inte har erfarenhet av bryggeri tycker jag ni ska hålla isär dessa om det inte är på en väldigt liten skala.
Steg två blir ju att skaffa dig någon slags kunskap om branschen och tillgångavägssättet, alltså var får jag tag i bönor, vilka maskiner behöver jag, vilken skala ska jag köra på samt försöka se om det finns någon marknad för det. Det kan ju vara svårt att slå sig in på en marknad med många andra stora drakar.
Regler kring hygien och dylikt kanske någon annan kan svara på..
Anledningen till att jag anser att du ska börja där är för att du ska något hum om vilket startkapital du behöver.
När du vet vilket kapitalbehov du har får du ta kontakt med banker, almi eller liknande.
(om du inte är stenrik och kan pynta för det ur egen ficka vill säga)
Dom kommer ju vilja ha affärsidén klar för sig samt någon slags budget och eventuella säkerheter innan dom lånar ut till dig samt veta vilken bolagsform du kommer köra i.
Sen måste du bilda bolaget, blir det ett AB så är det 50' som ska in vid bildandet, pengar som du sedan kan nyttja i bolaget.
Här någonstans skulle jag råda att du skaffar en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med bildandet och bokföringen.
Beroende på i vilken skala du ska köra så kommer du ju eventuellt behöva lokal, till lokalen tillkommer en hel del lokalkostnader, materialkostnader, inventarier och bokföringskostnader och eventuellt lön till dig. Du kommer nog också få lägga en stor slant på marknaföring. Så det krävs ju en del kapital i början innan du kan börja fakturera Eventuell försäljning.
Sen är det bara att jobba röven av dig!
Kan ha missat en del men det finns säkert någon här på forumet som kan rätta mig eller komplitera...
Lycka till!