2017-10-05, 00:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Om man rengjort de upphittade kulorna för att jämföra räfflor mm
mot en okänd magnum-revolver så har man samtidigt förlorat
möjligheten att styrka att det överhuvudtaget var en magnum-
revolver som användes. Så bör det i varje fall vara om det
avsätts tillräckligt mycket vävnad på kulan när den träffar.

Om magnum-hypotesen faller så finns argument för Naganten.
Ett motargument kunde vara att den kräver stor kraft på
avtryckaren och att det då skulle vara svårt att skjuta två
skott med precision i snabb takt.

Ja Naganten´s avtryckare har en ovanligt hög tryckpunkt. Bra iakttagelse!
Nagant m/1895 kräver att hanen spänns upp inför varje nytt avlossat skott. Det kan vara det som påverkade precisionen i det andra skottet mot Lisbeth. Alltså hade GM varit snabbare eller haft ett vapen som kan avlossas i snabbare takt, hade GM träffat Lisbeth innan hon reagerade på att hennes make föll.
Senast redigerad av Gothus 2017-10-05 kl. 00:35.
Citera
2017-10-05, 00:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
I Holmér´s bok anges att Ivan Selj´s bekant"Bubka" erkänner i förhör ett vapeninnehav. Polisen hittar vapnet som Hans Holmér benämner, pistol, Nagant, kaliber 35.

Det anmärkningsvärda är att Nagant aldrig har tillverkat ett sådant vapen! Det finns inte något som heter Nagant, pistol. Ej heller någon Nagant-revolver i kaliber 35.
Holmér har blandat ihop korten.

https://books.google.se/books?id=oH-pBwAAQBAJ&pg=PT97&lpg=PT97&dq=hans+holmer+nagant&s ource=bl&ots=4oM_08xwfD&sig=sR8FrkGPdo5GyC4d9g0kH6 l6mjg&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwie9PqblNfWAhWiCJoKHdsQ B7cQ6AEIUTAI#v=onepage&q=hans%20holmer%20nagant&f= false

Både Bubka och Ivan Selj är fingerade namn på Bulgaren med kopplingar mot sitt lands ambassad=hemliga tjänster. Viktor Gunnarssons unga flickvän såg en revolver i VGs garderob i dec 1985.

Frågan är var han fick det ifrån. PU hade funderingar om att vapnet kommit via Finland. Utredare ska ha talat med finska polisen som hjälpt till peka ut en finsk gangster som presumtiv vapenleverantör. Runt Viktor G finns alltjämt många gåtor obesvarade .
Citera
2017-10-05, 06:45
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag tror att en revolver med någon form av dämpning användes vid MOP. Som du har sett finns det många varianter som ger mer eller mindre dämpning av ljudet. Just att personer vittnar om en lång pipa och att Lisbeth är övertygad om att det var en revolver med ljudämpare gör att Naganten passar in bäst. Andra vittnesmål om om ljudet från skotten pekar även åt det Lisbeth säger. Det finns endast en revolver som är lämpad för ljuddämpare.

Bilden i din länk visar pistolen, Tokarev(Tula-Tokarev) som felaktigt kallas Nagant i din länk, den skulle ersatta revolvern, Nagant m/1895 i Röda Armén.

"The TT-30 (Russian: 7,62-мм самозарядный пистолет Токарева образца 1930 года, 7,62 mm Samozaryadnyj Pistolet Tokareva obraztsa 1930 goda, "7.62 mm Tokarev self-loading pistol model 1930", TT stands for Tula-Tokarev) is a Russian semi-automatic pistol. It was developed in the early 1930s by Fedor Tokarev as a service pistol for the Soviet military to replace the Nagant M1895 revolver that had been in use since Tsarist times, though it ended up being used in conjunction with rather than replacing the M1895. It served until 1952, when it was replaced by the Makarov pistol."

Östling hade tydligen ljuddämpare i sin lägenhet, vilken skräll.

Ja, jag tror också på någon form av dämpning som scenario A.
Om man ger Lingärde hög sannolikhet som jag, så kan man tänka sig att chansen att man "stegar ned till Sveavägen" och tar saken i egna händer ökar om man har tagit med sig något så passande som ett ljuddämpat handeldvapen.

En faktor som förbises tycker jag är att ett par sydafrikanska dokument talar om att OP egentligen skulle skjutas under ANC galan en vecka tidigare. CGÖ påstås ju också berusad ha beklagat sig för en granne att "vi skulle knäppa OP men han kom undan" vid den tiden (om jag minns rätt).
Att ha ett misslyckat försök och agenter som måste resa hem snart ökar också sannolikheten att någon "stegar ned" och får det gjort.

BTW det skulle vara intressant att veta om tullen hittade Nagant-ammunition i CGÖs lägenhet.
Senast redigerad av heheho 2017-10-05 kl. 06:50.
Citera
2017-10-05, 08:55
Medlem
hehehos avatar
En sista observation efter mitt möte i Lördags med bl.a. Bo T, "for what it's worth":
Många av IB männen vägrade prata om MOP och pressade man dem mumlade de något i stil med "många trådar bara många lösa trådar".
Citera
2017-10-05, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En sista observation efter mitt möte i Lördags med bl.a. Bo T, "for what it's worth":
Många av IB männen vägrade prata om MOP och pressade man dem mumlade de något i stil med "många trådar bara många lösa trådar".

Var det alltså fler än Winqvist och Ekberg på plats?
Citera
2017-10-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En faktor som förbises tycker jag är att ett par sydafrikanska dokument talar om att OP egentligen skulle skjutas under ANC galan en vecka tidigare. CGÖ påstås ju också berusad ha beklagat sig för en granne att "vi skulle knäppa OP men han kom undan" vid den tiden (om jag minns rätt). Att ha ett misslyckat försök och agente
r som måste resa hem snart ökar också sannolikheten att någon "stegar ned" och får det gjort.

BTW det skulle vara intressant att veta om tullen hittade Nagant-ammunition i CGÖs lägenhet.
Du minns delvis fel. Det var Bo Asplund, chef för A-turen på vd 1 (som var arvtagare
till BBL) som yttrade detta. "Fanskapet klarade sig den här gången. Men nästa gång
tar vi honom. Det är Palme vi är ute efter. Jag är nazist och han har förstört det här
landet".
Citera
2017-10-05, 16:02
Medlem
riskybizzys avatar
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-om-mordet-pa-palme-soks-hos-must/

Spännande!
Citera
2017-10-05, 16:07
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Du minns delvis fel. Det var Bo Asplund, chef för A-turen på vd 1 (som var arvtagare
till BBL) som yttrade detta. "Fanskapet klarade sig den här gången. Men nästa gång
tar vi honom. Det är Palme vi är ute efter. Jag är nazist och han har förstört det här
landet".

Sant! var osäker på minnet det var därför jag la till brasklappen.
Citera
2017-10-05, 16:12
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Var det alltså fler än Winqvist och Ekberg på plats?

Det var ett tiotal ex-IB gubbar där. Verkade vara de som tillhör öga-och-öra-föreningen. De hade varit hemma hos LW-ung-känd-författare och pratat palmemordet dagen innan. Kanske dumt att hänga ut dem som privatpersoner,( fast jag borde kanske namnge de som var otrevliga).
Citera
2017-10-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-om-mordet-pa-palme-soks-hos-must/

Spännande!

Väcker några frågor.
Vad är det för konkreta uppgifter som leder till att man ställer frågan?

Varför nu?

Varför läcks uppgiften?
Citera
2017-10-05, 18:09
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Väcker några frågor.
Vad är det för konkreta uppgifter som leder till att man ställer frågan?

Varför nu?

Varför läcks uppgiften?

Ja, Wall spekulerar i att det kan handla om den radiotrafik som skall ha förekommit på mordnatten och om MUST har mer information kring detta. Detta är ju bara en hypotes och mycket annat är tänkbart.
Citera
2017-10-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Följande stycke är hämtat ur GK.

"I Viktor Gunnarssons telefonbok fanns också namnen på en del kriminellt belastade bulgarer. Också med bulgarerna hade vissa förhör hållits under våren 1986.

Personerna var bekanta med Viktor G men förhören hade inte lett till något. Under en husrannsakan i mars 1986 i Viktor G:s bostad hade polisen hittat två nycklar. Dessa nycklar hade visat sig passa i en port på Döbelnsgatan, där en bulgar(Ivan Selj,min anm) ägde en affär. Även detta spår utredde nu ytterligare...

Om springande mannen på DB´s gata som YN mötte, kan uteslutas (ej helt klarlagt tycker jag trotts alla mätningar), så återstår ju flyktvägen norrut längs Döbelnsgatan där bulgaren Ivan Selj hade en liten butik.

Jfr nedan:
-"... som heter Ivan Selj och som driver en minilivsbutik nära Johannes kyrkogård".
https://books.google.se/books?id=oH-pBwAAQBAJ&pg=PT97&lpg=PT97&dq=Ivan+Selj+d%C3%B6bel nsgatan&source=bl&ots=4oM_17zxgI&sig=8r0zUj7OQGqjt fCSyQN2cm-LI1M&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjSyPiv69nWAhVBCZoKHQXcD RkQ6AEIODAC#v=onepage&q=Ivan%20Selj%20d%C3%B6belns gatan&f=false

Är det någon som känner till exakta adressen för Selj´s butik?
Frågan är om VG kan sprungit norrut efter trappan och gömt sig i butiken?
Har själv dålig koll på VG´s rörelser i området efter mordtidpunkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in