Citat:
Ursprungligen postat av
Gothus
Jag tror att en revolver med någon form av dämpning användes vid MOP. Som du har sett finns det många varianter som ger mer eller mindre dämpning av ljudet. Just att personer vittnar om en lång pipa och att Lisbeth är övertygad om att det var en revolver med ljudämpare gör att Naganten passar in bäst. Andra vittnesmål om om ljudet från skotten pekar även åt det Lisbeth säger. Det finns endast en revolver som är lämpad för ljuddämpare.
Bilden i din länk visar pistolen, Tokarev(Tula-Tokarev) som felaktigt kallas Nagant i din länk, den skulle ersatta revolvern, Nagant m/1895 i Röda Armén.
"The TT-30 (Russian: 7,62-мм самозарядный пистолет Токарева образца 1930 года, 7,62 mm Samozaryadnyj Pistolet Tokareva obraztsa 1930 goda, "7.62 mm Tokarev self-loading pistol model 1930", TT stands for Tula-Tokarev) is a Russian semi-automatic pistol. It was developed in the early 1930s by Fedor Tokarev as a service pistol for the Soviet military to replace the Nagant M1895 revolver that had been in use since Tsarist times, though it ended up being used in conjunction with rather than replacing the M1895. It served until 1952, when it was replaced by the Makarov pistol."
Östling hade tydligen ljuddämpare i sin lägenhet, vilken skräll.
Ja, jag tror också på någon form av dämpning som scenario A.
Om man ger Lingärde hög sannolikhet som jag, så kan man tänka sig att chansen att man "stegar ned till Sveavägen" och tar saken i egna händer ökar om man har tagit med sig något så passande som ett ljuddämpat handeldvapen.
En faktor som förbises tycker jag är att ett par sydafrikanska dokument talar om att OP egentligen skulle skjutas under ANC galan en vecka tidigare. CGÖ påstås ju också berusad ha beklagat sig för en granne att "vi skulle knäppa OP men han kom undan" vid den tiden (om jag minns rätt).
Att ha ett misslyckat försök och agenter som måste resa hem snart ökar också sannolikheten att någon "stegar ned" och får det gjort.
BTW det skulle vara intressant att veta om tullen hittade Nagant-ammunition i CGÖs lägenhet.