2017-10-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Hur menar du då ?

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/nio-partier-om-att-salja-bostader-ut-allmannytan/
”Vi är för ombildningar. När det gäller försäljning till annan fastighetsägare är vi generellt emot, men en bedömning ska göras från fall till fall.” SD tycker säkert det är bra om invandrarna stannar
kvar i sina förorter och bildar bostadsrätter och integreras med varandra istället för med oss
andra.

1. Förklara vad din skrift har för relevans för din uppfunna frågeställning: "Det offentliga hindras att bygga?".
Citera
2017-10-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du får helt enkelt tänka på flashbacks regelsamling för din frågeställning.

2. Tjaha, vi kan vända på frågeställningen istället och be dig visa på motsatsen.

Du menar att det finns valresultat sedan hedenhös som visar att kommunalval, landstingsval
och riksdagsval i Lund och socknarna däromkring ALLTID vunnits av "kommunisterna" ???
Önsketänkande från din sida.

Men i min gamla skola (gymnasium) hade SKP stora framgångar i valet året innan jag började.
Sedan växte de mest aktiva ur denna skolbyggnad och nästa val, det historiska, gick något
sämre.

Något du säger blir inte med automatik sant ens om ingen annan skulle kunna bevisa motsatsen.
Hört talas om det antal knepiga matematiska problem som finns kvar att lösa ? Vissa hamnar
faktiskt i högen över avgjorda problem men för ett antal gäller att man tror sig veta hur det
ligger till men bevisen har inte inställt sig.

Du får nog citera den där påstådda regelsamlingen lite bättre om jag skall kunna ta till mig
hela vidden av ditt resonemang.
Citera
2017-10-05, 15:07
Medlem
Citat:
1. Förklara vad din skrift har för relevans för din uppfunna frågeställning: "Det offentliga hindras att bygga?".

Men det är ju så Stockholmsmoderaterna (mycket ideologiskt lagda) gör. I goda tider säljer
man ut och i lite sämre tider hindrar man bara allmännyttan att bygga. Fast i retoriken ser
vi inte så värst mycket av det där.

Till slut kanske de får sin stad utan fattiga, medellösa, låginkomsttagare, medelinkomsttagare
m fl.
Citera
2017-10-05, 15:13
Medlem
http://kulturhusetstadsteatern.se/ForumDebatt/Evenemang/2017/DEBATT-Vem-kan-bo-i-Stockholm/

Igår tydligen.

Medverkande:

"Lennart Weiss, kommersiell direktör Veidekke och ordförande i socialdemokraternas expertgrupp för att öka bostadsbyggandet."

Det här är väl den Store Fåntrattens favorit. Förutom Assar (inte seriefiguren).
Citera
2017-10-05, 19:06
Medlem
Citat:
Men det är ju så Stockholmsmoderaterna (mycket ideologiskt lagda) gör. I goda tider säljer
man ut och i lite sämre tider hindrar man bara allmännyttan att bygga. Fast i retoriken ser
vi inte så värst mycket av det där.

Till slut kanske de får sin stad utan fattiga, medellösa, låginkomsttagare, medelinkomsttagare
m fl.

1. Din frågeställning är fortfarande "vad är det för mystiska hinder som hindrar byggandet utifrån allmänintresset?".
1.1. Återigen berätta nu hur man går tillväga för att hindra allmännyttan att bygga?

2. Du får nog läsa på lite inom historiken.

Citat:
Du menar att det finns valresultat sedan hedenhös som visar att kommunalval, landstingsval
och riksdagsval i Lund och socknarna däromkring ALLTID vunnits av "kommunisterna" ???
Önsketänkande från din sida.

Men i min gamla skola (gymnasium) hade SKP stora framgångar i valet året innan jag började.
Sedan växte de mest aktiva ur denna skolbyggnad och nästa val, det historiska, gick något
sämre.

Något du säger blir inte med automatik sant ens om ingen annan skulle kunna bevisa motsatsen.
Hört talas om det antal knepiga matematiska problem som finns kvar att lösa ? Vissa hamnar
faktiskt i högen över avgjorda problem men för ett antal gäller att man tror sig veta hur det
ligger till men bevisen har inte inställt sig.

Du får nog citera den där påstådda regelsamlingen lite bättre om jag skall kunna ta till mig
hela vidden av ditt resonemang.

1. Vad man etiketterar sig som och vad man sedan gör är helt olika saker.

2. Det där är ett ganska intressant meningsbyggnad. Du kan alltså inte bevisa motsatsen.

3. Sådant där ligger inte längre på mitt bord av intressen.
Citera
2017-10-05, 20:13
Medlem
Tammers avatar
Citat:
1. Nej, finansregler har alltid funnits och alltid skapat finanskriser. Fast på medeltiden blev folk glada när bankerna gick omkull såvida de inte hade lånat pengar till banken förstås. Vad som hände då var att banklånen vanligen inte behövde betalas tillbaka eller kunde köpas tillbaka till ett lågt pris.
2. Styrsystemen för banker är också politiska beslut och en reglering. Det är svårt att klaga på saken när man vet att bankens anställda får en sko i röven som tack för att de inte lånar ut pengar under sådana förutsättningar som du anger. Regleringar har väldigt många olika dimensioner.
Även i de mest kapitalistiska staterna finns regler kring finansmarknaden, eftersom dessa annars skulle förgör sig själva och skapa nya ekonomiska kriser. Kapitalismen är destruktiv och självförstörande, och måste styras för att kunna ge välstånd och tillväxt.
Om bankerna utan regler får låna ut så mycket de vill till vem de vill utan säkerhet kommer belåningen eskalera. Den bank som lånar ut mest kommer tjäna mest pengar, och med kortsiktig profitjakt skapas förutsättningar för nya finanskriser. En bankdirektör som kan tjäna tjugo miljoner om året (Nordeas vd Casper von Koskull) struntar i vad som händer med banken om fyra-fem år, då är han redan rik bortom allt sans och vett.
Du kan ju inte förneka att det finns ett samband mellan avreglering av finansmarknader och finanskriser. Det var nog ingen slump att finanskrisen -90-91 kom efter avregleringen av finansmarknaden i slutet av 80-talet.
Citera
2017-10-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Även i de mest kapitalistiska staterna finns regler kring finansmarknaden, eftersom dessa annars skulle förgör sig själva och skapa nya ekonomiska kriser. Kapitalismen är destruktiv och självförstörande, och måste styras för att kunna ge välstånd och tillväxt.
Om bankerna utan regler får låna ut så mycket de vill till vem de vill utan säkerhet kommer belåningen eskalera. Den bank som lånar ut mest kommer tjäna mest pengar, och med kortsiktig profitjakt skapas förutsättningar för nya finanskriser. En bankdirektör som kan tjäna tjugo miljoner om året (Nordeas vd Casper von Koskull) struntar i vad som händer med banken om fyra-fem år, då är han redan rik bortom allt sans och vett.
Du kan ju inte förneka att det finns ett samband mellan avreglering av finansmarknader och finanskriser. Det var nog ingen slump att finanskrisen -90-91 kom efter avregleringen av finansmarknaden i slutet av 80-talet.

1. Hur hade du tänkt dig att en marknad skulle fungera utan regler?, du får nog ta och studera relevanta lagrum och regleringar för traderingar.

2. Inte alls. Det där är något som du inte kan exemplifiera, mest beroende på att du har en förvrängd bild av "Svensk" liberalism.

3. Det är ett inflationsproblem som skapats just genom att man reglerat penningtillverkningen på ett sådant vis att de olika staterna garanterar tillgången på kapital. 'problemet' fanns inte när man använde symboliska eller standardbaserade valutor tex. myntfot.

4. Profitjakt regleras vanligen genom externa lagstiftningar och interna regelverk. Har man instiftat en lag som ställer krav på bankens styrelse och ledning så kan man rent generellt vara säker på att de genomdriver lagen ned till golvet.

5. Tjaha. Sådana förhållanden är rent generellt väldigt reglerade. Liksom bankens existens och förutsättningar.

6. Det finns en massa utredningar av sådant där. En i mängden är https://www.kth.se/polopoly_fs/1.174551!/Menu/general/column-content/attachment/Det%20svenska%20banksystemets%20framv%C3%A4xt.pdf givetvis utan garanti för att det är den exakta sanningen som beskrivs. Men som du kan se drar affilierade professorer i finansiell struktur och historia samma slutsatser som jag beskrivit (jag pysslar inte med sådant där alls men kan ändå komma till samma slutsats baserat på min djupa kunskap och att jag en gång för länge sedan kunde vara med och bestämma över vad tex. professorer har i hjärnan och hur de ska prata, förstå världen och kommunicera).
Citera
2017-10-05, 22:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
1. Hur hade du tänkt dig att en marknad skulle fungera utan regler?, du får nog ta och studera relevanta lagrum och regleringar för traderingar.

4. Profitjakt regleras vanligen genom externa lagstiftningar och interna regelverk. Har man instiftat en lag som ställer krav på bankens styrelse och ledning så kan man rent generellt vara säker på att de genomdriver lagen ned till golvet.
Då har jag missförstått dig. Jag har utgått ifrån att du förespråkade ett system där marknadskrafterna styr. Många är nämligen av den uppfattningen att allt löser sig till det bästa om staten inte lägger sig i alls, en s k "nattväktarstat", eller i en mer civiliserad form: nyliberalism. Ju mindre lagar och regler desto bättre alltså.
Citera
2017-10-06, 02:05
Medlem
Citat:
Då har jag missförstått dig. Jag har utgått ifrån att du förespråkade ett system där marknadskrafterna styr. Många är nämligen av den uppfattningen att allt löser sig till det bästa om staten inte lägger sig i alls, en s k "nattväktarstat", eller i en mer civiliserad form: nyliberalism. Ju mindre lagar och regler desto bättre alltså.

1. Vet du vad en tradering är?

2. Staten har mycket tydliga roller att spela på en marknad. Domstolsväsendet. Rättsväsendet. En del kringregleringar etc. osv.

3. Liberalism brukar på Svenska innebära ett gäng narrar som hittar på alldeles för många regleringar för att saker ska funka. Inom Svensk politik har det varit som så att S var ett 45-60% när de pysslade med avregleringar av liberaliteten i regelsystemen (det var Konungen som hade sista ordet och mest inflytande på den tiden) och ett 25-40% parti när de pysslade med regleringsverksamhet. Liberalerna blev ett stort parti när de lovade avregleringar och blev ett ickeexisterande parti (nåja, forcerat namnbyte på partiet) efter att de hade skrivit en massa nya regler.
Citera
2017-10-08, 17:59
Medlem
Tammers avatar
Citat:
1. Är det inte så det är nuförtiden, med svarta hyreskontrakt, 2:a och 3:e handsuthyrning och allt vad det kallas?
Det lär inte gå att bunkra upp med billiga hyreslägenheter, det är inte så det fungerar. Vi har som bekant ett kösystem, man får köa tio-femton år för en vettig lägenhet i Stockholm. När man sedan hittar en bostad och hyr den, är kötiden förbrukad. Det går alltså inte att hyra flera lägenheter, bara för att det är så billigt om man nu skulle vilja det.
Med lite kontroll går det inte heller att behålla sin billiga hyresrätt när man flyttar därifrån, eftersom man bara kan vara folkbokför på en adress. Det är förstås enkelt både för värden och Skatteverket att kontrollera vem som egentligen bor på adressen.
Citera
2017-10-08, 18:56
Medlem
Citat:
Det lär inte gå att bunkra upp med billiga hyreslägenheter, det är inte så det fungerar. Vi har som bekant ett kösystem, man får köa tio-femton år för en vettig lägenhet i Stockholm. När man sedan hittar en bostad och hyr den, är kötiden förbrukad. Det går alltså inte att hyra flera lägenheter, bara för att det är så billigt om man nu skulle vilja det.
Med lite kontroll går det inte heller att behålla sin billiga hyresrätt när man flyttar därifrån, eftersom man bara kan vara folkbokför på en adress. Det är förstås enkelt både för värden och Skatteverket att kontrollera vem som egentligen bor på adressen.

1. Skärp dig nu va?

2. Enligt SVT:s grävareprogram så kostade sistahandskontrakt på hyresrätter kring 100-300k för några år sedan.

3. Tjaha?, är det verkligen så som det fungerar?

4. Det där låter som sagan om tomten&trollet.
Citera
2017-10-08, 19:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
1. Skärp dig nu va?
Och det betyder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto