2017-10-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nix. Det är bara ett uppkok av "Intelligent Design" ... och detta är per se pseudo-logisk trams.

Utveckla gärna och översätt "pseudo-logiskt" är du vänlig.

/Monkey.
Citera
2017-10-03, 20:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Okej, men alla de saker du tar upp handlar om betingade föremål, oavsett hur små eller stora de är i jämförelse.

Du menar väl inte, att du genom att introducera "betingathet" kan smussla in en ny dimension i betydelsen av "bevisföring"?
Citera
2017-10-03, 20:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey

Alternativ och/eller spekulativ logik (jämförd med båda klassisk och moderna akademisk logik).
Citera
2017-10-03, 21:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:

/Monkey.

Det avser att det är ett resonemang som verkar vara logiskt, men som inte bygger på en stabil grund.

Logik kan bara användas som bevis om premissen är korrekt och satserna uttrycks korrekt, men när man utgår ifrån en bristfällig premiss och utför logiska operationer på den premissen så kan det inte bli annat än pseudoslutsatser.

Det är inget fel på den logiska operationen, om premissen varit sann och de uppställda satserna varit sanna, men så är inte fallet och då blir det bara pseudologik av det hela.

Ungefär så här:
Premiss: Tåg är alltid försenade.
Min klocka visade tiden för avgång när jag kom till stationen och tåget var redan där.
Slutsats: Min klocka går inte rätt.

När premissen är undermålig blir slutsatsen undermålig. Visserligen skulle det kunna stämma, men ett bevisat faktum är det sannerligen inte.
Citera
2017-10-03, 21:57
Medlem
526s avatar
Citat:
Alternativ och/eller spekulativ logik (jämförd med båda klassisk och moderna akademisk logik).
På vilket vis är orsakssamband i naturen ologiska?
Citera
2017-10-04, 03:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
På vilket vis är orsakssamband i naturen ologiska?

Vem är det du menar som förespråker "naturens ologik" och på vilket sätt gör dessa det i så fall?
Citera
2017-10-04, 03:17
Medlem
Citat:
Ett bevis är att ingenting existerar utan orsak, så vem orsakade Big Bang? Vad existerade innan det?

https://www.youtube.com/watch?v=6CulBuMCLg0
Oden, så klart.
Citera
2017-10-04, 09:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ett bevis är att ingenting existerar utan orsak, så vem orsakade Big Bang? Vad existerade innan det?

Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Oden, så klart.

OM nu något falsk dikotomi-svar typ "it's 'god' what did it" skall smusslas in, så är DFSM mitt bud.
Citera
2017-10-04, 10:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Om ord inte på något sätt går att knyta till det vi försöker beskriva då är det tomma ordlekar, betyder det att dina ord också är ordlekar? Annars varför är dina ord mer betydelsefulla?
Distinktionen mellan vad jag skriver och Kalam-argumentet är att jag inte försöker bevisa någots existens genom ord. Förstår du?

Citat:
Började Kalle vid Big Bang eller började Kalle vid befruktningen mellan hans mor och far? Vad tycker du verkar som den mer rimliga tidsavgränsningen?
Återgå till meningen i det jag skrev. Demonstrera något som krasst börjat. Någonsin. Om vi inte kan demonstrera "börja" så är hela Kalampratet ganska meningslöst, eller hur? Det viktigaste i ett argument är att definiera sina termer.
Citera
2017-10-05, 11:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Vem är det du menar som förespråker "naturens ologik" och på vilket sätt gör dessa det i så fall?

Citat:
Du svarade att detta är ett hopkok av intelligent design och inte ett giltigt argument.

Det är fel. Det är är ett vetenskapligt logiskt giltigt argument. Allt vi observerar har en orsak. Att BB skulle sakna orsak vore onaturligt, en avvikelse från naturens princip. Det kan vara så, men inget talar för det.
Citera
2017-10-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du svarade att detta är ett hopkok av intelligent design och inte ett giltigt argument.

Det är fel. Det är är ett vetenskapligt logiskt giltigt argument. Allt vi observerar har en orsak. Att BB skulle sakna orsak vore onaturligt, en avvikelse från naturens princip. Det kan vara så, men inget talar för det.
Helt ok för mig. Problemet är när folk hittar på en orsak.
Citera
2017-10-05, 14:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Helt ok för mig. Problemet är när folk hittar på en orsak.

Eller att folk hittar på att universum uppstod ur tomma intet, och därför måste ha en övernaturlig orsak (som de dessutom säger sig känna till).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in