2017-09-23, 08:44
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Måste erkänna att jag tycker Samnytt gjort en bra uppryckning. Som jag tidigare alltid hävdat så kan en alert och driven alternativ-journalist förmodligen göra stordåd, utrustad med enbart en mobiltelefon, ett SL kort/Cykel och en laptop. Gärna också ett presskort så att man kan komma in på officiella presskonferenser och ställa riktiga journalistiska frågor när ingen annan gör det. Inget dramatiskt exempel, men jag tycker detta ganska bra illustrerar vad jag menar.

https://samnytt.se/svt-journalist-i-fake-news-upplagg-jag-gjorde-det-sa-bra-jag-kunde/

Även Nyheter idag och Fria Tider verkar försöka utveckla sin journalistiska ådra, hekt enkelt genom att ringa upp och fråga. Frågan är vem som ska betala för den allt mer utvecklade journalistiken, men jag hoppas att det kan bära sig och att de någon gång får casha in lite också - det förtjänar de.

Hon som blev uppringd verkar i varje fall inte ha slängt på luren och hon berättar något om beslutsgången på SVT-redaktionen. Detta till skillnad mot någon jäv-l på SVT Marcus Nilsson som tydligen inte svarat ens och som ska ha varit den som så att säga lagt upp vinkeln för artikeln.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/mannen-med-de-tre-fruarna-fick-inte-bostaderna-i-nacka

Access till verkligheten är det bra om journalisterna har. Ett SL-kort är säkert bra, men en alltför stor fysisk fokusering på huvudstaden kan innebära en risk för minskad relevans.

Huruvida FT cashar in och i vilken omfattning har jag inte kännedom om, men något om pengar framgår här:
(FB) Tidningen Fria Tider
Senast redigerad av Demokraturdn 2017-09-23 kl. 08:57.
Citera
2017-10-04, 23:22
Medlem
Propagandists avatar
Jag tycker att sionistiska Avpixlat-gänget trots sina allvarliga ideologiska brister fått en uppryckning till det bättre var det gäller kvalitén på deras artiklar i.o.m nystarten med Samhällsnytt. Den ryska spionen Egor Putilov skriver intressant allt som oftast.

Något fullständigt äcklade är dock att man vid slutet på deras artiklar ser en reklambanner från intima.se, "sexleksaker via nätbutik och homeparty". Helvete vad socialkonservativa ni är grabbar som gör reklam för en homoerotisk sexshop.

Eller detta kanske är vad just konservativ betyder år 2017 i Sverige? Vidrigt är det i vilket fall.
Citera
2017-10-05, 18:38
Medlem
Jag skrattade gott åt denna:

https://samnytt.se/golare-har-inga-polare-vanstern-glads-at-bernts-ode/

Inte åt Bernts öde, det kan nog vara en god sak att starta en insamling.

Men hur Samhällsnytt nu utnyttjar precis samma metoder som gammelmedia. Jag tycker det är lysande i sin enkelhet, att det goda hatet nu får sin beskärda del. Och undrar varför det inte gjorts i större utsträckning tidigare. Kör hårt och lycka till får man väl säga i alla fall, bra jobbat. Eller? Ökar det bara polariseringen? Men tidigare har det varit en pol som vägt över, kanske vi kan få en jämvikt nu?
Citera
2017-10-05, 19:35
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Jag skrattade gott åt denna:

https://samnytt.se/golare-har-inga-polare-vanstern-glads-at-bernts-ode/

Inte åt Bernts öde, det kan nog vara en god sak att starta en insamling.

Men hur Samhällsnytt nu utnyttjar precis samma metoder som gammelmedia. Jag tycker det är lysande i sin enkelhet, att det goda hatet nu får sin beskärda del. Och undrar varför det inte gjorts i större utsträckning tidigare. Kör hårt och lycka till får man väl säga i alla fall, bra jobbat. Eller? Ökar det bara polariseringen? Men tidigare har det varit en pol som vägt över, kanske vi kan få en jämvikt nu?
Polariseringen behöver ökas. Alltför många människor sover. Andra är bortom hjälp och kommer aldrig hjälpa till att lösa problemen. Intressant att Samhällsnytt markerade mot SDs positiva inställning till SVT. Kanske de kan driva SD i mer radikal riktning?
Citera
2017-10-09, 22:28
Medlem
smoerreboms avatar
Jag tycker det är konstigt att Putilov inte begär ut en massa beslut från den asylaktivistiska peaken. Han har ju jobbat där och borde kunna jämföra dessa beslut med äldre beslut och få fram nåt om standarden på dessa. Det borde finnas en rättsröta där.

Det enda som ser ok ut är att de hade ungefär samma bifallsprocent men att folk på en statlig 9-5 myndighet skulle jobba mer än dubbelt så snabbt under en månads under sommarmånaderna utan att göra avkall på beslutsmotiveringar och utredningar verkar helt osannolikt.

https://www.svd.se/asylaktivism-pa-migrationsverket
Citera
2017-10-12, 22:30
Avslutad
Att inte samnytt har tagit upp och skrivit om innehållet i länken är lite märkligt: (FB) Svenska ambassader gör reklam för Sverige som bidragsparadis

Vissa dagar är de dessutom dåliga på att uppdatera, det kan vara dött långt in på eftermiddagen.
Citera
2017-10-13, 02:18
Medlem
Pungs avatar
Satan vad skarpa samnytt är. Avpixlat besökte jag knappt det sista året.

Det var bara massa referat från regimmedia med små blogg-liknande instick om vad för information som var utlämnad och att det tydde på att det var invandrare. Blandat med massa ursäktande och föga framgångsrika "de verkliga rasisterna"-argument. Typ "Sossarna hade ett rasinstitut, de är mer rasister än SD" eller "det är sjuklövern som är rasister som vill skapa dessa motsättningar".

Som om det behövdes ännu en opinionsbildare som letar rasism bland svenskar.

Samnytt har däremot levererat riktigt ordentliga avslöjanden som verkligen påverkat samtalet. Och man har gjort sig av med "de verkliga rasisterna är ju"-gubbarna.

Tycker förövrigt att även Nyheter Idag, Fria Tider och Nya Tider vässat till sig också. Fria Tiders filmer från Göteborg tvingades till och med SVT att använda (och motvilligt creddade FT för) eftersom deras egna reportar bara stod en kilometer bort med sin svindyra utrustning och licenspengar men utan fantasi, hunger och mod.

Även om man lägger det idiologiska åt sidan. Det är i den nya median man hittar ordentliga avslöjanden numera. Det är snabbt, det är ordentliga källor, fräcka intervjuer.

Regimmedia sitter mest trötta på sina redaktioner och skriver krönikor om att de behövs. De är egentligen bara anslagstavlor för pressmeddelanden och referat av händelser. Typ "15 döda i jordbävning enligt myndigheterna", "stökig helg enligt polisen", "rättsosäker åldersbedömning enligt Röda korset".

De hugger aldrig på något. Allt som myndigheter och NGO:er återges bara okritiskt med ett "enligt" i bästa fall, oftast bara som ett faktum.

Den nya median hugger på precis allt. Makthavare kontaktas med följdfrågor, dokument begärs ut för att se om påståenden stämmer, alternativa uppgifter redogöra för.

Allra tydligast är det med gräven.

Jämför bevakningen av muslimfamiljen i Nacka. Det var nymedia som grävde fram saken, och olika nya medier följde upp med att mannen tidigare visat otacksamhet, att han inte hade skyddsskäl enligt Migrationsverket, att han bott i Saudi Arabien, det räknades ut vad familjen fick i bidrag, nackas samtliga fastighetsaffärer granskades, bostadsrättsföreningen intervjuades, familjens framtida besittningsrätt utreddes.

Läsarna fick svar på precis allt.

Regimmedias enda insats var att börja med hårklyverier om ordet "fick".

När gjorde regimmedia ett verkligt avslöjande senast? Det är någon som twittrat något elakt om Donald Trump och det är en myhet för att "tweeten nu hyllas av hundratals". Det är Facebook inlägg om Jimmy Åkesson som "hela internet skrattar åt".

Ibland räknar de snoppar och snippor i olika företag, låtsas missförstå vad någon företagare skrivit på Facebook och citerar andra som också låtsas missförstå.

Det är asylsökare som "räddar järnvägen" (får skattebetald praktik) eller som "räddar skolan" (en byskola får några nya elever) eller "skapar arbetstillfällen" (svenskar betalar genom sin skatt andra svenskar för att passa upp på migranter) eller "skapar nya möten" (asylboendet hälsar på en tråkig förening som bjuder på kaffe).

Ska de verkligen gräva så loggar de in på piscatus och skriver någon sverigedemokrats personnummer och hoppas att han blivit dömd för något.

Även om man tänker bort att det är propaganda, så är det så jävla trött och fantasilöst. Man kan verkligen se framför sig hur de sitter i Aftonbladets "kreativa rum" (nägra sittkuddar, en fikuspalm och en kaffemaskin) med lap-top i knät. Och gör sin trista rutin, läsa alla kändisars tweet, kolla alla SD-ares Facebook, knappa in personnummer i Piscatus, räkna snoppar, kolla twitter igen.

Större delen av arbetet blir att förklara varför något är en nyhet. Dead-line närmare sig, det får bli Henrik Schyfferts tweet som "hyllas på internet". Slut för idag.

Den nya median är genuint spännande att läsa oavsett vad man tycker politiskt. Företrädere för sittstrejk som ljugit om sin ålder, sossar som kramar afghaner framför fotograf trots att de vet att afghanen dömts för våldtäkt, myndigheter som plockar bort texter om jämställdhet i information som riktas mot araber, närbilder på stenkastande vänsterextremister.

Det är genuint bra journalistik.

Det börjar nu närma sig en tipping-point. Tidigare vara det nymedia som sökte runt på regimmedia efter uppslag och kunde ibland addera något som regimmedia undanhöll, men oftast bara konstatera att information saknades.

Nu är det regimmedia som hakar på nymedias uppslag men tar bort uppgifter som de vill hemlighålla.
Citera
2017-10-13, 15:24
Medlem
Rasande-Roses avatar
Strålande journalistik just nu av Samnytt.
Det gigantiska avslöjandet om S-stödda sexualbrottslingen tillika illegala afghanen är exempel på journalistik som borde vara prisbelönt i ett fritt land. Udden riktar sig mot makthavare och det ställs tuffa frågor, inget gullande med regeringspartiets representanter. Journalistik vi borde kunna förvänta oss av våra tidningar i Sverige, men där är det bara Trumpskvaller hela dagen lång.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2017-10-13 kl. 16:13.
Citera
2017-10-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Strålande journalistik just nu av Samnytt.
Det gigantiska avslöjandet om S-stödda sexualbrottslingen tillika illegala afghanen är exempel på journalistik som borde vara prisbelönt i ett fritt land. Udden riktar sig mot makthavare och det ställs tuffa frågor, inget gullande med regeringspartiets representanter. Journalistik vi borde kunna förvänta oss av våra tidningar i Sverige, men där är det bara Trumpskvaller hela dagen lång.
Själv har jag länge förordat denna form av mer aktiv journalistik. Nyheter idag har ganska länge försökt, men bara ibland lyckats. Nu satsar man mest på kända krönikörer, vilket inte är fel förstås. Vet inte om det finns någon ironi att den som är bäst på den mer aktiva journalistiken är en.. invandrare, nåja en europé i alla fall. Men det kanske har med utbildningssystemen att göra? Putilov gör i vilket fall som helst ett utmärkt jobb. Lamotte verkar också visa tendenser att gå samma obändiga väg. Credit till alla dessa i allt-media, för jag instämmer på det stora med Pungs analys. Alt-media är på sätt och vis SDs enda hopp att upprätthålla sina opinionssiffror. Själva är SD för oskickliga/ovilliga att leta upp oegentligheter, samt att förmedla dem till väljarna. Samt ogina att uttrycka stöd till alt-pressen. Alt-pressen får förmodligen mer uttalat stöd av Jane Josefsson än av SD själva, vilket kan upplevas som lite märkligt.
Senast redigerad av Fnysington 2017-10-13 kl. 16:48.
Citera
2017-10-13, 18:01
Medlem
Tråkigt att sidan har så trist layout, orkar inte läsa oavsett kvalitén på journalistiken.
Citera
2017-10-13, 19:49
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Själv har jag länge förordat denna form av mer aktiv journalistik. Nyheter idag har ganska länge försökt, men bara ibland lyckats. Nu satsar man mest på kända krönikörer, vilket inte är fel förstås. Vet inte om det finns någon ironi att den som är bäst på den mer aktiva journalistiken är en.. invandrare, nåja en europé i alla fall. Men det kanske har med utbildningssystemen att göra? Putilov gör i vilket fall som helst ett utmärkt jobb. Lamotte verkar också visa tendenser att gå samma obändiga väg. Credit till alla dessa i allt-media, för jag instämmer på det stora med Pungs analys. Alt-media är på sätt och vis SDs enda hopp att upprätthålla sina opinionssiffror. Själva är SD för oskickliga/ovilliga att leta upp oegentligheter, samt att förmedla dem till väljarna. Samt ogina att uttrycka stöd till alt-pressen. Alt-pressen får förmodligen mer uttalat stöd av Jane Josefsson än av SD själva, vilket kan upplevas som lite märkligt.
SD har inslag av sossementalitet, stora staten och allt samnanhållet och fint. Utopivarning.
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Tråkigt att sidan har så trist layout, orkar inte läsa oavsett kvalitén på journalistiken.
Förstår jag inte.
Citera
2017-10-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
SD har inslag av sossementalitet, stora staten och allt samnanhållet och fint. Utopivarning.

Förstår jag inte.

Vad förstår du inte? Att sidan har kass layout eller att jag inte orkar läsa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in