2017-10-05, 18:17
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Nu ljuger du igen.

https://flashback.org/p59311363#p59311363

Du förstod bara inte svaret, vilket övriga gjorde.

Frågan gällde inte om extra dagar eller inte, utan varför stjärnhimlen gör ett extra skenbart varv jämfört med solen!

Ni globhattar har ju ständigt fel!

Ni har inte ens delgett oss ett endaste litet experiment som skulle bevisa att jorden är en glob... svagt!
Citera
2017-10-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ni har inte ens delgett oss ett endaste litet experiment som skulle bevisa att jorden är en glob... svagt!

Det finns mängder med exempel, här är ett.

Mät upp ett antal avstånd på en jordglob. Mät upp samma avstånd i verkligheten. Avstånden stämmer. Det enda sättet att rita en karta över jorden utan att använda sig av olika projektioner är att rita den på ett klot.

Exempelvis Gleasons map är en karta ritad i en projektion, det står klart och tydligt överst på kartan.
Citera
2017-10-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flykick666
Det är en sak som jag aldrig fått svar på från flat earthers... har läst mycket kring ämnet, hur folk tror att nasa lägger ner arbete på att fucka med livesändningarna från iss stationen och liknande, massa nonsens om, men har aldrig fått svar på den frågan som jag mest undrat... varför skulle ens folk börja förneka att jorden var platt ens från början... liksom, av vilken anledning lägger nasa ner miljoner dollar per år för att föneka att jorden skulle vara rund? Är det bara för att jävlas liksom? Eller är det för det bor monster på jordens baksida? Och en annan sak... jag har personligen flugit till new york, hur kommer det sig att tiden förändrades... varför var jag så in i helvetes trött kl 4 på dagen helt plötsligt, och att solen var fortf aktiv när min klocka visade typ 4 på natten?? Ge mig ett bra jävla tillfredsställande svar, ni klot förnekare där ute...
Här ger jag ett möjligt svar på din fråga.https://www.flashback.org/sp61823357
Citera
2017-10-05, 19:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Här ger jag ett möjligt svar på din fråga.https://www.flashback.org/sp61823357
Så vår vilja att äta oss smala och människans benägenhet att kriga skulle försvinna om alla upptäckte att vi levde på en platt jord? Jag har svårt att se sambandet.
Citera
2017-10-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Ser man något man inte förstår finns det olika sätt att hantera det. Jag skulle söka efter en vetenskaplig förklaring medan videosnubben hellre raljerar och hänvisar till Bibeln. Om han vill att jag ska ta honom seriöst kan han ju åstminstone söka fram den vetenskapliga förklaringen och sedan säga varför han inte håller med. Istället framstår han som extremt tendentiös eller bara lat.

Ja, jag utgår från den vetenskapliga metoden. Alternativet kräver en enorm, mångtusenårig konspiration som jag anser omöjlig att genomföra och som det inte finns tillstymmelsen av bevis för.

Nåja, säger man att en apelsin är platt när alla kan se att den är rund får man nog acceptera att ens klokhet ifrågasätts. Jag vill nog också påstå att det är konspirationsteoretiker som gillar att framställa sig som förmer än andra. Som intelligentare, som någon som har "vaknat" och sett sanningen medan vi andra, den stora massan, bara är dumma drönare som tror på det överheten säger åt oss att tro på.
"Ser man något man inte förstår finns det olika sätt att hantera det." Det här är kärnan i resonemanget, du utgår ifrån att man måste ha en viss titel för att kunna göra en bedömning. Det är just detta som vi matas med, vi ska lita till dessa människor att besluta åt oss om vad som korrekt. Det likriktar diskussionen, möjliggör en åsiktkorridor eller vetenskapskorridor. Kliver man utanför denna får man problem. Detta har möjliggjort den mångtusenåriga konspirationen.

Jämförelsen med en apelsin tycker jag är dålig, apelsinen kan du ta i din hand men jorden vet vi bara hur den ser ut efter bilder som framställts av NASA. De har i mina ögon förbrukat allt förtroende.

" Jag vill nog också påstå att det är konspirationsteoretiker som gillar att framställa sig som förmer än andra." Du har rätt. Jag har känt så, dock så är denna känsla tudelad då det i mitt fall också innebar stor uppgivenhet i samma ögonblick. Å andra sidan så har den sidan du representerar en förmåga att förlöjliga, håna och försvåra för tex plattjordare. Din sida gör det för att den anser sig vara berättigad att göra så mot en annan människa av den anledningen att ni har 'rätt'. Det är mycket svårt veta vad som är rätt.
Citera
2017-10-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Jag har tittat på Venus genom mitt teleskop och den ser definitivt inte genomskinlig ut i verkligheten.
Och då utgår jag från mina egna ögon och inte NASA eller Hawking
Jag betvivlar dig inte och jag är inte retorisk. Vad menar du händer i filmen? Venus ser ju ut som en kollapsande bubbla och när den passerar solen ser den transparent ut.
Citera
2017-10-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Klippet är inte objektivt utan det är grovt vinklat, förljuget och är närmast att betrakta som okritisk propaganda. Syftet med filmen är inte att reda ut sakförhållanden (som att Venus inte är genomskinlig) utan dess syfte är dels att missionera och dels ge dig bekräftelse i din tro.

Ett bra klipp hade även innehållit bilder på när Venus inte är "genomskinlig". Som den här tex:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Venus-real_color.jpg
Som du kan se så är den inte genomskinlig.

Och ett bra klipp hade innehållit någon form av resonemang om varför det endast är plattjordare som tror att Venus är genomskinlig medan resten världen, inkl astronomer, hävdar att Venus är en planet.
"inte objektivt"
"grovt vinklat"
"förljuget"
"propaganda"
Ovan summerar väl vad syftet med ditt inlägg är.

Det förändrar inte att på filmen ser Venus ut som en kollapsande bubbla, du kan youtuba fenomenet 'collapsing bubble', det åstadkoms med ljudfrekvens som sänds genom en luftbubbla i vatten. Filmen på Venus ser ut som ljudvibration i vatten. Bibeln talar om 'vattnen ovan och under'.

"Ett bra klipp hade även innehållit bilder på när Venus inte är "genomskinlig". " Om filmskaparen gör en observation måste han då inkludera dina åsikter?

"resten världen, inkl astronomer" Är konsensus vetenskaplig metod? Har alla kommit överens om att din bild är korrekt?
Citera
2017-10-05, 20:22
Medlem
Citat:
Det sjuka med Dubays "200 proof Earth is flat" är att den inte innehåller 200 bevis för att jorden är platt. Den innehåller inte ens 10 bevis, den innehåller exakt noll bevis. Inte ett enda av de så kallade "bevisen" är ett bevis utan det är en salig blandning av upprepningar, felaktigheter och rena lögner.

Jag har tidigare bett dig välja ut de 3-5 "bevis" som du tycker är bäst så vi kan diskutera dem. Jag lovar dig att jag och andra mycket enkelt kan pulverisera charlatanens påstådda "bevis".
Och jag har sagt till dig att du kan välja själv vilka bevis du vill pulverisera.
Citera
2017-10-05, 20:26
Medlem
Citat:
Nej det påstår jag inte.

Jag berättar för dig att med hjälp av en gyrokompass så kan man bevisa två saker:
- latituder är inte cirklar med origo på nordpolen.
- jorden roterar.

Den här gången citerar jag Encyclopædia Britannica:

Kompassen ställer in sig längs en meridian tack vare jordens rotation. Roterar inte jorden fungerar inte kompassen.

Med hjälp av kompassen kan vi därefter hålla bäring 270 och konstatera att latituder inte är cirklar på en platt jord. Vi har mao visat att Gleason och andra liknande "plattjordskartor" är felaktiga.
Vi har behandlat, gyron, gleeson, och din resa från Portugal till Boston tidigare i tråden. Jag refererar till mina svar där.
Citera
2017-10-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
"Ser man något man inte förstår finns det olika sätt att hantera det." Det här är kärnan i resonemanget, du utgår ifrån att man måste ha en viss titel för att kunna göra en bedömning. Det är just detta som vi matas med, vi ska lita till dessa människor att besluta åt oss om vad som korrekt. Det likriktar diskussionen, möjliggör en åsiktkorridor eller vetenskapskorridor. Kliver man utanför denna får man problem. Detta har möjliggjort den mångtusenåriga konspirationen.

Nej, jag kräver inte en titel per se, utan snarare en adekvat utbildning så att jag i stora drag kan lita på att de vet vad de pratar om. Detta handlar om källkritik. Vill jag lära mig om romersk historia så frågar jag en historiker med Rom som specialområde och inte en murare. Muraren kan för all del ha vissa ytliga kunskaper, men är jag intresserad av en djupdykning i de processer som ledde till republikens fall så är han antagligen inte mycket till hjälp.

Citat:
Jämförelsen med en apelsin tycker jag är dålig, apelsinen kan du ta i din hand men jorden vet vi bara hur den ser ut efter bilder som framställts av NASA. De har i mina ögon förbrukat allt förtroende.

Det var inte menat som en direkt liknelse, snarare en påminnelse om att man får räkna med att framstå som lite eljest om man för fram påståenden som går stick i stäv med allmänt vetande.

Citat:
Det är mycket svårt veta vad som är rätt.

Här får vi vara överens om att vara oense. Men jag håller med om att det är bättre att diskutera sakligt och inte gå till personangrepp, även om man kan bli väldigt frustrerad ibland.
Citera
2017-10-05, 20:34
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Hemisphere = halvklot. Jag trodde du sa att jorden är platt?

Södra och norra deklinationer ingår i detta halvklot/himlavalv.

Finns bara ett himlavalv ovanför vår cirkelrunda jordskiva, kan inte finnas två ovanför en skiva.

Trodde du att fanns två?
Senast redigerad av Död o återfödd 2017-10-05 kl. 20:42.
Citera
2017-10-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Nej, jag kräver inte en titel per se, utan snarare en adekvat utbildning så att jag i stora drag kan lita på att de vet vad de pratar om. Detta handlar om källkritik. Vill jag lära mig om romersk historia så frågar jag en historiker med Rom som specialområde och inte en murare. Muraren kan för all del ha vissa ytliga kunskaper, men är jag intresserad av en djupdykning i de processer som ledde till republikens fall så är han antagligen inte mycket till hjälp.

Det var inte menat som en direkt liknelse, snarare en påminnelse om att man får räkna med att framstå som lite eljest om man för fram påståenden som går stick i stäv med allmänt vetande.

Här får vi vara överens om att vara oense. Men jag håller med om att det är bättre att diskutera sakligt och inte gå till personangrepp, även om man kan bli väldigt frustrerad ibland.
"utan snarare en adekvat utbildning" Lite samma sak. En murare kan mycket väl mäta sig med en historiker i historia, muraren kan också läsa och är inte bunden till en institution.

"Det var inte menat som en direkt liknelse" Jag förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in