2017-10-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Eller att folk hittar på att universum uppstod ur tomma intet, och därför måste ha en övernaturlig orsak (som de dessutom säger sig känna till).
Ja, en orsak finns det säkert. Men det behöver inte vara en medveten orsak.
Och även om det skulle vara en medveten orsak så är det väldigt långt till: därför dog Jesus för våra synder, och liknande påståenden.
Citera
2017-10-05, 15:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du svarade att detta är ett hopkok av intelligent design och inte ett giltigt argument.

Det är fel. Det är är ett vetenskapligt logiskt giltigt argument.

"Intelligent Design"-konceptet är varken vetenskapligt eller logisk legitimt.
Citera
2017-10-05, 16:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du svarade att detta är ett hopkok av intelligent design och inte ett giltigt argument.

Det är fel. Det är är ett vetenskapligt logiskt giltigt argument. Allt vi observerar har en orsak. Att BB skulle sakna orsak vore onaturligt, en avvikelse från naturens princip. Det kan vara så, men inget talar för det.

Det stämmer inte alls.
Du skrev så här: "Ett bevis är att ingenting existerar utan orsak, så vem orsakade Big Bang? Vad existerade innan det?"

För det första är det ingalunda bevisat att ingenting existerar utan orsak. Att gasatomer i ett gasmoln krockar och bildar molekyler har t.ex. med slump att göra.

För det andra så är frågan "vem orsakade Big Bang?" inte heller särskilt vetenskaplig. Varför skulle det ha en person som orsak?

Och på frågan "Vad existerade innan det?" så är det definitivt fel svar att påstå att ingenting existerade innan Big Bang och att universum således uppstod ur tomma intet.

Det är alltså varken ett vetenskapligt argument eller ett logiskt giltigt argument.
Citera
2017-10-05, 16:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Intelligent Design"-konceptet är varken vetenskapligt eller logisk legitimt.

Det är du som pratar om ID-koncept.
Citera
2017-10-05, 16:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är du som pratar om ID-koncept.

Så du var inte ens medveten om att du skrev "vem orsakade Big Bang?"
Citera
2017-10-05, 16:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Det stämmer inte alls.
Du skrev så här: "Ett bevis är att ingenting existerar utan orsak, så vem orsakade Big Bang? Vad existerade innan det?
Det var inte jag som skrev det. Det var StupidMonkey
Men jag håller med om frågan.

Citat:
För det första är det ingalunda bevisat att ingenting existerar utan orsak. Att gasatomer i ett gasmoln krockar och bildar molekyler har t.ex. med slump att göra.
Inte bevisat, men det finns inget som talar för att det skulle vara så. Allt vi observerat har hittills haft en orsak, så vetenskapligt räknas det som en generell princip. Dvs det som sker med stor sannolikhet.
Att just BB skulle sakna orsak vore ett unikt undantag från vad som är naturligt.

Att du påstår att atomer som krockar är slump är något du får bevisa.
Antar att du med menar att hela processen som skapar allt (inte bara gasatomer) är slump.
Vad är slump? Hur vet du det? Ofta är slump ett annat ord för "vet inte hur det hänger ihop"

Citat:
För det andra så är frågan "vem orsakade Big Bang?" inte heller särskilt vetenskaplig. Varför skulle det ha en person som orsak?
Vem har sagt att det är en "person" bakom? Menar du Jesus eller vad?

Citat:
Och på frågan "Vad existerade innan det?" så är det definitivt fel svar att påstå att ingenting existerade innan Big Bang och att universum således uppstod ur tomma intet.

Det är just det som inte är så troligt. Det finns inte "ingenting" någonstans. Det är en tankekonstruktion. Helt obevisad.
Senast redigerad av 526 2017-10-05 kl. 17:09.
Citera
2017-10-05, 17:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det var inte jag som skrev det. Det var StupidMonkey
Men jag håller med om frågan.
Okej, det var inte du som skrev det ursprungligen, men du citerade det som ett argument.

Citat:
Inte bevisat, men det finns inget som talar för att det skulle vara så. Allt vi observerat har hittills haft en orsak, så vetenskapligt räknas det som en generell princip. Dvs det som sker med stor sannolikhet.
Att just BB skulle vara skulle vara ett unikt undantag från vad som är naturligt.
Där har du fel. Det finns sådant som styrs av slumpen.
http://fof.se/tidning/2001/3/kvantfysikens-absoluta-slump

Citat:
Att du påstår att atomer som krockar är slump är något du får bevisa.
Antar att du med menar att hela processen som skapar allt (inte bara gasatomer) är slump.
Vad är slump? Hur vet du det? Ofta är slump ett annat ord för "vet inte hur det hänger ihop"
Jag menar inte att allt styrs av slumpen, jag påstår bara att inte allt har en orsak.

Citat:
Vem har sagt att det är en "person" bakom? Menar du Jesus eller vad?
I det du citerade ställdes frågan "vem orsakade Big Bang?". Med ”vem” avses normalt en person eller ett väsen.
Jag menar att så inte är fallet, varken Jesus eller någon annan.

Citat:
Det är just det som inte är så troligt. Det finns inte "ingenting" någonstans. Det är en tankekonstruktion. Helt obevisad.
Exakt, så att universum uppstod ur tomma intet är totalt obefogat, och då krävs heller ingen skapande ”orsak”.
Citera
2017-10-05, 17:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Okej, det var inte du som skrev det ursprungligen, men du citerade det som ett argument.

Där har du fel. Det finns sådant som styrs av slumpen.
http://fof.se/tidning/2001/3/kvantfysikens-absoluta-slump

Jag menar inte att allt styrs av slumpen, jag påstår bara att inte allt har en orsak.

I det du citerade ställdes frågan "vem orsakade Big Bang?". Med ”vem” avses normalt en person eller ett väsen.
Jag menar att så inte är fallet, varken Jesus eller någon annan.

Exakt, så att universum uppstod ur tomma intet är totalt obefogat, och då krävs heller ingen skapande ”orsak”.

Den sk kvantslumpen är att partiklar inte kan bestämma position innan vågen kollapsar. Att det är slump är omtvistat. Det är snarare att vi inte har all information om allt.
Men oavsett så är knappast allt slump. Och även slump har en orsak.

Det du inte verkar fatta är just att det vetenskapligt i lagen om orsak och verkan inte är troligt att något uppstått ur ingenting. Det är en modell du tänker i ditt huvud, som du upprepar hela tiden. Ingenting säger att det finns något som kommer från ingenting.
Ingenting existerar inte.
Citera
2017-10-05, 17:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Den sk kvantslumpen är att partiklar inte kan bestämma position innan vågen kollapsar. Att det är slump är omtvistat. Det är snarare att vi inte har all information om allt.
Men oavsett så är knappast allt slump. Och även slump har en orsak.

Det du inte verkar fatta är just att det vetenskapligt i lagen om orsak och verkan inte är troligt att något uppstått ur ingenting. Det är en modell du tänker i ditt huvud, som du upprepar hela tiden. Ingenting säger att det finns något som kommer från ingenting.
Ingenting existerar inte.

Det du inte verkar fatta är att jag aldrig har förespråkat att universum uppstått ur ingenting. Det är inte någon modell som jag tänker i mitt huvud.
Citera
2017-10-05, 17:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Det du inte verkar fatta är att jag aldrig har förespråkat att universum uppstått ur ingenting. Det är inte någon modell som jag tänker i mitt huvud.

Vad är det du förespråkar?
Citera
2017-10-05, 17:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vad är det du förespråkar?

Så här skrev jag tidigare i denna tråd för omkring 3 veckor sedan:

"Big Bang-teorin påstår inte att universum uppstod ur ingenting. Vad som fanns före Big Bang är en bra fråga, men det var i alla fall inte "ingenting".

En logisk tanke är ju att det vi idag kallar för Big Bang är resultatet av ett svart hål som blivit så stort att det uppnått den kritiska massan och istället börjar expandera.

Det är heller inte helt otänkbart att det finns andra universum utanför det vi idag kan observera, och att det är en cyklisk process med slukande svarta hål, som sedan startar ett nytt universum igen när de blir för stora. Det skulle i så fall dessutom förklara varför de mest avlägsna galaxerna verkar accelerera, vilket de skulle göra om de attraherades av någon stor massa (kanske ett annat avlägset svart hål som väntar på att uppnå sin kritiska massa).

Det jag menar är att det mest logiska är att materia, eller energi, alltid har funnits i en form eller annan och att det bara handlar om omvandling och cykliska processer. Praktiskt taget allt i universum handlar ju om cykliska processer."
Citera
2017-10-05, 18:42
Medlem
526s avatar
Citat:
Så här skrev jag tidigare i denna tråd för omkring 3 veckor sedan:

"Big Bang-teorin påstår inte att universum uppstod ur ingenting. Vad som fanns före Big Bang är en bra fråga, men det var i alla fall inte "ingenting".

En logisk tanke är ju att det vi idag kallar för Big Bang är resultatet av ett svart hål som blivit så stort att det uppnått den kritiska massan och istället börjar expandera.

Det är heller inte helt otänkbart att det finns andra universum utanför det vi idag kan observera, och att det är en cyklisk process med slukande svarta hål, som sedan startar ett nytt universum igen när de blir för stora. Det skulle i så fall dessutom förklara varför de mest avlägsna galaxerna verkar accelerera, vilket de skulle göra om de attraherades av någon stor massa (kanske ett annat avlägset svart hål som väntar på att uppnå sin kritiska massa).

Det jag menar är att det mest logiska är att materia, eller energi, alltid har funnits i en form eller annan och att det bara handlar om omvandling och cykliska processer. Praktiskt taget allt i universum handlar ju om cykliska processer."
Är helt med dig. Tror BB är ett "vitt hål", dvs andra sidan av ett svart hål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in