2017-10-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Väldigt osannolikt att de skulle ljuga för oss om så här mycket, att vi inte ens skulle veta jordens äkta form. Det är också svårt att tänka att de skulle vara så smarta att de skulle kunna lura oss alla.

Men på de senaste dagarna när jag har fått reda på att judarna verkar vara en sorts överlägsen ras, med överlägsen IQ, så kan jag inte vara så säker längre: (FB) Vad tycker ni om Kalergis påstående att judarna utvecklades till ett herrefolk?

Trots att judarna är en sån liten grupp människor så är de extremt rika och har sitt finger i spelet nästan överallt i världen. Judarnas heliga bok verkar också tyda på att jorden är platt, så kanske de vill dölja sanningen för "goyim", och göra oss förvirrade och psykologiskt fängslade på en snurrande boll.

Eller kanske de uppfann jordklotet för att mänskligheten lättare skulle förenas, när vi matas hela tiden med jordklotet överallt, nästan som en religiös symbol, som visar att vi är alla på en boll, så vi måste förenas.

Kanske judarna bara vill vårt bästa, precis som vi vita och kineser går till Afrika och hjälper dem skapa teknologiska samhällen, för att vi tycker att det är bättre för dem, på samma sätt vet judarna vad som är bäst för oss. Visserligen utnyttjar och förslavar vi Afrikaner också på sätt och vis, men det kanske ändå är bättre för dem om de lever i ett teknologiskt samhälle, med alla bra saker som teknologin ger?

På samma sätt verkar vi vara slavar för judar, för att judar verkar inte göra så mycket jobb, utan de verkar bara tjäna pengar på pengar och på banker, eftersom de äger bankerna och förstår hur pengasystemet fungerar. De kan bara skapa pengar för sig själva.

Eric Dubay, den kändaste plattjordaren, anser också att judarna är bakom jordklotet.
Om man tex kollar på magikern David Blaine när han gör ett av sina tricks på gatan där han låter en grupp människor välja ett nummer så blir de alltid lika förvånade när han vet vad den sista tänkte på för nummer. Men faktiskt har denna grupp människor omedvetet samarbetat och skapat en talserie. Min poäng är gruppdynamiken. Vi matas med globen dagligen genom hela våra liv och det blir väldigt svårt att ifrågasätta då pga gruppdynamiken så vi 'hjälper' varandra att hålla oss till gruppen. Lämnar du gruppen väntar utfrysning, förlöjligande etc.

De olika scenario som du drar upp med olika folkslag menar jag är en del av denna maktutövning, att spela ut olika folkslag mot varandra. Ett fåtal människor äger det mesta på jorden och vi andra är uppenbarligen i deras våld, man kan låtsas annat men vi lever i högst feodal samhällsordning. Det fantastiska med plattjorden är att den har skapats åt dess invånare, studera vad som helst i naturen, levande varelser exempelvis människan och inse vilket under det är. Att denna magiska skapelses öde skulle vara att syssla med att göra andra människor och folkslag illa känns så fel, men tyvärr tror jag människan kan programmeras till detta tråkiga beteende. Dock kan det motsatta också ske.
Citera
2017-10-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Kul att du ställer de här frågorna, vanligtvis går frågorna ut på att motbevisa plattjorden.

Tack för svar!

Citat:
Hur jag kom till insikten: jag såg en video där Venus var transparent och såg ut som imploderande bubbla, blev väldigt förvånad av detta. Youtouba 'transparent Venus', och därefter blev jag nyfiken på ämnet och såg då Eric Dubays video 200 proof Earth is flat.

Källor: jag har tittat och läst hur mycket som helst om detta. Finns sajter som ifers.123.st som har massor av info om detta ämnet, Youtube såklart, Globebusters är bra, som ett radioprogram med gäster. Senaste med en pilot som blivit omplacerad pga av hennes tro på platt jord.

Värdering av bevis: det första jag kom in på efter flat Earth filmerna var NASA och deras rymdprogram. Det finns mängder av Youtubefilmer, sajter etc som granskar allt från månlandningar till ISS(rymdstationen). Sedan jag såg dessa och insåg att de var fejk, jag har aldrig tidigare betvivlat NASAs bedrifter, har jag svårt att tro på någonting som kommer från dem.

Jag kollade på en video om att Venus skulle vara transparent och jag tycker den var väldigt talande för de problem de videorna har; starkt tendentiös och tillrättalagd, bristande och tveksamma källor, presentation och hån av bilder från NASA utan att ge kontext, spekulerande utan research osv.

Jag har mycket svårt att förstå hur någon kan värdera sådana videorna högre än den enorma mängd bevis NASA kan presentera (som stöds av precis all vetenskaplig expertis på Jorden). Hur kan jag överhuvudtaget veta om de där anonyma videoskaparna faktiskt har någon kunskap om det de kritiserar, förstår sig på vetenskap, fysik, teknik? Den typen av frågor de för fram är av samma sort som vem som helst som inte är insatt i tekniken skulle kunna ställa, och jag har ännu inte hört en enda fråga som det inte finns en rimlig, vetenskaplig förklaring på. Förstår du vad jag menar? Bara för att typ "beppe9635johnson" inte kan begripa varför man tycker sig se blå himmel "bakom" Venus, betyder det inte att Venus är transparent. Det betyder bara att han inte har gjort sin research.
Citera
2017-10-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Tack för svar!

Jag kollade på en video om att Venus skulle vara transparent och jag tycker den var väldigt talande för de problem de videorna har; starkt tendentiös och tillrättalagd, bristande och tveksamma källor, presentation och hån av bilder från NASA utan att ge kontext, spekulerande utan research osv.

Jag har mycket svårt att förstå hur någon kan värdera sådana videorna högre än den enorma mängd bevis NASA kan presentera (som stöds av precis all vetenskaplig expertis på Jorden). Hur kan jag överhuvudtaget veta om de där anonyma videoskaparna faktiskt har någon kunskap om det de kritiserar, förstår sig på vetenskap, fysik, teknik? Den typen av frågor de för fram är av samma sort som vem som helst som inte är insatt i tekniken skulle kunna ställa, och jag har ännu inte hört en enda fråga som det inte finns en rimlig, vetenskaplig förklaring på. Förstår du vad jag menar? Bara för att typ "beppe9635johnson" inte kan begripa varför man tycker sig se blå himmel "bakom" Venus, betyder det inte att Venus är transparent. Det betyder bara att han inte har gjort sin research.
Jag förstår inte riktigt din kritik mot Venus filmen, visst är han kritisk och hånfulf mot NASA men det ändrar inte hur Venus ser ut i filmen.

Någonting du gör här är att utgå ifrån att NASA och annan vetenskap typ Hawking har rätt och besitter de rätta kunskaperna, du tar deras ord för vad de än påstår. Det är en del konspirationen, att vi ska förlita oss till dem och tro på allt de säger, de har kört detta trick på oss i flera hundra år. Om vi inte gör de är vi inte kloka och bör uppsöka vård men om du tro på NASA tex är du smart och vettig. Det är bara propaganda. Det är enligt mig en farlig inställning, det är att utan grund se ner på andra och överskatta sig själv. Jag känner inte dig menar följaktligen inte att du är som jag beskriver, bara en annan sida av myntet.
Citera
2017-10-04, 21:59
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt din kritik mot Venus filmen, visst är han kritisk och hånfulf mot NASA men det ändrar inte hur Venus ser ut i filmen.

Någonting du gör här är att utgå ifrån att NASA och annan vetenskap typ Hawking har rätt och besitter

Jag har tittat på Venus genom mitt teleskop och den ser definitivt inte genomskinlig ut i verkligheten.
Och då utgår jag från mina egna ögon och inte NASA eller Hawking
Citera
2017-10-04, 21:59
Medlem
Citat:

Ser man något man inte förstår finns det olika sätt att hantera det. Jag skulle söka efter en vetenskaplig förklaring medan videosnubben hellre raljerar och hänvisar till Bibeln. Om han vill att jag ska ta honom seriöst kan han ju åstminstone söka fram den vetenskapliga förklaringen och sedan säga varför han inte håller med. Istället framstår han som extremt tendentiös eller bara lat.

Citat:
Någonting du gör här är att utgå ifrån att NASA och annan vetenskap typ Hawking har rätt och besitter de rätta kunskaperna, du tar deras ord för vad de än påstår. Det är en del konspirationen, att vi ska förlita oss till dem och tro på allt de säger, de har kört detta trick på oss i flera hundra år.

Ja, jag utgår från den vetenskapliga metoden. Alternativet kräver en enorm, mångtusenårig konspiration som jag anser omöjlig att genomföra och som det inte finns tillstymmelsen av bevis för.

Citat:
Om vi inte gör de är vi inte kloka och bör uppsöka vård men om du tro på NASA tex är du smart och vettig. Det är bara propaganda. Det är enligt mig en farlig inställning, det är att utan grund se ner på andra och överskatta sig själv. Jag känner inte dig menar följaktligen inte att du är som jag beskriver, bara en annan sida av myntet.

Nåja, säger man att en apelsin är platt när alla kan se att den är rund får man nog acceptera att ens klokhet ifrågasätts. Jag vill nog också påstå att det är konspirationsteoretiker som gillar att framställa sig som förmer än andra. Som intelligentare, som någon som har "vaknat" och sett sanningen medan vi andra, den stora massan, bara är dumma drönare som tror på det överheten säger åt oss att tro på.
Citera
2017-10-04, 23:13
Medlem
madtops avatar
Citat:

Klippet är inte objektivt utan det är grovt vinklat, förljuget och är närmast att betrakta som okritisk propaganda. Syftet med filmen är inte att reda ut sakförhållanden (som att Venus inte är genomskinlig) utan dess syfte är dels att missionera och dels ge dig bekräftelse i din tro.

Ett bra klipp hade även innehållit bilder på när Venus inte är "genomskinlig". Som den här tex:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Venus-real_color.jpg
Som du kan se så är den inte genomskinlig.

Och ett bra klipp hade innehållit någon form av resonemang om varför det endast är plattjordare som tror att Venus är genomskinlig medan resten världen, inkl astronomer, hävdar att Venus är en planet.
Citera
2017-10-05, 11:43
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Jag pratar inte om månens baksida. Jag pratar om månens synliga sida.

Så säg då inte upp och ner, kan ni inte ens lära er att uttrycka er vetenskapligt korrekt har ni inte i tråden å göra. Om du snurrar en boll på din finger och skall beskriva vad du ser säger du inte upp och ner eller hur.
Inverted är en term du kan använda men att man ser olika perspektiv på månen när tex person A befinner sig på en plats på jorden som är innanför månens sommarbana (ex Grönland) och person B som befinner sig utanför månens sommarbana (ex Australien) ser så klart olika perspektiv och det skall den tom den allra simplaste av er globetards förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag skrev om stjärnhimlens skenbara rotation.

https://sv.wiktionary.org/wiki/skenbar
Citat:
Adjektiv
skenbar

som inte är vad det till synes tycks vara

Haha aha såkallad doublespeak men bra då konstaterar vi att månen följer solen och så fungerar det över hela världen så behöver inte ni globetardas använda "rotation" felaktig något mer.
Citera
2017-10-05, 12:29
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Haha aha såkallad doublespeak men bra då konstaterar vi att månen följer solen och så fungerar det över hela världen så behöver inte ni globetardas använda "rotation" felaktig något mer.
Stjärnhimlens skenbara rotation är just det, skenbar eftersom det är jorden som roterar. Tänk efter lite nästa gång du trollar så du inte misslyckas igen.
Citera
2017-10-05, 13:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
https://sv.wiktionary.org/wiki/skenbar

Skenbar, på grund av att det bara ser ut som det är stjärnhimlen som roterar. I verkligheten är det jorden som roterar.

Kan du förklara varför stjärnhimlen roterar åt olika håll på norra respektive södra halvklotet?
Citera
2017-10-05, 14:08
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Stjärnhimlens skenbara rotation är just det, skenbar eftersom det är jorden som roterar. Tänk efter lite nästa gång du trollar så du inte misslyckas igen.

Nej den är skenbar för att den inte finns. Förstår du fortfarande inte ordet? Du är mer än lovligt simpel faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Kan du förklara varför stjärnhimlen roterar åt olika håll på norra respektive södra halvklotet?

Den gör ju inte det. Visa en film på en måne som rör sig emot solen så har ni något att komma med fram till dess har ni nada och förstår uppenbarligen inte ens själva vad ni säger. Vad är poängen med ert konstanta trollande?
Citera
2017-10-05, 14:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej den är skenbar för att den inte finns. Förstår du fortfarande inte ordet? Du är mer än lovligt simpel faktiskt.

Den gör ju inte det. Visa en film på en måne som rör sig emot solen så har ni något att komma med fram till dess har ni nada och förstår uppenbarligen inte ens själva vad ni säger. Vad är poängen med ert konstanta trollande?
Vem har påstått att solen och månen skulle gå åt olika håll? Däremot så är ju motsols på norra halvklotet lika med medsols på södra men månen kan ju aldrig gå åt motsatt håll jämfört med solen och det har ju ingen heller påstått. Både solen och månen rör sig skenbart över himlen pga. jordens rotation och kan ju därför inte gå åt motsatt håll.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-10-05 kl. 14:31.
Citera
2017-10-05, 14:48
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ingen av oss har påstått att dom åker mot varandra heller så vart vill du komma?

Det är konstant det ni påstår. Ni är bara så absurt okunniga att ni inte förstår det själva. Motsols är motsols, medsols är medsols.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in