Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
"Ser man något man inte förstår finns det olika sätt att hantera det." Det här är kärnan i resonemanget, du utgår ifrån att man måste ha en viss titel för att kunna göra en bedömning. Det är just detta som vi matas med, vi ska lita till dessa människor att besluta åt oss om vad som korrekt. Det likriktar diskussionen, möjliggör en åsiktkorridor eller vetenskapskorridor. Kliver man utanför denna får man problem. Detta har möjliggjort den mångtusenåriga konspirationen.
Nej, jag kräver inte en titel per se, utan snarare en adekvat utbildning så att jag i stora drag kan lita på att de vet vad de pratar om. Detta handlar om källkritik. Vill jag lära mig om romersk historia så frågar jag en historiker med Rom som specialområde och inte en murare. Muraren kan för all del ha vissa ytliga kunskaper, men är jag intresserad av en djupdykning i de processer som ledde till republikens fall så är han antagligen inte mycket till hjälp.
Citat:
Jämförelsen med en apelsin tycker jag är dålig, apelsinen kan du ta i din hand men jorden vet vi bara hur den ser ut efter bilder som framställts av NASA. De har i mina ögon förbrukat allt förtroende.
Det var inte menat som en direkt liknelse, snarare en påminnelse om att man får räkna med att framstå som lite eljest om man för fram påståenden som går stick i stäv med allmänt vetande.
Citat:
Det är mycket svårt veta vad som är rätt.
Här får vi vara överens om att vara oense. Men jag håller med om att det är bättre att diskutera sakligt och inte gå till personangrepp, även om man kan bli väldigt frustrerad ibland.