2017-10-04, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vilken menar du? Har du någon länk?
Följer du inte tråden bakåt? Jag postade ju länken i mitt förrförra inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=iMTmyo43DL0
Citera
2017-10-04, 15:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janostortan
Följer du inte tråden bakåt? Jag postade ju länken i mitt förrförra inlägg

Den länken såg jag men jag förstod inte din påannonsering riktigt.

Nej, jag är trött på folk som fokuserar på LP:s otillförlitlighet. Uppenbarligen var det inget mötesscenario och uppenbarligen kom attacken som en chock för henne. Hon hamnade i ett kaos, hennes man blev mördad och hon själv blev beskjuten. Och antagligen var en del människor runt henne aktörer.

Och det var inte bara ett mord utan dessutom ett mord på en statsminister och en eventuell statskupp. Den korrumperade mordutredningen har också gjort sitt för att fokusera intresset på henne.

Jag ser i LP ett mycket bra vittne om vad som hände vid Dekorima.
Citera
2017-10-04, 15:46
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Har du hunnit se 2 delen palmemordet? Var tycker du om den?

Det hela gick fullständigt åt skogen för Hans Holmér. Gunnar Wall går ytterligare steg i samma riktning 52:45 - 54:00 fullständig nonsense

Palme var på fel plats vid fel tidpunkt ! och råkade på en idiot som mördade honom. Så enkelt är det !
Senast redigerad av 299792458 2017-10-04 kl. 15:59.
Citera
2017-10-04, 16:24
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Följande stycke är hämtat ur GK.

"I Viktor Gunnarssons telefonbok fanns namnet på en ökänd brottsling,Tommy A. Polisen hade redan våren 1986 frågat Tommy A om han var bekant med Viktor G, vilket Tommy A förnekat. Polisen bestämde sig nu för att utreda detta förhållande ytterligare. I telefonboken fanns också namnen på en del kriminellt belastade bulgarer. Också med bulgarerna hade vissa förhör hållits under våren 1986.

Personerna var bekanta med Viktor G men förhören hade inte lett till något. Under en husrannsakan i mars 1986 i Viktor G:s bostad hade polisen hittat två nycklar. Dessa nycklar hade visat sig passa i en port på Döbelnsgatan, där en bulgar(Ivan Selj,min anm) ägde en affär. Även detta spår utredde nu ytterligare

Den 12 augusti ansökte förundersökningsledningen på nytt om telefonkontroll beträffande Viktor G. Förutom de skäl som tidigare anförts uppgavs att Viktor G försökt få telefonkontakt med bulgarerna,
att han vid ett telefonsamtal talat om hur man gör ett maktövertagande genom att först skjuta statsministern
– därefter regeringen i övrigt, att han försökt att få kontakt med ett speciellt företag i Stockholm som varit föremål för utredning och där det i vissa led fanns en direkt koppling till sovjetisk underrättelsetjänst ,samt att han på fråga om han skjutit statsministern svarat ”skulle du berätta?”."

VG telefonavlyssnades alltså under tiden 12/8 - 20/11 1987. Stycket ovan visar på att VG hade flera strängar på sin lyra än att enbart vara en pratmakare. Telefonboken visade på kontakter med kriminella som Tommy A och bulgarligan, den senare som sysslade med narkotikahandel i sydsverige.

Skulle vara mycket intressant att veta vilket företag VG försökt kontakt med kontakter mot Sovjetisk U-tjänst. Man kan fråga sig om den klart anti-sovjetiske VG kände till detta eller om han användes som nyttig idiot. Runt den pratglade charmören från Jämjö ligger dimmorna täta snart 30år efter MOP.
I Holmér´s bok anges att Ivan Selj´s bekant"Bubka" erkänner i förhör ett vapeninnehav. Polisen hittar vapnet som Hans Holmér benämner, pistol, Nagant, kaliber 35.

Det anmärkningsvärda är att Nagant aldrig har tillverkat ett sådant vapen! Det finns inte något som heter Nagant, pistol. Ej heller någon Nagant-revolver i kaliber 35.
Holmér har blandat ihop korten.

https://books.google.se/books?id=oH-pBwAAQBAJ&pg=PT97&lpg=PT97&dq=hans+holmer+nagant&s ource=bl&ots=4oM_08xwfD&sig=sR8FrkGPdo5GyC4d9g0kH6 l6mjg&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwie9PqblNfWAhWiCJoKHdsQ B7cQ6AEIUTAI#v=onepage&q=hans%20holmer%20nagant&f= false
Citera
2017-10-04, 17:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Den länken såg jag men jag förstod inte din påannonsering riktigt.

Nej, jag är trött på folk som fokuserar på LP:s otillförlitlighet. Uppenbarligen var det inget mötesscenario och uppenbarligen kom attacken som en chock för henne. Hon hamnade i ett kaos, hennes man blev mördad och hon själv blev beskjuten. Och antagligen var en del människor runt henne aktörer.

Och det var inte bara ett mord utan dessutom ett mord på en statsminister och en eventuell statskupp. Den korrumperade mordutredningen har också gjort sitt för att fokusera intresset på henne.

Jag ser i LP ett mycket bra vittne om vad som hände vid Dekorima.

Det där har jag funderat över. Om hon hon haft en inställning som är avog och avvisande på något sätt så kan det bero på att hon uppfattat en viss målmedvetenhet i förhör etc. Sådant behöver man knappast vara psykolog för att kunna uppfatta men en psykolog skulle jag föreställa mig uppfattar det nog tydligare än gemene man. Att hon exempelvis blir varse att de inte vill höra berättelsen som hon uppfattat vad som hände, vad som ev hänt någon tid innan. Att man inte frågar om vissa saker, att man vinklar frågor eller ställer dem på ett sätt att svaren på något sätt blir ofullständiga. Men att hålla förhör är väl heller inte lätt, det är lätt hänt att den som frågar berättar mer för den som blir utfrågad än omvänt. Även om i tentionen är det så kan den som hörs finna det för gott att helt enkelt knipa tätt (om uppfattningen är att svaren vrids till något annat).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-04 kl. 17:06.
Citera
2017-10-04, 22:08
Medlem
hehehos avatar
Citat:
http://kanger.se/artiklar/stay-behind-hemliga-armen-dn-sondag/

Geijer dog några månader efter att han talat ut.
Citera
2017-10-04, 22:11
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det finns olika uppgifter om när Alvar Lindencrona slutade. En uppgift är att han redan 1960 efterträddes av Anders Grafström. En annan att Curt Steffan Giesecke efterträdde 1978.

Enligt Kangers hemsida finns ett rykte att endast ledningsfunktionen finns kvar idag, men hur avvecklar man en stor organisation av hemliga aktörer vilka kanske i sin tur invigt lösare anknutna aktörer?

Skall man tro Lingärde mfl så fanns det ju flera olika parallella organisationer som i bland i gick i varandra.
Citera
2017-10-04, 22:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Skall man tro Lingärde mfl så fanns det ju flera olika parallella organisationer som i bland i gick i varandra.
En sån "organisation" måste vara omöjlig att lägga ned. Särskilt om det kommer pengar och materiel från icke statligt håll. Eller från något annat land.
Citera
2017-10-04, 22:18
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Just ungefär vad ovanstående text beskriver gör det intressant med Nagant m1895. Men det förutsätter att kulorna är uppsopade och ersatta.

Nagant m1895 har inte kaliber 7.5 utan 7.62x38.

Nagantens ammunition är under-ljuds-ammunition vilket ytterligare minskar ljudbilden, och gör det mer sannolikt att en sådan användes.

Lite om Nagant och assasinationer och tillgänglighet av revolvern och pistolen:
https://www.quora.com/Was-the-Nagant-revolver-used-by-Russian-hit-men
Senast redigerad av heheho 2017-10-04 kl. 22:22.
Citera
2017-10-04, 22:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
En sån "organisation" måste vara omöjlig att lägga ned. Särskilt om det kommer pengar och materiel från icke statligt håll. Eller från något annat land.

Ja, folk tar inte bort sin livsuppgift och "raison d'etre" utan vidare.
Citera
2017-10-04, 23:17
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Nagantens ammunition är under-ljuds-ammunition vilket ytterligare minskar ljudbilden, och gör det mer sannolikt att en sådan användes.

Lite om Nagant och assasinationer och tillgänglighet av revolvern och pistolen:
https://www.quora.com/Was-the-Nagant-revolver-used-by-Russian-hit-men
Jag tror att en revolver med någon form av dämpning användes vid MOP. Som du har sett finns det många varianter som ger mer eller mindre dämpning av ljudet. Just att personer vittnar om en lång pipa och att Lisbeth är övertygad om att det var en revolver med ljudämpare gör att Naganten passar in bäst. Andra vittnesmål om om ljudet från skotten pekar även åt det Lisbeth säger. Det finns endast en revolver som är lämpad för ljuddämpare.

Bilden i din länk visar pistolen, Tokarev(Tula-Tokarev) som felaktigt kallas Nagant i din länk, den skulle ersatta revolvern, Nagant m/1895 i Röda Armén.

"The TT-30 (Russian: 7,62-мм самозарядный пистолет Токарева образца 1930 года, 7,62 mm Samozaryadnyj Pistolet Tokareva obraztsa 1930 goda, "7.62 mm Tokarev self-loading pistol model 1930", TT stands for Tula-Tokarev) is a Russian semi-automatic pistol. It was developed in the early 1930s by Fedor Tokarev as a service pistol for the Soviet military to replace the Nagant M1895 revolver that had been in use since Tsarist times, though it ended up being used in conjunction with rather than replacing the M1895. It served until 1952, when it was replaced by the Makarov pistol."

Östling hade tydligen ljuddämpare i sin lägenhet, vilken skräll.
Senast redigerad av Gothus 2017-10-04 kl. 23:41.
Citera
2017-10-05, 00:02
Medlem
ben-varfors avatar
Om man rengjort de upphittade kulorna för att jämföra räfflor mm
mot en okänd magnum-revolver så har man samtidigt förlorat
möjligheten att styrka att det överhuvudtaget var en magnum-
revolver som användes. Så bör det i varje fall vara om det
avsätts tillräckligt mycket vävnad på kulan när den träffar.

Om magnum-hypotesen faller så finns argument för Naganten.
Ett motargument kunde vara att den kräver stor kraft på
avtryckaren och att det då skulle vara svårt att skjuta två
skott med precision i snabb takt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in